Da BMW for fire år siden
bekendtgjorde, at man var i gang med noget nyt, var
det lettere abstrakt. For to siden viste man,
hvordan en Neue Klasse kunne se ud. Nu er den klar
til produktion, den første i hvert fald ud af 40 nye
modeller i de kommende par år. IX3 hedder den, og
den sender klare signaler om, at BMW ikke har tænkt
sig at blive kuet i den uforudsigelighed, verden
befinder sig i.
BMW iX3 er den første af de
mange modeller, og man lægger da også stærkt ud.
Måske vil nogen mene, at den visuelle oplevelse er
noget mere konservativ end man kunne forvente efter
Neue Klasse præsentationen for to år siden. Men det
er nok et klogt træk fra BMW’s side, for bilkunder
køber biler, ikke ekstreme design-fantasier, der
mindre om rumfartøjer. Og selvom den oprindelige i3
på det nærmeste har opnået kultstatus, er det
vigtigt, at BMW får succes med iX3. Også inden den
nye og radikalt anderledes (ift. forgængeren) i3
bliver sendt til offentligt skue. Et kamufleret
eksemplar blev vist frem ved verdenspremieren for
iX3 i München, men meget mere end en teaser var der
ikke det.
Anderledes og moderne
tidløs
Den nye iX3 ser anderledes ud
end forgængeren (se
billederne og læs vores test af iX3 for blot
treethalvt år siden hér >>>). Meget anderledes.
Så designmæssigt er der tale om en kraftig
fornyelse. Bilen på scenen under den storstilede
verdenspremiere op til IAA i München sendte stærke
signaler om, hvordan en BMW vil se ud i de kommende
år. Outreret er den ikke, men den har fine
design-features, som underbygger alt det unikke, der
befinder sig under lakken.
Det moderne formsprog er
tidløst, men samtidig helt i tråd med nutidens
trends. Helt centralt er de enkle linjer, men især
iX3’erens ”ansigt” med frontpartiet tegnet om med
lysende LED-signaturer er med til, at give bilen
karakter og distancere den fra forgængeren.
Der er tale om en regulær
mellemstørrelse SUV, som forener den stadig store
SUV-interesse med gode præstationer, hvad der ikke
mindst på det tyske marked fortsat er ret vigtigt.
Det bliver spændende at følge, hvordan det nye
design-udtryk kommer til at se ud i andre
bil-kategorier, og med 40 modeller – nye og
opdaterede – i pipelinen går der ikke lang tid før
vi ved, hvordan en fremtidig BMW vil se ud.
Masser af power
BMW iX3 50 xDrive er den
første variant. Den er fuldt elektrisk, men følges
senere op af versioner med forbrændingsmotorer, og
har 469 hk maskinkraft fordelt på to 6. generations
elmotorer: En 326 hestes 435 Nm elektrisk omviklede
synkronmotor på baghjulene og en 167 hk 255 Nm
induktionsmotor fortil. Sammen leverer de et
drejningsmoment på ikke mindre end 645 Nm. Man
lægger hos BMW ikke skjul på, at grunden til at man
benytter to forskellige motortyper, er det forhold,
at induktionsmotoren er billigere end en
synkronmotor.
Det bliver spændende i
praksis at opleve, om det misforhold, der iblandt
opleves hos andre, der har kombineret de to
motortyper, kan styres af iX3’ens
”superhjerne”-computer kapacitet – om end det er en
markant mindre del af kræfterne, der sendes ud
gennem forhjulene. Men i det hele taget bliver
køreoplevelsen spændende, fordi BMW netop har ønsket
at eksponere begrebet ”Freude am fahren” som en del
af den nye banebrydende Neue Klasse serie. En
avanceret 5-leds baghjulsophængning samt 255/45-20
hjul vil gøre deres til at oplevelsen bliver god.
Ny elektrisk teknik
Den nye og sjette generation
af BMW eDrive til Neue Klasse inkluderer et helt nye
højspændingsbatterier med cylindriske celler og
800V-teknologi. I iX3 er der tale om et 698,9 Volt
litium-ion batteri med en netto-kapacitet på 108,7
kWh. Med en DC-opladning på op til 400 kW kan BMW
iX3 oplades på en 800V-lader, hvor den kan give op
til 372 km rækkevidde på 10 minutter. Batteriet kan
oplades fra 10 til 80 procent på 21 minutter, og med
den indbyggede batteristyring kan BMW iX3 også
oplades ved 400V-ladere. BMW iX3 50 xDrive kan som
standard oplades med 11 kW AC, og fra marts 2026 med
op til 22 kW (ekstraudstyr).
Trods det store
kraftpotentiale er den foreløbigt beregnede
WLTP-rækkevidde på 679-805 km og WLTP forbruget er
på 15,1-17,9 kWh/100 km, og iX3 kan accelerere fra
0-100 km/t på 4,9 sekunder. Topfarten er 210 km/t,
den har firehjulstræk og må trække op til 2 tons med
det elektriske anhængertræk (som også er
ekstraudstyr).
Kunstig intelligens
Mange af BMW’ens elektriske
funktioner er baseret på kunstig intelligens (AI),
og det forventes, at antallet deraf stiger
efterhånden som de nødvendige algoritmer er udviklet
og gennemprøvet. Et eksempel derpå helt
indledningsvist er en intelligent ladeklap, som
netop ved hjælp af AI registrerer brugerens
intention om at lade bilen op, og automatisk åbner
eller lukker ladeklappen.
Designet i kabinen kombinerer
det funktionelle med det stilrene, elegante.
Antallet af fysiske knapper i instrumentbordet er
beskedent, men en del funktioner kan betjenes via
berøring eller stemmestyring. Og det er en spændende
feature med det såkaldte Panoramic iDrive.
Informationer på forruden
Systemet er bygget på det
helt nye BMW Operating System X og samler fire
centrale elementer i et unikt displaysystem, hvor
informationer projiceres lige over underste
rudekant, i hele forrudens bredde, så føreren får
vigtige køreoplysninger uden at tage øjnene fra
vejen. Det kan tilpasses efter personlige
præferencer, og det er noget, der bliver interessant
at benytte sig af i praksis. Idéen er som med et
head-up display at sikre, at man flytter øjnene fra
kørebanen i kortest mulig tid.

IX3 har desuden en 17,9”
centerskærm og som ekstraudstyr fås også et 3D
Head-Up Display, der viser navigation, hastighed og
andre nøglefunktioner direkte i synsfeltet.
Multifunktionsrattet er fancy designet og er
udstyret med belyste knapper og aktiv haptisk
feedback.
Dimensioner og priser
Den nye BMW iX3 er en regulær
SUV: 4,78 m lang, 1,90 m bred og 1,64 m høj. Den har
en frihøjde på 17,6 cm og en vadedybde ved 5 km/t på
40 cm. Bagagerummet kan udvides fra 520 til 1750
liter, når bagsæderne helt traditionelt lægges ned,
og under fronthjelmen findes en 58 liter frunk. I
alt er egenvægten opgjort til 2285 kg.
Den danske lancering af BMW iX3 finder sted i marts
2026, og prisen er allerede kalkuleret ud fra de
forventede afgiftsregler i 2026: 649.900 kroner for
basisudgaven. ”M Sport” er prissat til 679.900
kroner, ”Fully Charged” til 729.000 kroner med M
Sport samt Innovation-pakke, ratvarme, elektrisk
anhængertræk, BMW Iconic Glow, bagagerumspakke,
ekstra tonede ruder, multifunktionssæder og Parking
Assistant Plus. Og for 749.900 kroner får man
”Supercharged” udgaven med yderligere
panoramaglastag og BMW Digital Premium.


|