- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First international tesŧ: Toyota Hilux Hybrid og GR Sport II


Unik test i unikke omgivelser


af Søren Clauding - 22. marts 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temperaturerne var omkring 25 grader Celcius i bjergområderne omkring Kayseri midt Tyrkiet. To dage senere strøg kulden ind over landet, og inden testkørslerne var halvvejs, havde vejret forvandlet sig til snestorm med temperaturer et stykke under frysepunktet. Heldigvis var det ikke en ny cabriolet, der stod for skud, men derimod de seneste udgaver af den hårdhudede Toyota Hilux.

 

Det var et usædvanligt område, at gennemføre en testkørsel i, men det gav helt unikke muligheder for at komme under lakken på de to off-road’ere, som det handlede om. Selvom vejet i denne del af Tyrkiet ved navn Kappadokien ikke er kendt for stabilitet og uforanderlighed, kom vejrliget noget bag på arrangørerne, der havde tilrettelagt en udfordrende rute gennem et off-road terræn, der virkelig krævede en bil ud over det sædvanlige.

 

Bjergtagende landskab

Det var en lille danske gruppe, der var lokket ud i det bjergtagende landskab vest for Kayseri, omkring 250 kilometer fra den syriske grænse og godt 200 kilometer sydøst for den tyrkiske hovedstad, Ankara, for som nogle af de første at få mulighed for at prøvekøre den nye Hilux. Men vi var formentlig de sidste, der kunne gennemføre ruten i sin originalform. Siden forestod et vist tilpasningsprojekt, der også inkluderede visse uregelmæssigheder i samarbejdet med myndighederne. Hvor det hele endte, melder historien i skrivende stund intet om, men vi fik prøvekørt Hilux’en under forhold, ingen for alvor havde forudset.

 

Det burde den dog også kunne klare. Toyota Hilux er den første bil nogensinde, der kørte hele vejen til Arktis, den er bilen, som navnkundige Jeremy Clarkson i velkendt Top Gear stil forsøgte at tage “livet” af, ultimativt ved afslutningsvis at placere den øverst på en høj etageejendom, der eksplosivt blev revet ned. Bilen så ikke godt ud efter den behandling, men motoren startede, og det er ikke uden betydning efter sådan en behandling og under de strabadser, for Hilux er skabt til at klare alt – uden at svigte og uden at give op.

 

Hilux vandt Dakar

Det samme gælder udfordringerne, der er gemt i verdens hårdeste off-road rally, Dakar, hvor også årets udgave havde Hiluxer på 1. og 2. pladsen. De to er godt nok ikke helt de samme, som verdens største mobilitetsleverandør lod teste i snestorm og langt væk fra alfarvej i Tyrkiet. Men afstanden mellem Dakar-raceren og den seriefremstillede GR Sport udgave, der nu lanceres i 2. udgave ”II” er ikke så stor, som man skulle tro.

 

Det hænger sammen med, at Toyota er rigtig god til at overføre erfaringer fra motorsport-succeserne til serieproduktion. Sandt at sige rakte de op til 204 hestekræfter, som er basiseffekten i de nye biler med 2,8 liters dieselmotorer, også glimrende til de tyrkiske bjerge. De tæt ved 400 hk fra en regulær Dakar-racer ville nok have været lidt overkill.

 

Spektakulært landskab

Vi lagde ud med en lang strækning gennem slugter og vandløb i GR Sport II versionen. Landskabet i regionen er spektakulært og kendetegnet ved bl.a. tusindvis af monolitter (vi talt dem ikke), og kolossale klippeformationer, der over tiden har gennemgået erosion og står tilbage som monumenter over naturens storhed og foranderlighed.

 

Iblandt er de store af monolitterne også beboede, og uden at skulle fordybe os yderligere i menneskehedens stadige og vedgående stridigheder, der også trives i sådanne landskaber, får man en unik fornemmelse af hvilke udfordringer, beboeren i området er i stand til at overkomme - og hvilke udfordringer, deres køretøjer skal kunne håndtere, hvis beboerne ikke blot vil blive siddende hjemme i ”klippehulen”. Sagt i dybeste alvor, for alting tyder på, at bor man dér, nyder man ikke alene godt af alle moderne hjælpemidler, møbler og kommunikationsmidler – men man kan også glæde sig over at holde til i et enestående landskab og have en unik bolig. Dér passer en Toyota Hilux jo egentlig også udmærket ind.

 

Toyotas grund filosofi

Det er nok så vigtigt, for det er i overensstemmelse med Toyotas globale grundfilosofi: Man vil gøre mobilitet tilgængelig for alle, uanset hvor på jordkloden man bor, og uanset hvilket behov, man har. Når det så er sagt, var det dog beskedent, hvor mange andre Hilux vi mødte under prøvekørslerne,

 

Det er måske også for meget at påstå, at Toyota Hilux er ligeså enestående som det særlige landskab i Tyrkiet, Men generelt kører der mange Hilux rundt om i verden. Toyota har dog også brugt over 50 år på at bygge de 27 millioner af den robuste pick-up, der gennem tiden har fundet vej ud på og siden væk fra de slagne landeveje. Bilmodellen, der tilbage i 2016 foretog sit 8. generationsskifte, er ikke desto mindre verdens mest solgte pickup – en status, som den i hvert fald i nyere tid også har opnået i Danmark, selvom vi hverken har bjerge og uvejsomt terræn i nævneværdig grad.


PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation og prøvekørsel af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Andre Toyota prøvekørsler -find dem hér >>>


Læs også:

Hilux GR Sport II: Bedst kørende Hilux til dato >>>

Klimaoptimeret off-road slider >>>



Hurtige fakta, Toyota Hilux 2025


Introduktion i Danmark – foråret 2025

 

Toyota 2,8 4X4 6AT GR Sport II Double Cab: Listepris: kr. 419.900.

Toyota 2,8 4X4 6AT Hybrid 48V Double Cab: Listepris: T3: kr. 379.900, T4: kr. 409.900.

 

Motor, fælles: 4 cyl. Diesel, 2,8 liter, 204 hk/3000-3400 omdr./min. 500 Nm/1600-2800 omdr./min.

 

Hybrid 48V: PSM litium-ion elmotor, 48V, 4,3 Ah, 12 kW, 65 Nm.

 

0-100 km/t: 10,7 sek. Topfart: 175 km/t.

 

Forbrug (WLTP): GR Sport II: 9,3 km/l, 280 g CO2. Hybrid: 10 km/l, 262 g CO2.

 

Længde: 5,33 m.

GR Sport II:

Bredde: 2,02 meter.

Højde: 1,88 meter.

Frihøjde: 32,3 cm

 

Hybrid 48V:

Bredde: 1,86 meter.

Højde: 1,87 meter.

Frihøjde: 31,0 cm

 

Anhængervægt: 3500 kg


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt