Toyota Prius+ test i Motorradioen Del 1 >>>
Toyota Prius+ test i Motorradioen Del 2 >>>
Toyota Prius+ test i Motorradioen Del 3 >>>
Toyota har fremstillet hybridbiler i 15 år.
Filosofien er enkel: Man indsamler spildenergi fra
bilen mens den kører, omformer den til elektricitet
og siden benyttes strømmen til at nedsætte
benzinmotorens forbrug af de kostbare dråber. Hidtil
har det kun været 5-personers personbiler, der havde
gavn af den teknologi. Nu er Toyota klar med intet
mindre end verdens mest miljørigtige multibil – med
plads til 7 personer. Toyota Prius+.
Nu er miljø jo mange ting. Men ser man isoleret på
benzinøkonomien, så stemmer påstanden. 24,4
kilometer på en liter benzin er det officielle tal –
og i bycyklus’en kan den køre hele 26,3 km (svarende
til en CO2 udledning på blot 89 g/km). Det er mindst
15 procent bedre end hvad konkurrenterne kan
præstere med deres dieselmotorer, herunder også
Toyotas egen Verso. Men nok så væsentligt, når
Prius+ kommer til Danmark i august: Det giver en
stor besparelse også i årlig ejerafgift. 560 kroner
slipper man med og dermed er Prius+ klassificeret på
niveau med f.eks. den lille Toyota Aygo.
Fordele kompenserer for merprisen
Det er da også nødvendigt med store besparelser
efter at bilen er købt. Den billigste Prius+ kommer
til at koste en halv million kroner på danske
nummerplader. Det er mange penge, typisk i nabolaget
af 100.000 kroner mere end de 7-sædede konkurrenter
med samme dimensioner. Men Prius+ inkluderer en
række fordele, som man skal regne med, hvis det er
biler i den kategori, man overvejer.
Og det sidste gør temmelig mange danskere. Ikke
færre end 11.000 af den slags biler – det man kalder
CMPV segmentet – bliver der solgt i indeværende år.
Alligevel er Toyota Danmarks salgsmål beskedne 30.
Fordi man godt er klar over, at markedet er
prisfølsomt. Alligevel er det vores opfattelse,
efter det første møde og de første testkørsler af
den nye bil på flade ”dansk-lignende” veje i området
mellem Wien og Bratislava, at der vil kunne sælges
markant flere af bilerne, ikke kun pga. den moderne
motorteknologi, men netop fordi Prius+ inkluderer
ekstra fordele hvoraf flere oven i købet også er
unikke.
Unikke egenskaber
For det første er Prius+ født med automatgear. Det
er af CVT-typen, dvs. et trinløst gear, hvor motoren
egentlig kun kommer op i omdrejninger under
acceleration. I alle andre sammenhænge roterer den
stilfærdigt ved lave omdrejningstal, hvis den altså
overhovedet roterer. For over de første 150 km viste
målinger, at benzinmotoren kun havde været i brug i
47 procent af tiden.
Det fører over til en anden unik fordel:
Kørekomforten. Affjedringen er komfortabel uden at
gøre bilen sejlende og så længe man afholder sig fra
at montere større fælge og dæk med lavere dæksider
end de 16” hjul, som er standard på basis-Prius+’en,
får man en udmærket cruiser-oplevelse. Det
underbygges så – og det er unikt – af et utrolig
lavt støjniveau. Når elmotoren klarer fremdriften,
er det kun dæk og vind, der høres i kabinen. Og det
er faktisk kun i accelerationen, at benzinmotoren
trænger igennem. Det giver en behagelig
køreoplevelse tilnærmelsesvis på niveau med det, man
oplever i en el-bil.
Lave driftsomkostninger
For det tredje er driftsomkostningerne også lavere.
Det skyldes bl.a. at bilen ingen kobling har,
bremserne står for en mindre del af nedbremsningen,
fordi opsamlingen af bremseenergien medvirker til
nedbremsningen. Der er ingen drivremme som i
konventionelle biler og elektromotoren er i sig selv
stort set vedligeholdelsesfri. Desuden viser Toyotas
egne erfaringer, at man har færre problemer med
hybridbilerne end med de konventionelle modeller –
og det kommer fra en bilfabrik, der er kendt for at
bygge verdens mest pålidelige og problemfri biler.
Så er det også tankevækkende, at Prius+ er så
økonomisk ved bykørsel. Konventionelle multibiler er
typisk ikke særlig økonomiske ved bykørsel. Mange
ejere bruger dem givetvis til at hente og bringe
ungerne, som der kan være en del af i sammenførte
familier, og har man bilen, som også har stor
bagagekapacitet, hvis den tredje sæderække ikke
benyttes til persontransport, vil anvendelserne i
dagligdagen givetvis blive større end man har
forestillet sig på forhånd. Og dagligdagen foregår
nu engang for mange danskere i bymiljø.
Læs også:
Under huden på Prius+ Hybrid Synergy Drive >>>
|