- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Kort kik: Helt ny Mazda6e - Luksusbil til superpris


Af Søren Clauding – 12. marts 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mazda er på vej med en helt ny fuldt elektrisk bil. Det er Mazda6, der genopstår i nye klæder og med ny teknik. Udover navnet har den det til fælles med forgængeren, at den udstrålet gennemarbejdet kvalitet – og de, der har prøvet den, hævder også, at den kører som en Mazda. Det er helt i tråd med, at den japanske bilvirksomhed udbygger sin flirten med premium-klassen ligesom de seneste modeller fra den kant. Men prisen… wow!

 

Prisen er i skrivende stund ikke definitiv. Men det forventes, at når der om kort tid kommer en udmelding fra Mazda i Danmark, rammer den store luksuriøse og velbyggede premiumbil en pris på 300.000 kroner. Om end markedet ikke mindst prismæssigt er i stadig bevægelse, er det et niveau, som få af kollegerne, om nogen overhovedet, kan matche for en bil af så høj kvalitet. Og som i tilgift byder på udstyr i særklasse.

 

Minimale pris-spring

Som det ser ud nu, er i princippet alt inkluderet i basisversionen. Kan man ikke leve uden et elektrisk rullegardin under det store panorama glastag samt sæder i nappalæder og ruskind, stiger prisen ”gigantiske” 15.000 kroner og tilsvarende, hvis man vil have 15 procent længere rækkevidde. Siden er det kun speciallak, der kan udløse en merpris på 10-12.000 kroner, så 342.000 kroner er med andre ord det højeste, man kan komme til at betale for den nye bil.

 

Og holder prisen så, når den er officiel og man når frem til august, hvor de første biler efter produktionsstart i april vil kunne rulle ud til de danske kunder?

 

”Svaret er ja,” oplyser Mazdas danske direktør, Niels Nyrup i forbindelse med et snig-kik på en bil, der godt nok er fuldt indregistreret (på tyske nummerplader), men i øjeblikket er på turné til udvalgte destinationer – de første dage hos en lille håndfuld danske Mazda forhandlere (og transporteres i en containervogn fra sted til sted).

 

Kundeloyalitet er vigtig

”Vi har gennemanalyseret markedsudviklingen og forsøgt at tage højde for alt, så vi har ingen forventninger til, at prisen ikke kan holde,” fastslår Niels Nyrup. Hvilket også er helt i overensstemmelse med Mazda’s grundliggende filosofi. Man er ikke interesseret i at kunderne føler sig snydt, og oplever prisnedsættelser og derigennem værdiforringelser efter købet. Kundeloyalitet betyder meget hos Mazda, som det altid har gjort.

 

Og bilen, hvad handler det egentlig om?

 

Stor og elegant

I korte træk er der tale om en 4,92 meter lang og kun 1,49 meter høj særdeles elegant sedan-lignende bil – men med tophængslet bagklap (billederne her på siden taler i den forbindelse mere end mange ord). Den er skabt på en dedikeret elbils-platform og har intet med den seneste Mazda6 at gøre – udover navn og forventninger.

 

Trods bilens størrelse, og uafhængigt af batterikapacitet er den køreklare vægt blot 1953 kg, hvilket er flere hundrede kg lettere end de størrelsesmæssigt nærmeste alternativer. Alene af den grund kan man forvente markant mere dynamiske køreegenskaber. Mazda6e har baghjulstræk og man må koble en anhænger på op til 1500 kg bagpå.

 

To batterityper

Afhængig af batteristørrelse har elmotoren en maksimal effekt på hhv 258 og 245 hestekræfter, hvilket kan tilskrives, at man opererer med to forskellige litium-ion batterityper. Det er i sig selv også interessant, at man tilbyder Mazda6e med to batteristørrelser, som ikke kapacitetsmæssigt er væsentligt forskellige fra hinanden.

 

Det ”lille” batteri, som er på 68,8 kWh, er af typen LFP (litium-jern-fosfat) og det større 80 kWh batteri er baseret på NCM-teknik (NCM=nikkel-kobolt-mangan). De to batteri-typer har forskellige egenskaber, som vi ikke skal gå dybere i her, men blot fastslå, er forskelligheden på batterityper fremover må forventes af få stadig større indflydelse på det rette bilvalg – lidt ligesom man i konventionelle ICE-biler vælger mellem benzin og diesel.

 

500 kilometer rækkevidde +/-

Rækkevidden med det lille batteri er iht. WLTP 479 km og det større giver op til 552 kilometers rækkevidde. Den billigste af de to Mazda6e varianter med den kortere rækkevidde er som sådan udstyret med LFP batteriet (på samme vis anvender fx også Tesla og MG denne batteritype, som bl.a. udmærker sig ved at de er de billigste). Og begge batterityper kan AC-oplades med op til 11 kW og jævnstrømoplades med op til 200 kW. Specifikationerne kan dog ændres inden lanceringen.

 

Det er ikke nævneværdig forskel på fartpræstationerne for de to varianter – 0-100 km/t på hhv. 7,6 og 7,8 sekunder og topfarten er for begge 175 km/t. Energiforbruget er hhv. 16,6 og 16,5 kWh/100 km.

 

Oplevelsen af bilens komfortudstyr og funktion er fremragende. Eksempelvis er frontrummet udstyret med en frunk på 70 liter. Det store bagagerum har ikke fået ”tilført” specifikationer, men ellers har man som standard: El-indstillelige forsæder med varme og ventilation, varmepumpe, el-bagklap, 360 grader kamera med side-view, nøglefri betjening med Bluetooth smartphone nøgle, 9 airbags og hele viften af sikkerhedsudstyr. Samt en usædvanlig lækker indretning (se billederne).


Mazda prøvekørsler - find dem hér >>>











Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt