| For nylig havde vi lejlighed til 
							at stille Kia’s chefdesigner, Peter Schreyer 
							spørgsmålet: Hvordan er fordelingen, når I designer 
							en ny Kia, ikke mindst den nye Kia cee’d: Er det 100 
							procent markedsanalyser, der afgør udfaldet, er det 
							100 procent designernes hjerte eller lander man et 
							sted imellem.   Svaret kom prompte: ”Det er 100 
							procent hjerte, det er designernes hjerteblod, som 
							de lægger i Kia-designet. Men naturligvis er vi klar 
							over at det er en bil, vi designer.”   Sidstnævnte må være årsagen til, 
							at den nye Kia cee’d, til trods for at der er tale 
							om en visuel på mange måder ekstraordinær oplevelse, 
							også er en bil med rigtig gode funktionelle 
							egenskaber. Den ikke bare ser godt ud, den kører 
							også godt og er gennemtænkt i så godt som enhver 
							henseende.   
							Den mest 
							vellykkede variant Visuelt er den nye Kia cee’d måske 
							den mest vellykkede variant over det nye Peter 
							Schreyer design, som første gang så dagens lys i Kia 
							Sportage. Et design som måske knap så vellykket har 
							klædt den lille Kia Picanto på (heldigvis har enhver 
							dog lov til at synes sit, når det gælder bilers 
							udseende), men ellers er benyttet til Kia Rio, 
							naturligt nok til Kia pro_cee’d, som havde 
							verdenspremiere i Paris for nylig og også bliver en 
							del af den kommende nye Kia Carens, som også så 
							projektørlyset for første gang i Paris (læs 
							om Kia ved Paris Motorshow hér >>>).   Der er lidt kattedyr over 
							linjeføringen. Ikke bare fronten men den samlede 
							oplevelse af bilens linjer, og det harmonerer langt 
							hen ad vejen udmærket med cee’d’ens sjæl. Men det 
							vil blive endnu mere udtalt, når der måtte komme 
							flere hestekræfter under hjelmen.   En sær forventning at have til en 
							Kia, som jo ikke lige præcis har slået sig an på 
							meget hurtige biler. Men nu er det visuelle grundlag 
							der og så skal kræfterne nok også komme, spår vi.   
							Meget fine 
							pladsforhold Den nye Kia cee’d er 4,31 meter 
							lang. Den har et bagagerum på flotte 380 liter og en 
							højt opslående tophængslet bagklap. Men mest 
							imponerende bliver det, når man stiger ind på 
							bagsædet. Det kan nemlig gøres både elegant og 
							ubesværet, fordi døråbningen er stor nok og fordi 
							der er plads nok til benene. Endda uden at man efter 
							indstigningen sidder særlig opret. Det er virkelig 
							overbevisende. 
 
							 
 Det samme er et utal af fine 
							detaljer. To stk. 12 Volt udtag – ved forsæderne vel 
							at mærke, placeret hensigtsmæssigt i 
							midterkonsollen, ved siden af AUX
							og 
							USB-stikkene. Der er naturligvis også mulighed for 
							trådløs tilslutning via BlueTooth og dermed rige 
							muligheder for eksempelvis via streaming at lytte 
							til Motorradioen landsdækkende, hvis man er i 
							besiddelse af en smartphone med internetadgang (Lyt 
							til Motorradioen som net-radio hér >>>)…   Og så er ratvarme standard på alle 
							cee’d modeller og udstyrsvarianter. Ligesom 7 års 
							garanti – markedets længste. Begge dele er helt 
							unikt i klassen.   
							
							Premium-udstyr Den hér prøvekørte variant hører 
							til i den mere luksuøse ende: Den havde Premium 
							udstyr og 128 turbodieselheste under hjelmen. 
 
							 
 Førstnævnte inkluderer kurvelys, 
							2-zone klimaanlæg med køl i handskerummet, 
							sædevarme, regnsensor, el-ruder også ved bagsædet og 
							meget, meget mere. Brændstofbesparende og fancy 
							LED-lygter for og bag er med til at beholde 
							brændstoføkonomien på beskedne 26,3 km/l – et tal, 
							der i øvrigt bliver endnu lavere (27 km/l), hvis man 
							vælger en lavere udstyrsversion.   
							Tungere Det hænger sammen med, at også 16” 
							fælge med bredere dæk indgår i Premium udstyret, og 
							bilen også er lidt tungere.   Dieselmotoren er maskinrummet er 
							også tungere (cirka 100 kg tungere end den 
							tilsvarende benzinmotor, inkl. transmission etc.) og 
							dermed kompenserer mer-vægten på forhjulene for den 
							lidt strammere affjedring, der naturligt følger med 
							lidt bredere lavprofildæk.   
							En god 
							kombination Derved opnår Kia cee’d CRDi 
							Premium køreegenskaber, der ligger meget op ad de 
							tilsvarende benzinvarianter. En Kia cee’d styrer 
							godt, om end den elektriske servostyring stadig 
							mangler lige det allersidste for at være på niveau 
							med de bedste i klassen. En formildende omstændighed 
							er det, at servostyringen byder på tre indstillinger 
							som gør styringen blødere eller fastere.   Bilen kører stabilt og 
							affjedringen byder på en god kombination af 
							kørekomfort og fast fornemmelse af vejen. Knap så 
							fast som man har for vane i Tyskland, men ikke nær 
							så blød som asiaterne traditionelt har været 
							tilhængere af.   Dieselmotoren trækker godt, især 
							ved lave omdrejningstal, og den er ikke lydløs. Men 
							ved konstant fart hører man ikke meget til den.   Prismæssigt hører den prøvekørte 
							version ikke til i den billige ende af cee’d-viften 
							med 270.000 kroner. En cee’d kan dog anskaffes for 
							blot 190.000 kroner. Da har man færre heste, en lidt 
							tørstigere benzinmotor og et lavere udstyr. Men selv 
							de billige cee’d varianter er nu også ganske godt 
							udstyret.
							  |