- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First international test:

Toyota Aygo X Hybrid


Benzinbilernes svar på små prisbillige elbiler


af Søren Clauding - december 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elbiler har i Danmark længe haft fat i den lange ende rent prismæssigt, fordi de mindre elbiler har været og fortsat er fritaget for afgift til staten – i hvert fald et års tid endnu, Det har skabt en stor interesse blandt især kinesiske elbils-producenter for at få en bid af kagen. Hvad der sådan set ikke er noget at sige til – de har vel deres forretning at tage vare på. Ikke desto mindre formår Toyota nu med den nye Aygo X Hybrid i Danmark at lancere en prismæssigt konkurrencedygtig bil baseret på hybridteknologi.

 

Der er næppe tale om et forsøg på, fra Toyotas side af geopolitiske årsager at gøre livet sværere for kineserne, at Aygo X Hybrid nu lanceres herhjemme til priser fra blot 200.000 kroner. For der er en meget god grund til, at Toyota kan lancere modellen til så attraktiv en pris. Fabrikken har nemlig snart 30 års erfaring i at bygge selvopladende hybridbiler og det er sådan en, Aygo X Hybrid er. Toyota skal ikke begynde forfra. Og ved at spare på batteristørrelsen (kun ca. 1,2 kWh i Aygo X Hybrid), sparer man også på forbruget af de såkaldte sjældne jordarter, og slipper alene ad den vej for en væsentlig produktionsudgift.

 

Pladskravet skulle overvindes

Erfaringen trækker Toyota direkte på ved at kunne effektivisere energiforbruget yderligere. Den nye Aygo X Hybrid kører ikke mindre end 26,3 km/l og slipper blot 87 g CO2 ud pr. kørt kilometer – hvilket i øvrigt gør den til den bil på bilmarkedet, som forbruger mindst benzin og udsender mindst CO2 (blandt biler, der ikke kan få tilført energi via et elektrisk stik).

 

Men opgaven har mest været, at få plads til en 1,5 liters 3-cylindret benzinmotor med tilhørende 80-hestes elmotor (i stedet for den 1-liters motor uden el, som man hidtil benyttede). Det er lykkedes, uden at gøre bilen mere end 7 cm længere end den hidtidige Aygo X. Og dermed er Aygo X Hybrid nu et af de prismæssigt allermest attraktive tilbud blandt de små biler.

 

Vismændene anbefaler afgift på elbiler

Hvordan prisniveauet ser ud fremadrettet er dog lidt uklart. I den seneste rapport fra de økonomiske vismænd i Danmark frarådes det, at politikerne fortsætter afgiftsfritagelsen af de billigere elbiler. Følger politikernes vismændenes råd, vil et uændret prisniveau på elbiler være afhængig af, om batteri-leverandørerne går ned i pris. Gør de det, vil afgiftsstigningen måske kompenseres af et prisfald på batterierne. Men det vil først vise sig om et par år eller senere.

 

Alt imens kan Toyota så blot fortsætte produktionen af selvopladende hybridbiler, for de går som varmt brød ude i verden og forventes egentlig også at klare sig rimelig godt, selv i en selvbestaltet elbils-nation som Danmark. Det, Toyota nu bringer på markedet, er nemlig en meget fin bil.

 

Fordelene er bl.a…

Toyota Aygo X Hybrid er en kompakt minibil, der måler 3,78 meter i længden. Den er også forholdsvis smal, hvilket dog ikke umuliggør fire personer i kabinen samt rimelige bagageforhold. Som bybil har Aygo X Hybrid en fordel, både kørselsmæssigt og når den skal parkeres, og man slipper for at skulle forholde sig til opladningsmuligheder og -begrænsninger. Desuden behøver udgiften til energi ikke at være væsentlig anderledes end for elbilers vedkommende (læs mere derom hér >>>). Som et kuriosum kan man køre 789 km på en fuld benzintank.

 

Man kan forholde sig til forskellen i klimaaftryk, for også dét sætter vismandsrapporten et vist spørgsmålstegn ved, og det diskuteres til stadighed internationalt. Men for den enkelte bilbruger er det måske andre forhold, der vægter, så det skal vi ikke politisere over her.

 

Til gengæld kan vi som nævnt fastslå, at det er en rigtig fin lille bil, Toyota har skabt. Vi har set den og prøvekørt den i flere tempi, senest i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, der fandt sted på italienske landeveje omkring Firenze. De skiftende kørselsforhold understregede bilens meget fine køreegenskaber: Dens vejbeliggenhed og de tilhørende kørehjælpemidler er alle på et usædvanligt højt niveau, set i forhold til hvad der generelt tilbydes i samme prisklasse. Her kommer Toyotas erfaring og ekspertise også til udtryk.

 

Bestselleren koster 207.000 kroner

Toyota forventer, at Play-modellen med en Comfort-pakke bliver den mest populære i Danmark, altså den version, flest vil anskaffe. Da er listeprisen 207.000 kroner, hvor Play-modellen allerede inden tilkøb byder på fuldautomatisk klimaanlæg, der sikrer varmen også på en kold vinterdag. Selvom en stor del af kørslen foregår elektrisk, sørger benzinmotoren nemlig for at holde sig selv så varm, at den kan varme kabinen op til den ønskede temperatur. Det koster naturligvis lidt benzin, men næppe meget, fordi benzinmotoren er ved blandet kørsel trods alt indimellem i gang, og derved udvikler den varme.



Det hele styres i øvrigt automatisk i et forbilledligt samarbejde mellem den kraftige 116-hestes hybridmotor og automatgearet, som er et computerstyret CVT-gear, der er standard på alle udstyrsniveauer. I de dyreste modeller optimeres, når navigationssystemet viser vejen, energiforbruget og samspillet mellem benzin- og elmotor på baggrund af systemets kendskab til vejforløbet.

 

Bredt udstyr

Berøringsskærmen er i Play-modellen på 9” og udstyrsniveauet inkluderer også 4 højtalere, adaptiv fartpilot og fartbegrænser, bakkamera, sædevarme, fjernlysassistent og Toyotas seneste Safety Sense 3 sikkerhedspakke med dynamisk skiltegenkendelse, vognbaneassistent med vognbanecentrering (som virker udmærket), samt elektronisk parkeringsbremse og 17” alufælge. Comfort tilkøbspakken til 7000 kroner indeholder LED lygter for og bag, nøglefri start, trådløs smarttelefonoplader og automatisk foldbare sidespejle.

 

Rykker man opad i udstyrsniveauer vokser touch-skærmen til 10,5”, bilen får sort tag, hvis ikke det som i topmodellen Envy erstattes af et elektrisk styret foldetag i stof, regnsensor er da også standard, og med et ekstra tilkøb får man også nøglefri adgang og p-sensorer for og bag.

 

Topmodellerne

Topmodellerne er Envy-version (den rødlige bil på billederne) til 270.000 kroner og den mere sportslige GR Sport (den gule bil), der er prissat 7.000 kroner højere. Drivlinen er den samme i alle varianter, begge har 18” alufælge, men i GR Sport er affjedring og styring gjort mere sportslig, hvilket giver en større styrepræcision ved hurtig kurvekørsel, men også går en smule ud over affjedringskomforten.

 

Den nye Toyota Aygo X Hybrid lander på det danske marked sidst i januar måned, og bilerne sælges da inklusive den såkaldte Toyota Relax serviceaktiverede fabriksgaranti på 3 år hhv. 11 år (minus en dag). Og for tiden tilbyder Toyota Danmark også attraktiv leasing og finansiering.



Link til importøren

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation og testkørsel af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Toyota prøvekørsler -find dem hér >>>


Læs også:
Aygo-hybrid slår til - når elbilen ikke gør det >>>

Toyota sætter strøm til den mest populære minibil

Endnu et Toyota X - ny i miniklassen >>>



175/60-18 hjul på den sportslige GR-Sport version.


Hurtige fakta om Toyota Aygo X Hybrid


Introduktion i Danmark: Ultimo januar 2026.

 

1,5 liters 3 cylindret hybridmotor: System: 116 hk heraf elmotor på 80 hk. 120 Nm. CVT gear. 0-100 km/t: 9,2 sekunder. Topfart: 172 km/t. 26,3 km/l og 87 g CO2/km (WLTP).

 

Benzintank: 30 liter.

Rækkevidde/benzin: 789 km.

 

Køreklar vægt: 1165-1215 kg.

Længde: 3,78 meter.

Højde: 1,53 meter.

Bredde: 1,74 meter.

Bagagekapacitet: 231 liter.



Automatgear er standard i alle versioner.






231 liter bagagekapacitet er bilens største svaghed. Men man sparer pladsen til et ladekabel.



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt