Den store forskel på at bruge en bil i hverdagen og
bruge den på en langtur er, at man i højere grad
lever med bilen på en længere tur. Den bliver ens
hjem i den tid, turen varer, derfor er det vigtigt
at indretning og funktion går op i en højere enhed.
Derfor tog vi imod muligheden, da den var der, for
at køre en lang tur i den nye Opel Insignia BiTurbo.
Vi var med i Portugal, da den blev præsenteret for
første gang tilbage i februar (læs
First World Test af Opel Insignia BiTurbo hér >>>)
og oplevelsen fra dengang står til troende. Men der
er stor forskel på at prøve en bil på snoede
portugisiske bjerg- og landeveje og køre den med 130
km/t på flade danske motorveje plus hurtige stræk på
de tyske autobahns.
Kommer først til august
Bilen, vi kørte langt i, er i øvrigt slet ikke til
salg i Danmark endnu. Den er nemlig forsynet med
firehjulstræk og den kommer først på markedet
herhjemme til august. Men Opel havde hjemtaget et
enkelt eksemplar, oven i købet med automatgear og
som stationcar. Det var den, vi blæste igennem på
det europæiske vejnet.
Det er vigtigt med det samme at gøre sig klart, at
mens den forhjulstrukne, manuelt gearede Insignia
BiTurbo kan køre 20 km på en liter dieselolie, er
det andre faktorer, der blander sig, når man får
træk på alle fire hjul og slipper for selv at stå
for gearskiftet. Begge dele kræver brændstof. Det
officielle tal er da også reduceret til 15,6 km/l.
På det danske vejnet og med dansk varierende
motorvejshastigheder er det tal imidlertid
realistisk at opnå. Årsagen er naturligvis, at det
først er ved bykørsel og gentagne accelerationer at
4X4 og automatik for alvor øger forbruget. Når først
bilen er i fart, er den ret økonomisk. Herligt på en
langtur.
Økonomisk med hurtig kørsel
Ved hurtig motorvejskørsel og hastigheder ofte
omkring 200 km/t forøges forbruget selvfølgelig. Men
forbavsende nok ikke så voldsomt. Et gennemsnit på
13 km/l er ganske pænt med de hastigheder, gentagne
hastighedsskift og ikke udpræget bevidst økonomisk
kørsel.
Inden starten stillede vi os selv spørgsmålet, hvad
firehjulstrækket egentlig ville gavne på en lang
køretur. Svaret viste sig i regnvejr: Større
stabilitet, bedre fodfæste, bedre føling med
kørebanen. Men især da vi undervejs måtte parkere på
fugtige græsmarker, begav os ud på opkørte hjulspor
og valgte at køre steder, hvor man risikerede at
køre fast, hvis ikke man havde både træk og skub i
funktion.
4X4 dokumenterede sit værd
En langtur består måske mest af
landevejs/motorvejskørsel, men netop fordi bilen
erstatter ens hjem, er det vigtigt at hjemmet er til
rådighed, hvor man behøver det og ikke er kørt fast
et sted, hvor man nu var tvunget til at parkere.
Kører man fast fjernt fra det rigtige hjem er det en
underlig amputeret følelse lige pludselig at have
alle sine ejendele parkeret i et mudderhul. Så 4X4
dokumenterede sit værd, helt klart.
Automatgearet i Insignia er konventionelt. Men det
er ultrahurtigt skiftende, og en sjov ting er evnen
til mærkbart at foretage nedgearinger og derved at
bringe sig i position til hurtig reaktion, når der
igen skal accelereres. Det fungerede fortræffeligt.
Solidt vejgreb
Insignia’ens køreegenskaber gør den velegnet til en
hurtig langtur. Især når man har monteret store 19”
fælge og brede dæk (ekstraudstyr), som tilfældet var
på den prøvekørte model. Det giver et solidt vejgreb
og er med til at stabilisere bilen ved høj fart. Den
prøvekørte
bil var desuden udrustet med adaptiv undervogn (FlexRide
chassis – en del af Cosmo udstyret), hvor man også
manuelt kan vælge mellem sport, normal og
tour-indstilling.
Indstillingerne påvirker også kraftoverførslen, og
sætter man gearvælgeren i ”S” får man en yderst
dynamisk kørsel. Der kan i øvrigt også skiftes
manuelt sekventielt, men sandt at sige klarer
automatikken den del til noget nær perfektion. Ved
høj fart giver den stramme undervogn bedre føling
med vejen, ved dansk motorvejsfart er
komfortindstillingen behagelig og beroligende. Ikke
mindst fordi maskinstøjen, når først man er oppe i
fart, er ganske beskeden.
På en langtur er en stationcar absolut en fordel.
Man kan medbringe mere bagage, men bagagen er også
lettere tilgængelig. Cosmo udstyret inkluderer
elektrisk bagklap, som er en luksus især i regnvejr:
Halvtaget er parat, når man ankommer til bilens
bagparti. Bagklappen udgør et rigtig stort halvtag,
fordi den er konstrueret, så den lægger sig uden
omkring hele bagvognen. Den har en buet form som
på
den ene side giver læ, men på den anden side er et
”mord-instrument”, når man eksempelvis tager
noget ud af en af sidedørene og rejser sig op for at
gå bagud til bagdøren. Så knalder man hovedet ind i
bagklappens kant. Det er hen ad vejen nok en vanesag
at gå uden om og så må man da blot håbe, at man
overlever så længe…
En
pudsighed er i øvrigt, at der i hver vognside er
monteret ekstra baglygter, fordi baglygterne følger
med op, når bagklappen åbnes. Det betyder at man kan
ses i mørke, også når klappen er åben.
Lyset styres automatisk
Blandt andre oplevelser, der er værd at bringe
videre, kan nævnes AFL og Xenonforlygter, hvor et
særligt køreprogram styrer lyset. Det skifter fra
fjern- til nærlys, når man møder modkørende og det
virker så godt som man realistisk kan forestille sig
et sådan system kan fungere. Bakkamera er en stor
fordel, bl.a. fordi udsynet bagud i Insignia Tourer
ikke er det bedste i verden. Panoramaglastag, hvor
den forreste del kan åbnes, er med til at lette
oplevelsen i kabinen
og giver en
herlig ventilation og bemærk, at med nedfældede
bagsæderyglæn kan bagagepladsen forøges fra 540 til
1530 liter. Under bagagerumsgulvet er der yderligere
et fladt rum, hvor man kan gemme bagage, der ikke
lige skal springe i øjnene på langfingrede personer.
Prisen på Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTI aut.
4X4 er kalkuleret til 531.550 kroner. Det er muligt
at listeprisen vil blive lidt anderledes, når bilen
lander i Danmark, den forskellen bliver ikke stor.
|