Mazda er på vej med en helt
ny fuldt elektrisk bil. Det er Mazda6, der genopstår
i nye klæder og med ny teknik. Udover navnet har den
det til fælles med forgængeren, at den udstrålet
gennemarbejdet kvalitet – og de, der har prøvet den,
hævder også, at den kører som en Mazda. Det er helt
i tråd med, at den japanske bilvirksomhed udbygger
sin flirten med premium-klassen ligesom de seneste
modeller fra den kant. Men prisen… wow!
Prisen er i skrivende stund
ikke definitiv. Men det forventes, at når der om
kort tid kommer en udmelding fra Mazda i Danmark,
rammer den store luksuriøse og velbyggede premiumbil
en pris på 300.000 kroner. Om end markedet ikke
mindst prismæssigt er i stadig bevægelse, er det et
niveau, som få af kollegerne, om nogen overhovedet,
kan matche for en bil af så høj kvalitet. Og som i
tilgift byder på udstyr i særklasse.
Minimale pris-spring
Som det ser ud nu, er i
princippet alt inkluderet i basisversionen. Kan man
ikke leve uden et elektrisk rullegardin under det
store panorama glastag samt sæder i nappalæder og
ruskind, stiger prisen ”gigantiske” 15.000 kroner og
tilsvarende, hvis man vil have 15 procent længere
rækkevidde. Siden er det kun speciallak, der kan
udløse en merpris på 10-12.000 kroner, så 342.000
kroner er med andre ord det højeste, man kan komme
til at betale for den nye bil.
Og holder prisen så, når den
er officiel og man når frem til august, hvor de
første biler efter produktionsstart i april vil
kunne rulle ud til de danske kunder?
”Svaret er ja,” oplyser
Mazdas danske direktør, Niels Nyrup i forbindelse
med et snig-kik på en bil, der godt nok er fuldt
indregistreret (på tyske nummerplader), men i
øjeblikket er på turné til udvalgte destinationer –
de første dage hos en lille håndfuld danske Mazda
forhandlere (og transporteres i en containervogn fra
sted til sted).
Kundeloyalitet er vigtig
”Vi har gennemanalyseret
markedsudviklingen og forsøgt at tage højde for alt,
så vi har ingen forventninger til, at prisen ikke
kan holde,” fastslår Niels Nyrup. Hvilket også er
helt i overensstemmelse med Mazda’s grundliggende
filosofi. Man er ikke interesseret i at kunderne
føler sig snydt, og oplever prisnedsættelser og
derigennem værdiforringelser efter købet.
Kundeloyalitet betyder meget hos Mazda, som det
altid har gjort.
Og bilen, hvad handler det
egentlig om?
Stor og elegant
I korte træk er der tale om
en 4,92 meter lang og kun 1,49 meter høj særdeles
elegant sedan-lignende bil – men med tophængslet
bagklap (billederne her på siden taler i den
forbindelse mere end mange ord). Den er skabt på en
dedikeret elbils-platform og har intet med den
seneste Mazda6 at gøre – udover navn og
forventninger.
Trods bilens størrelse, og
uafhængigt af batterikapacitet er den køreklare vægt
blot 1953 kg, hvilket er flere hundrede kg lettere
end de størrelsesmæssigt nærmeste alternativer.
Alene af den grund kan man forvente markant mere
dynamiske køreegenskaber. Mazda6e har baghjulstræk
og man må koble en anhænger på op til 1500 kg bagpå.
To batterityper
Afhængig af batteristørrelse
har elmotoren en maksimal effekt på hhv 258 og 245
hestekræfter, hvilket kan tilskrives, at man
opererer med to forskellige litium-ion batterityper.
Det er i sig selv også interessant, at man tilbyder
Mazda6e med to batteristørrelser, som ikke
kapacitetsmæssigt er væsentligt forskellige fra
hinanden.
Det ”lille” batteri, som er
på 68,8 kWh, er af typen LFP (litium-jern-fosfat) og
det større 80 kWh batteri er baseret på NCM-teknik
(NCM=nikkel-kobolt-mangan). De to batteri-typer har
forskellige egenskaber, som vi ikke skal gå dybere i
her, men blot fastslå, er forskelligheden på
batterityper fremover må forventes af få stadig
større indflydelse på det rette bilvalg – lidt
ligesom man i konventionelle ICE-biler vælger mellem
benzin og diesel.
500 kilometer rækkevidde
+/-
Rækkevidden med det lille
batteri er iht. WLTP 479 km og det større giver op
til 552 kilometers rækkevidde. Den billigste af de
to Mazda6e varianter med den kortere rækkevidde er
som sådan udstyret med LFP batteriet (på samme vis
anvender fx også Tesla og MG denne batteritype, som
bl.a. udmærker sig ved at de er de billigste). Og
begge batterityper kan AC-oplades med op til 11 kW
og jævnstrømoplades med op til 200 kW.
Specifikationerne kan dog ændres inden lanceringen.
Det er ikke nævneværdig
forskel på fartpræstationerne for de to varianter –
0-100 km/t på hhv. 7,6 og 7,8 sekunder og topfarten
er for begge 175 km/t. Energiforbruget er hhv. 16,6
og 16,5 kWh/100 km.
Oplevelsen af bilens komfortudstyr og funktion er
fremragende. Eksempelvis er frontrummet udstyret med
en frunk på 70 liter. Det store bagagerum har ikke
fået ”tilført” specifikationer, men ellers har man
som standard: El-indstillelige forsæder med varme og
ventilation, varmepumpe, el-bagklap, 360 grader
kamera med side-view, nøglefri betjening med
Bluetooth smartphone nøgle, 9 airbags og hele viften
af sikkerhedsudstyr. Samt en usædvanlig lækker
indretning (se billederne).

 |