Toyota Prius+ er det, Toyota kalder en fuld-hybrid.
Det vil sige, at en benzinmotor, som i øvrigt er
baseret på dele af det såkaldte Atkinson princip, er
direkte kombineret med en elektromotor. Man kan som
fører vælge ved lav fart at køre på elektricitet
alene, men så snart man har brug for mere kraft,
f.eks. for at accelerere, kobles benzinmotoren
automatisk til.
Benzinmotoren præsterer op til 99 hestekræfter og
elmotoren kan nå 82. Fordi effekten ikke topper på
samme tidspunkt for de to motorer, giver det en
akkumuleret topeffekt på 136 hk, men en bredere
effektkurve end ved en konventionel motor.
Drejningsmomentet nyder også godt af elmotorens
konstante moment allerede fra første omdrejning og
topper ved 142 Nm. Der er med andre ord masser af
kræfter til at trække bilen, hvilket også ses af
fartpræstationerne: De 100 km/t nås på blot 11,3
sekunder. Til gengæld mangler man lidt i toppen,
hvor den officielle topfart er 165 km/t.
Litium-ion batteri
For første gang nogensinde benytter Toyota et
litium-ion batteri i en fuld-hybridbil. Det er
dyrere, men det sparer vægt og så har man kunnet
placere det mellem de to forsæder. Dermed ligger al
hybrid-teknikken forrest i bilen og designerne har
haft frit spillerum bag forsæderne.
Det har de udnyttet efter alle kunstens regler. Den
midterste sæderække består af tre individuelle
sæder, der kan skydes frem og tilbage i
længderetningen. Ganske praktisk, for derved bliver
det ikke umuligt for en voksen passager at sidde på
bageste sæderække. De bageste sæders ryglæn er helt
i plan med bagagerummet og de forreste sæders ryglæn
er næsten i plan med bagagerummet, når de slås ned.
Det giver fin anvendelse – og i øvrigt meget let
anvendelse, fordi sæderne i princippet kan håndteres
med en enkelt bevægelse fra en enkelt hånd – hver
især, altså.
Fra 232 til 1750 liter bagageplads
Med alle sæder i brug som siddepladser, disponerer
man over 232 liter bagageplads. Det er ret
anvendelige bagageliter, der er tale om, bl.a. fordi
de inkluderer et lille ”badekar” på 60 liter
placeret under den egentlige bund. Når bageste
sæderække benyttes til bagage er pladsen forøget til
imponerende 784 liter. Rigtig flot i en bil, der
blot er 4,61 meter lang. Og benyttes hele
bagperronen til bagage disponerer man over
overvældende 1,75 kubikmeter.
Toyota Prius+ er skabt som hybridbil og er baseret
på den almindelige Prius. Den ligner også en
almindelig Prius. Et pænt, moderne ydre uden så
forfærdelig meget spræl. Interiøret inkluderer
centerinstrumentering, som vi aldrig bliver fan af.
En formildende omstændighed er et head-up display,
der spejler hastigheden i frontruden. Men det er kun
fra udstyrsvariant H3.
Detaljernes bil
Toyota har arbejdet meget med detaljerne i den nye
Prius+. Ikke bare i form af et pænt og veludbygget
udstyr, som det forventes til en bil i den
prisklasse, men også ved eksempelvis at benytte
elmotorens moment til at stabilisere de gyngende
bevægelser der opstår, når man kører på f.eks. de
ujævne veje, som kendetegner store dele af den
slovakiske hovedstad og desværre også mange danske
biveje.
Prius+ er også ret let. Normalt forøges en bils vægt
med 150-200 kg, når den vokser fra 5 til 7
siddepladser. Prius+ er kun 125 kg tungere end
udgangspunktet. Bilen er som sådan gennemoptimeret,
der er benyttet aluminium i vidt omfang og også
aerodynamikken en maksimeret, så den har en
klasseledende luftmodstandskoefficient på 0,28.
|