- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First international test: Nissan Micra

Smil til Micra og Micra smiler til dig


Af Søren Clauding – september 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Smil til verden og verden smiler til dig. Et gammelt ordspil, der i disse usikre tider giver mere mening end nogensinde. Vi mennesker har brug for et smil, et smil, der udtrykker optimisme og fremfor alt glæde ved at være til. Den nye Nissan Micra har præcis den udstråling, så smil til Micra og Micra smiler tilbage, oven i købet med et glad glimt i ”øjet”.

 

Den nye Nissan Micra har været præsenteret ved flere lejligheder, bl.a. i København tilbage i maj måned, hvor den glad smilede til de forbipasserende for foden af det helt nye topmoderne 25-Hours hotel på Papirøen. Nu var tiden inde til at køre den, ikke i København, men i og omkring den trendy hollandske storby, Rotterdam. Holland er langt henad vejen et elbils-land, hvilket Danmark med et stærkt politisk boost er i færd med at blive omdannet til at være. Og oven i købet var kørselsforholdene ideelle: Den rette temperatur omkring 20 grader, en hel del sol og vindforhold, der ikke adskiller sig meget fra det, vi oplever i Danmark.

 

Kørelyst

Under sådanne forhold er den nye Micra helt i sit es. Og da kunne man ikke undgå at smile til den, for den animerer visuelt til at blive kørt, man har lyst til at bruge den, glæde sig over at køre den og benytte den i sin hverdag som et lyspunkt i en verden med truende skyer i horisonten. Så tak, Nissan, for at I tør og gør: Nissan Micro et virkelig et lyspunkt.

 

At den kører godt er der ikke noget nyt i. For det første har Nissan altid skabt godt kørende biler, uanset drivline, og de hidtidige Micra modeller har ikke været nogen undtagelse. Nissan har været pioner indenfor elektromobilitet bl.a. med Nissan Leaf, der også fornys senere på året. Og så er det jo ingen hemmelighed, at Nissan Micra er søstermodel i Nissan-Renault-Mitsubishi alliancen til den meget hypede Renault 5.

 

Kører ens

Vi har for kort tid siden været under lakken på Renault 5, og hvad angår den helt basale køreoplevelse er den ens, hvilket i al sin enkelthed skyldes, at det tekniske grundlag er identisk. Samme basisdimensioner, samme hjulophæng og samme opsætning af alle de mekaniske elementer. Og alligevel er der små forskelle, som faktisk kan tilskrives det noget anderledes design.

 

Ser man de to biler sammen, er der en verden til forskel. Renault 5 ser godt ud, men det gør Nissan Micra altså også, men de gør det på hver deres måde. Micra’ens næsten menneskelige udstråling er den ene om, de blinkende "runde" forlygter, når tændingen slås til, dens glade smil. Det er enestående i en tid, hvor biler ofte er lettere karakterløse eller på ingen måde udstråler personlighed, hvis man kan tillade sig at benytte et sådant begreb på en bil.



En bil med personlighed

Men selvom Nissan Micra er har personlighed, er den trods alt en bil ligesom alle andre af de motoriserede, firehjulede køretøjer. Men også som bil er den ganske enkelt fremragende – hvilket hurtigt skal tilføjes også gælder Renault 5. De to fuldt elektriske biler er ideelle og velafbalancerede skabt til såvel moderne, tæt og snæver bytrafik med begrænsede parkeringsmuligheder som de hurtige pendlerture. Langture kan de til dels også klare, men på dét punkt halter udviklingen udenfor de få europæiske elbils-nationer, som Danmark er iblandt, så meget bagefter, at den på det nærmeste er ikke eksisterende.

 

Det er elbils-producenternes udfordring, og dermed også såvel Nissans som Renaults. Men de to fabrikker arbejder målrettet videre, de tilbyder fortsat også andre teknologier, baseret på flydende energilagring som f.eks. benzin og syntetiske drivmidler. Derved kan de jo, populært sagt, tjene ind på gyngerne, hvad de indtil videre må forvente at miste på karrusellen.

 

Gode forventninger

Med Nissans tilgang er det imidlertid forventeligt, at de ikke taber særlig meget på deres elbils-produktion, ja, de tjener måske endda på den (må man håbe for dem), selv på den korte bane, hvilket bl.a. kan tilskrives samarbejdet på tværs af alliancen. Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken mere end én gang, især ikke når resultatet er blevet så godt.

 

Søsterbilerne fra Renault (som også omfatter Alpine Alpine A290) blev tidligere på året kåret til Car of the Year i Europa 2025. Da Danske Motorjournalister i november sidste år kårede Årets Bil i Danmark var hverken Renault 5 eller Nissan Micra på listen over mulige bilmodeller – simpelthen fordi den danske kåring ligger 3-4 måneder tidligere end den europæiske. Derfor er alle tre kandidater til Årets Bil i Danmark 2026-titlen, der ultimativt kåres herhjemme d. 25. november i år. Det bliver faktisk lidt spændende at se, hvad udfaldet bliver.

 

Som et kuriosum sikrede de to alliancepartnere sig den danske titel som ”Årets Varebil” med Nissan Interstar og Renault Master. Der er med andre ord gang i tingene på den front som alliancen udgør, og det er bestemt ikke uinteressant, især ikke fra et dansk synspunkt, hvordan de håndterer de europæiske markeder.

 

Lancering i Danmark

Nissan Micra er den nyeste af de to og forventes at være på markedet herhjemme i november, efter at den også har været udstillet på Elbilmessen i Herning sidst i oktober. Hér vil man også kunne se forskellen på de to biler, som både eksisterer visuelt, men også på en række andre punkter. Men pas på: Nogle medier peger på, at der er en prisforskel, hvilket umiddelbart også synes at være tilfældet. Men ser man efter i sømmene, er det ikke det samme, man får for pengene, så man kan ikke sammenligne så direkte, selvom basisteknikken er ens.

 

Og hvad er det så, Nissan tilbyder – ud over et bredt smil og en glad tilgang til livet og tilværelsen. Læs mere derom hér >>>.

Den nye Nissan Micra er 6. generation Micra. De fem forrige var vist frem i en park nær Rotterdam. Zoomer man ind kan man se dem større...

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation og testkørsel af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Nissan prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Nissan vinder på fremtidssikret design >>>

Velkørende, moderne og glad attitude >>>





Nissan Micra vs Renault 5

Nissan Micra og Renault 5 er udviklet af alliancepartnerne, Renault og Nissan, og umiddelbart er de i teknisk forstand identiske. Alligevel er Micra’en i introduktionsfasen prissat, så den tilsyneladende er 10.000 kroner dyrere end Renault 5. Men er den nu også det? Ofte er virkeligheden jo lidt mere forskelligartet, end hvad en listepris kan udtrykke. Det gælder også her.

 

En lille håndfuld eksempler: Nissan har lanceringstilbud på de første 100 biler, hvor metallak er uden beregning – det koster normalt 5.500 kroner. Derudover er hvid standardfarve uden beregning hos Nissan. Renault 5 har grøn som standard farve. V2L er desuden standardudstyr på alle Micra-varianter – det er ekstra udstyr til Renault 5. På Nissans Advance udstyrs-variant har Micra e-Pedal med fuldt stop og blind spot advarsel, som ikke er tilgængeligt på Renault. Og på Micra top-versionen ”Evolve” er Harmon Kardon lyd standard – det er ekstraudstyr til 6000 kroner på Renault 5.

 

Vælger man privat leasing er sammenligningen heller ikke let, men helt grundliggende kan Micra fås med både 30.000 og 15.000 kroner i udbetaling. Med 15.000 kroner i udbetaling er Micra 500 kr./måned billigere end Renault 5 – oven i købet med 1 års kortere bindingsperiode.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt