- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


First World Testdrive: KIA pro_cee’d

Dynamisk Sportscoupé med hatchback


Af Søren Clauding – 15. marts 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA pro_cee’d er tredje modelvariant af den nye cee’d, der blev lanceret sidste år. Den udmærker sig ved at have to færre døre, men forskellen er større end det.

 

Man kunne være tilbøjelig til at kalde pro_cee’d for en 3-dørs udgave af KIA cee’d. Det er den da også som udgangspunkt, for med blot en enkelt indgang i hver side og en tophængslet bagklap stemmer definitionen vel. KIA har imidlertid valgt at gennemarbejde bilen mere eller mindre fra grunden af.

 

Sportslig karakter

Den tekniske platform er den samme, motorprogrammet er det samme og basislinjeføringen er også genkendelig, men der er en række forskelle, som alle retfærdiggør KIA pro_cee’d og underbygger dens sportslige karakter (sammenlign f.eks. med vores prøvekørsel af KIA cee’d >>>).

 

For det første er karrosseriet redesignet. Fronten er gjort mere sportslig, men også linjeføringen er rettet til. Længden er den samme, men pro-cee’d er 4 cm lavere en 5-dørs udgaven. B-stolpen (mellem for- og bagsæder) er rykket ikke mindre end 22 cm bagud, hvorved hele bagpartiet også er blevet rettet til. Derved har bilen fået et mere coupéagtigt snit – trods den tophængslede bagklap – og kan med rette kaldes en sportscoupé.


Elegant detalje: Sikkerhedsselen til forsæderne føres frem af en arm på B-stolpen, så den er til at få fat i.


Uændrede pladsforhold

Kabinepladsen er den samme, men tilgangen til bagsædet er naturligvis noget mere besværlig, selvom forsæderne skydes fremad, når man vil ind bagi. Når man er derinde er pladsforholdene som i en KIA cee’d 5-dørs. Det samme gælder bagagerumspladsen, som er identisk med cee’d.

 

Undervognen har samme dimensioner som KIA cee’d, men opsætningen er anderledes. Den er blevet mere sportslig uden samtidig at være blevet ukomfortabel. Hurtig kørsel på de snoede sydfranske landeveje var underholdende og tryg. Styringen er forbedret og servostyringen kan indstilles, så den er mere eller mindre stram. Denne funktion er dog ret unødvendig, fordi den ikke påvirker bilens styreevner.

 

Den nye dobbeltkoblingsgearkasse

Passage af ujævnheder ved sportslig kørsel håndterer den perfekt og med 135-benzinheste og KIA’s nye dobbeltkoblingsgearkasse er pro_cee’d præcis så underholdende, at vi nu med endnu større forventninger ser frem til den 204-hestes GT-version, som KIA præsenterer på Genève Motorshow lige nu.



Dobbeltkoblingsgearet er KIA’s første og det er hverken bedre eller dårligere end konkurrenternes. I automatindstillingen forsøgte vi, at fremprovokere utilsigtede gearskift og det parerede den helt fint. Ved bytrafik, kørsel op og ned ad bakke med pludselige trafikale forhindringer svigtede gearvalget ikke en eneste gang. Og vælger man at skifte sekventielt fra paler bag rattet, har man overmåde meget styr på gearvalget. Det er kun, hvis man forsøger at gøre noget helt ekstremt og motorens overlevelse sættes overstyr, at gearkassen vælger selv at håndtere gearvalget – og i den situation: Tak for det.

 

Attraktiv indstigningspris

KIA pro_cee’d er en ret attraktiv bil, som vi desværre ikke fik prøvet i 100-hestes udgaven med manuelt gear. Oplevelsen ville naturligvis have været mindre sportslig, mindre kvik. Men bilens fremtoning er den samme og den går i vores verdensbillede rent ind.

 

Og så er der prisen: Hold nu fast: 25.000 kroner billigere er indstigningsmodellen end den tilsvarende 5-dørs cee’d. 170.000 kroner vil den koste, når den lanceres i Danmark midt i april. OK, de sidste 10.000 er et introduktionstilbud, men det er rigtig godt gået af den danske importør. Det skal nok sælge biler…


Fakta om KIA pro_cee’d:


Lancering i Danmark: April 2013.

Motorvarianter:

1,4 benzin: 100 hk, 182 km/t, 0-100 km/t: 12,8 sek. 16,7 km/l.

1,6 benzin: 135 hk, 195 km/t, 0-100 km/t: 9,9 sek. 17,2 km/l.

1,4 diesel: 90 hk, 220 Nm v.1500-2750 omdr./min. 170 km/t, 0-100 km/t: 13,5 sek. 24,4 km/l.

1,6 diesel: 128 hk, 260 Nm v.1900-2750 omdr./min. 197 km/t, 0-100 km/t: 10,9 sek. 24,4 km/l.

Længde: 4,31 m.

Bredde: 1.78 m.

Højde: 1,43 m.

Bagagekapacitet: 380/1225 liter.


Læs også: To nye KIA modeller skal videreføre succes'en >>>


Interview: Mogens Lyngsøe, adm. dir. KIA Import Danmark i Motorradioen >>>

KIA pro_cee'd i Motorradioen >>>


KIA pro_cee'd på Formel 1 banen i Monte Carlo.

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt