Smil til verden og verden
smiler til dig. Et gammelt ordspil, der i disse
usikre tider giver mere mening end nogensinde. Vi
mennesker har brug for et smil, et smil, der
udtrykker optimisme og fremfor alt glæde ved at være
til. Den nye Nissan Micra har præcis den udstråling,
så smil til Micra og Micra smiler tilbage, oven i
købet med et glad glimt i ”øjet”.
Den nye Nissan Micra har
været præsenteret ved flere lejligheder, bl.a. i
København tilbage i maj måned, hvor den glad smilede
til de forbipasserende for foden af det helt nye
topmoderne 25-Hours hotel på Papirøen. Nu var tiden
inde til at køre den, ikke i København, men i og
omkring den trendy hollandske storby, Rotterdam.
Holland er langt henad vejen et elbils-land, hvilket
Danmark med et stærkt politisk boost er i færd med
at blive omdannet til at være. Og oven i købet var
kørselsforholdene ideelle: Den rette temperatur
omkring 20 grader, en hel del sol og vindforhold,
der ikke adskiller sig meget fra det, vi oplever i
Danmark.
Kørelyst
Under sådanne forhold er den
nye Micra helt i sit es. Og da kunne man ikke undgå
at smile til den, for den animerer visuelt til at
blive kørt, man har lyst til at bruge den, glæde sig
over at køre den og benytte den i sin hverdag som et
lyspunkt i en verden med truende skyer i horisonten.
Så tak, Nissan, for at I tør og gør: Nissan Micro et
virkelig et lyspunkt.
At den kører godt er der ikke
noget nyt i. For det første har Nissan altid skabt
godt kørende biler, uanset drivline, og de hidtidige
Micra modeller har ikke været nogen undtagelse.
Nissan har været pioner indenfor elektromobilitet
bl.a. med Nissan Leaf, der også fornys senere på
året. Og så er det jo ingen hemmelighed, at Nissan
Micra er søstermodel i Nissan-Renault-Mitsubishi
alliancen til den meget hypede Renault 5.
Kører ens
Vi har for kort tid siden
været under lakken på Renault 5, og hvad angår den
helt basale køreoplevelse er den ens, hvilket i al
sin enkelthed skyldes, at det tekniske grundlag er
identisk. Samme basisdimensioner, samme hjulophæng
og samme opsætning af alle de mekaniske elementer.
Og alligevel er der små forskelle, som faktisk kan
tilskrives det noget anderledes design.
Ser man de to biler sammen,
er der en verden til forskel. Renault 5 ser godt ud,
men det gør Nissan Micra altså også, men de gør det
på hver deres måde. Micra’ens næsten menneskelige
udstråling er den ene om, de blinkende "runde"
forlygter, når tændingen slås til, dens glade smil.
Det er enestående i en tid, hvor biler ofte er
lettere karakterløse eller på ingen måde udstråler
personlighed, hvis man kan tillade sig at benytte et
sådant begreb på en bil.

En bil med personlighed
Men selvom Nissan Micra er
har personlighed, er den trods alt en bil ligesom
alle andre af de motoriserede, firehjulede
køretøjer. Men også som bil er den ganske enkelt
fremragende – hvilket hurtigt skal tilføjes også
gælder Renault 5. De to fuldt elektriske biler er
ideelle og velafbalancerede skabt til såvel moderne,
tæt og snæver bytrafik med begrænsede
parkeringsmuligheder som de hurtige pendlerture.
Langture kan de til dels også klare, men på dét
punkt halter udviklingen udenfor de få europæiske
elbils-nationer, som Danmark er iblandt, så meget
bagefter, at den på det nærmeste er ikke
eksisterende.
Det er elbils-producenternes
udfordring, og dermed også såvel Nissans som
Renaults. Men de to fabrikker arbejder målrettet
videre, de tilbyder fortsat også andre teknologier,
baseret på flydende energilagring som f.eks. benzin
og syntetiske drivmidler. Derved kan de jo, populært
sagt, tjene ind på gyngerne, hvad de indtil videre
må forvente at miste på karrusellen.
Gode forventninger
Med Nissans tilgang er det
imidlertid forventeligt, at de ikke taber særlig
meget på deres elbils-produktion, ja, de tjener
måske endda på den (må man håbe for dem), selv på
den korte bane, hvilket bl.a. kan tilskrives
samarbejdet på tværs af alliancen. Der er ingen
grund til at opfinde den dybe tallerken mere end én
gang, især ikke når resultatet er blevet så godt.
Søsterbilerne fra Renault
(som også omfatter Alpine Alpine A290) blev
tidligere på året kåret til Car of the Year i Europa
2025. Da Danske Motorjournalister i november sidste
år kårede Årets Bil i Danmark var hverken Renault 5
eller Nissan Micra på listen over mulige bilmodeller
– simpelthen fordi den danske kåring ligger 3-4
måneder tidligere end den europæiske. Derfor er alle
tre kandidater til Årets Bil i Danmark 2026-titlen,
der ultimativt kåres herhjemme d. 25. november i år.
Det bliver faktisk lidt spændende at se, hvad
udfaldet bliver.
Som et kuriosum sikrede de to
alliancepartnere sig den danske titel som Ӂrets
Varebil” med Nissan Interstar og Renault Master. Der
er med andre ord gang i tingene på den front som
alliancen udgør, og det er bestemt ikke
uinteressant, især ikke fra et dansk synspunkt,
hvordan de håndterer de europæiske markeder.
Lancering i Danmark
Nissan Micra er den nyeste af
de to og forventes at være på markedet herhjemme i
november, efter at den også har været udstillet på
Elbilmessen i Herning sidst i oktober. Hér vil man
også kunne se forskellen på de to biler, som både
eksisterer visuelt, men også på en række andre
punkter. Men pas på: Nogle medier peger på, at der
er en prisforskel, hvilket umiddelbart også synes at
være tilfældet. Men ser man efter i sømmene, er det
ikke det samme, man får for pengene, så man kan ikke
sammenligne så direkte, selvom basisteknikken er
ens.
Og hvad er det så, Nissan tilbyder – ud over et bredt
smil og en glad tilgang til livet og tilværelsen.
Læs mere derom hér >>>.

Den nye Nissan Micra er 6. generation Micra. De fem
forrige var vist frem i en park nær Rotterdam.
Zoomer man ind kan man se dem større... |