- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Opel Insignia Sports Tourer Cosmo CDTI (195 hk) aut. 4X4

Fuldt påklædt til langturen


Af Søren Clauding – juli 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den store forskel på at bruge en bil i hverdagen og bruge den på en langtur er, at man i højere grad lever med bilen på en længere tur. Den bliver ens hjem i den tid, turen varer, derfor er det vigtigt at indretning og funktion går op i en højere enhed.

 

Derfor tog vi imod muligheden, da den var der, for at køre en lang tur i den nye Opel Insignia BiTurbo. Vi var med i Portugal, da den blev præsenteret for første gang tilbage i februar (læs First World Test af Opel Insignia BiTurbo hér >>>) og oplevelsen fra dengang står til troende. Men der er stor forskel på at prøve en bil på snoede portugisiske bjerg- og landeveje og køre den med 130 km/t på flade danske motorveje plus hurtige stræk på de tyske autobahns.

 

Kommer først til august

Bilen, vi kørte langt i, er i øvrigt slet ikke til salg i Danmark endnu. Den er nemlig forsynet med firehjulstræk og den kommer først på markedet herhjemme til august. Men Opel havde hjemtaget et enkelt eksemplar, oven i købet med automatgear og som stationcar. Det var den, vi blæste igennem på det europæiske vejnet.

 

Det er vigtigt med det samme at gøre sig klart, at mens den forhjulstrukne, manuelt gearede Insignia BiTurbo kan køre 20 km på en liter dieselolie, er det andre faktorer, der blander sig, når man får træk på alle fire hjul og slipper for selv at stå for gearskiftet. Begge dele kræver brændstof. Det officielle tal er da også reduceret til 15,6 km/l. På det danske vejnet og med dansk varierende motorvejshastigheder er det tal imidlertid realistisk at opnå. Årsagen er naturligvis, at det først er ved bykørsel og gentagne accelerationer at 4X4 og automatik for alvor øger forbruget. Når først bilen er i fart, er den ret økonomisk. Herligt på en langtur.

 

Økonomisk med hurtig kørsel

Ved hurtig motorvejskørsel og hastigheder ofte omkring 200 km/t forøges forbruget selvfølgelig. Men forbavsende nok ikke så voldsomt. Et gennemsnit på 13 km/l er ganske pænt med de hastigheder, gentagne hastighedsskift og ikke udpræget bevidst økonomisk kørsel.

 

Inden starten stillede vi os selv spørgsmålet, hvad firehjulstrækket egentlig ville gavne på en lang køretur. Svaret viste sig i regnvejr: Større stabilitet, bedre fodfæste, bedre føling med kørebanen. Men især da vi undervejs måtte parkere på fugtige græsmarker, begav os ud på opkørte hjulspor og valgte at køre steder, hvor man risikerede at køre fast, hvis ikke man havde både træk og skub i funktion.

 

4X4 dokumenterede sit værd

En langtur består måske mest af landevejs/motorvejskørsel, men netop fordi bilen erstatter ens hjem, er det vigtigt at hjemmet er til rådighed, hvor man behøver det og ikke er kørt fast et sted, hvor man nu var tvunget til at parkere. Kører man fast fjernt fra det rigtige hjem er det en underlig amputeret følelse lige pludselig at have alle sine ejendele parkeret i et mudderhul. Så 4X4 dokumenterede sit værd, helt klart.

 

Automatgearet i Insignia er konventionelt. Men det er ultrahurtigt skiftende, og en sjov ting er evnen til mærkbart at foretage nedgearinger og derved at bringe sig i position til hurtig reaktion, når der igen skal accelereres. Det fungerede fortræffeligt.

 

Solidt vejgreb

Insignia’ens køreegenskaber gør den velegnet til en hurtig langtur. Især når man har monteret store 19” fælge og brede dæk (ekstraudstyr), som tilfældet var på den prøvekørte model. Det giver et solidt vejgreb og er med til at stabilisere bilen ved høj fart. Den prøvekørte bil var desuden udrustet med adaptiv undervogn (FlexRide chassis – en del af Cosmo udstyret), hvor man også manuelt kan vælge mellem sport, normal og tour-indstilling.

 

Indstillingerne påvirker også kraftoverførslen, og sætter man gearvælgeren i ”S” får man en yderst dynamisk kørsel. Der kan i øvrigt også skiftes manuelt sekventielt, men sandt at sige klarer automatikken den del til noget nær perfektion. Ved høj fart giver den stramme undervogn bedre føling med vejen, ved dansk motorvejsfart er komfortindstillingen behagelig og beroligende. Ikke mindst fordi maskinstøjen, når først man er oppe i fart, er ganske beskeden.

 

På en langtur er en stationcar absolut en fordel. Man kan medbringe mere bagage, men bagagen er også lettere tilgængelig. Cosmo udstyret inkluderer elektrisk bagklap, som er en luksus især i regnvejr: Halvtaget er parat, når man ankommer til bilens bagparti. Bagklappen udgør et rigtig stort halvtag, fordi den er konstrueret, så den lægger sig uden omkring hele bagvognen. Den har en buet form som på den ene side giver læ, men på den anden side er et ”mord-instrument”, når man eksempelvis tager noget ud af en af sidedørene og rejser sig op for at gå bagud til bagdøren. Så knalder man hovedet ind i bagklappens kant. Det er hen ad vejen nok en vanesag at gå uden om og så må man da blot håbe, at man overlever så længe…

 

En pudsighed er i øvrigt, at der i hver vognside er monteret ekstra baglygter, fordi baglygterne følger med op, når bagklappen åbnes. Det betyder at man kan ses i mørke, også når klappen er åben.

 

Lyset styres automatisk

Blandt andre oplevelser, der er værd at bringe videre, kan nævnes AFL og Xenonforlygter, hvor et særligt køreprogram styrer lyset. Det skifter fra fjern- til nærlys, når man møder modkørende og det virker så godt som man realistisk kan forestille sig et sådan system kan fungere. Bakkamera er en stor fordel, bl.a. fordi udsynet bagud i Insignia Tourer ikke er det bedste i verden. Panoramaglastag, hvor den forreste del kan åbnes, er med til at lette oplevelsen i kabinen og giver en



herlig ventilation og bemærk, at med nedfældede bagsæderyglæn kan bagagepladsen forøges fra 540 til 1530 liter. Under bagagerumsgulvet er der yderligere et fladt rum, hvor man kan gemme bagage, der ikke lige skal springe i øjnene på langfingrede personer.



Prisen på Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTI aut. 4X4 er kalkuleret til 531.550 kroner. Det er muligt at listeprisen vil blive lidt anderledes, når bilen lander i Danmark, den forskellen bliver ikke stor.


Opel Insignia BiTurbo test i Motorradioen Del 1 >>>

Opel Insignia BiTurbo test i Motorradioen Del 2 >>>


 


Model:

Opel Insignia Sports Tourer Cosmo CDTI (195 hk) aut. 4X4

Listepris:

kr. 531.550

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 l turbodiesel. 195 hk. 400 Nm v 1750-2500 omdr./min. 6-tins aut.gear. Adaptiv undervogn.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2 udledning:

9,2 sek/220 km/t/

15,6 km/l /174 g/km

Længde:

4,91 m

Bagagerum:

540-1530 liter

Diverse

ABS med EBD. ESP med ASR. EBA. Alufælge. 8 airbags. Multijusterbart læderrat. Fartpilot. 6-vejs-elektrisk justerbart førersæde. 2-zone Klimaanlæg. Luftkvalitetssensor. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Sædevarme.  Isofix.


Link til importøren


Læs også: Opel Insignia Sports Tourer 1,6 test >>>


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt