Hyundai koncernen og ikke mindst KIA-mærket går fra
succes til succes. Med et stigende salg på et
europæisk marked i tilbagegang viser den koreanske
bilfabrik, hvordan man skal håndtere de ændrede
markedskræfter. En stribe nye modeller, præsenteret
over de sidste par år, der nu suppleres af
yderligere to, er kimen til succes’en, som man gør
alt for ikke skal fade ud.
Eksempelvis vil den ene af de to nye biler, KIA
pro_cee’d, som KIA netop nu præsenterer i aktion
under eksklusive omgivelser i Monaco, blive 25.000
kroner billigere end den hidtidige variant. Og der
er intet, der tyder på, at den nye rummelige KIA
Carens, der gør oprør mod traditionelle
familieakvarier, ikke vil blive prissat
konkurrencemæssigt attraktivt.
Carens kommer dog først til Danmark til august,
iflg. de foreliggende planer. Men pro_cee’d vil
kunne købes allerede midt i april, og den billigste
variant af 3-dørst hatchback’en vil koste 170.000
kroner.
Fra discount til god kvalitet
Attraktive priser har altid været én af
bevæggrundene for at købe en KIA. Men KIA er ikke et
discountprojekt længere og satser heller ikke på at
blive det igen. Tværtimod har KIA alle bevæggrunde
for at sikre, at kunderne opfatter bilerne som
kvalitetskøretøjer og den enestående garanti på 7 år
er da også skabt for bl.a. klart at dokumentere
fabrikkens tro på egne produkter. Samtidig er den
indført i en periode, hvor behovet for økonomisk
stabilitet og tryghed er stærkt hos store dele af
bilkøberne. Den garanti omfatter naturligvis også de
to nye modeller.
KIA har globalt fordoblet salgstallene over de
sidste fem år. Derved har fabrikken sammen med
moderselskabet Hyundai indtaget en femteplads i den
globale opgørelse af personbilssalget. Og så sent
som i fjor solgte KIA 14 procent flere biler i
Europa end året før, til trods for at europæerne
totalt købte 7,8 procent færre af de firehjulede
køretøjer.
Bedste år for Nellemann
I Danmark har fremgangen været endnu mere udtalt.
Det Nellemann ejede importselskab øgede sidste år
salget med 76 procent i forhold til året før og 2012
blev dermed det bedste år nogensinde for KIA i
Danmark. Der blev købt 11.000 KIA biler, hvilket
rækker til en samlet 6. plads for KIA alene.
Inkluderer man Hyundai, vil placeringen blive endnu
bedre, men i Danmark importeres Hyundai af rivalerne
fra Nic Christiansen gruppen. Ikke overraskende har
KIA i Danmark sat sig det mål, at blive nr. 5 i
2013, men i sagens natur er det vigtigere at skabe
en god forretning, som kan sikre kunderne på længere
sigt, end at opnå en given placering.
Fornuftige priser og god kvalitet er to elementer,
der har skabt succes’en. Det tredje er de nye KIA
designs. Efter at Peter Schreyer overtog ansvaret
for at give bilerne en ny distinktiv karakter, er
bilerne også blevet visuelt attraktive og har fået
plads til mange gode funktionelle egenskaber.
Fra boks til dynamik
Schreyer har specifikt forvandlet KIA Carens fra at
være et boksformet familieakvarium, som mange kunder
i øvrigt har holdt af pga. bilens store
anvendelighed, til at være en moderne, strømlinet og
dynamisk kompakt MPV – uden tab af de gode
funktioner.
Det samme gælder KIA pro_cee’d som ikke bare er en
3-dørs version af cee’d, men en gengribende
tilpasset sportslig variant. Den er nærmere en
coupé, med al respekt for den gældende definition på
en coupé. Trods et mere aerodynamisk kileformet
karrosseri, er pro_cee’d ligeså rummelig som cee’d
og pladsforholdende er stort set ligeså gode som i
cee’d, målt på bagagerumskapacitet og bagsædeplads.
At det så er en større opgave at komme ind på
bagsædet er en anden historie…
KIA Carens.
Fakta om KIA:
KIA er datterselskab til Hyundai. Tilsammen solgte
de verden over 6.625.003 personbiler og lettere
varevogne (op til 3,5 tons) i 2012 mod 6.099.673 i
2011.
I 2012 steg KIA’s salg i Europa med 14,5 procent.
Markedet som helhed gik 7,8 pct. Tilbage.
KIAs bilvirksomhed sikrer beskæftigelse til 139 mio.
mennesker verden over.
|