Toyota præsenterede to nye
versioner af den ikoniske Hilux pick-up off-road’ere
i Kappadokien midt i Tyrkiet. Det var et område, der
drev det yderste ud af de terrængående køretøjer,
når man kørte dem off-road. Lidt mindre, når man
kørte dem på landevejen og netop derfor appellerer
GR Sport II versionen i særlig grad til danskere,
der også lades sig bjergtage - med eller uden bjerge
omkring sig - af et iøjefaldende design, som var det
kørt direkte ud af Dakar rallyets ørken.
Toyota Hilux GR Sport har nu
fået tillægget “II”, fordi den første GR Sport blev
lanceret i 2020. Men GR Sport udgaven er mere end
blot et robust og sportslig look, der er også tale
om markante ændringer af basiskonstruktionen.
Sporvidden er således øget med 13,5 cm fortil og
15,5 cm bagtil, frihøjden er over 32,3 cm og
tilsvarende er affjedringssystemet rettet til, så
bilen iflg. Toyota selv er den til dato bedst
kørende Hilux, on- og off-road.
God sidevejrs balance
Den første del af off-road
turen gav et godt indtryk af bilens fartformåen.
Dens brede sporvidde skabte en god sidevejrs balance
og det var først, da den begyndende og stadig
tiltagende nedbør gjorde underlaget mellem
klippestykkerne mere og mere smattede, at dens
sporsikkerhed blev rystet i sin grundvold.
Det var dog mest fordi det
fine sand-lignende grus blev hængende inde i
dækkenes slidbane og dermed eliminerede deres
vejgreb, at den for alvor begyndte at skride på
underlaget. Dæk valg er ofte en afgørende faktor,
når det bliver vådt og fedtet fører. Dækkene var de
standardmonterede fra Bridgestone, som må antages at
giver godt vejgreb på tør asfalt, men det havde vi
ingen chance for at konstatere.
Ultra vridningsstabil
Udover nye dimensioner er
grundkonstruktionen i Hilux GR Sport identisk med
den, man har haft siden den første GR Sport så
dagens lys for fem år siden. Den udmærker sig ved en
ultra vridningsstabil rammekonstruktion, hvorpå
karrosseri og lad er monteret, Desuden fastholder
Toyota bladfjedreophæng på bagakslen. De fungerer
rimelig godt på asfalt, men deres styrke viser sig
især i det udfordrende off-road terræn, og vil også
på den lange bane vise sig gennem robusthed.
Toyota har som
multiteknologisk virksomhed valgt at benytte en
dieselmotor i kombination med en 8 trins
automatgearkasse. Motoren har hestekræfter nok, men
leverer fremfor alt et stort drejningsmoment, der
bliver yderligere forstærket ved hjælp af
reduktionsgear. Og trods luftens lavere iltindhold i
de 1300-1500 meters højde, hvorunder testkørslerne
fandt sted, savnedes på intet tidspunkt kræfter.
Indrømmet, det ville måske have være anderledes med
en 3,5 tons anhænger på trækkrogen, men det ville
nok være andre vanskeligheder, man ville blive udsat
for, hvis man havde en anhænger med på turen…
Prisen sætter grænser
Største hindring for en regulær GR Sport II salgssucces
i Danmark er måske prisen. Indregistreret på gule
nummerplader og uden moms er GR Sport II prissat til
420.000 kroner. Det inkluderer da også en kabine med
plads til 5 personer. Men sidst, og bestemt ikke
mindst, var der også en anden version inkludereret i
testkørslerne, nemlig en mild hybrid Hilux med samme
2,8 liters dieselmotor og automatgear, som er 40.000
kroner billigere.
 |