Honda har en usædvanlig
udfordring: I Europa er 58 procent af alle biler i
den kompakte mellemklasse udstyret med
dieselmotorer. I Danmark er 70 procent af bilerne i
den kategori dieselbiler. Honda har succes med den
nye Civic, der blev lanceret tidligere på året, og
man har til dato solgt 700 af slagsen. Men de 500 er
benzinvarianter – kun 200 købere har valgt en
diesel-Civic, helt imod markedstrenden.
Det skal der nu laves om på med en
ny 1,6 liters 120 hestes i-DTEC dieselmotor, der får
Civic’en til at køre længere på literen end nogen af
konkurrenterne formår, hvis man vel at mærke tager
hensyn til, at Honda’s ønske om at bevare det
sportslige, det dynamiske forenet med det praktiske
og funktionelle, er blevet tilgodeset.
Økonomi og
dynamik går hånd i hånd
Den nye diesel, som netop er
præsenteret i forbindelse med de første globale
testkørsler på vejene i og omkring Nice ved den
franske Riviera, er en helt ny motor. Og den
omstændighed, at bilen kan køre helt op til 27,8
km/l (94 g CO2/km) iht. den officielle EU-norm, gør
den ikke til markedets mest økonomiske bil. Men
ingen af konkurrenterne, der kører ligeså langt på
literen, kan klare 100 km/t på 10,2 sekunder og
ingen af konkurrenterne bygger motorer, der går så
højt op i omdrejninger – tæt ved 5000 omdr./min. -
inden de taber pusten.
Det er en udfordring, at vende
billedet på markedet, så Honda får deres andel af
”dieselkagen”. Men det er bestemt også en
udfordring, at optimere en motor til en eksisterende
bil. Det er i høj grad lykkedes med 1,6 liters
motoren, der er konstrueret med fokus på Civic
markedet. Det bliver interessant om samme motor vil
harmonere ligeså godt med Honda CR-V, som fabrikken
har intentioner om at anvende den til.
I forvejen havde Honda en
prisbelønnet 2,2 liters diesel, der yder 150 hk. Den
vil fortsat eksistere i modelprogrammet, men får
næppe nogen større betydning efter introduktionen af
den nye 1,6’er. Årsagen er, at 1,6’eren ikke bare er
yderst økonomisk, men også har gjort det muligt at
fastholde Civic’ens på én gang komfortable og
dynamiske køreegenskaber.
Meget lettere
Da man konstruerede den nye motor
satte man sig bl.a. for at ville spare vægt. I
sammenligning med 2,2’eren er 1,6’eren 47 kg
lettere. Yderligere 7 kg er fjernet fra gearkassen
og resultatet er blevet en bil, der med mindre vægt
på forenden har ligeså dynamiske køreegenskaber som
benzinudgaverne. Det mærkede man i særdeleshed på de
regnvåde vinterveje i Nice og omegn, hvor
understyringstendensen var mindre udpræget end hvis
bilen havde været tungere på fronten.
Det er imidlertid ikke hele
hemmeligheden. Honda har nemlig også tilpasset
hjulvinklerne i fortøjet, ændret på bøsningerne og
den elektriske servostyring, så styringen er blevet
mere direkte. Det har ført med sig, at oplevelsen af
den nye mindre powerfulde diesel-version, er blevet
mere sportslig end benzinvarianterne. Godt hjulpet,
naturligvis, af det karakteristiske diesel-moment
ved lave motoromdrejninger.
Turbo-tøven
Motoren karakteristika i øvrigt er
dog lidt præget af det overordnede ønske om at gøre
den brændstoføkonomisk. Man anvender eksempelvis en
mindre turbolader (for at spare vægt), som til
gengæld skal højt op i omdrejninger for at levere
det fornødne tryk på op til 1,5 bar. Det medfører en
lille turbo-tøven – noget som tidligere var meget
udpræget for dieselmotorer, men som nu til dags
elmineres ved at motorstyringen udligner effekten og
ikke mindst drejningsmomentet.
Spørgsmålet er dog, om ikke Honda
med vilje har valgt IKKE at udligne turbotøven’en,
for resultatet er blevet, at man oplever en blid
igangsætning for derefter at blive skudt godt op i
fart. Og ved hurtig, rytmisk kurvekørsel, hvor
turboladeren forbliver oppe i omdrejninger, glæder
man sig bare over, at der er kræfter nok til
sportslig kørsel. Momentkurven peaker ved 2000
omdr./min og er langt mere spids end man normalt
oplever ved moderne dieselmotorer – men det er
egentlig blot en anden måde, at sige det samme på!
Brummer
Maskineriet brummer lidt under
acceleration, hvad der står i kontrast til, at Honda
har udstyret bilen med lydeliminering, dvs. en lille
lydgenerator, der sender lydbølger ud i modsat fase
af den lyd, motoren kreerer. Forklaringen er, at
systemet ikke trinløst håndterer ethvert lydbillede
og kun tager sig af frekvenser på under 100 hz, men
lidt støj er nu heller ikke af vejen i en dynamisk
bil. Omvendt er vibrationsniveauet ganske svagt,
hvilket er imponerende, fordi Honda også har
bortrationaliseret (af vægtgrunde) et svinghjul (der
er dog fortsat ét tilbage…).
Honda Civic 1,6 diesel kommer på
markedet i Danmark til marts og Honda Danmark
forventer en pris, der ligger mellem den nuværende
benzinmodel til 250.000 kroner og 2,2 dieselen til
290.000. Helhedsindtrykket af Civic’en er en
afslappende harmoni mellem bilens potentiale og det
nye maskineri – og så er den gode brændstoføkonomi
da heller ikke at kimse af...
Earth Dreams Technology er Hondas
navn for miljørigtig motorteknologi.
|