Mitsubishi Lancer SportSedan er en fin bil, som
Mitsubishi allerede har haft stor succes med i
Danmark siden introduktionen tidligere på året – den
er både velkørende og attraktivt prissat til 240.000
kroner for den billigste variant (læs
vores test hér>>>). Men det er biler med
tophængslet bagklap, de fleste bilkøbere vil have –
derfor glæder man sig hos den danske importør til
oktober måned, hvor 5-dørs Lancer’en lander
herhjemme.
”Vi forventer at 80 procent af salget af Lancer vil
være SportBack,” fortæller PR-chef Ann Strøby fra
Mitsubishi Danmark. ”Og det er vores mål i 2009 at
sælge cirka 1100 eksemplarer af Lancer’en.”
Positiv nærkontakt
Hvis den kommende 5-dørs version, som er døbt
SportBack, prissættes ligeså attraktivt som
SportSedan (prisen er endnu ikke færdigforhandlet
med fabrikken), er det temmelig sikkert, at man vil
nå sine mål. For det første indtryk af den nye bil,
som netop er præsenteret i Spanien, er ikke bare
ligeså positivt som oplevelsen af SportSedan, men
vidner også om, at fabrikken har fået tænkt sig om
en ekstra gang og faktisk forsynet SportBack med
løsninger, som giver den et par plusser i
karakterbogen.
For det første er designet mere sportsligt end
SportSedan. En spoiler placeret for enden af taget
forlænger det aerodynamiske design og øger det
dynamiske udtryk. For det andet har man udstyret
bagklappen med et traditionelt udvendigt håndgreb,
der gør det muligt at åbne bagklappen uden at få
fingrene i klemme. For det tredje har man
konstrueret et fleksibelt bagagerum, der i sin
grundform rummer 300 liter. Bagagerumsgulvet kan
sænkes, hvorved kapaciteten øges til 350 liter og
tager man bunden helt ud, får man øget plads – dog
på bekostning af den plane bund.
Desuden kan bagsæderyglænene vippes frem ved et
enkelt greb bagest i bagagerummet og derved
disponerer man over 1350 liter bagageplads – til
trods for at bagud skrånende bagparti. Det gør bilen
ret fleksibel. |