Opel Astra Sedan og OPC Del 1 i Motorradioen >>>
Opel Astra Sedan og OPC Del 2 i Motorradioen >>>
I forbindelse med de første globale prøvekørsler af
den nye Opel Astra Sedan med tilhørende nye 1,7
liters dieselmotorer, præsenterede Opel også den nye
Astra OPC. OPC betyder Opel Performance Center.
Oversat til almindelig dansk handler det om kræfter
og køreegenskaber. Mange kræfter og gode
køreegenskaber.
Faktisk gør den nye OPC-motor til Astra bilen til
den hurtigste Astra nogensinde. Det er måske mindre
interessant at vide end informationen om, at Astra
OPC formår at nå 100 km/t på bare 6 sekunder (hvis
man er lidt kvik på gearskiftet) og på toppen kan
sprinte fra enhver GTI-konkurrent, hvis ikke
topfarten var begrænset til 250 km/t.
Smidig og brugbar
Den nye motor er yderst smidig. Det er med til at
gøre den relevant, ikke alene til det årlige
trackday besøg, men bestemt også til frisk
hverdagskørsel. Overhalinger klares med ubeskrivelig
overlegenhed og på vejen assisteres man af en hæs
pusten som havde Store Stygge Ulv gemt sig i
bagagerummet.
Brændstoføkonomien er ikke overbevisende 12,3 km/l.
På den anden side er 280 hk mange kræfter og
maskineriet er blot en 4-cylindret turbobenzinmotor,
som ikke er optimeret med henblik på at tilgodese de
internationale normer for måling af bilers
brændstoføkonomi. Dermed er der gode chancer for, at
tallet kan nås i praksis. Om end det næppe er så
sjovt som at sætte sig ud over økonomi og forurening
og bare blæse derudad.
Frækt udseende og super affjedring
Opel Astra OPC er ikke alene mange kræfter, den er
også et ekstra frækt udseende, brede dæk og en
fabelagtig god affjedring. Sidstnævnte er justerbar
og vælger man normal-indstillingen, er bilen en
udmærket cruiser, så længe vejene ikke er for
ujævne. Alternativt kan man vælge OPC-indstillingen.
Så må vejene slet ikke være ujævne, men med
hastigheder over 200 km/t på de nærliggende
autobahns gav OPC-indstillingen den største tryghed.
I praksis strammes støddæmperne op og derved krænger
Astra’en ikke så nemt. Bliver underlaget for ujævnt,
som det ofte opleves på de tyske motorveje, hvor
vejbelægningen er baseret på betonplader, er det
lige før at OPC undervognen er for stram. Men så kan
man jo heldigvis koble den fra ved tryk på en knap.
OPC-indstillingen ændrer i øvrigt også på
speederresponsen.
HiPerStruts
En del af den tekniske forklaring bag de gode
køreegenskaber ligger i brugen af anderledes
forhjulsophæng end i standard Astra’en. Der er tale
om de såkaldte HiPerStruts, som også findes i Astra
GTC (læs
vores test af Opel Astra GTC hér >>>).
I stedet for at dreje hele støddæmpertårnet, når man
drejer på rattet, drejes kun den yderste del af
spindlen. Det
avancerede hjulophæng forbedrer vejgrebet gennem
sving og reducerer tendensen til medstyring fra drivakslerne, ved kraftig acceleration.
En halv million kroner
Astra OPC kommer også til Danmark i oktober og hér
forventer man at kunne holde listeprisen lige under
en halv million kroner. Om det er ”fundet til de
penge” er svært at sige, men det er i hvert fald en
”total fed oplevelse”, man sikrer sig muligheden for,
ved at købe den.
Opel Astra GTC og OPC (den blå). |