Den uopslidelige off-road
pick-up, Toyota Hilux, har fået ny teknik, som gør
den velkendte arbejdshest på én gang stærkere og
mere klimarigtig. Ved brug af en 48 Volt hybrid
teknologi leverer en 16-hestes elmotor flere kræfter
til fremdriften og reducerer samtidig CO2
udledningen med op til 7 procent.
Den nye Hilux er den ene
halvdel af Toyotas seneste Hilux opgradering.
Tilbage i 2020 introducerede man en ny 2,4 liters
respektive 2,8 liters 4-cylindret dieselmotor, som
også indgår i det seneste dybdegående facelift. Nyt
er foruden GR Sport II udgaven en hybrid version af
den nuværende Hilux. Det er en bil, vi også fik
anledning til grundigt at afprøve i forbindelse med
de første internationale prøvekørsler, som fandt
sted i bjergområderne ved i Kappadokien i Tyrkiet.
Vejret udfordrede
Prøvekørslerne var under
kraftig påvirkning fra vejrets side. På blot tre
dage faldt temperaturen fra 25 grader Celcius til
nul. Og da testen af Hybrid udgaven blev påbegyndt
havde snevejret og frostvejret for alvor taget fat.
Det var udfordrende for alle, men gav på den anden
side en god fornemmelse af, at Toyota til stadighed
udvikler deres biler. De nye Hilux er ganske enkelt
aldeles fremragende.
I den nye Hilux Hybrid har
Toyota sammenbygget den kraftfulde 4-cylindrede
2,8-liters diesel med en 48 Volt permanent magnet
synkron elmotor, som bistår dieselmotorens op til
204 hk og 500 Nm med yderligere godt 16 hk og 65 Nm.
Det giver naturligvis bedre trækkraft, når Hilux’en
presses til sit yderste, men det sikrer også en
langt mere jævn kørsel og mere glidende gearskifte i
udgaven med 6 trins automatgear, som i øvrigt er
den, der vil blive introduceret i Danmark.

El-kraft er godt for
klimaet
48 Volt 4,3 Ah litium-ion
hybridbatteriet (dermed på 0,2 kWh) vejer blot 7,6
kg og er placeret under bagsædet, hvor det også
ligger sikkert og godt, når vadedybden på 70 cm
tages i brug. Det fødes af en generator samt
regenerering af energi ved deceleration, og Hilux’en
vejer køreklart 2.360 kg. Batteri plus det
elektriske system vejer dermed så lidt, at det i
praksis ikke har nævneværdig betydning for bilens
energiforbrug.
Tværtimod giver systemet, og
det er i klimamæssig sammenhæng det allervigtigste,
en forbedring af benzinøkonomien og tilsvarende
reduktion i udledningen på op til 7 procent.
Den hårdtarbejdende slider
Begge Hilux versioner (Hybrid
og GR Sport II) må trække en anhænger på op til 3,5
tons, men Hybrid-udgaven er klart den mest
hårdtarbejdende af de to. Den har ikke forøget
sporvidde ift. GR Sport II, som til gengæld ikke har
begrænset spærredifferentiale, nedkørselsassistent –
og sjovt nok heller ikke opvarmelige sidespejle.
Alt det har Hilux Hybrid, og
selvom vejret begrænsede mulighederne for at
udforske de mange kørehjælpemidler, ikke mindst den
fulde anvendelse af reduktionsgearet, fik man et
klart indtryk af, at med lidt snilde kan man godt
gøre en hårdt arbejdende pick-up off-roader mere
klimarigtig. I hvert fald når man er Toyota.

Meget udstyr
Oven i det hele er den
moderne Hilux udstyrsmæssigt glimrende påklædt. Den
allerbilligst Hilux, dvs. den hidtidige version med
2,4 liters motor og automatgear, i Extra Cab
versionen med begrænset kabineplads er prissat til
315.000 kroner ekskl. moms. Den pris inkluderer
bl.a. adaptiv fartpilot, aircondition, bakkamera,
el-sideruder, køleboks, nøglefri betjening,
sædevarme og ikke mindst Trailer Sway Control.
Den billigste Double Cab i
samme konfiguration koster 340.000 kroner. Lægger
man 40.000 kroner oven i får man Double Cab og den
nye 2,8 liters diesel med hybrid-teknik – plus et
højere udstyr, der bl.a. omfatter alufælge (17”),
4,2” TFT multifunktionsdisplay, begrænset
differentialespær, Downhill Assist Control (som vi
havde rig lejlighed til at konstatere fungerede
fremragende), samt hele rækken af
terrænindstillinger.
Topversionen med Mild Hybrid
er prissat til 410.000 kroner og da er 18” alufælge
standard ligesom automatisk justering af
forlygtehøjden, el-indstilleligt førersæde, LED
forlygter, læderindtræk, navigation samt p-sensorer
for og bag.

|