Verdenspremiere på en ny Toyota
Auris, en ny Toyota Auris Stationcar og en ny Toyota
Verso. Plus et utal af mere eller mindre globale
premierer på styling-kits, udviklingsvarianter osv.
Der var nok at se på Toyota standen på Paris
Motorshow. Fælles for alle bilerne er, at de visuelt
er blevet gevaldigt shinet op. Det er svært at kalde
Toyotas seneste designlinje kedelig – men det har jo
nok heller ikke været meningen.
Mest iøjefaldende er den nye
Toyota Auris. Den erstatter den bil, som erstattede
Toyota Corolla. Men hvor Corolla’ens succes tilbage
i tiden ikke rigtig har kunnet erstattes af Auris og
de sidste Corolla generationer, er det ikke
utænkeligt, at den nye Auris vil kunne gøre
kunststykket, ikke mindst fordi den foruden en
5-dørs hatchback udgave også lanceres som
stationcar. Den variant er dog ikke endnu klar til
serieproduktion, men konceptbilen Auris Hybrid
Touring Sports forventes at være meget tæt på den
endelige produktionsmodel.
Første Auris stationcar
De store forventninger til Auris
Stationcar skyldes bl.a. at en sådan biltype ikke
har eksisteret i Auris modelprogrammet hidtil og da
netop stationcars er den mest populære biltype i
mellemklassen i Europa og især i Danmark, har
verdens største bilproducent skabt et godt grundlag
for fornyet succes.
Den nye Auris og siden også Auris
stationcar byder på et motorprogram, der til
forveksling ligner det nuværende. Det betyder, at
bilen vil kunne fås med enten 1,3 eller 1,6 liters
benzinmotor, 1,4 leller 2,0 liters turbodieselmotor
eller en 1,8 liters fuldhybridmotor. Forskellen på
de nuværende Auris-motorer og de nye er, at de alle
er blevet gennemgribende optimeret, hvilket har
gjort dem både mere effektfulde og
brændstofbesparende.
Toyota Auris stationcar bliver i
øvrigt den første stationcar i mellemklassen med
mulighed for fuldhybridteknologi og hermed viser
Toyota igen, at man mener det alvorligt, når man
siger, at man senest i 2020 vil tilbyde
hybridmotorer i samtlige bilklasser.
Sporty Verso
Det er måske lidt i overkanten at
kalde Toyota Verso en verdenspremiere. For der er
tale om et facelift. Men et kraftigt et af slagsen,
fordi der er tale om et markant skifte især i
frontdesign og en bils udseende betyder meget mere
end mange vil være ved. Indvendigt er det mindre
justeringer, men den nye front gør bilen langt mere
dynamisk.
Til trods for strategi om at alle
modeller i 2020 skal eksistere i en hybridversion,
har Toyota dog ingen intentioner om at skabe en
hybrid-Verso.
”Forklaringen er,” fortæller
Toyotas danske Pressechef Anders Thystrup, ”at vi jo
netop har lanceret en ny 7-personers Prius, Toyota
Prius+ (læs
den første test af Toyota Prius+ hér >>>) og de
to biler er meget lig hinanden. En hybrid-Verso vil
ganske enkelt skulle slås om de samme kunder med
Prius+, der jo er født som en hybridbil, og den
konkurrence ønsker vi ikke.”
Power på GT86 designet
Desuden havde Toyota
Europapremiere på en udstyrsvariant af Toyota GT86 (læs
den første test af Toyota GT86 hér >>>). Den er
skabt af Toyota Racing Development (TRD) og er
primært en ren optisk styling af bilen. Men det gør
den særdeles attraktiv at se på og endnu mere sporty
end udgangspunktet.
Toyota GT86 TRD
- bemærk inskriptionen i
udstødningsrørene!
|