- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First international test:

Toyota Aygo X Hybrid


Aygo-hybrid slår til - når elbilen ikke gør det


af Søren Clauding - december 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I år er der i Danmark blevet købt ca. 4000 kompaktbiler i Danmark. Af dem udgjorde Toyota Aygo X over halvdelen. Dermed understregede verdens største bilfabrik den succes, den lille Toyota har haft siden lanceringen for 20 år siden. Over de 20 år er der blevet erhvervet 83.000 eksemplarer herhjemme, og dermed er Aygo i perioden den mest solgte bilmodel i Danmark overhovedet. Den succes satser man på at videreføre med den helt nye Aygo X Hybrid, der lander i Danmark sidst i januar. (X udtales ”Cross”)…

 

Vi har allerede for få måneder siden haft lejlighed til at køre et par prototype versioner af den nye hybridbil tæt ved lufthavnen i Berlin, men nu er Aygo X Hybrid i produktion, og der var anledning til på ny at gå under lakken på den. Det skete under usædvanlige kørselsforhold på snoede toskanske landeveje i og omkring Firenze i Italien. Det usædvanlige lå ikke mindst i, at temperaturerne var lave, meget af tiden omkring 6 grader, og så var det smukke toskanske landskab indhyllet i tæt tåge, som i særlig grad fordrede tillid til bilen. Den bestod i enhver henseende.

 

Yderst velkørende

Det skyldes bl.a., at Toyota har skabt en rigtig velkørende bil. Den er med sine 1165 kg meget lettere end de stadig flere kompakte elbiler, der i denne tid bejler om danske bilkunders gunst. Den lethed mærker man især gennem de udfordrende vejforløb - tåge eller ikke tåge. Og i Firenzes smalle gader med ikke altid lige velholdt belægning dokumenterede den lille nye bil, at den har køreegenskaber, der er tæt på en række af de mellemstore biler, dens forgængere trods alt ikke kunne måle sig med.

 

Vi har beskrevet den nye Toyota Aygo X Hybrid ved tidligere lejligheder, fordi den er en meget relevant bil i Danmark – også inden testen i Berlin. De beskrivelser holder stik, omend visse af de præcise specifikationer er lidt anderledes end først oplyst. Dem verificerer vi naturligvis som de aktuelt blev præsenteret ved de første internationale prøvekørsler, der nu fandt sted. Beskrivelsen af teknikken og udviklingsprocessen kan der læses mere om hér >>>. Pris og finansieringsforhold er til gengæld ret nye, så dem vil vi i sagens natur ikke bare dvæle ved, men også sætte i perspektiv. Altså: Hvad man i bred forstand får for pengene belyser vi her >>>.

 

Kundeloyalitet fra første færd

Markedet for småbiler, som Aygo X Hybrid tilhører, er i Danmark forholdsvis stort. Og det er egentlig også ret vigtigt, især for Toyota, der traditionelt oplever en meget høj grad af kundeloyalitet. Med andre ord: kan man appellere til de yngre kunder, har man også lettere ved senere at levere dem nye biler, og det kan Toyota netop med en bil som Aygo X Hybrid.

 

I den seneste tid har der i Danmark indfundet sig flere nye bilmodeller i mini-klassen, biler der dog fortrinsvis er elbiler. Et par af dem er oven i købet senest blevet kåret til Årets Bil i Danmark. Men der er kun ganske få “ICE” biler, altså biler, der kører ved hjælp af forbrændingsmotorer (ICE=Internal Combustion Engine). Det har taget tid at udvikle de små elbiler, fordi teknikken er pladskrævende, og det gælder også en elektrificeret hybridbil som Aygo X, som foruden elmotoren benytter en kompakt benzinmotor.

 

Stærk pris

Men nu er den her, den har mange konkurrenter, og det bliver interessant at følge med i, om det vil lykkes en selvopladende hybrid som den nye Aygo X at tage en markant bid af kagen. Første parameter, der skal være opfyldt, er prisen. Og dér kommer Aygo X Hybrid godt i mål. Prisen på indstigningsmodellen “Play” er 200.000 kroner, og den version forventer Toyota i Danmark vil blive den mest populære, især med Comfort tilkøbspakken på 7000 kroner. Med den pris er Aygo X Hybrid helt på niveau med de billigste elbiler i samme størrelse – selvom prisen inkluderer et ganske betydeligt beløb til den danske statskasse.

 

60-80 procent elektrisk

Afhængig af udstyr stiger prisen så op til lige under 270.000 kroner, men da har bilen også fået et ekstraordinært righoldigt udstyr. Grundliggende for alle versioner er imidlertid, at de har automatgear af CVT-typen, som virkelig klæder bilen, især fordi den i 60 til 80 procent af tiden kører på elektricitet alene, og man derved ikke hører nævneværdigt til motoren.


1,5 liters hybridmotoren er stærk og MEGET energibesparende.


Med udgangspunkt i prisen på 200.000 kroner vil Toyota komme til at stå stærkt. Driftsomkostningerne baseret på hybridbilen - primært dens benzinforbrug - vil til en pris på omkring 13 kroner for en liter benzin begrænse sig til cirka 50 kroner for 100 kilometer, hvilket er stort set det samme som man betaler for strøm til 3,5 kroner pr. kWh ved et energiforbrug på 15 kWh pr. 100 km. Og er temperaturerne på samme niveau som de var under testkørslerne i Toscana, stiger elbilens energiforbrug, hvilket ikke økonomisk er i elbilens favør.

 

Mere fleksibel

Bor man i byen i en etageejendom og vælger en elbil, og er man nødt til at oplade fra en offentlig ladestander, er den økonomiske forskel med andre ord beskeden. Og elbilen bruger lang tid på at få “tanket batteriet op” – hvilket med en Aygo X Hybrid klares på få minutter og normalt uden at man forinden skal holde i kø eller indrette sig på de 3 timers parkeringsbegrænsning, der ofte er almindelig i store danske byer.

 

Tidens uforudsigelighed i mange sammenhænge er lige så stor som tågen i Toscana var tæt. Men heldigvis lettede den allerede sidst på testdagen, og hen over året vil det også blive klart, om kunderne forfalder til fortsat at anskaffe elbiler fremfor benzinbiler. Sidst men ikke mindst vil gensalgsprisen på en Aygo X Hybrid formentlig stige, hvis politikerne på den lidt længere bane vælger at følge de økonomiske vismænds aktuelle råd om at neddrosle/afskaffe afgiftsfritagelsen på elbiler. For det prisniveau, kinesiske bilproducenter har formået at oppebære på de store batterier, som benyttes i rigtig mange elbiler, vil da næppe kunne fastholdes.

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation og testkørsel af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Toyota prøvekørsler -find dem hér >>>


Læs også:

Benzinbilernes svar på så prisbillige elbiler >>>

Toyota sætter strøm til den mest populære minibil >

Endnu et Toyota X - ny i miniklassen >>>









Tågen i Toscana lagde ikke op til at rulle stoftaget væk.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt