|
I år er der i Danmark blevet
købt ca. 4000 kompaktbiler i Danmark. Af dem
udgjorde Toyota Aygo X over halvdelen. Dermed
understregede verdens største bilfabrik den succes,
den lille Toyota har haft siden lanceringen for 20
år siden. Over de 20 år er der blevet erhvervet
83.000 eksemplarer herhjemme, og dermed er Aygo i
perioden den mest solgte bilmodel i Danmark
overhovedet. Den succes satser man på at videreføre
med den helt nye Aygo X Hybrid, der lander i Danmark
sidst i januar. (X udtales ”Cross”)…
Vi har allerede for få
måneder siden haft lejlighed til at køre et par
prototype versioner af den nye hybridbil tæt ved
lufthavnen i Berlin, men nu er Aygo X Hybrid i
produktion, og der var anledning til på ny at gå
under lakken på den. Det skete under usædvanlige
kørselsforhold på snoede toskanske landeveje i og
omkring Firenze i Italien. Det usædvanlige lå ikke
mindst i, at temperaturerne var lave, meget af tiden
omkring 6 grader, og så var det smukke toskanske
landskab indhyllet i tæt tåge, som i særlig grad
fordrede tillid til bilen. Den bestod i enhver
henseende.
Yderst velkørende
Det skyldes bl.a., at Toyota
har skabt en rigtig velkørende bil. Den er med sine
1165 kg meget lettere end de stadig flere kompakte
elbiler, der i denne tid bejler om danske bilkunders
gunst. Den lethed mærker man især gennem de
udfordrende vejforløb - tåge eller ikke tåge. Og i
Firenzes smalle gader med ikke altid lige velholdt
belægning dokumenterede den lille nye bil, at den
har køreegenskaber, der er tæt på en række af de
mellemstore biler, dens forgængere trods alt ikke
kunne måle sig med.
Vi har beskrevet den nye
Toyota Aygo X Hybrid ved tidligere lejligheder,
fordi den er en meget relevant bil i Danmark – også
inden testen i Berlin. De beskrivelser holder stik,
omend visse af de præcise specifikationer er lidt
anderledes end først oplyst. Dem verificerer vi
naturligvis som de aktuelt blev præsenteret ved de
første internationale prøvekørsler, der nu fandt
sted.
Beskrivelsen af teknikken og udviklingsprocessen kan
der læses mere om hér >>>. Pris og
finansieringsforhold er til gengæld ret nye, så dem
vil vi i sagens natur ikke bare dvæle ved, men også
sætte i perspektiv. Altså:
Hvad man i bred forstand
får for pengene belyser vi her >>>.
Kundeloyalitet fra første
færd
Markedet for småbiler, som
Aygo X Hybrid tilhører, er i Danmark forholdsvis
stort. Og det er egentlig også ret vigtigt, især for
Toyota, der traditionelt oplever en meget høj grad
af kundeloyalitet. Med andre ord: kan man appellere
til de yngre kunder, har man også lettere ved senere
at levere dem nye biler, og det kan Toyota netop med
en bil som Aygo X Hybrid.
I den seneste tid har der i
Danmark indfundet sig flere nye bilmodeller i
mini-klassen, biler der dog fortrinsvis er elbiler.
Et par af dem er oven i købet senest blevet kåret
til Årets Bil i Danmark. Men der er kun ganske få
“ICE” biler, altså biler, der kører ved hjælp af
forbrændingsmotorer (ICE=Internal Combustion
Engine). Det har taget tid at udvikle de små
elbiler, fordi teknikken er pladskrævende, og det
gælder også en elektrificeret hybridbil som Aygo X,
som foruden elmotoren benytter en kompakt
benzinmotor.
Stærk pris
Men nu er den her, den har
mange konkurrenter, og det bliver interessant at
følge med i, om det vil lykkes en selvopladende
hybrid som den nye Aygo X at tage en markant bid af
kagen. Første parameter, der skal være opfyldt, er
prisen. Og dér kommer Aygo X Hybrid godt i mål.
Prisen på indstigningsmodellen “Play” er 200.000
kroner, og den version forventer Toyota i Danmark
vil blive den mest populære, især med Comfort tilkøbspakken
på 7000 kroner. Med den pris er Aygo X Hybrid helt
på niveau med de billigste elbiler i samme størrelse
– selvom prisen inkluderer et ganske betydeligt
beløb til den danske statskasse.
60-80 procent elektrisk
Afhængig af udstyr stiger
prisen så op til lige under 270.000 kroner, men da
har bilen også fået et ekstraordinært righoldigt
udstyr. Grundliggende for alle versioner er
imidlertid, at de har automatgear af CVT-typen, som
virkelig klæder bilen, især fordi den i 60 til 80
procent af tiden kører på elektricitet alene, og man
derved ikke hører nævneværdigt til motoren.

1,5 liters hybridmotoren er
stærk og MEGET energibesparende.
Med udgangspunkt i prisen på
200.000 kroner vil Toyota komme til at stå stærkt.
Driftsomkostningerne baseret på hybridbilen -
primært dens benzinforbrug - vil til en pris på
omkring 13 kroner for en liter benzin begrænse sig
til cirka 50 kroner for 100 kilometer, hvilket er
stort set det samme som man betaler for strøm til
3,5 kroner pr. kWh ved et energiforbrug på 15 kWh
pr. 100 km. Og er temperaturerne på samme niveau som
de var under testkørslerne i Toscana, stiger
elbilens energiforbrug, hvilket ikke økonomisk er i
elbilens favør.
Mere fleksibel
Bor man i byen i en
etageejendom og vælger en elbil, og er man nødt til
at oplade fra en offentlig ladestander, er den
økonomiske forskel med andre ord beskeden. Og
elbilen bruger lang tid på at få “tanket batteriet
op” – hvilket med en Aygo X Hybrid klares på få
minutter og normalt uden at man forinden skal holde
i kø eller indrette sig på de 3 timers
parkeringsbegrænsning, der ofte er almindelig i
store danske byer.
Tidens uforudsigelighed i
mange sammenhænge er lige så stor som tågen i
Toscana var tæt. Men heldigvis lettede den allerede
sidst på testdagen, og hen over året vil det også
blive klart, om kunderne forfalder til fortsat at
anskaffe elbiler fremfor benzinbiler. Sidst men ikke
mindst vil gensalgsprisen på en Aygo X Hybrid
formentlig stige, hvis politikerne på den lidt
længere bane vælger at følge de økonomiske vismænds
aktuelle råd om at neddrosle/afskaffe
afgiftsfritagelsen på elbiler. For det prisniveau,
kinesiske bilproducenter har formået at oppebære på
de store batterier, som benyttes i rigtig mange
elbiler, vil da næppe kunne fastholdes.
|