Den helt nye fuldt elektriske
Nissan Micra lander på det danske marked i
slutningen af november i år. Man kan se den en måned
tidligere på Elbilmessen i Herning, og dér er der
naturligvis mulighed for at komme lidt dybere under
lakken på den nye bil, som vi allerede nu har haft
lejlighed til at prøvekøre i Rotterdam og på vejene
omkring den hollandske storby.
Køreindtrykket er identisk
med det man får i Renault 5, men i kraft af de
velvalgte ruter fik man i Holland et ret nuanceret
indtryk af Micra’ens færdigheder. Og lad det stå til
troende: den nye lille bil køre ganske enkelt
fremragende. Undervognen er avanceret og omfatter
bl.a. en dobbelt wishbone baghjulsophængning,
affjedringen er velafstemt, og den lave vægt på den
prøvekørte version (1452 kg egenvægt er lavt af en
elbil at være), gør den væver og smidig.
Suveræn drivline
Helt suveræn er den måde,
hvorpå kræfterne fra elmotoren formidles til de
trækkende forhjul. Den prøvekørte version havde det
større af de to Li-NMC batterier, hvilket vil sige
52 kWh, og det fodrer en elektrisk omviklet
synkronmotor, som bl.a. udmærker sig ved at være
mere sparsom, når det gælder forbruget af sjældne
råmaterialer. Det alt afgørende for en elbils
køreegenskaber er imidlertid den computerstyring,
der forvalter kraftoverførslen (og indsamler
bevægelsesenergien på ny – den såkaldte rekuperation
eller regenerering).

195/55-18 aluhjul giver en
god føring med vejbanen.
Computerstyringen har dog
også mange andre funktioner. Hvor det i en
konventionel bil er samspillet mellem mekaniske
enheder – altså motorblok med indhold, turbolader,
brændstoftilførsel, gearkasse osv. – der er med til
at dirigerer bilens køremåde, er det i en elbil en
computer, der på grundlag af impulser skal sikre, at
kræfterne leveres til underlaget på en forsvarlig og
sikker måde.
Fra VM til serieproduktion
Det er også
computerstyringen, der i samspil med bilens design
og mekaniske elementer som fx hjulophæng, forvalter
energien, den køremæssige respons ved forskellig
belastning, ikke mindst vægtbelastning, og gør det
uden at overbelaste batteriet. En elbils rækkevidde
er én ting, batteriets evne til bestandigt at levere
kræfter til motoren en anden.
For nylig vandt den britiske
racerkører, Oliver Rowland, Formel E
verdensmesterskabet i en Nissan, og det er helt
åbenlyst, at Nissan har lukreret, og fortsat vil
gøre det på den erfaring, Formel E teamet har høstet
under stærkt konkurrenceprægede forhold, hvor
Rowland suverænt besejrede kollegerne fra bl.a.
store sportsvognsmærker. Ikke mindst racerbilens
energiforbrug, opnået uden at gå på kompromis med
den nødvendige motoreffekt, men især den måde,
hvorpå energien gennem de trækkende hjul leveres til
det stadig skiftende underlag og ofte uforudsigelige
vejgreb, skaber erfaring, som kan benyttes direkte i
seriefremstillede biler som den nye Micra.
Bedre end Renault 5
I øvrigt er Micra’ens design
hvad energiforbrug angår en smule bedre end i
søsterbilen: Rækkevidden med 52 kWh batteriet på en
Micra er 415 kilometer versus Renault’ens 410 km,
hvilket dog iht. Nissan teknikkerne især skyldes en
bedre aerodynamik. Ret skal være ret.
Mens det er umuligt ikke at
næsten skamrose de to bilers forskelligartede
design, som er meget vigtig og måske også en
afgørende faktor, hvis bilvalget står imellem de to,
er det funktionelle og også det historiske ikke til
at komme uden om, inden man kommer så langt i
processen. Siden introduktionen af Micra modellen i
1983 har den solgt i over seks millioner eksemplarer
globalt. Det siger meget om modellens betydning. Og
man har over tiden holdt fast i, at køreoplevelsen
skulle være en afgørende anskaffelsesfaktor.
E-pedalen er unik for
Micra
Også derfor er den såkaldte
e-Pedal, som Nissan først udviklede til Leaf, et
”must” i en elektrisk Nissan. Den feature tilbydes
alene i Micra, og ved testkørslen på de hollandske
veje var funktionen overbevisende. Bilens hastighed
kan i al væsentlighed styres ved hjælp af
højre-foden helt ned til stilstand. Funktionen er
ikke bare komfortabel, men gør det også lettere især
ved bykørsel at sikre den regenerering af energien,
som indgår i det samlede energibillede.
Kabine designet er i det
store hele identisk med det, man finder i Renault 5,
inklusive den skarpe 10,1” centerskærm. Men
stemningen i kabinen kan tilpasses med indirekte
belysning i 48 forskellige farver. Igen vil det ofte
være det emotionelle valg, man skal forholde sig
til.
Rimelig ladehastighed
Nissan Micra kan oplades op
til 100 kW DC (eller 80 kW på 40 kWh-versionen).
Derved tager det 30 minutter at lade fra 15 til 80
procent af batterikapaciteten. Både varmepumpe og
batteriopvarmning/-køling er standard på begge
batteristørrelser.
V2L er muligt, og lader er
inkluderet i standardprisen. Bilen er også forberedt
til V2G integrering, et område hvor Nissan også var
pioner, men det kommer først senere, når den
endelige løsning er udviklet og klar til brug –
hvilket ligger udenfor Nissans regi.
Google følger med
Micra har Google indbygget i
infotainmentsystemet – inklusive Google Maps som
standard.
Google Maps spiller også en
central rolle i bilens ruteplanlægning. Hvis
destinationen ligger uden for bilens aktuelle,
elektriske rækkevidde, foreslår systemet automatisk
lade-stationer undervejs, og systemet
pre-konditionerer batteriet til optimal lade effekt.
Opladningen kan desuden
styres via NissanConnect Services-appen, hvor man
kan tjekke batteristatus, bilens placering og
lade-historik samt fjernstyre funktioner som
kabineopvarmning og planlægning af opladning.
Den nye Nissan Micra leveres
med op til 5 år/100.000 km samlet garanti. Batteriet
er desuden dækket i 8 år eller 160.000 km.
Attraktiv privatleasing
Nissan tager allerede imod
bestillinger på Micra. Den billigste version er
prissat til 200.000 kroner og så har Nissan i
Danmark udviklet et attraktivt privatleasing
koncept, hvor man med 30.000 kroner i udbetaling kan
slippe med 1900 kroner i månedlig ydelse.
Alternativt er 15.000 kroner i udbetaling og 2500
kroner om måneden også en mulighed. Begge dele
gælder for basismodellen og har en 3-årig
bindingsperiode.
Sidst men ikke mindst markerer den nye Micra
begyndelsen på en ny elbils offensiv, hvor der i
Europa vil blive introduceret fire nye elbils
modeller frem til 2027. Efter Micra følger en ny
Leaf, en ny Juke samt en A-segmentbil, som forventes
at læse sig op af Renaults kommende nye Twingo. |