- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport

Fancy og fyrrig dieselbil på tilbud

 


Af Søren Clauding – juni 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Midt i testperioden, der lå nogle uger inden den artikel offentliggøres, skete der det overraskende, at Honda valgte at sænke priserne på en række modeller, deriblandt den nye Honda Civic med den ligeså nye 2,2 liters dieselmotor, som vi var gået under huden på. I stedet for at koste tæt ved 370.000 kroner, var listeprisen blevet reduceret til 290.000 kroner. Det gjorde den bestemt ikke mindre attraktiv.

 

Prisreduktionen er lanceret som en kampagnepris, dvs. man har ikke bundet sig til en permanent lavere pris. Men årsagen er selvfølgelig regeringens indgreb overfor den økonomiske fordel ved salg af biler på privatleasing. Honda har været meget stærk indenfor privatleasing, indgrebet ramte hårdt, man havde mange biler på vej ind over de danske grænser og havde derfor brug for at komme af med de biler, så de ikke hober sig op på lagrene. En kraftig prisnedsættelse er et effektivt middel.

 

Tjek prislisten

Det betyder imidlertid også, at man som køber lige skal kikke nærmere efter i prislisten, inden prismæssigt tager stilling til et valg af Civic 2,2 i-DEC Sport. Resten af bilen ændres formentlig ikke, og uanset prisen er der tale om en ret fancy og funktionel bil. En bil af den slags, som det dybest set er vanskeligt at prissammenligne, fordi den er så meget anderledes end andre biler i samme størrelse. I forvejen fik man en fin bil for pengene. Nu er tilbuddet ganske enkelt super.

 

De kommende ord handler alene om oplevelsen af dieselvarianten. Vi har nemlig ved et par tidligere lejligheder prøvet Honda Civic (Læs prøvekørsel af Honda Civic 1,8 Sport >>> og den første globale test hér >>>).

 

Langtur

Og for at få ekstra syn for sagen, kørte vi en længere tur i diesel-Civic’en. En dieselbil vil nemlig ofte vise sine kvaliteter på de længere ture, hvor maskineriet bliver godt gennemvarmt og glimrer ved sin gode brændstoføkonomi.

 

Motoren er ny i Honda Civic-programmet. Det er nogen tid siden, at Honda har haft sådan en maskine og det var et klart handikap i forhold til de købere, der gerne ville køre diesel. Men nu er den her, en 2,2 liters 150 hestes maskine, der har et flot drejningsmoment, der topper på 350 Nm ved 2000 omdr./min.



 

Langt på literen

I Sport versionen med den prøvekørte hjulmontering (225/45-17) er brændstoføkonomien 22,7 km/l. med andre hjul (205/55-16) kan man komme helt op på 23,8 km/l. Det er rigtig pæne tal, fordi motoren er så kraftig. Man kan accelerere til 100 km/t på bare 8,6 sekunder og topfarten er 217 km/t

 

For at opnå de fine forbrugstal har Honda arbejdet ekstra meget med aerodynamikken på diesel-modellen. Der er f.eks. et spjæld i frontgrillen, der lukke og derigennem ikke bare sikrer den rette arbejdstemperatur men også en ringere luftmodstand. Og nede under bagspoileren, hvori baglygterne er integreret, er der et par boomerangformede spoilere, der er med til at regelrette luftstrømmen omkring Civic’ens bagparti. Det er den mest synlige forskel på en benzin-Civic og en diesel-Civic.



 

Bedre præstationer

På langturen oplevede vi ikke bare, at brændstofforbruget kom tæt på de officielle specifikationer men også, at dieselmotoren har en meget dyb og rolig motorgang. Når vi slap den løs på landevejen er det klart, at de bedre fartpræstationer, sammenlignet med 1,8 liters benzinmotoren på 142 hestekræfter, var mærkbare. Kombineret med den velkendte dieselpower ved lave omdrejningstal, var køreoplevelsen mere dynamisk end med benzinmotoren.

 

Tungere omkring hjørnerne

Det sidste var på en måde overraskende, fordi dieselbilen er ikke mindre end 120 kg tungere end benzin modellen. Og den var da også knap så smidig omkring hjørnerne ved lav fart. Men stabiliteten ved motorvejsfart var omvendt helt i top.

 

Prisforskellen på 40.000 kroner (mellem kampagnepriserne på 1,8 benzin’eren og 2,2 dieselen) indebærer, at diesel-Civic’en vil være bilen for de, der har et stort kørselsbehov, hvis økonomien skal gå op. Men til syvende og sidst er det vel også et spørgsmål om temperament, hvad man vælger. Og prisnedsættelsen har måske gjort det lettere at vælge diesel fremfor benzin, fordi prisen på dieselmodellen nu er på niveau med prisen på benzinmodellen som den var indtil engang i midt i maj.


Model:

Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport

Listepris:

Kr. 289.900 (kampagnepris)

Motor og transmission:

4 cyl. turbodieselmotor 2,2 l. 150 hk. 350 Nm/ 2000-2750 omdr./min. 6 gear. Manuel transmission. Start/stop.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,6 sek./ 217 km/t/ 22,7 km/l /115 g/km

Længde:

4,30 m

Bagagerum:

477-1210 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” alufælge. LED kørelys. Hillholder. Dæktryksovervågning.  Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. Isofix. Bakkamera. Bagrudevisker. ”Magic Seats” bagsædearrangement. USB+AUX.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt