Temperaturerne var omkring 25
grader Celcius i bjergområderne omkring Kayseri midt
Tyrkiet. To dage senere strøg kulden ind over
landet, og inden testkørslerne var halvvejs, havde
vejret forvandlet sig til snestorm med temperaturer
et stykke under frysepunktet. Heldigvis var det ikke
en ny cabriolet, der stod for skud, men derimod de
seneste udgaver af den hårdhudede Toyota Hilux.
Det var et usædvanligt
område, at gennemføre en testkørsel i, men det gav
helt unikke muligheder for at komme under lakken på
de to off-road’ere, som det handlede om. Selvom
vejet i denne del af Tyrkiet ved navn Kappadokien
ikke er kendt for stabilitet og uforanderlighed, kom
vejrliget noget bag på arrangørerne, der havde
tilrettelagt en udfordrende rute gennem et off-road
terræn, der virkelig krævede en bil ud over det
sædvanlige.
Bjergtagende landskab
Det var en lille danske
gruppe, der var lokket ud i det bjergtagende
landskab vest for Kayseri, omkring 250 kilometer fra
den syriske grænse og godt 200 kilometer sydøst for
den tyrkiske hovedstad, Ankara, for som nogle af de
første at få mulighed for at prøvekøre den nye
Hilux. Men vi var formentlig de sidste, der kunne
gennemføre ruten i sin originalform. Siden forestod
et vist tilpasningsprojekt, der også inkluderede
visse uregelmæssigheder i samarbejdet med
myndighederne. Hvor det hele endte, melder historien
i skrivende stund intet om, men vi fik prøvekørt
Hilux’en under forhold, ingen for alvor havde
forudset.
Det burde den dog også kunne
klare. Toyota Hilux er den første bil nogensinde,
der kørte hele vejen til Arktis, den er bilen, som
navnkundige Jeremy Clarkson i velkendt Top Gear stil
forsøgte at tage “livet” af, ultimativt ved
afslutningsvis at placere den øverst på en høj
etageejendom, der eksplosivt blev revet ned. Bilen
så ikke godt ud efter den behandling, men motoren
startede, og det er ikke uden betydning efter sådan
en behandling og under de strabadser, for Hilux er
skabt til at klare alt – uden at svigte og uden at
give op.
Hilux vandt Dakar
Det samme gælder
udfordringerne, der er gemt i verdens hårdeste
off-road rally, Dakar, hvor også årets udgave havde
Hiluxer på 1. og 2. pladsen. De to er godt nok ikke
helt de samme, som verdens største
mobilitetsleverandør lod teste i snestorm og langt
væk fra alfarvej i Tyrkiet. Men afstanden mellem
Dakar-raceren og den seriefremstillede GR Sport
udgave, der nu lanceres i 2. udgave ”II” er ikke så
stor, som man skulle tro.
Det hænger sammen med, at
Toyota er rigtig god til at overføre erfaringer fra
motorsport-succeserne til serieproduktion. Sandt at
sige rakte de op til 204 hestekræfter, som er
basiseffekten i de nye biler med 2,8 liters
dieselmotorer, også glimrende til de tyrkiske
bjerge. De tæt ved 400 hk fra en regulær Dakar-racer
ville nok have været lidt overkill.
Spektakulært landskab
Vi lagde ud med en lang
strækning gennem slugter og vandløb i GR Sport II
versionen. Landskabet i regionen er spektakulært og
kendetegnet ved bl.a. tusindvis af monolitter (vi
talt dem ikke), og kolossale klippeformationer, der
over tiden har gennemgået erosion og står tilbage
som monumenter over naturens storhed og
foranderlighed.
Iblandt er de store af
monolitterne også beboede, og uden at skulle fordybe
os yderligere i menneskehedens stadige og vedgående
stridigheder, der også trives i sådanne landskaber,
får man en unik fornemmelse af hvilke udfordringer,
beboeren i området er i stand til at overkomme - og
hvilke udfordringer, deres køretøjer skal kunne
håndtere, hvis beboerne ikke blot vil blive siddende
hjemme i ”klippehulen”. Sagt i dybeste alvor, for
alting tyder på, at bor man dér, nyder man ikke
alene godt af alle moderne hjælpemidler, møbler og
kommunikationsmidler – men man kan også glæde sig
over at holde til i et enestående landskab og have
en unik bolig. Dér passer en Toyota Hilux jo
egentlig også udmærket ind.
Toyotas grund filosofi
Det er nok så vigtigt, for
det er i overensstemmelse med Toyotas globale
grundfilosofi: Man vil gøre mobilitet tilgængelig
for alle, uanset hvor på jordkloden man bor, og
uanset hvilket behov, man har. Når det så er sagt,
var det dog beskedent, hvor mange andre Hilux vi
mødte under prøvekørslerne,
Det er måske også for meget at påstå, at Toyota Hilux
er ligeså enestående som det særlige landskab i
Tyrkiet, Men generelt kører der mange Hilux rundt om
i verden. Toyota har dog også brugt over 50 år på at
bygge de 27 millioner af den robuste pick-up, der
gennem tiden har fundet vej ud på og siden væk fra
de slagne landeveje. Bilmodellen, der tilbage i 2016
foretog sit 8. generationsskifte, er ikke desto
mindre verdens mest solgte pickup – en status, som
den i hvert fald i nyere tid også har opnået i
Danmark, selvom vi hverken har bjerge og uvejsomt
terræn i nævneværdig grad.

 |