- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First international test: Mazda6e

Mazda trumfer med omfattende udstyr


Af Søren Clauding - juli 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ved siden af den første køreoplevelse i den nye Mazda6e er det værd at bemærke, at den største grund til prisforskellen på beskedne 15.000 kroner mellem de to udstyrsversioner, Takumi og Takumi Plus, i vores optik ligger i tagkonstruktionen. Og så sætter Mazda i bogstavelig forstand trumf på.

 

Takumi har et heldækkende panoramaglastag med en lettere lysdæmpning, mens Takumi Plus har et todelt glastag med elektrisk solafskærmning i sort, som stort set lader alt lys ude. Dertil kommer nogle kosmetiske forskelle i form af farver og materialevalg.

 

Lidt dybere i udstyret

I forbindelse med præsentationen i marts var vi ikke specifikke omkring udstyret (læs derom hér >>>), som ellers er en væsentlig begrundelse for at anskaffe en Mazda6e (når man er kommet sig over det fabelagtige design og den fine prissætning). Så det skal lige have lidt flere ord med på vejen, hvor alt det nævnte er standard i begge versioner:

 

Hjulene er 19”alufælge, påsat 245/45-19 Michelin dæk. De giver et godt vejgreb, men bidrager også til den lidt spidse affjedring. Sidedørene underbygger den sportslige, elegante tilgang til designet gennem at være rammeløse, og de bageste sideruder er sorttonede.

 

Mazda6e sætter trumf på

Frontgrillen inkluderer en særlig lyssignatur, der dels breder sig over grill-partiet men også omfatter lygterne, som godt nok er fuld LED, men ikke er af matrix-typen. I Takumi-versionen er sæderne iklædt kunstlæder, mens der benyttes nappalæder i Takumi Plus udgaven.

 

Og så er der den særlige lille og undselige detalje, at Mazda øjensynlig gerne vil give køberne en mulighed for at sætte ekstra trumf på køreturen: På frontgrillen, som designmæssigt omfatter et mønster af små romber, er én af dem er et "spar es". Man spotter det ikke umiddelbart, men med billederne her på siden i hånden, går det nok. Lidt sjovt, men om det virker i praksis, tja, hvorfor ikke...


Et diskret vink til konkurrenterne giver et ekstra trumf på køreturen: Det lille Spar Es findes i billedets nederste fjerdel til højre...


Det sportslige snit

Er man utilfreds med farverne i kabinen, kan man vælge mellem ikke færre end 64 forskellige “stemningslyssætninger”. Førersædet er 10-vejs elektrisk indstilleligt og passagersædet har 4 retninger. Rat-varme og varmepumpebaseret 2-zone klimaanlæg samt varme og køl i forsæderne er også standard. Nøglefri betjening og el-bagklap ligeså, 360 grader kamera og side-view er standard og det er navigation inkl. EV ruteplanlægning også.

 

Underholdningsmulighederne undervejs omfatter bl.a. et SONY lydanlæg med 14 højtalere samt højtalere i forsædernes nakkestøtter. I forvejen er en bils kabine en velegnet koncertsal – det bliver kun endnu bedre med Mazda-løsningen, og underbygges af den yderst lydløse kørsel. Man kan også hente motorstøj ud af systemet, hvis man ikke kan lever uden – men det giver i undertegnedes optik ikke meget mening.



Man disponerer over V2L og instrumentpanelet suppleres af et Head-up-display, som holder en virtuel afstand mellem fokuspunkt og føreren på 7,5 meter. Centerskærmen er på 14,6” og usædvanligt for Mazda af touch-screen typen. Dermed er den såkaldte HMI-commander droppet. Lidt på godt og ondt, for skærmen inkluderer også en lang række felter, der skal erstatte traditionelle trykknapper, med det krav om præcision, som kræves for ikke at aktivere en ikke ønskelig funktion.

 

Visse funktioner aktiveres da også blot ved hjælp af håndbevægelser - og dem skal man lige vænne sig til for at bruge med tilstrækkelig sikkerhed.

 

Gimmicks for og bag

Bagagerummet på 466 liter, gemt under den aerodynamiske bagklap, er regulært og assisteres af en frunk på 72 liter. Den er ikke bare et praktisk sted at lægge ladekablet, den har også en kurv eller taske indbygget til småting. Men under den er der plads nok til ladekablet, og helt nede er der et afløbshul. Så er ladekablet blev lidt vådt, vil det kunne dryppe af, og vandet løbe ud, så man undgår at grise andet indhold til. En smart gimmick.


Frunk uden taske.


Sidst men ikke mindst er Mazda6e udrustet med en elektrisk hækspoiler. Den løfter sig fra bilens bagende ved hastigheder over 90 km/t og vender tilbage til karrosseriet, når man kører under 50 km/t. Den kan aktiveres manuelt, så fotografen kan tage billeder af den, og sandt at sige vides det ikke, hvad konsekvensen ville være, hvis den ikke eksisterede. Ideen er naturligvis, at luftstrømmen omkring bilen stabiliserer dens bagende, men mon ikke den også er opfundet for som en anden gimmick at underbygge 6e’erens sportslighed og identitet…

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation og testkørsel af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Andre Mazda prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Mazda6e: Luksusbil til superpris >>>

God, smuk og meget elbil for pengene >>>

Link til importøren














Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt