|
Elbiler har i Danmark længe
haft fat i den lange ende rent prismæssigt, fordi de
mindre elbiler har været og fortsat er fritaget for
afgift til staten – i hvert fald et års tid endnu,
Det har skabt en stor interesse blandt især
kinesiske elbils-producenter for at få en bid af
kagen. Hvad der sådan set ikke er noget at sige til
– de har vel deres forretning at tage vare på. Ikke
desto mindre formår Toyota nu med den nye Aygo X
Hybrid i Danmark at lancere en prismæssigt
konkurrencedygtig bil baseret på hybridteknologi.
Der er næppe tale om et
forsøg på, fra Toyotas side af geopolitiske årsager
at gøre livet sværere for kineserne, at Aygo X
Hybrid nu lanceres herhjemme til priser fra blot
200.000 kroner. For der er en meget god grund til,
at Toyota kan lancere modellen til så attraktiv en
pris. Fabrikken har nemlig snart 30 års erfaring i
at bygge selvopladende hybridbiler og det er sådan
en, Aygo X Hybrid er. Toyota skal ikke begynde
forfra. Og ved at spare på batteristørrelsen (kun
ca. 1,2 kWh i Aygo X Hybrid), sparer man også på
forbruget af de såkaldte sjældne jordarter, og
slipper alene ad den vej for en væsentlig
produktionsudgift.
Pladskravet skulle
overvindes
Erfaringen trækker Toyota
direkte på ved at kunne effektivisere
energiforbruget yderligere. Den nye Aygo X Hybrid
kører ikke mindre end 26,3 km/l og slipper blot 87 g
CO2 ud pr. kørt kilometer – hvilket i øvrigt gør den
til den bil på bilmarkedet, som forbruger mindst
benzin og udsender mindst CO2 (blandt biler, der
ikke kan få tilført energi via et elektrisk stik).
Men opgaven har mest været,
at få plads til en 1,5 liters 3-cylindret
benzinmotor med tilhørende 80-hestes elmotor (i
stedet for den 1-liters motor uden el, som man
hidtil benyttede). Det er lykkedes, uden at gøre
bilen mere end 7 cm længere end den hidtidige Aygo
X. Og dermed er Aygo X Hybrid nu et af de
prismæssigt allermest attraktive tilbud blandt de
små biler.
Vismændene anbefaler
afgift på elbiler
Hvordan prisniveauet ser ud
fremadrettet er dog lidt uklart. I den seneste
rapport fra de økonomiske vismænd i Danmark frarådes
det, at politikerne fortsætter afgiftsfritagelsen af
de billigere elbiler. Følger politikernes
vismændenes råd, vil et uændret prisniveau på
elbiler være afhængig af, om batteri-leverandørerne
går ned i pris. Gør de det, vil afgiftsstigningen
måske kompenseres af et prisfald på batterierne. Men
det vil først vise sig om et par år eller senere.
Alt imens kan Toyota så blot
fortsætte produktionen af selvopladende hybridbiler,
for de går som varmt brød ude i verden og forventes
egentlig også at klare sig rimelig godt, selv i en
selvbestaltet elbils-nation som Danmark. Det, Toyota
nu bringer på markedet, er nemlig en meget fin bil.
Fordelene er bl.a…
Toyota Aygo X Hybrid er en
kompakt minibil, der måler 3,78 meter i længden. Den
er også forholdsvis smal, hvilket dog ikke umuliggør
fire personer i kabinen samt rimelige bagageforhold.
Som bybil har Aygo X Hybrid en fordel, både
kørselsmæssigt og når den skal parkeres, og man
slipper for at skulle forholde sig til
opladningsmuligheder og -begrænsninger. Desuden
behøver udgiften til energi ikke at være væsentlig
anderledes end for elbilers vedkommende (læs
mere derom hér >>>). Som et kuriosum kan
man køre 789 km på en fuld benzintank.
Man kan forholde sig til
forskellen i klimaaftryk, for også dét sætter
vismandsrapporten et vist spørgsmålstegn ved, og det
diskuteres til stadighed internationalt. Men for den
enkelte bilbruger er det måske andre forhold, der
vægter, så det skal vi ikke politisere over her.
Til gengæld kan vi som nævnt
fastslå, at det er en rigtig fin lille bil, Toyota
har skabt. Vi har set den og prøvekørt den i flere
tempi, senest i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler, der fandt sted på
italienske landeveje omkring Firenze. De skiftende
kørselsforhold understregede bilens meget fine
køreegenskaber: Dens vejbeliggenhed og de tilhørende
kørehjælpemidler er alle på et usædvanligt højt
niveau, set i forhold til hvad der generelt tilbydes
i samme prisklasse. Her kommer Toyotas erfaring og
ekspertise også til udtryk.
Bestselleren koster
207.000 kroner
Toyota forventer, at
Play-modellen med en Comfort-pakke bliver den mest
populære i Danmark, altså den version, flest vil
anskaffe. Da er listeprisen 207.000 kroner, hvor
Play-modellen allerede inden tilkøb byder på
fuldautomatisk klimaanlæg, der sikrer varmen også på
en kold vinterdag. Selvom en stor del af kørslen
foregår elektrisk, sørger benzinmotoren nemlig for
at holde sig selv så varm, at den kan varme kabinen
op til den ønskede temperatur. Det koster
naturligvis lidt benzin, men næppe meget, fordi
benzinmotoren er ved blandet kørsel trods alt
indimellem i gang, og derved udvikler den varme.

Det hele styres i øvrigt
automatisk i et forbilledligt samarbejde mellem den
kraftige 116-hestes hybridmotor og automatgearet,
som er et computerstyret CVT-gear, der er standard
på alle udstyrsniveauer. I de dyreste modeller
optimeres, når navigationssystemet viser vejen,
energiforbruget og samspillet mellem benzin- og
elmotor på baggrund af systemets kendskab til
vejforløbet.
Bredt udstyr
Berøringsskærmen er i
Play-modellen på 9” og udstyrsniveauet inkluderer
også 4 højtalere, adaptiv fartpilot og
fartbegrænser, bakkamera, sædevarme,
fjernlysassistent og Toyotas seneste Safety Sense 3
sikkerhedspakke med dynamisk skiltegenkendelse,
vognbaneassistent med vognbanecentrering (som virker
udmærket), samt elektronisk parkeringsbremse og 17”
alufælge. Comfort tilkøbspakken til 7000 kroner
indeholder LED lygter for og bag, nøglefri start,
trådløs smarttelefonoplader og automatisk foldbare
sidespejle.
Rykker man opad i
udstyrsniveauer vokser touch-skærmen til 10,5”,
bilen får sort tag, hvis ikke det som i topmodellen
Envy erstattes af et elektrisk styret foldetag i
stof, regnsensor er da også standard, og med et
ekstra tilkøb får man også nøglefri adgang og
p-sensorer for og bag.
Topmodellerne
Topmodellerne er Envy-version
(den rødlige bil på billederne) til 270.000 kroner
og den mere sportslige GR Sport (den gule bil), der
er prissat 7.000 kroner højere. Drivlinen er den
samme i alle varianter, begge har 18” alufælge, men
i GR Sport er affjedring og styring gjort mere
sportslig, hvilket giver en større styrepræcision
ved hurtig kurvekørsel, men også går en smule ud
over affjedringskomforten.
Den nye Toyota Aygo X Hybrid
lander på det danske marked sidst i januar måned, og
bilerne sælges da inklusive den såkaldte Toyota
Relax serviceaktiverede fabriksgaranti på 3 år hhv.
11 år (minus en dag). Og for tiden tilbyder Toyota
Danmark også attraktiv leasing og finansiering.

Link til importøren |