KIA pro_cee’d er tredje modelvariant af den nye
cee’d, der blev lanceret sidste år. Den udmærker sig
ved at have to færre døre, men forskellen er større
end det.
Man kunne være tilbøjelig til at kalde pro_cee’d for
en 3-dørs udgave af KIA cee’d. Det er den da også
som udgangspunkt, for med blot en enkelt indgang i
hver side og en tophængslet bagklap stemmer
definitionen vel. KIA har imidlertid valgt at
gennemarbejde bilen mere eller mindre fra grunden
af.
Sportslig karakter
Den tekniske platform er den samme, motorprogrammet
er det samme og basislinjeføringen er også
genkendelig, men der er en række forskelle, som alle
retfærdiggør KIA pro_cee’d og underbygger dens
sportslige karakter (sammenlign
f.eks. med vores prøvekørsel af KIA cee’d >>>).
For det første er karrosseriet redesignet. Fronten
er gjort mere sportslig, men også linjeføringen er
rettet til. Længden er den samme, men pro-cee’d er 4
cm lavere en 5-dørs udgaven. B-stolpen (mellem for-
og bagsæder) er rykket ikke mindre end 22 cm bagud,
hvorved hele bagpartiet også er blevet rettet til.
Derved har bilen fået et mere coupéagtigt snit –
trods den tophængslede bagklap – og kan med rette
kaldes en sportscoupé.
Elegant detalje: Sikkerhedsselen til forsæderne
føres frem af en arm på B-stolpen, så den er til at
få fat i.
Uændrede pladsforhold
Kabinepladsen er den samme, men tilgangen til
bagsædet er naturligvis noget mere besværlig, selvom
forsæderne skydes fremad, når man vil ind bagi. Når
man er derinde er pladsforholdene som i en KIA cee’d
5-dørs. Det samme gælder bagagerumspladsen, som er
identisk med cee’d.
Undervognen har samme dimensioner som KIA cee’d, men
opsætningen er anderledes. Den er blevet mere
sportslig uden samtidig at være blevet ukomfortabel.
Hurtig kørsel på de snoede sydfranske landeveje var
underholdende og tryg. Styringen er forbedret og
servostyringen kan indstilles, så den er mere eller
mindre stram. Denne funktion er dog ret unødvendig,
fordi den ikke påvirker bilens styreevner.
Den nye dobbeltkoblingsgearkasse
Passage af ujævnheder ved sportslig kørsel håndterer
den perfekt og med 135-benzinheste og KIA’s nye
dobbeltkoblingsgearkasse er pro_cee’d præcis så
underholdende, at vi nu med endnu større
forventninger ser frem til den 204-hestes
GT-version, som KIA præsenterer på Genève Motorshow
lige nu.
Dobbeltkoblingsgearet er KIA’s første og det er
hverken bedre eller dårligere end konkurrenternes. I
automatindstillingen forsøgte vi, at fremprovokere
utilsigtede gearskift og det parerede den helt fint.
Ved bytrafik, kørsel op og ned ad bakke med
pludselige trafikale forhindringer svigtede
gearvalget ikke en eneste gang. Og vælger man at
skifte sekventielt fra paler bag rattet, har man
overmåde meget styr på gearvalget. Det er kun, hvis
man forsøger at gøre noget helt ekstremt og motorens
overlevelse sættes overstyr, at gearkassen vælger
selv at håndtere gearvalget – og i den situation:
Tak for det.
Attraktiv indstigningspris
KIA pro_cee’d er en ret attraktiv bil, som vi
desværre ikke fik prøvet i 100-hestes udgaven med
manuelt gear. Oplevelsen ville naturligvis have
været mindre sportslig, mindre kvik. Men bilens
fremtoning er den samme og den går i vores
verdensbillede rent ind.
Og så er der prisen: Hold nu fast: 25.000 kroner
billigere er indstigningsmodellen end den
tilsvarende 5-dørs cee’d. 170.000 kroner vil den
koste, når den lanceres i Danmark midt i april. OK,
de sidste 10.000 er et introduktionstilbud, men det
er rigtig godt gået af den danske importør. Det skal
nok sælge biler…
Fakta om KIA pro_cee’d:
Lancering i Danmark: April 2013.
Motorvarianter:
1,4 benzin: 100 hk, 182 km/t, 0-100 km/t:
12,8 sek. 16,7 km/l.
1,6 benzin: 135 hk, 195 km/t, 0-100 km/t: 9,9
sek. 17,2 km/l.
1,4 diesel: 90 hk, 220 Nm v.1500-2750 omdr./min.
170 km/t, 0-100 km/t: 13,5 sek. 24,4 km/l.
1,6 diesel: 128 hk, 260 Nm v.1900-2750 omdr./min.
197 km/t, 0-100 km/t: 10,9 sek. 24,4 km/l.
Længde: 4,31 m.
Bredde: 1.78 m.
Højde: 1,43 m.
Bagagekapacitet: 380/1225 liter.
|