Elbiler er ikke den entydige
løsning på verdens klimaproblemer, hvor reduktion af
CO2 udledningen er en afgørende faktor. Hybrid er
mange gange en bedre løsning, mener man hos Toyota -
i hvert fald indtil videre. Derfor har verdens
største bilkoncern sat endnu et kryds ved Hybrid,
helt konkret et X ved Toyota Aygo Hybrid, der også i
den seneste generation har båret et X - men det stod
blot for crossover.
Det bliver dog først i
begyndelsen af 2026, nogenlunde samtidig med at man
har solgt ud af den hidtidige Aygo X model, at den
seneste Toyota hybridbil gør sit indtog. Den gør det
imidlertid med manér, for ikke bare er den nu i
stand til med et forbrug på blot 3,7 liter benzin at
tilbagelægge de magiske 100 kilometer, den kører
også endnu bedre end forgængeren, som faktisk også
var - og fortsat er - temmelig god.
Pre-preproduktionstest
Den første test af den nye
bil, som endnu ikke er sat i serieproduktion, fandt
sted på vejene omkring Berlin Brandenburg
lufthavnen. Toyota havde bygget 4 biler til
anledningen, hvoraf de to var dedikeret en lille
håndfuld på 4 danske presse-repræsentanter.
Sammenlagt blev der kørt lidt over 100 kilometer, så
det er stadig et førstehåndsindtryk med de
forbehold, et sådan inkluderer.
Der er dog ingen grund til at
tro, at den færdige bil er ringere end
pre-pre-produktionsbilerne. Både ved høj fart på
Autobahn (og den nye miniracer kan køre 171 km/t) og
ved stilfærdig kørsel gennem de tyske Dorf’er, fik
man et indblik i, at Toyota i den grad har optimeret
den kompakte konstruktion på forbilledlig vis. Den
kører virkelig godt.

I baggrunden den hidtidige
Aygo X linet op med den nye hybrid-udgave.
Ommøblering og udbygning
Udfordringen har været, at få
den noget mere pladskrævende 1,5 liters 3-cylindrede
benzinmotor med tilhørende elmotorer, som kendes fra
storebrødrene Toyota Yaris og Yaris Cross, til at
passe ind i den lille bil. Det gik så heller ikke
helt uden kunstgreb. Man har forlænget den hidtidige
model med 7 cm, så den ny er 3,78 meter lang, og
splittet hybrid-batteriet i to dele og anbragt dem
på tværs under bagsædet i den også lidt bredere bil.

Et snit i bagsædet viser de to halve hybridbatterier
anbragt i forlængelse af hinanden.
12 Volt batteriet er siden
blevet anbragt under bagagerumsgulvet, så man ikke
har gjort indhug i bilens bagagekapacitet. Derved
har man, som vi i hvert fald opfattede det, også
opnået en bedre vægtfordeling, så de ekstra 140 kg,
som hybrid drivlinen vejer, ikke skader Aygo’ens
køreegenskaber. Faktisk er tyngdepunktet også sænket
lidt.
Det handler om teknik
Interiøret er shinet lettere
op, men kabinepladsen er uændret. Dermed også sagt,
at det er det udvendige design samt i særdeleshed
den i Aygo nye teknik, som er det helt centrale. Så
udvendigt er fronten re-designet, og frontpartiet er
blevet forlænget tilstrækkeligt til at kunne huse
den større motorblok med tilhørende hjælpemotorer,
som imidlertid ikke bare er skabt til at give en
håndsrækning i ny og næ.
Som i Yaris modellerne kan
elmotoren på 80 hestekræfter (8 hk mere end 1-liters
benzinmotoren i den udgående Aygo X) nemlig
glimrende tage vare om fremdriften. Men da Aygo X
Hybrid er selvopladende, kan den kun gøre det i et
begrænset tidsrum ad gangen. Vi erfarede dog, at
mellem 70 og 80 procent af tiden var benzinmotoren
ikke i gang, og ved blandet kørsel opnåede vi også
en benzinøkonomi på 3,4 l/100 km - altså 0,3 l/100
km bedre end det forventede officielle WLTP-tal. Det
svarer til en opnået benzinøkonomi, som vi opgør det
i Danmark, på lige under 30 km/literen. Ved dagens
benzinpriser koster de 100 kilometer da under 50
kroner.

Motorrummet er godt fyldt ud
i den nye Aygo X Hybrid.
Billigere benzin og CO2
neutralitet
Samme dag som prøvekørslen i
Berlin fandt sted annoncerede den danske regering,
at man ville sikre billigere benzin gennem et nyt
regelsæt. Hvilket alt andet lige vil betyde, at vi
som danskere får billigere tilgang til den olie, som
Danmark alligevel fortsat pumper op af Nordsøen og
sælger på verdensmarkedet (hvilket vel giver god
mening i den lettere uforudsigelighed, der præger
den verdensorden, der hersker i denne tid).
Og selvsamme dag kunne tyske
medier også berette om, at man nu havde skabt
grundlaget for fremstilling af CO2 neutral syntetisk
benzin baseret på affald - og at man oven i købet
har afprøvet det problemløst i et halvt år. Helt
sensationelt er man i skrivende stund i stand til at
sælge den syntetiske benzin blot 75 øre dyrere end
de fossile brændstoffer. Hvor man kan tanke det nye
brændstof står i skrivende stund lidt hen i det
uvisse. Men overordnet set giver det
hybrid-tankegangen ekstra god mening.
Hurtig, harmonisk og sjov
Aygo X Hybrid har med den nye
drivline op til 116 hestekræfter til sin rådighed.
Det gør det muligt at nå 100 km/t på 9,4 sekunder,
hvis man vil. Undervognen er tilpasset de flere
kræfter og den større vægt, så harmonien passer og
gør Aygo’en endnu sjovere at køre. På motorvejen er
den rigtig stabil - selvom man ikke har rørt ved
akselafstanden - og kræfter er altid godt til
smidigt at bevæge sig i trafikken.
Men ligeså stort et indtryk
gjorde kørekomforten. Ikke alene de forstærkede
fjedre og den tilpassede affjedring, men også
lydbilledet generelt. Selvom de to versioner, vi
kørte, begge havde kanvastag, som lader lidt flere
lyde udefra komme ind i kabinen, var de
overbevisende lydløse.
Lydløs
Måske fordi bilen er lettere
end Yaris modellerne, er motorlyden endnu mindre
anstrengt, grænsende til at være på elbils-niveau
(lyt til mini-podcasten fra præsentationen - i den
sidste del kører vi en tur i GR Sport versionen af
Aygo X Hybrid). Kun med speederen i bund og op ad
bakke støjer den - men støjen er slet ikke i
nærheden af den støj, som Aygo X med 72 hk og
CVT-gear giver fra sig.
Den nye Aygo X Hybrid kommer
på markedet i begyndelsen af 2026, og forventes at
blive prissat mellem Yaris og den hidtidige model -
dvs. mellem 230.000 og 160.000 kroner. Men da
priserne på det danske bilmarked er endnu mere
uforudsigelige end begivenhederne ude i verden, er
det for tidligt at komme dem nærmere. Ret sikkert er
det dog, at Aygo X Hybrid også vil opnå 3 års
garanti og serviceaktiveret fabriksgaranti op til 10
år eller 185.000 kilometer. Det rokkes der næppe
ved.
Link til importøren |