| 
							 Temperaturerne var omkring 25 
							grader Celcius i bjergområderne omkring Kayseri midt 
							Tyrkiet. To dage senere strøg kulden ind over 
							landet, og inden testkørslerne var halvvejs, havde 
							vejret forvandlet sig til snestorm med temperaturer 
							et stykke under frysepunktet. Heldigvis var det ikke 
							en ny cabriolet, der stod for skud, men derimod de 
							seneste udgaver af den hårdhudede Toyota Hilux. 
							  
							Det var et usædvanligt 
							område, at gennemføre en testkørsel i, men det gav 
							helt unikke muligheder for at komme under lakken på 
							de to off-road’ere, som det handlede om. Selvom 
							vejet i denne del af Tyrkiet ved navn Kappadokien 
							ikke er kendt for stabilitet og uforanderlighed, kom 
							vejrliget noget bag på arrangørerne, der havde 
							tilrettelagt en udfordrende rute gennem et off-road 
							terræn, der virkelig krævede en bil ud over det 
							sædvanlige. 
							  
							Bjergtagende landskab 
							Det var en lille danske 
							gruppe, der var lokket ud i det bjergtagende 
							landskab vest for Kayseri, omkring 250 kilometer fra 
							den syriske grænse og godt 200 kilometer sydøst for 
							den tyrkiske hovedstad, Ankara, for som nogle af de 
							første at få mulighed for at prøvekøre den nye 
							Hilux. Men vi var formentlig de sidste, der kunne 
							gennemføre ruten i sin originalform. Siden forestod 
							et vist tilpasningsprojekt, der også inkluderede 
							visse uregelmæssigheder i samarbejdet med 
							myndighederne. Hvor det hele endte, melder historien 
							i skrivende stund intet om, men vi fik prøvekørt 
							Hilux’en under forhold, ingen for alvor havde 
							forudset. 
							  
							Det burde den dog også kunne 
							klare. Toyota Hilux er den første bil nogensinde, 
							der kørte hele vejen til Arktis, den er bilen, som 
							navnkundige Jeremy Clarkson i velkendt Top Gear stil 
							forsøgte at tage “livet” af, ultimativt ved 
							afslutningsvis at placere den øverst på en høj 
							etageejendom, der eksplosivt blev revet ned. Bilen 
							så ikke godt ud efter den behandling, men motoren 
							startede, og det er ikke uden betydning efter sådan 
							en behandling og under de strabadser, for Hilux er 
							skabt til at klare alt – uden at svigte og uden at 
							give op. 
							  
							Hilux vandt Dakar 
							Det samme gælder 
							udfordringerne, der er gemt i verdens hårdeste 
							off-road rally, Dakar, hvor også årets udgave havde 
							Hiluxer på 1. og 2. pladsen. De to er godt nok ikke 
							helt de samme, som verdens største 
							mobilitetsleverandør lod teste i snestorm og langt 
							væk fra alfarvej i Tyrkiet. Men afstanden mellem 
							Dakar-raceren og den seriefremstillede GR Sport 
							udgave, der nu lanceres i 2. udgave ”II” er ikke så 
							stor, som man skulle tro. 
							  
							Det hænger sammen med, at 
							Toyota er rigtig god til at overføre erfaringer fra 
							motorsport-succeserne til serieproduktion. Sandt at 
							sige rakte de op til 204 hestekræfter, som er 
							basiseffekten i de nye biler med 2,8 liters 
							dieselmotorer, også glimrende til de tyrkiske 
							bjerge. De tæt ved 400 hk fra en regulær Dakar-racer 
							ville nok have været lidt overkill. 
							  
							Spektakulært landskab 
							Vi lagde ud med en lang 
							strækning gennem slugter og vandløb i GR Sport II 
							versionen. Landskabet i regionen er spektakulært og 
							kendetegnet ved bl.a. tusindvis af monolitter (vi 
							talt dem ikke), og kolossale klippeformationer, der 
							over tiden har gennemgået erosion og står tilbage 
							som monumenter over naturens storhed og 
							foranderlighed. 
							  
							Iblandt er de store af 
							monolitterne også beboede, og uden at skulle fordybe 
							os yderligere i menneskehedens stadige og vedgående 
							stridigheder, der også trives i sådanne landskaber, 
							får man en unik fornemmelse af hvilke udfordringer, 
							beboeren i området er i stand til at overkomme - og 
							hvilke udfordringer, deres køretøjer skal kunne 
							håndtere, hvis beboerne ikke blot vil blive siddende 
							hjemme i ”klippehulen”. Sagt i dybeste alvor, for 
							alting tyder på, at bor man dér, nyder man ikke 
							alene godt af alle moderne hjælpemidler, møbler og 
							kommunikationsmidler – men man kan også glæde sig 
							over at holde til i et enestående landskab og have 
							en unik bolig. Dér passer en Toyota Hilux jo 
							egentlig også udmærket ind. 
							  
							Toyotas grund filosofi 
							Det er nok så vigtigt, for 
							det er i overensstemmelse med Toyotas globale 
							grundfilosofi: Man vil gøre mobilitet tilgængelig 
							for alle, uanset hvor på jordkloden man bor, og 
							uanset hvilket behov, man har. Når det så er sagt, 
							var det dog beskedent, hvor mange andre Hilux vi 
							mødte under prøvekørslerne, 
							  
							Det er måske også for meget at påstå, at Toyota Hilux 
							er ligeså enestående som det særlige landskab i 
							Tyrkiet, Men generelt kører der mange Hilux rundt om 
							i verden. Toyota har dog også brugt over 50 år på at 
							bygge de 27 millioner af den robuste pick-up, der 
							gennem tiden har fundet vej ud på og siden væk fra 
							de slagne landeveje. Bilmodellen, der tilbage i 2016 
							foretog sit 8. generationsskifte, er ikke desto 
							mindre verdens mest solgte pickup – en status, som 
							den i hvert fald i nyere tid også har opnået i 
							Danmark, selvom vi hverken har bjerge og uvejsomt 
							terræn i nævneværdig grad. 
							
							  
							 
							  |