Video: KIA cee'd og pro_cee'd GT First Test
Youtube KIA cee'd GT >>>
Se KIA cee'd GT testen på din egen medieplayer >>>
Den nye KIA cee’d GT skal købes med hjertet. I hvert
fald skal hjertet have lov til at tale med, for
oplevelsen af bilen handler meget om følelser for
den mekaniske ting på fire hjul. Men med alle de
funktionelle og praktiske egenskaber i behold, er
det heller ikke svært, at omsætte hjertebanken til
en underskrift på slutsedlen.
I teknisk forstand er den nye GT-linje baseret på
cee’d/pro_cee’d. Undervognen er den samme, men den
er kraftigt modificeret, dels for at føreren kan
opnå en større grad af køreglæde, men også for at
kunne modsvare det kraftige maskineri, man har lagt
ude i motorrummet. Når man bygger en bil, der er i
stand til at køre 230 km/t og har en glimrende
acceleration (0-100 km/t på 7,7 sekunder), skal
køreegenskaberne løse en anderledes opgave, end hvis
køretøjet er en cruiser med begrænsede
fartegenskaber.
Stabil og promte reaktioner
I forhold til cee’d er GT-modellerne kun sænket 2
mm. Det er ”ingen ting” og det er ikke hér
forskellen i køreoplevelsen findes. Men GT’eren er
udrustet med 18 tommer alufælge med 225 mm brede 40
procent lavprofildæk. Det gør en forskel. Såvel
affjedring som krængning er også strammet op
(krængningsstabilisatoren er 19 mm tyk mod normalt
18) og derfor er bilen langt mere fast. Den er også
mere stabil, hvad hurtig kørsel tæt ved
tophastigheden på tyske autobahns syd for München
gav mulighed for at udforske. Man kan ikke alene
køre hurtigt, man føler sig også ret tryg ved det,
for når man ændrer retning, reagerer bilen prompte
og direkte uden at lave utidige bevægelser.
Man skal som altid i KIA biler lige have den
elektriske servostyring ind under huden. En lidt
mere glidende overgang fra ligeud kørsel – hvor
servostyringen er sat ud af spillet – til drejning
er ønskeligt, men det er vores mening og den deles
ikke nødvendigvis af alle. Så snart bilen begynder
at dreje, er styrepræcisionen og balancen i bilen
forbilledlig. Det har man gjort rigtig godt, hvad
også ”slalomkørsel” ned ad de snoede østrigske
bjergveje omkring Kitzbühel bekræftede. GT-cee’den
er sjov og underholdende og 300 mm store kraftige
(og rød-lakkerede) skivebremser sikrer, at man kan
standse endnu hurtigere end man accelererer (100-0
km/t på 36,4 meter). Samtidig er bilen ikke hårdere
sat op end at den fortsat kan anvendes i hverdagen –
uden at turen til bageren eller ferieturen ad de
tyske motorveje bliver en i bogstaveligste forstand
rystende oplevelse.
Herligt maskineri
Motoren er en fornøjelse i sig selv. Den er yderst
smidig, den leverer sit maksimale drejningsmoment
allerede ved 1750 omdr./min. og er dermed også en
stor sikkerhedsfaktor bag hurtige overhalinger ved
både landevejs- og motorvejstempo. Samtidig er den
rimelig økonomisk – i hvert fald hvis man kører den
økonomisk.
Hvis man kører den, som man har lyst til og bilen
lægger op til, forøges benzinforbruget. Det er helt
naturligt. Og så lyder den i øvrigt godt! KIA har
fravalgt en version med dobbeltkoblingsgear, fordi
man påpeger at de konkurrenter, der har et sådan
tilbud på programmet, kun sælger ganske få deraf. 98
procent af køberne af de potente biler foretrækker
selv at skifte gear. Det slipper man da også
udmærket fra i en GT-cee’d, for gearskiftet er let,
præcist og direkte. Fuldstændig som det skal være i
en sportslig bil.
I kabinen er bilen på det nærmeste overudrustet med
spændende gimicks og gode funktioner. I Danmark har
man valgt, at køberne for de 350.000 kroner hhv.
365.000 kroner en pro_cee’d GT hhv. en cee’d GT
koster, skal have alt udstyr med. Kun panorama
soltag og et udbygget navigationssystem med stor
skærm skal tilkøbes.
Omfattende udstyr
Det indebærer, at man bl.a. har Xenon-forlygter,
2-zone klimaanlæg, Recaro sportssæder i læder med
mange indstillingsmuligheder, regnsensor, ratvarme,
sædevarme, elektrisk håndbremse, bakkamera og
p-sensor (det har man nu også nødigt, for udsynet
bagud er beskedent), et udmærket lydanlæg, alu-look
pedaler og elegante lidt fancy syninger i noget
læderpanelerne. Det eneste svage punkt i kabinen er
valget af materialer til instrumentpanelet. Det
opleves ikke helt på det niveau, bilen ellers er
udtryk for.
Den visuelle oplevelse er ellers en meget væsentlig
del af fornøjelsen ved en GT-model. Den er udrustet
med spoiler, skørter og vinger, smarte stafferinger
og
under
hver forlygte et usædvanligt LED-kørelys, formet som
isterninger. Det ser sjovt ud, og ikke mindst
rigtigt ud til en bil, som langt hen ad vejen er ret
uhøjtidelig.
Vælg selv
Instrumenteringen er en sag for sig. Som i mange
biler kan man vælge hvilke informationer, man gerne
vil have. Men i cee’d GT kan man også vælge to
forskellige lay-outs. Det ene er traditionelt med
viserspeedometer osv., det andet viser hastigheden
digitalt og har i hver side en markering af det
aktuelle drejningsmoment og turbotryk. Et vævet
GT-mærke på rattets underkant minder føreren om at
hans bil er noget særligt. Det hele skaber en god og
sjov oplevelse.
Fordi GT-varianterne er baseret på den almindelige
cee’d modeller har man desuden kunnet bevare alle de
funktionelle egenskaber, både mht. pladsforhold og
indstigningsmuligheder i kabinen og ikke mindst det
rummelige bagagerum på 380 liter, der med nedfældede
bagsæderyglæn (der efterlader et helt plant
bagagerumsgulv) forøges til 1225 liter.
|