- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

First World Testdrive: Toyota GT86

Velafbalanceret og velkonstrueret

 


Af Søren Clauding – 15. maj 2012


Stempellogo'et til venstre er symbol på boxermotoren og dimensionerne i motor og udstødning.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når Toyota GT86 slippes løs på en racerbane kan man fastslå, at med og uden elektroniske hjælpemidler er GT86 en yderst velafbalanceret bil. Toyota har valgt en vægtfordeling med 53 procent på forakslen og 47 procent på bagakslen. Når man så skyder den af, flyttes vægten bagud og giver et perfekt vejgreb ud af kurverne. Den flade boxermotor, forenet med en stiv og let karrosseristruktur giver et lavt tyngdepunkt.

 

Karrosseristivheden er bl.a. opnået ved at man har valgt coupéformen og derigennem fravalgt den tophængslede bagklap på legenden S2000 fra 1967. Aerodynamikken hjælper til at sikre balancen i bilen – ikke alene trykket mod vejen, men også stabiliteten ved høj fart.


 

 


Funktionel og fræk

Interiøret er funktionelt, sportsligt og lidt frækt. Der er tale om en 2+2, dvs. to sportssæder foran og to supplerende bagsæder uden benplads og loftshøjde. Heldigvis kan bagsæderyglænene lægges ned, ”så man kan medbringe fire racerhjul, hvis man skal ud at køre race med GT86,” som de japanske teknikere fastslog med et smil.

 

En GT86 er nemlig fra fødslen af udstyret med 17” 215 mm brede 45 procent lavprofildæk – samme dimensioner som på hybridbilen Prius. De er ikke brede. Man har med vilje ikke maksimere vejgrebet ved kurvekørsel, for derved vil den herlige køreoplevelse blive elimineret – og den øgede friktion ville da sikkert også påvirke accelerationstempoet. Det har GT86 ikke brug for.



I Danmark til august

GT86 vil ikke blive postet ud fra fabrikken i rå mængder. Måske fordi fabrikken trods stor optimisme og stor interesse for bilen forud for lanceringen trods alt mangler en sikker fornemmelse for, hvor mange biler der vil blive solgt.

 

I Danmark kommer bilen på markedet lige efter sommerferien og da i en høj udstyrsvariant – men kun én. Listeprisen bliver da 539.000 kroner og 30.000 højere med automatgear. Men uden at have prøvet GT86 med automatik, kan der vist kun være én kommentar til en sådan kombination: No way! En Toyota GT86 købes med hjertet, den køres med sjælen, den opleves med hele følelsesregistret og det inkluderer også et hyppig brug af det faste gearskifte. Og prisen: Det er vel det, en sådan bil koster i et land, hvor den største forlystelsesafgift pålægges den bilkøber, for hvem en sportsvogn som Toyota GT86 simpelthen er drømmen.


Lyt til radioindslag, del 1, om Toyota GT86 >>>

Lyt til radioindslag, del 2, om Toyota86 >>>


Læs introduktionen til Toyota GT86 >>>


Toyota S2000 fra 1967 har inspireret til GT86 anno 2012.

 

 


Fakta om Toyota GT86:


GT betyder Gran Touring (altså ikke en racerbil, men en hurtig rejsebil). 86 er motorens boring og slaglængde – 86 mm begge dele. Kromudstødningens indre diameter er også 86 mm.


2-liters benzinmotoren har en kompression på 12,5:1.

De 200 hestekræfter opnås ved 7000 omdr./min. Drejningsmomentet topper på 205 Nm v. 6400-6600 omdr./min.


Topfart: 226 km/t (210 km/t med automatgear).

Acceleration: 0-100 km/t på 7,6 sekunder (8,2 sek med aut.gear).


I sammenligning med søstermodellen, Subaru BRZ, har GT86 en blødere forhjulsaffjedring og fastere baghjulsophængning. Forhjulsophæng: McPherson. Baghjulsophæng: Dobbelt wishbone.


Standardudstyret inkluderer Xenon-forlygter, sportssæder i læder, 2-zone klimaanlæg, sædevarme, el-sideruder for, fartpilot, 6 højtalere - men ingen radio. Toyota Touch kan tilkøbes for 6000 kroner og inkl. navigation for 11.000 kroner.


Tyngdepunktet ligger på 46 cm over kørebanen.

Længde: 4,24 m. Højde: 1,28 m.

Bagagerum: 243-811 liter.


7 airbags samt Isofix beslag.


Link til importøren

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt