Læs også: First World Test af Opel Astra OPC >>>
Opel Astra Sedan og OPC Del 1 i Motorradioen >>>
Opel Astra Sedan og OPC Del 2 i Motorradioen >>>
Med en sedan-udgave af den populære og yderst
veldesignede Opel Astra og ikke mindst en powerfuld
OPC-version med 280 hestekræfter af selvsamme Astra
plus nye motorer fortsætter Opel med at booste
salget af en bil, der siden introduktionen i 2009 af
den nuværende generation, er solgt i 700.000
eksemplarer, heraf de 5000 i Danmark, en bil, der i
Europa ligger på 3. pladsen i segmentet for kompakte
mellemklassebiler, det såkaldte C-segment, og endda
er nr. 2 på det kritiske hjemmemarked i Tyskland.
Grundfilosofien er entydig: Det gælder om at have et
alternativ, der imødekommer ethvert kundeønske. Det
gælder ikke bare de grundliggende designelementer
som karrosserifacon og undervogn, men også
motorsortiment og designdetaljer. Derfor er der
klare visuelle forskelle på de forskellige varianter
under Astra-paraplyen.
Lettere bagparti
I forvejen kunne man tilbyde en 5-dørs variant, en
stationcar og en coupé, kaldet GTC. Nu fuldender
4-dørsudgaven setup’et og Opel har forventninger
til, at versionen med udvendigt bagagerum vil udgøre
15 procent af det fremtidige salg. Ikke alene fordi
visse kundegrupper aldrig kunne finde på at erhverve
en hatchback, men fordi man med et anderledes
bagparti har kunnet lette på indtrykket af den noget
kompakte hæk, der kendetegner 5-dørs versionen.
Oven i købet har Opel udviklet bagagekapaciteten, så
man foruden et bagagerum på 460 liter, som er
temmelig stort i klassen (og 90 liter bedre end i
hatchback-versionen), også har en meget stor
rektangulær åbning til passagerkabinen, hvorved
rummeligheden, når bagsæderyglænene lægges ned, øges
til over én kubikmeter.
På grænsen til kompaktbilerne
Med udvendigt bagagerum er Astra vokset til 4,66
meter og ligger dermed på grænsen til overhovedet at
kunne kaldes en kompaktbil. Man har håndteret
pladsforholdene i kabinen udmærket. Det store
bagagerum stjæler ikke benplads fra
bagsædepassagererne og er i øvrigt designet, så man
ved første øjekast ræsonnerer, at den ligeså godt
kunne have en tophængslet bagklap.
Selve bagklappen er ophængt i bøjler, de såkaldte
”bagageknusere”. De kunne nu godt være indkapslede
og dermed lette fuldpakningen af bagagerummet – men
det sluger selvfølgelig lidt bagageplads. Som det er
nu, skal man med et sikkert øje gøre plads til, at
bøjlerne kan forsvinde ind i rummet, når bagklappen
lukkes i. Metoden diskuteres til stadighed,
bilfabrikkerne producerer til stadighed den type af
lukninger, bl.a. fordi selve betjeningen af klappen
er let og følelsen god, og kritikere peger til
stadighed fingre af systemet – men endnu har ingen
fundet det ideelle alternativ.
Under gulvet – let at læsse
Under bagagerumsgulvet er der plads til et
reservehjul i fuld størrelse, alternativt et
lappekit og så kan man jo benytte den tiloversblevne
plads til den mere rå bagage og det hjælpeudstyr,
man ofte medbringer i sin bil, så man kan klare sig
i en snæver vending.
Bagagerummet åbnes med fjernbetjeningen eller fra
instrumentpanelet, derpå springer bagklappen selv op
og man skal blot hjælpe den det sidste stykke op til
lodret position. Derved er betjeningen let og man
slipper for snavsede fingre. I øvrigt slår klappen
højt op og rummet er let at læsse.
Motorprogrammet
Designet af Astra Sedan gør den til en af de
smukkeste 4-dørs biler på markedet og køreoplevelsen
er præcis som i 5-dørs varianterne. Viften af
motorer til sedan-modellen er dog ikke helt så bred
som til de øvrige. Man kan købe den med enten en
ny forbedret 140-hestes 1,4 liters turbobenzinmotor eller
de
nyudviklede turbo-diesel på hhv. 130 eller 110
hestekræfter, der hidtil kun kunne fås i 5-dørs
versionen. De kan i øvrigt også nu leveres til
Stationcar-versionen, Astra Sports Tourer.
Begge motorer er udstyre med stop/start funktion,
som bringer CO2 udledningen under den
magiske grænse på 100 g/km – nærmere bestemt 99 –
hvilket svarer til en gennemsnitlig brændstoføkonomi
på 27 km/l. 1,4 liters motorens forgænger havde
færre hk og den nye benzinmotor har oven i købet en overboost funktion, så drejningsmomentet øges fra
200 til 220 Nm, når speederen presses helt i bund.
Det er en ekstra sikkerhed i forbindelse med
overhalinger.
Prøvekørt i Taunus-bjergene
De første globale prøvekørsler fandt sted i
Taunus-bjergene nordvest for Frankfurt-am-Main i
Tyskland og vi havde lejlighed til at køre
sedan-modellen med 130-hestes dieselmotoren.
De
første kilometer afslørede, at motoren, til trods
for den fine brændstoføkonomi, på ingen måde er
kedelig og den trækker godt, også ud af de mange
snævre sving. Eneste minus er måske en vis
accelerationsstøj, men den er helt væk ved konstant
fart.
Bunker af udstyr
Opel tilbyder et omfattende udstyr til den nye
Astra. Ikke mindst det elektroniske, som inkluderer
adaptiv fartpilot, der regulerer afstanden til den
forankørende ved hastigheder mellem 50 og 180 km/t.
Side Blind Spot Alert holder øje med den blinde
vinkel ved siden af bilen, vognbanekontrol giver
signal, hvis man skifter vognbane uden at slå
blinklyset til, skiltegenkendelse erindrer f.eks. om
den aktuelle fartgrænse. Og om natten kan
Xenon-lyset styres af forskellige programmer, der
optimere lyset afhængig af kørselsforholdene.
Udstyr af den mere praktiske slags er den
integrerede cykelholder, der kan trækkes ud fra
bilens bagkofanger og har plads til to cykler.
”FlexFix” cykelholderen kan nu også tiltes, så
bagagerummet kan betjenes og på den eksisterende
stationcar-version, som Opel kalder Sports Tourer,
kan holderen udvides til at transportere fire
cykler.
Kommer i oktober
Opel Astra Sedan kommer til Danmark i oktober, men
endnu er priserne ikke fastlagt. Informationschef
Erik Morsing fra Opel Danmark fortæller, at den
bliver en anelse dyrere end 5-dørs udgaven. En
usædvanlig prissætning, som måske kan tilskrives, at
Astra sedan trods alt ikke forventes at blive solgt
internationalt i så stort et styktal om hatchback’en.
BiTurbo diesel nu også i Astra
I øvrigt benyttede Opel lejligheden til også at
introducere 2-liters biturbo dieselmotoren, som
tidligere på året blev lanceret til Opel Insignia
(se prøvekørslen af Insigia med denne motor hér
>>>), nu også til Astra.
Motoren præsterer 195
hestekræfter og et moment på 400 Nm. Det er mange
kræfter til en bil, der trods alt er mindre end Insignia. Men køreoplevelsen af den store motor i
den prøvekørte 5-dørs Astra var nu ikke meget
forskellig fra oplevelsen i Insignia.
Det kan ikke siges om oplevelsen af Opel Astra i
OPC-antræk.
Læs om Opel Astra OPC hér >>>.
|