- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First international test: Nissan Micra

Velkørende, moderne og glad attitude


Af Søren Clauding – september 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den helt nye fuldt elektriske Nissan Micra lander på det danske marked i slutningen af november i år. Man kan se den en måned tidligere på Elbilmessen i Herning, og dér er der naturligvis mulighed for at komme lidt dybere under lakken på den nye bil, som vi allerede nu har haft lejlighed til at prøvekøre i Rotterdam og på vejene omkring den hollandske storby.

 

Køreindtrykket er identisk med det man får i Renault 5, men i kraft af de velvalgte ruter fik man i Holland et ret nuanceret indtryk af Micra’ens færdigheder. Og lad det stå til troende: den nye lille bil køre ganske enkelt fremragende. Undervognen er avanceret og omfatter bl.a. en dobbelt wishbone baghjulsophængning, affjedringen er velafstemt, og den lave vægt på den prøvekørte version (1452 kg egenvægt er lavt af en elbil at være), gør den væver og smidig.

 

Suveræn drivline

Helt suveræn er den måde, hvorpå kræfterne fra elmotoren formidles til de trækkende forhjul. Den prøvekørte version havde det større af de to Li-NMC batterier, hvilket vil sige 52 kWh, og det fodrer en elektrisk omviklet synkronmotor, som bl.a. udmærker sig ved at være mere sparsom, når det gælder forbruget af sjældne råmaterialer. Det alt afgørende for en elbils køreegenskaber er imidlertid den computerstyring, der forvalter kraftoverførslen (og indsamler bevægelsesenergien på ny – den såkaldte rekuperation eller regenerering).


195/55-18 aluhjul giver en god føring med vejbanen.


Computerstyringen har dog også mange andre funktioner. Hvor det i en konventionel bil er samspillet mellem mekaniske enheder – altså motorblok med indhold, turbolader, brændstoftilførsel, gearkasse osv. – der er med til at dirigerer bilens køremåde, er det i en elbil en computer, der på grundlag af impulser skal sikre, at kræfterne leveres til underlaget på en forsvarlig og sikker måde.

 

Fra VM til serieproduktion

Det er også computerstyringen, der i samspil med bilens design og mekaniske elementer som fx hjulophæng, forvalter energien, den køremæssige respons ved forskellig belastning, ikke mindst vægtbelastning, og gør det uden at overbelaste batteriet. En elbils rækkevidde er én ting, batteriets evne til bestandigt at levere kræfter til motoren en anden.

 

For nylig vandt den britiske racerkører, Oliver Rowland, Formel E verdensmesterskabet i en Nissan, og det er helt åbenlyst, at Nissan har lukreret, og fortsat vil gøre det på den erfaring, Formel E teamet har høstet under stærkt konkurrenceprægede forhold, hvor Rowland suverænt besejrede kollegerne fra bl.a. store sportsvognsmærker. Ikke mindst racerbilens energiforbrug, opnået uden at gå på kompromis med den nødvendige motoreffekt, men især den måde, hvorpå energien gennem de trækkende hjul leveres til det stadig skiftende underlag og ofte uforudsigelige vejgreb, skaber erfaring, som kan benyttes direkte i seriefremstillede biler som den nye Micra.

 

Bedre end Renault 5

I øvrigt er Micra’ens design hvad energiforbrug angår en smule bedre end i søsterbilen: Rækkevidden med 52 kWh batteriet på en Micra er 415 kilometer versus Renault’ens 410 km, hvilket dog iht. Nissan teknikkerne især skyldes en bedre aerodynamik. Ret skal være ret.

 

Mens det er umuligt ikke at næsten skamrose de to bilers forskelligartede design, som er meget vigtig og måske også en afgørende faktor, hvis bilvalget står imellem de to, er det funktionelle og også det historiske ikke til at komme uden om, inden man kommer så langt i processen. Siden introduktionen af Micra modellen i 1983 har den solgt i over seks millioner eksemplarer globalt. Det siger meget om modellens betydning. Og man har over tiden holdt fast i, at køreoplevelsen skulle være en afgørende anskaffelsesfaktor.

 

E-pedalen er unik for Micra

Også derfor er den såkaldte e-Pedal, som Nissan først udviklede til Leaf, et ”must” i en elektrisk Nissan. Den feature tilbydes alene i Micra, og ved testkørslen på de hollandske veje var funktionen overbevisende. Bilens hastighed kan i al væsentlighed styres ved hjælp af højre-foden helt ned til stilstand. Funktionen er ikke bare komfortabel, men gør det også lettere især ved bykørsel at sikre den regenerering af energien, som indgår i det samlede energibillede.

 

Kabine designet er i det store hele identisk med det, man finder i Renault 5, inklusive den skarpe 10,1” centerskærm. Men stemningen i kabinen kan tilpasses med indirekte belysning i 48 forskellige farver. Igen vil det ofte være det emotionelle valg, man skal forholde sig til.

 

Rimelig ladehastighed

Nissan Micra kan oplades op til 100 kW DC (eller 80 kW på 40 kWh-versionen). Derved tager det 30 minutter at lade fra 15 til 80 procent af batterikapaciteten. Både varmepumpe og batteriopvarmning/-køling er standard på begge batteristørrelser.

 

V2L er muligt, og lader er inkluderet i standardprisen. Bilen er også forberedt til V2G integrering, et område hvor Nissan også var pioner, men det kommer først senere, når den endelige løsning er udviklet og klar til brug – hvilket ligger udenfor Nissans regi.

 

Google følger med

Micra har Google indbygget i infotainmentsystemet – inklusive Google Maps som standard.

Google Maps spiller også en central rolle i bilens ruteplanlægning. Hvis destinationen ligger uden for bilens aktuelle, elektriske rækkevidde, foreslår systemet automatisk lade-stationer undervejs, og systemet pre-konditionerer batteriet til optimal lade effekt.

 

Opladningen kan desuden styres via NissanConnect Services-appen, hvor man kan tjekke batteristatus, bilens placering og lade-historik samt fjernstyre funktioner som kabineopvarmning og planlægning af opladning.

 

Den nye Nissan Micra leveres med op til 5 år/100.000 km samlet garanti. Batteriet er desuden dækket i 8 år eller 160.000 km.

 

Attraktiv privatleasing

Nissan tager allerede imod bestillinger på Micra. Den billigste version er prissat til 200.000 kroner og så har Nissan i Danmark udviklet et attraktivt privatleasing koncept, hvor man med 30.000 kroner i udbetaling kan slippe med 1900 kroner i månedlig ydelse. Alternativt er 15.000 kroner i udbetaling og 2500 kroner om måneden også en mulighed. Begge dele gælder for basismodellen og har en 3-årig bindingsperiode.

 

Sidst men ikke mindst markerer den nye Micra begyndelsen på en ny elbils offensiv, hvor der i Europa vil blive introduceret fire nye elbils modeller frem til 2027. Efter Micra følger en ny Leaf, en ny Juke samt en A-segmentbil, som forventes at læse sig op af Renaults kommende nye Twingo.

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation og testkørsel af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Nissan prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Nissan vinder på fremtidssikret design >>>

Smil til Micra og Micra smiler til dig >>>



Korte fakta om ny Nissan Micra


Introduktion i Danmark: November 2025

 

Teknik og præstationer, 52 kWh version:

Li-NMC batteri, 52 kWh (brutto). Elektrisk omviklet synkron elmotor, 150 hk, 245 Nm. Forhjulstræk. Multi-link baghjulsophæng. Rækkevidde (WLTP): 415 km. 0-100 km/t: 8,0 sek. Topfart: 150 km/t. AC-opladning: 11 kW. DC-opladning: 100 kW. Egenvægt: 1452 kg.

 

Teknik og præstationer, 40 kWh version:

Li-NMC batteri, 40 kWh (brutto). Elektrisk omviklet synkron elmotor, 122 hk, 225 Nm. Forhjulstræk. Multi-link baghjulsophæng. Rækkevidde (WLTP): 316 km. 0-100 km/t: 9,0 sek. Topfart: 150 km/t. AC-opladning: 11 kW. DC-opladning: 80 kW. Egenvægt: 1377 kg.

 

Dimensioner:

Længde: 3,97 meter.

Bredde: 1,83 meter.

Højde: 1,50 meter.

Bagagerumskapacitet: 326-1106 liter

Anhængervægt: 500 kg.


Link til importøren






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt