- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Danmarkspremiere og første kik: Helt ny elektrisk Nissan Micra


Micra vinder på fremtidssikret design


Af Søren Clauding – juni 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er rift om elbils-kunderne, ikke mindst når det drejer sig prisbillige småbiler. Men endnu er udvalget af små elbiler forholdsvis beskedent. To bilmodeller skiller sig imidlertid ud: Renault 5 og Nissan Micra. Den førstnævnte er netop lanceret i Danmark, men det varer ikke længe før Micra’en også er på vej ud til kunderne. Det kommer til at ske inden udgangen af 2025.

 

De to biler er i teknisk forstand langt henad vejen ens, for de er skabt af alliancen mellem Renault og Nissan. Men de har hver deres helt egne unikke styrker, som adskiller dem fra hinanden, men, nok så vigtigt, sætter dem i en klasse for sig selv, nemlig deres design. Uanset det er europæisk eller japansk, er de to biler anderledes end de andre, og det vil måske især for Micra’ens vedkommende blive langt det vigtigste salgsargument. For dét design, det kan altså noget.

 

Førstehånds-kik

Vi ved det, for Nissan havde lejlighed til for kort tid siden at give et førstehåndsindtryk af bilen, da den blev præsenteret på det nyåbnede fashionable og trendy 25 hours Hotel Paper Island i København. Med de rette kulisser satte man også design og stil på dagsordenen, for hvad teknikken angår, er Nissan Micra i store træk identisk med Renault 5. Det skal man nu ikke være ked af, for det er en meget fin elektrisk bil, alliancen har skabt.

 

Nissan-Renault alliancen har desuden en kolossal erfaring med elektriske biler. I Nissan regi satte Leaf den europæiske dagsorden, og hvad Leaf angår, har man også netop præsenteret den seneste generation. Så lige nu er der sat fuld power på salget af de to mærkes elbiler i Europa men især i Danmark og Norge.

 

Succes model

Hvad Micra angår, løfter modelnavnet også sin helt egen arv. De hidtidige Micra modeller har solgt i 6 millioner eksemplarer og 40 år, og det er nu den 6. generation, der er taget hul på – og den første fuldt elektriske udgave af den japanske mikro-bil.

 

Dens design er funky og pågående, og qua arven viderefører den også designelementer fra tidligere generationer. Men heldigvis har designerne fået lov at ”tænke 2025” og også tage hul på de kommende år, for den nye bil ligger på kanten mellem aktuel moderne designtænkning og sådan, som man kan forvente at mange kompaktbiler visuelt vil udvikle sig i årene, der kommer.

 

Europæisk design

Den nye Micra er designet hos Nissan Design Europe i London udtrykket er robust og solidt, blandt andet takket være markante hjulkasser og en karakteristisk frontspoiler, der giver bilen et lavt og stabilt udtryk.

 

Alle versioner af den nye MICRA leveres med 18” hjul. Afhængigt af udstyrsniveau kan man vælge mellem tre forskellige hjuldesigns: “Active” hjulkapsler, samt “Iconic” og “Sport” alufælge.

 

Forlygtedesignet er iøjefaldende og en pudsig detalje er, at når bilen låses op, udfører lygterne et lille “velkomstblink”, hvor lyset pulserer fra venstre mod højre og tilbage igen. Bagtil er baglygterne udformet med et enkelt, men elegant LED-design, der fremhæver de runde lyselementer.

 

Farver og interiør detaljer

Et centralt element i den nye Micra’s ”personlighed” er viften af farver: Ikke færre end 14 forskellige farvekombinationer til eksteriøret kan man vælge. Der er også mulighed for tofarvede varianter.

 

Indvendigt præger Micra-arven designet og tilføjer samtidig små, diskrete detaljer med japansk inspiration – blandt andet en formstøbt silhuet af Mount Fuji, som er integreret i opbevaringsrummet mellem forsæderne.

 

Instrumentpanelet præges af to 10,1” konfigurer-bare skærm med høj opløsning bag rattet hhv. i midterkonsollen. 10,1” skærmen i midterkonsollen strækker sig over hele instrumentbrættets bredde og styrer navigation, lyd og telefon – let vinklet mod føreren.

 

Perfekt til bykørsel

Med en længde på 3,97 meter og en bredde på under 1,8 meter er den nye Micra kompakt, men overraskende rummelig – perfekt til snævre sving og storbykørsel. Akselafstanden på 2,54 meter skubber hjulene helt ud i hjørnerne, hvilket både giver mere plads i kabinen, et dynamisk udtryk og en god balance mellem smidighed og stabilitet.

 

Hvor mange småbiler halter bagefter på opbevaringsplads, skiller Micra sig ud med 326 liter bagagerum. Og med 40/60 splitbagsæder kan pladsen udvides til 1106 liter.

 

To batteristørrelser

Der kan vælges mellem to batteristørrelser: 40 kWh og 52 kWh. Med 52 kWh-batteriet har man en rækkevidde på op til 408 km rækkevidde. Og siden kan hurtigopladning virkelig gå hurtigt: Med en 100 kW DC-oplader (eller 80 kW for 40 kWh-versionen) kan der lades fra 15 procent til 80 procent på 30 minutter. Begge batteriversioner er udstyret med varmepumpe samt aktiv opvarmning og køling af batteriet. Og så er Micra udstyret med V2L-teknologi, så man kan bruge bilens batteri til at forsyne eksterne enheder med strøm – f.eks. højttalere, luftpumper eller endda en støvsuger.

 

Nissan Micra har forhjulstræk og afhængig af batteri-størrelse leverer elmotoren 120 hhv 150 hestekræfter respektive 225 og 245 Nm. Derved kan Nissan Micra accelerere til 100 km/t på 9 hhv. 8 sekunder og topfarten er 150 km/t.

 

Effektiv og responsiv ydelse
Den nye Micra er markant lettere end mange af sine konkurrenter. Trods sit solide og robuste udseende vejer den nye model kun 1400 kg (1524 kg med det større batteri) – hvilket giver forbedret effektivitet, ydeevne og køreegenskaber.

 

Den nye Micra udnytter energien optimalt med regenerativ bremsning, hvor bilens bevægelsesenergi genvindes og omdannes til strøm. Føreren kan selv justere graden af regenerativ bremsning via skiftepaler bag rattet – jo højere niveau, desto mere deceleration.

Micra er som Nissan Leaf også udstyret med Nissans innovative e-Pedal-teknologi, som gør det muligt at køre med blot én pedal. Systemet er finjusteret til bykørsel og gør det muligt at accelerere, bremse og standse – helt uden at røre bremsen. Bilen kan endda bringes til fuldt stop, hvilket gør kørslen endnu mere afslappet.

 

Priserne på den nye Micra afslører Nissan i Danmark efter planen i juli måned.
Link til importøren

Nissan prøvekørsler - find dem hér >>>

Nissan præsenterede den nye Micra i hjertet af København.











Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt