- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Toyota GT86

Til sjov, skæg og ballade

 


Af Søren Clauding – 15. maj 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota har skabt en sportsvogn. En moderne udgave af nostalgiske forbilleder. En bil, hvis primære opgave er, at byde på sjov, skæg og ballade. Opgaven er lykkedes. Men det blev kun klart, fordi Toyota fornuftigt nok havde valgt bjergevejene vest for Barcelona til den første testkørsel. Her er hver en kurve et lille stykke offentlig racerbane, sådan kører de lokale, sådan er man vant til at der bliver kørt, og da hastigheden er ret moderat, er Toyota GT86 perfekt til opgaven.

 

Toyota GT86 er nemlig skabt til skæg og ballade indenfor lovens rammer og hvad der er almindeligt acceptabelt. Loven er fortrinsvis defineret ved hastighedsgrænser og trafikkultur. Men sådan en detalje som en sound-generator, der giver føreren en total lydoplevelse, samtidig med at omgivelserne ikke forstyrres så meget, er med til at sikre, at det vil være acceptabelt at køre en GT86. I praksis er lyden fra indsugningssystemet og i begrænset omfang også fra 2-liters motorens udblæsning, ledt gennem et rørsystem ind i kabinen. Her kan man så glæde sig over den i fulde drag og for fulde omdrejninger.

 

Turbo er fravalgt

Det sidste er til dels en nødvendighed. Toyota har som en del af konceptet fravalgt turbolader og for at opnå lavest mulig tyngdepunkt bygget en traditionel boxermotor. Eller rettere ladet den bygge. Det er nemlig Subaru, der i al væsentlighed står for motorbyggeriet. Toyota har aktier i Subaru fabrikken, så det var naturligt at bede dem om at klare opgaven. De har også stået for udvikling af transmission og undervogn, men Toyota har så bidraget med indsprøjtningssystemet til motoren og netop den del er årsagen til, at maskineriet har det rigtigt godt, når det sparkes op over 5500 motoromdrejninger/minut. Derfor er GT86 sjovest for fulde omdrejninger.



GT86 er en ægte sportsvogn med sportsvogns egenskaber. Men fordi den er tilrettet virkelighedens begrænsninger, er den ikke ultra hurtig. Boxermotoren præsterer 200 hestekræfter, det er OK, men ikke oceaner af kræfter. 0-100 km/t klares på 7,8 sekunder, det er også OK, men gør den ikke til vinder af ethvert dragrace. Topfarten er overraskende 226 km/t. Men symptomatisk for den virkelige verden er det alene noget, man vil kunne realisere på en tysk autobahn. Eller måske på en aflukket racerbane.

 

Rundt på racerbanen

Men ikke engang det er sikkert. Undervejs på testturen var der indlagt en stribe omgange på en racerbane, Circuit Parc Motor de Castellolí, bygget i 2009 med det formål at byde på alverdens tænkelige kørselsforhold. Her var det ikke muligt at komme væsentligt over 165 km/t. Måske også fordi den lå et stykke vej over havets overflade og motoren derfor havde en smule åndedrætsbesvær, men hvor i verden, udover hos vores sydlige nabo, kan man køre 226 km/t? Og når man ikke må det, er det uden mening at bygge en bil, der kan det. At Toyota’en alligevel har så stort et fartpotentiale, skyldes formentlig, at det høje sjette gear er med til at muliggøre en acceptabel benzinøkonomi. 12,6 km/l er ikke banebrydende, men som sagt – acceptabel. Og med automatgear er tallet overraskende 14,1 km/l.

 

Køreoplevelsen var størst på bjergvejene. Herligt at glide gennem kurverne med en anelse drift på alle fire hjul og fyre effekten af gennem et aktivt Torsen spærredifferentiale, der samarbejdede perfekt med VSC programmet i sportsindstilling og traction control. En sikker metode at køre sportsligt på – med vished om, at man ikke er helt fortabt, hvis man fejlbedømmer en kurve. En rigtig stor sikkerhedsfaktor.

Lyt til radioindslag, del 1, om Toyota GT86 >>>

Lyt til radioindslag, del 2, om Toyota GT86 >>>


Læs mere om Toyota GT86 >>>


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt