- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA cee'd GT

Klik på billedet og se det større


First World Testdrive: KIA cee’d og pro_cee’d GT:

Her skal hjertet tale med


Af Søren Clauding – 18. juni 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Video: KIA cee'd og pro_cee'd GT First Test

Youtube KIA cee'd GT >>>

Se KIA cee'd GT testen på din egen medieplayer >>>


Den nye KIA cee’d GT skal købes med hjertet. I hvert fald skal hjertet have lov til at tale med, for oplevelsen af bilen handler meget om følelser for den mekaniske ting på fire hjul. Men med alle de funktionelle og praktiske egenskaber i behold, er det heller ikke svært, at omsætte hjertebanken til en underskrift på slutsedlen.

 

I teknisk forstand er den nye GT-linje baseret på cee’d/pro_cee’d. Undervognen er den samme, men den er kraftigt modificeret, dels for at føreren kan opnå en større grad af køreglæde, men også for at kunne modsvare det kraftige maskineri, man har lagt ude i motorrummet. Når man bygger en bil, der er i stand til at køre 230 km/t og har en glimrende acceleration (0-100 km/t på 7,7 sekunder), skal køreegenskaberne løse en anderledes opgave, end hvis køretøjet er en cruiser med begrænsede fartegenskaber.

 

Stabil og promte reaktioner

I forhold til cee’d er GT-modellerne kun sænket 2 mm. Det er ”ingen ting” og det er ikke hér forskellen i køreoplevelsen findes. Men GT’eren er udrustet med 18 tommer alufælge med 225 mm brede 40 procent lavprofildæk. Det gør en forskel. Såvel affjedring som krængning er også strammet op (krængningsstabilisatoren er 19 mm tyk mod normalt 18) og derfor er bilen langt mere fast. Den er også mere stabil, hvad hurtig kørsel tæt ved tophastigheden på tyske autobahns syd for München gav mulighed for at udforske. Man kan ikke alene køre hurtigt, man føler sig også ret tryg ved det, for når man ændrer retning, reagerer bilen prompte og direkte uden at lave utidige bevægelser.

 

Man skal som altid i KIA biler lige have den elektriske servostyring ind under huden. En lidt mere glidende overgang fra ligeud kørsel – hvor servostyringen er sat ud af spillet – til drejning er ønskeligt, men det er vores mening og den deles ikke nødvendigvis af alle. Så snart bilen begynder at dreje, er styrepræcisionen og balancen i bilen forbilledlig. Det har man gjort rigtig godt, hvad også ”slalomkørsel” ned ad de snoede østrigske bjergveje omkring Kitzbühel bekræftede. GT-cee’den er sjov og underholdende og 300 mm store kraftige (og rød-lakkerede) skivebremser sikrer, at man kan standse endnu hurtigere end man accelererer (100-0 km/t på 36,4 meter). Samtidig er bilen ikke hårdere sat op end at den fortsat kan anvendes i hverdagen – uden at turen til bageren eller ferieturen ad de tyske motorveje bliver en i bogstaveligste forstand rystende oplevelse.



Herligt maskineri

Motoren er en fornøjelse i sig selv. Den er yderst smidig, den leverer sit maksimale drejningsmoment allerede ved 1750 omdr./min. og er dermed også en stor sikkerhedsfaktor bag hurtige overhalinger ved både landevejs- og motorvejstempo. Samtidig er den rimelig økonomisk – i hvert fald hvis man kører den økonomisk.



Hvis man kører den, som man har lyst til og bilen lægger op til, forøges benzinforbruget. Det er helt naturligt. Og så lyder den i øvrigt godt! KIA har fravalgt en version med dobbeltkoblingsgear, fordi man påpeger at de konkurrenter, der har et sådan tilbud på programmet, kun sælger ganske få deraf. 98 procent af køberne af de potente biler foretrækker selv at skifte gear. Det slipper man da også udmærket fra i en GT-cee’d, for gearskiftet er let, præcist og direkte. Fuldstændig som det skal være i en sportslig bil.

 

I kabinen er bilen på det nærmeste overudrustet med spændende gimicks og gode funktioner. I Danmark har man valgt, at køberne for de 350.000 kroner hhv. 365.000 kroner en pro_cee’d GT hhv. en cee’d GT koster, skal have alt udstyr med. Kun panorama soltag og et udbygget navigationssystem med stor skærm skal tilkøbes.

 

Omfattende udstyr

Det indebærer, at man bl.a. har Xenon-forlygter, 2-zone klimaanlæg, Recaro sportssæder i læder med mange indstillingsmuligheder, regnsensor, ratvarme, sædevarme, elektrisk håndbremse, bakkamera og p-sensor (det har man nu også nødigt, for udsynet bagud er beskedent), et udmærket lydanlæg, alu-look pedaler og elegante lidt fancy syninger i noget læderpanelerne. Det eneste svage punkt i kabinen er valget af materialer til instrumentpanelet. Det opleves ikke helt på det niveau, bilen ellers er udtryk for.



Den visuelle oplevelse er ellers en meget væsentlig del af fornøjelsen ved en GT-model. Den er udrustet med spoiler, skørter og vinger, smarte stafferinger og under hver forlygte et usædvanligt LED-kørelys, formet som isterninger. Det ser sjovt ud, og ikke mindst rigtigt ud til en bil, som langt hen ad vejen er ret uhøjtidelig.

 

 

Vælg selv

Instrumenteringen er en sag for sig. Som i mange biler kan man vælge hvilke informationer, man gerne vil have. Men i cee’d GT kan man også vælge to forskellige lay-outs. Det ene er traditionelt med viserspeedometer osv., det andet viser hastigheden digitalt og har i hver side en markering af det aktuelle drejningsmoment og turbotryk. Et vævet GT-mærke på rattets underkant minder føreren om at hans bil er noget særligt. Det hele skaber en god og sjov oplevelse.



Fordi GT-varianterne er baseret på den almindelige cee’d modeller har man desuden kunnet bevare alle de funktionelle egenskaber, både mht. pladsforhold og indstigningsmuligheder i kabinen og ikke mindst det rummelige bagagerum på 380 liter, der med nedfældede bagsæderyglæn (der efterlader et helt plant bagagerumsgulv) forøges til 1225 liter.


Læs også: KIA på toppen >>>


KIA cee'd og pro_cee'd GT test i Motorradioen Del 1


KIA cee'd og pro_cee'd GT test i Motorradioen Del 2



Fakta om Kia cee’d GT og pro_cee’d GT:


Lancering i Danmark: august 2013

Priser:

pro_cee’d GT (3 døre): kr. 350.000

cee’d GT (5 døre): kr. 365.000

Pro_cee’d vil desuden kunne leveres som van til kr. 200.000 ekskl. moms (moms: kr. 37.226).

Ekstraudstyr:

Visse farver: kr. 6000.

Fuldskærms navigation: kr. 20.000.

Panoramasoltag: kr. 18.000.


Motor:

4 cy. 1,6 ltr. turbobenzin. 204 hk, 265 Nm v. 1750-4500 omdr./min. 6 M/T.

0-100 km/t: 7,7 sek. 80-120 km/t i 5. gear: 7,3 sek. Tophastighed: 230 km/t. 13,5 km/l.


Mål og rummelighed er identisk med de almindelige cee’d og pro_cee’d modeller.

Læs test af KIA cee’d hér >>>

Læs first test af KIA pro_cee’d her >>>


Garanti: 7 år (maks. 150.000 km). 5 år lak-garanti. 12 års garanti mod rustgennemtæring.


Udholdenhedstest:

GT modellerne har i øvrigt tilbagelagt 480 omgange på den krævende 21 km lange Nürburgring Nordschleife. KIA fastslår, at det svarer til 150.000 km ondulerende kørsel på almindelig landevej. Hurtigste omgangstid var 8m45s. Det er samme omgangstid som Toyota har opnået med GT86. VW Golf GT med 235 hk bruger 8m38s jf. en test, det tyske magasin Sport Auto har udført.


Stationcar:

KIA undersøger i øjeblikket muligheden for at skabe en stationcar-version af cee’d GT. Men det er ikke besluttet om den vil blive en realitet.


 

 

 

GT indstillingen.

 

Normal indstillingen.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt