- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ny KIA Carens - klik på billedet og se det større


First World Testdrive:

KIA Carens og Kia pro_cee’d

To nye KIA modeller skal videreføre succes’en


Af Søren Clauding – 14. marts 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai koncernen og ikke mindst KIA-mærket går fra succes til succes. Med et stigende salg på et europæisk marked i tilbagegang viser den koreanske bilfabrik, hvordan man skal håndtere de ændrede markedskræfter. En stribe nye modeller, præsenteret over de sidste par år, der nu suppleres af yderligere to, er kimen til succes’en, som man gør alt for ikke skal fade ud.

 

Eksempelvis vil den ene af de to nye biler, KIA pro_cee’d, som KIA netop nu præsenterer i aktion under eksklusive omgivelser i Monaco, blive 25.000 kroner billigere end den hidtidige variant. Og der er intet, der tyder på, at den nye rummelige KIA Carens, der gør oprør mod traditionelle familieakvarier, ikke vil blive prissat konkurrencemæssigt attraktivt.

 

Carens kommer dog først til Danmark til august, iflg. de foreliggende planer. Men pro_cee’d vil kunne købes allerede midt i april, og den billigste variant af 3-dørst hatchback’en vil koste 170.000 kroner.

 

Fra discount til god kvalitet

Attraktive priser har altid været én af bevæggrundene for at købe en KIA. Men KIA er ikke et discountprojekt længere og satser heller ikke på at blive det igen. Tværtimod har KIA alle bevæggrunde for at sikre, at kunderne opfatter bilerne som kvalitetskøretøjer og den enestående garanti på 7 år er da også skabt for bl.a. klart at dokumentere fabrikkens tro på egne produkter. Samtidig er den indført i en periode, hvor behovet for økonomisk stabilitet og tryghed er stærkt hos store dele af bilkøberne. Den garanti omfatter naturligvis også de to nye modeller.

 

KIA har globalt fordoblet salgstallene over de sidste fem år. Derved har fabrikken sammen med moderselskabet Hyundai indtaget en femteplads i den globale opgørelse af personbilssalget. Og så sent som i fjor solgte KIA 14 procent flere biler i Europa end året før, til trods for at europæerne totalt købte 7,8 procent færre af de firehjulede køretøjer.

 

Bedste år for Nellemann

I Danmark har fremgangen været endnu mere udtalt. Det Nellemann ejede importselskab øgede sidste år salget med 76 procent i forhold til året før og 2012 blev dermed det bedste år nogensinde for KIA i Danmark. Der blev købt 11.000 KIA biler, hvilket rækker til en samlet 6. plads for KIA alene. Inkluderer man Hyundai, vil placeringen blive endnu bedre, men i Danmark importeres Hyundai af rivalerne fra Nic Christiansen gruppen. Ikke overraskende har KIA i Danmark sat sig det mål, at blive nr. 5 i 2013, men i sagens natur er det vigtigere at skabe en god forretning, som kan sikre kunderne på længere sigt, end at opnå en given placering.

 

Fornuftige priser og god kvalitet er to elementer, der har skabt succes’en. Det tredje er de nye KIA designs. Efter at Peter Schreyer overtog ansvaret for at give bilerne en ny distinktiv karakter, er bilerne også blevet visuelt attraktive og har fået plads til mange gode funktionelle egenskaber.

 

Fra boks til dynamik

Schreyer har specifikt forvandlet KIA Carens fra at være et boksformet familieakvarium, som mange kunder i øvrigt har holdt af pga. bilens store anvendelighed, til at være en moderne, strømlinet og dynamisk kompakt MPV – uden tab af de gode funktioner.

 

Det samme gælder KIA pro_cee’d som ikke bare er en 3-dørs version af cee’d, men en gengribende tilpasset sportslig variant. Den er nærmere en coupé, med al respekt for den gældende definition på en coupé. Trods et mere aerodynamisk kileformet karrosseri, er pro_cee’d ligeså rummelig som cee’d og pladsforholdende er stort set ligeså gode som i cee’d, målt på bagagerumskapacitet og bagsædeplads. At det så er en større opgave at komme ind på bagsædet er en anden historie…


KIA Carens.


Fakta om KIA:


KIA er datterselskab til Hyundai. Tilsammen solgte de verden over 6.625.003 personbiler og lettere varevogne (op til 3,5 tons) i 2012 mod 6.099.673 i 2011.

 

I 2012 steg KIA’s salg i Europa med 14,5 procent. Markedet som helhed gik 7,8 pct. Tilbage.

 

KIAs bilvirksomhed sikrer beskæftigelse til 139 mio. mennesker verden over.

Læs også: Sådan er KIA Carens - sådan kører den >>


På vej: Sådan er KIA pro-cee'd - sådan kører den >>


Interview: Mogens Lyngsøe, adm. dir. KIA Import Danmark i Motorradioen >>>

KIA Carens i Motorradioen >>>

KIA pro_cee'd i Motorradioen >>>


Kia pro-cee'd.

 

KIA Carens.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt