- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First international tesŧ: Toyota Hilux Hybrid

Klima-optimeret off-road slider


af Søren Clauding - 21. marts 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den uopslidelige off-road pick-up, Toyota Hilux, har fået ny teknik, som gør den velkendte arbejdshest på én gang stærkere og mere klimarigtig. Ved brug af en 48 Volt hybrid teknologi leverer en 16-hestes elmotor flere kræfter til fremdriften og reducerer samtidig CO2 udledningen med op til 7 procent.

 

Den nye Hilux er den ene halvdel af Toyotas seneste Hilux opgradering. Tilbage i 2020 introducerede man en ny 2,4 liters respektive 2,8 liters 4-cylindret dieselmotor, som også indgår i det seneste dybdegående facelift. Nyt er foruden GR Sport II udgaven en hybrid version af den nuværende Hilux. Det er en bil, vi også fik anledning til grundigt at afprøve i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, som fandt sted i bjergområderne ved i Kappadokien i Tyrkiet.

 

Vejret udfordrede

Prøvekørslerne var under kraftig påvirkning fra vejrets side. På blot tre dage faldt temperaturen fra 25 grader Celcius til nul. Og da testen af Hybrid udgaven blev påbegyndt havde snevejret og frostvejret for alvor taget fat. Det var udfordrende for alle, men gav på den anden side en god fornemmelse af, at Toyota til stadighed udvikler deres biler. De nye Hilux er ganske enkelt aldeles fremragende.

 

I den nye Hilux Hybrid har Toyota sammenbygget den kraftfulde 4-cylindrede 2,8-liters diesel med en 48 Volt permanent magnet synkron elmotor, som bistår dieselmotorens op til 204 hk og 500 Nm med yderligere godt 16 hk og 65 Nm. Det giver naturligvis bedre trækkraft, når Hilux’en presses til sit yderste, men det sikrer også en langt mere jævn kørsel og mere glidende gearskifte i udgaven med 6 trins automatgear, som i øvrigt er den, der vil blive introduceret i Danmark.



El-kraft er godt for klimaet

48 Volt 4,3 Ah litium-ion hybridbatteriet (dermed på 0,2 kWh) vejer blot 7,6 kg og er placeret under bagsædet, hvor det også ligger sikkert og godt, når vadedybden på 70 cm tages i brug. Det fødes af en generator samt regenerering af energi ved deceleration, og Hilux’en vejer køreklart 2.360 kg. Batteri plus det elektriske system vejer dermed så lidt, at det i praksis ikke har nævneværdig betydning for bilens energiforbrug.

 

Tværtimod giver systemet, og det er i klimamæssig sammenhæng det allervigtigste, en forbedring af benzinøkonomien og tilsvarende reduktion i udledningen på op til 7 procent.

 

Den hårdtarbejdende slider

Begge Hilux versioner (Hybrid og GR Sport II) må trække en anhænger på op til 3,5 tons, men Hybrid-udgaven er klart den mest hårdtarbejdende af de to. Den har ikke forøget sporvidde ift. GR Sport II, som til gengæld ikke har begrænset spærredifferentiale, nedkørselsassistent – og sjovt nok heller ikke opvarmelige sidespejle.

 

Alt det har Hilux Hybrid, og selvom vejret begrænsede mulighederne for at udforske de mange kørehjælpemidler, ikke mindst den fulde anvendelse af reduktionsgearet, fik man et klart indtryk af, at med lidt snilde kan man godt gøre en hårdt arbejdende pick-up off-roader mere klimarigtig. I hvert fald når man er Toyota.



Meget udstyr

Oven i det hele er den moderne Hilux udstyrsmæssigt glimrende påklædt. Den allerbilligst Hilux, dvs. den hidtidige version med 2,4 liters motor og automatgear, i Extra Cab versionen med begrænset kabineplads er prissat til 315.000 kroner ekskl. moms. Den pris inkluderer bl.a. adaptiv fartpilot, aircondition, bakkamera, el-sideruder, køleboks, nøglefri betjening, sædevarme og ikke mindst Trailer Sway Control.

 

Den billigste Double Cab i samme konfiguration koster 340.000 kroner. Lægger man 40.000 kroner oven i får man Double Cab og den nye 2,8 liters diesel med hybrid-teknik – plus et højere udstyr, der bl.a. omfatter alufælge (17”), 4,2” TFT multifunktionsdisplay, begrænset differentialespær, Downhill Assist Control (som vi havde rig lejlighed til at konstatere fungerede fremragende), samt hele rækken af terrænindstillinger.

 

Topversionen med Mild Hybrid er prissat til 410.000 kroner og da er 18” alufælge standard ligesom automatisk justering af forlygtehøjden, el-indstilleligt førersæde, LED forlygter, læderindtræk, navigation samt p-sensorer for og bag.


PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation og prøvekørsel af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Andre Toyota prøvekørsler -find dem hér >>>


Læs også:

Toyota Hilux: Unik test i unikke omgivelser >>>

Hilux GR Sport II: Bedst kørende Hilux til dato >>>



Hurtige fakta, Toyota Hilux 2025


Introduktion i Danmark – foråret 2025

 

Toyota 2,8 4X4 6AT Hybrid 48V Double Cab: Listepris: T3: kr. 379.900, T4: kr. 409.900.

 

Motor, 4 cyl. Diesel, 2,8 liter, 204 hk/3000-3400 omdr./min. 500 Nm/1600-2800 omdr./min.

 

Hybrid 48V: PSM litium-ion elmotor, 48V, 4,3 Ah, 12 kW, 65 Nm.

 

0-100 km/t: 10,7 sek. Topfart: 175 km/t.

 

Forbrug (WLTP): 10 km/l, 262 g CO2.

 

Længde: 5,33 m.

 

Bredde: 1,86 meter.

Højde: 1,87 meter.

Frihøjde: 31,0 cm

 

Anhængervægt: 3500 kg


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt