Ved siden af den første
køreoplevelse i den nye Mazda6e er det værd at
bemærke, at den største grund til prisforskellen på
beskedne 15.000 kroner mellem de to
udstyrsversioner, Takumi og Takumi Plus, i vores
optik ligger i tagkonstruktionen. Og så sætter
Mazda i bogstavelig forstand trumf på.
Takumi har et heldækkende
panoramaglastag med en lettere lysdæmpning, mens
Takumi Plus har et todelt glastag med elektrisk
solafskærmning i sort, som stort set lader alt lys
ude. Dertil kommer nogle kosmetiske forskelle i form
af farver og materialevalg.
Lidt dybere i udstyret
I forbindelse med
præsentationen i marts var vi ikke specifikke
omkring udstyret (læs
derom hér >>>), som ellers er en væsentlig
begrundelse for at anskaffe en Mazda6e (når man er
kommet sig over det fabelagtige design og den fine
prissætning). Så det skal lige have lidt flere ord
med på vejen, hvor alt det nævnte er standard i
begge versioner:
Hjulene er 19”alufælge, påsat
245/45-19 Michelin dæk. De giver et godt vejgreb,
men bidrager også til den lidt spidse affjedring.
Sidedørene underbygger den sportslige, elegante
tilgang til designet gennem at være rammeløse, og de
bageste sideruder er sorttonede.
Mazda6e sætter trumf på
Frontgrillen inkluderer en
særlig lyssignatur, der dels breder sig over
grill-partiet men også omfatter lygterne, som godt
nok er fuld LED, men ikke er af matrix-typen. I
Takumi-versionen er sæderne iklædt kunstlæder, mens
der benyttes nappalæder i Takumi Plus udgaven.
Og så er der den særlige
lille og undselige detalje, at Mazda øjensynlig
gerne vil give køberne en mulighed for at sætte
ekstra trumf på køreturen: På frontgrillen, som
designmæssigt omfatter et mønster af små romber, er
én af dem er et "spar es". Man spotter det ikke
umiddelbart, men med billederne her på siden i
hånden, går det nok. Lidt sjovt, men om det virker i
praksis, tja, hvorfor ikke...

Et diskret vink til
konkurrenterne giver et ekstra trumf på køreturen:
Det lille Spar Es findes i billedets nederste
fjerdel til højre...

Det sportslige snit
Er man utilfreds med farverne
i kabinen, kan man vælge mellem ikke færre end 64
forskellige “stemningslyssætninger”. Førersædet er
10-vejs elektrisk indstilleligt og passagersædet har
4 retninger. Rat-varme og varmepumpebaseret 2-zone
klimaanlæg samt varme og køl i forsæderne er også
standard. Nøglefri betjening og el-bagklap ligeså,
360 grader kamera og side-view er standard og det er
navigation inkl. EV ruteplanlægning også.
Underholdningsmulighederne
undervejs omfatter bl.a. et SONY lydanlæg med 14
højtalere samt højtalere i forsædernes nakkestøtter.
I forvejen er en bils kabine en velegnet koncertsal
– det bliver kun endnu bedre med Mazda-løsningen, og
underbygges af den yderst lydløse kørsel. Man kan
også hente motorstøj ud af systemet, hvis man ikke
kan lever uden – men det giver i undertegnedes optik
ikke meget mening.

Man disponerer over V2L og
instrumentpanelet suppleres af et Head-up-display,
som holder en virtuel afstand mellem fokuspunkt og
føreren på 7,5 meter. Centerskærmen er på 14,6” og
usædvanligt for Mazda af touch-screen typen. Dermed
er den såkaldte HMI-commander droppet. Lidt på godt
og ondt, for skærmen inkluderer også en lang række
felter, der skal erstatte traditionelle trykknapper,
med det krav om præcision, som kræves for ikke at
aktivere en ikke ønskelig funktion.
Visse funktioner aktiveres da
også blot ved hjælp af håndbevægelser - og dem skal
man lige vænne sig til for at bruge med
tilstrækkelig sikkerhed.
Gimmicks for og bag
Bagagerummet på 466 liter,
gemt under den aerodynamiske bagklap, er regulært og
assisteres af en frunk på 72 liter. Den er ikke bare
et praktisk sted at lægge ladekablet, den har også
en kurv eller taske indbygget til småting. Men under
den er der plads nok til ladekablet, og helt nede er
der et afløbshul. Så er ladekablet blev lidt vådt,
vil det kunne dryppe af, og vandet løbe ud, så man
undgår at grise andet indhold til. En smart gimmick.

Frunk uden taske.

Sidst men ikke mindst er
Mazda6e udrustet med en elektrisk hækspoiler. Den
løfter sig fra bilens bagende ved hastigheder over
90 km/t og vender tilbage til karrosseriet, når man
kører under 50 km/t. Den kan aktiveres manuelt, så
fotografen kan tage billeder af den, og sandt at
sige vides det ikke, hvad konsekvensen ville være,
hvis den ikke eksisterede. Ideen er naturligvis, at
luftstrømmen omkring bilen stabiliserer dens
bagende, men mon ikke den også er opfundet for som
en anden gimmick at underbygge 6e’erens sportslighed
og identitet…
|