Alt imens arrangørerne af
eCarExpo i København har kastet håndklædet i ringen
og givet op, har Messecenter Herning givet sig i
kast med det, der bliver et regulært elbils-eldorado
i messecenterets store udstillingsanlæg. Elbilmessen
har åbent over tre dage sidst i oktober i år,
nærmere bestemt fredag d. 24. til søndag d. 26. Og
de fleste elbils-udbydere vil være repræsenteret.
I sig selv kan det se ud som
et modigt projekt, set i lyset af eCarExpo’s
kollaps. Men baggrunden for, at arrangørerne bag
eCarExpo valgte at lukke ned, er nok snarere en
konsekvens af for ambitiøs, markedsfjern prissætning
og uoverensstemmelse omkring økonomien mellem
arrangørerne og det københavnske Bella Center. Og
der arbejdes da også på, at få messen op at stå igen
i en eller anden form næste forår. Den store
udfordring er nok mest, at Danmark, trods den
politisk genererede vækst i antallet af dansk
indregistrerede elbiler, er et lille land, der ikke
kan løfte to store udstillinger.
Svært marked
Ikke mindst for de
repræsenterede bilfirmaer er det en stor udfordring
at løfte to shows. Stadig faldende priser elbiler,
og deraf følgende faldende indtjening, samt tidens
almindelige uforudsigelighed, genereret af globale
begivenheder, der indimellem føles faretruende nær,
er ikke let af manøvrere i. Hverken for de, der
bringer bilerne til Danmark eller dem, der vælger at
anskaffe de elektriske køretøjer. Det er ret
uoverskueligt for alle, for nu at sige det mildt.
At øge overskueligheden og
gøre ”produktet” mere nærværende og håndgribeligt
hjælper en messe til som den, Messecenter Herning
(MCH) søsætter. Dels har man i MCH foden under eget
bord, dvs. ingen diskussion med eksterne partnere.
Man satser i sagens natur på, at show’et skal giver
overskud, men i den større sammenhæng handler det
også om, at fastholde et højt aktivitetsniveau og en
høj belægningsgrad, som kan bidrage til andre af
MCH’s aktiviteter hen over året. Ikke mindst
forårets store rejsemesse, som er en gigant succes
hvert år, og transportmessen, som begge er
forårsarrangementer, bidrager til at forretningen
løber rundt.
Det udfordrede
hovedstadsmarked
Om Elbilmessen bliver en
årligt tilbagevendende begivenhed vil fremtiden
vise. Indtil videre giver det god mening, at flytte
elbils-eksponeringen vestover. For sandt at sige må
det være lidt af en udfordring, at fastholde et
salgsflow i en storby som København, hvis politiske
ledelse på den ene side ønsker, og målrettet
arbejder på at de såkaldte ”fossil-biler” ikke skal
have deres ”gang på jorden”, og på den anden side
også gør det svært for beboerne i det hele taget at
anskaffe biler, der ikke på et øjeblik kan tilføres
energi til de næste 500 kilometer lige udenfor
døren.
Hvis man er på markedet for
en ny bil, og ikke mindst er pushed af den politiske
favorisering af elbiler som i hvert fald i
anskaffelsesøjeblikket gør elbilerne prismæssigt
interessante, så er Elbilmessen et godt sted overfor
sig selv at gøre tingene håndgribelige. Der vil også
være stor elbils-viden og store kompetencer samlet i
Herning, som man så har mulighed for at trække på.
Bliv klogere…
Man kan på Elbilmessen gøre sig sine egne erfaringer og
bliver klogere på den transformation, som Danmark
hører til de få lande i verden, der har sat sig for
at være eksponent for. Den danske infrastruktur er
nok også mere ideel end, hvad man finder noget andet
sted, og befolkningsstørrelsen er tilstrækkelig
lille til, at elbiler for mange mennesker såvel som
landet som helhed kan give god mening. |