- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Biltest: Honda Civic 1,8i VTEC Sport

Funktion og design går fortsat hånd i hånd


Af Søren Clauding – maj 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere prøvekørt den nye Honda Civic. Det skete i forbindelse med den globale præsentation og foregik på sydspanske landeveje (læs First World Testdrive Honda Civic hér >>>). I mellemtiden er den landet i Danmark og vi må endnu engang konstatere, at Honda får et eksotisk design til at gå hånd i hånd med funktionelle løsninger, som ingen af konkurrenterne endnu har kunnet hamle op med.

 

Spørgsmålet er, hvorfor køber så ikke alle bare en Honda Civic? Måske fordi vi som bilkøbere også lader hjertet tale med. Som i livet er det heldigvis ikke alle hjerter der banker for de samme mennesker. Og man skal virkelig lade hjertet banke for Civic designet, når det spiller med i bilvalget, for en Civic er så markant anderledes end de andre kompakte mellemklassebiler.

 

Hvad nu hvis…

Hvad de funktionelle løsninger angår: Hvis man nu ikke har brug for biografbagsæder og de unikke pladsforhold, de fører med sig, er der da ingen grund til at lade dem spille ind på bilvalget. Det ændrer ikke på at de er geniale, for det er de virkelig. Og ingen kan være i tvivl om, at de andre bilfabrikker ærgrer sig over Hondas patent, ikke på sædesystemet, men på placeringen af brændstoftanken, som muliggør sædesystemet. Det indebærer nemlig, at man ikke bare lige kan kopiere systemet.

 

Bagagerumspladsen på imponerende 477 liter, som kan forøges til 1,2 kubikmeter findes anderledes formet. For en omkostning ved det aerodynamiske design er en stærkt skrånende og tung bagklap. På den anden side kan man godt få en vaskemaskine ind i bagagerummet, hvis bagsæderyglænene lægges ned. Som sådan er der forbavsende så meget bagageplads, Honda har fået skabt under bagklappen.


 


Hvor svært kan det være…

Den todelte bagrude er måske en smule fancy og det er et reelt minus, at udsynet bagud ikke er det aller bedste i en Honda Civic – selv med den ekstra oprette bagrude. Det opleves blot ikke i praksis som noget større problem, især ikke i den prøvekørte version, som var udrustet med bak-kamera. Hvor svært kan det være…

 

Der er tilsyneladende også nogle bilister, der ikke synes at det er ”fedt” at sætte sig i førersædet og på det nærmeste føle det som om man sad i en formel-racerbil. Instrumenteringen er placeret i en bøjleformet bue omkring førersædet. Det er et anderledes design, indrømmet, og måske føler passagererne sig sat lidt udenfor, når de sidder i passagersædet. Men dér har man på den anden side ikke noget at klage over. Heller ikke, hvis det er bagsædet, man sidder på – hér er pladsen nemlig også fortrinlig.



Dyrere end familieakvarier…

Nogle vil måske mene, at Honda Civic er for dyr. Det er den også, hvis man har brug for et familieakvarium med nul motorkraft. De fås billigere, også en del billigere end den billigste Civic, som koster 215.000 kroner. Respekt for det, men i en sådan bil er begrebet køreglæde ligeså ”ikke eksisterende” som mængden af motorkraft.

 

Tilbage står en bil, som i den prøvekørte 1,8 Sport version, med en 142 hestes benzinmotor under motorhjelmen, fine præstationstal og en benzinøkonomi på 16,4 km/l koster 283.000 kroner. For de penge kan konkurrenterne levere endnu mere plads. Men det er pakket ind i designs, som skriger efter nutid og som ikke indeholder den mindste smule fremtid. Det kan man ikke sige om Honda Civic.



”Fed bil”

Da Civic’ens køreegenskaber er endog særdeles velegnede til danske kørselsforhold, da den er rimelig komfortabel, ret dynamisk (især hvis man kører den på gearene), ser godt ud og i den prøvekørte version byder på bunker af udstyr inklusive 17” alufælge, førnævnte bakkamera, fartpilot med fartbegrænser, regnsensor, sædevarme og 2-zone klimaanlæg, er det egentlig svært at pege på faktuelle forhold, der skulle gøre, at man fravalgte en Civic til fordel for en af de andre biler på markedet i samme prisklasse. Derfor vil det i sidste instans være følelserne, der for de fleste vil afgøre bilvalget og sådan skal det også være: Man skal kunne lide den bil, man køber, og heldigvis er smag og behag forskellig. Ellers ville vi alle køre Honda Civic og så ville landevejene ligne et billede fra en skræmmende fremtidsroman.

 

Men den er nu en fed bil, sådan en Civic, uanset hvordan man drejer historien…

Lyt til testen hér >>>

Link til importøren >>>


 

 


Model:

Honda Civic 1,8i VTEC Sport

Listepris:

Kr. 282.900

Motor og transmission:

4 cyl. benzinmotor 1,8 l. 142 hk. 174 Nm/4300 omdr./min. 6 gear. Manuel transmission. Start/stop.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,4 sek./ 215 km/t/ 16,4 km/l /145 g/km

Længde:

4,3 m

Bagagerum:

477-1210 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” alufælge. LED kørelys. Hillholder. Dæktryksovervågning.  Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. Isofix. Bakkamera. Bagrudevisker. ”Magic Seats” bagsædearrangement. USB+AUX.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt