Vi har tidligere prøvekørt den nye Honda Civic. Det
skete i forbindelse med den globale præsentation og
foregik på sydspanske landeveje (læs
First World Testdrive Honda Civic hér >>>). I
mellemtiden er den landet i Danmark og vi må endnu
engang konstatere, at Honda får et eksotisk design
til at gå hånd i hånd med funktionelle løsninger,
som ingen af konkurrenterne endnu har kunnet hamle
op med.
Spørgsmålet er, hvorfor køber så ikke alle bare en
Honda Civic? Måske fordi vi som bilkøbere også lader
hjertet tale med. Som i livet er det heldigvis ikke
alle hjerter der banker for de samme mennesker. Og
man skal virkelig lade hjertet banke for Civic
designet, når det spiller med i bilvalget, for en
Civic er så markant anderledes end de andre kompakte
mellemklassebiler.
Hvad nu hvis…
Hvad de funktionelle løsninger angår: Hvis man nu
ikke har brug for biografbagsæder og de unikke
pladsforhold, de fører med sig, er der da ingen
grund til at lade dem spille ind på bilvalget. Det
ændrer ikke på at de er geniale, for det er de
virkelig. Og ingen kan være i tvivl om, at de andre
bilfabrikker ærgrer sig over Hondas patent, ikke på
sædesystemet, men på placeringen af brændstoftanken,
som muliggør sædesystemet. Det indebærer nemlig, at
man ikke bare lige kan kopiere systemet.
Bagagerumspladsen på imponerende 477 liter, som kan
forøges til 1,2 kubikmeter findes anderledes formet.
For en omkostning ved det aerodynamiske design er en
stærkt skrånende og tung bagklap. På den anden side
kan man godt få en vaskemaskine ind i bagagerummet,
hvis bagsæderyglænene lægges ned. Som sådan er der
forbavsende så meget bagageplads, Honda har fået
skabt under bagklappen.
Hvor svært kan det være…
Den todelte bagrude er måske en smule fancy og det
er et reelt minus, at udsynet bagud ikke er det
aller bedste i en Honda Civic – selv med den ekstra
oprette bagrude. Det opleves blot ikke i praksis som
noget større problem, især ikke i den prøvekørte
version, som var udrustet med bak-kamera. Hvor svært
kan det være…
Der er tilsyneladende også nogle bilister, der ikke
synes at det er ”fedt” at sætte sig i førersædet og
på det nærmeste føle det som om man sad i en
formel-racerbil. Instrumenteringen er placeret i en
bøjleformet bue omkring førersædet. Det er et
anderledes design, indrømmet, og måske føler
passagererne sig sat lidt udenfor, når de sidder i
passagersædet. Men dér har man på den anden side
ikke noget at klage over. Heller ikke, hvis det er
bagsædet, man sidder på – hér er pladsen nemlig også
fortrinlig.
Dyrere end familieakvarier…
Nogle vil måske mene, at Honda Civic er for dyr. Det
er den også, hvis man har brug for et
familieakvarium med nul motorkraft. De fås
billigere, også en del billigere end den billigste
Civic, som koster 215.000 kroner. Respekt for det,
men i en sådan bil er begrebet køreglæde ligeså
”ikke eksisterende” som mængden af motorkraft.
Tilbage står en bil, som i den prøvekørte 1,8 Sport
version, med en 142 hestes benzinmotor under
motorhjelmen, fine præstationstal og en
benzinøkonomi på 16,4 km/l koster 283.000 kroner.
For de penge kan konkurrenterne levere endnu mere
plads. Men det er pakket ind i designs, som skriger
efter nutid og som ikke indeholder den mindste smule
fremtid. Det kan man ikke sige om Honda Civic.
”Fed bil”
Da Civic’ens køreegenskaber er endog særdeles
velegnede til danske kørselsforhold, da den er
rimelig komfortabel, ret dynamisk (især hvis man
kører den på gearene), ser godt ud og i den
prøvekørte version byder på bunker af udstyr
inklusive 17” alufælge, førnævnte bakkamera,
fartpilot med fartbegrænser, regnsensor, sædevarme
og 2-zone klimaanlæg, er det egentlig svært at pege
på faktuelle forhold, der skulle gøre, at man
fravalgte en Civic til fordel for en af de andre
biler på markedet i samme prisklasse. Derfor vil det
i sidste instans være følelserne, der for de fleste
vil afgøre bilvalget og sådan skal det også være:
Man skal kunne lide den bil, man køber, og heldigvis
er smag og behag forskellig. Ellers ville vi alle
køre Honda Civic og så ville landevejene ligne et
billede fra en skræmmende fremtidsroman.
Men den er nu en fed bil, sådan en Civic, uanset
hvordan man drejer historien… |