- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First international tesŧ: Toyota GR Sport II

Bedst kørende Hilux til dato


af Søren Clauding - 22. marts 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota præsenterede to nye versioner af den ikoniske Hilux pick-up off-road’ere i Kappadokien midt i Tyrkiet. Det var et område, der drev det yderste ud af de terrængående køretøjer, når man kørte dem off-road. Lidt mindre, når man kørte dem på landevejen og netop derfor appellerer GR Sport II versionen i særlig grad til danskere, der også lades sig bjergtage - med eller uden bjerge omkring sig - af et iøjefaldende design, som var det kørt direkte ud af Dakar rallyets ørken.

 

Toyota Hilux GR Sport har nu fået tillægget “II”, fordi den første GR Sport blev lanceret i 2020. Men GR Sport udgaven er mere end blot et robust og sportslig look, der er også tale om markante ændringer af basiskonstruktionen. Sporvidden er således øget med 13,5 cm fortil og 15,5 cm bagtil, frihøjden er over 32,3 cm og tilsvarende er affjedringssystemet rettet til, så bilen iflg. Toyota selv er den til dato bedst kørende Hilux, on- og off-road.

 

God sidevejrs balance

Den første del af off-road turen gav et godt indtryk af bilens fartformåen. Dens brede sporvidde skabte en god sidevejrs balance og det var først, da den begyndende og stadig tiltagende nedbør gjorde underlaget mellem klippestykkerne mere og mere smattede, at dens sporsikkerhed blev rystet i sin grundvold.

 

Det var dog mest fordi det fine sand-lignende grus blev hængende inde i dækkenes slidbane og dermed eliminerede deres vejgreb, at den for alvor begyndte at skride på underlaget. Dæk valg er ofte en afgørende faktor, når det bliver vådt og fedtet fører. Dækkene var de standardmonterede fra Bridgestone, som må antages at giver godt vejgreb på tør asfalt, men det havde vi ingen chance for at konstatere.

 

Ultra vridningsstabil

Udover nye dimensioner er grundkonstruktionen i Hilux GR Sport identisk med den, man har haft siden den første GR Sport så dagens lys for fem år siden. Den udmærker sig ved en ultra vridningsstabil rammekonstruktion, hvorpå karrosseri og lad er monteret, Desuden fastholder Toyota bladfjedreophæng på bagakslen. De fungerer rimelig godt på asfalt, men deres styrke viser sig især i det udfordrende off-road terræn, og vil også på den lange bane vise sig gennem robusthed.

 

Toyota har som multiteknologisk virksomhed valgt at benytte en dieselmotor i kombination med en 8 trins automatgearkasse. Motoren har hestekræfter nok, men leverer fremfor alt et stort drejningsmoment, der bliver yderligere forstærket ved hjælp af reduktionsgear. Og trods luftens lavere iltindhold i de 1300-1500 meters højde, hvorunder testkørslerne fandt sted, savnedes på intet tidspunkt kræfter. Indrømmet, det ville måske have være anderledes med en 3,5 tons anhænger på trækkrogen, men det ville nok være andre vanskeligheder, man ville blive udsat for, hvis man havde en anhænger med på turen…

 

Prisen sætter grænser

Største hindring for en regulær GR Sport II salgssucces i Danmark er måske prisen. Indregistreret på gule nummerplader og uden moms er GR Sport II prissat til 420.000 kroner. Det inkluderer da også en kabine med plads til 5 personer. Men sidst, og bestemt ikke mindst, var der også en anden version inkludereret i testkørslerne, nemlig en mild hybrid Hilux med samme 2,8 liters dieselmotor og automatgear, som er 40.000 kroner billigere.

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation og prøvekørsel af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Andre Toyota prøvekørsler -find dem hér >>>


Læs også:

Toyota Hilux: Unik test i unikke omgivelser >>>

Klimaoptimeret off-road slider >>>



Hurtige fakta, Toyota Hilux 2025


Introduktion i Danmark – foråret 2025

 

Toyota 2,8 4X4 6AT GR Sport II Double Cab: Listepris: kr. 419.900.

 

Motor: 4 cyl. Diesel, 2,8 liter, 204 hk/3000-3400 omdr./min. 500 Nm/1600-2800 omdr./min.

 

0-100 km/t: 10,7 sek. Topfart: 175 km/t.

 

Forbrug (WLTP): 9,3 km/l, 280 g CO2.

 

Længde: 5,33 m.

Bredde: 2,02 meter.

Højde: 1,88 meter.

Frihøjde: 32,3 cm

 

Anhængervægt: 3500 kg


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt