- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Verdenspremiere: BMW iX3 50 xDrive

BMW i førertrøjen med helt ny iX3


Af Søren Clauding – 9. september 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da BMW for fire år siden bekendtgjorde, at man var i gang med noget nyt, var det lettere abstrakt. For to siden viste man, hvordan en Neue Klasse kunne se ud. Nu er den klar til produktion, den første i hvert fald ud af 40 nye modeller i de kommende par år. IX3 hedder den, og den sender klare signaler om, at BMW ikke har tænkt sig at blive kuet i den uforudsigelighed, verden befinder sig i.

 

BMW iX3 er den første af de mange modeller, og man lægger da også stærkt ud. Måske vil nogen mene, at den visuelle oplevelse er noget mere konservativ end man kunne forvente efter Neue Klasse præsentationen for to år siden. Men det er nok et klogt træk fra BMW’s side, for bilkunder køber biler, ikke ekstreme design-fantasier, der mindre om rumfartøjer. Og selvom den oprindelige i3 på det nærmeste har opnået kultstatus, er det vigtigt, at BMW får succes med iX3. Også inden den nye og radikalt anderledes (ift. forgængeren) i3 bliver sendt til offentligt skue. Et kamufleret eksemplar blev vist frem ved verdenspremieren for iX3 i München, men meget mere end en teaser var der ikke det.

 

Anderledes og moderne tidløs

Den nye iX3 ser anderledes ud end forgængeren (se billederne og læs vores test af iX3 for blot treethalvt år siden hér >>>). Meget anderledes. Så designmæssigt er der tale om en kraftig fornyelse. Bilen på scenen under den storstilede verdenspremiere op til IAA i München sendte stærke signaler om, hvordan en BMW vil se ud i de kommende år. Outreret er den ikke, men den har fine design-features, som underbygger alt det unikke, der befinder sig under lakken.

 

Det moderne formsprog er tidløst, men samtidig helt i tråd med nutidens trends. Helt centralt er de enkle linjer, men især iX3’erens ”ansigt” med frontpartiet tegnet om med lysende LED-signaturer er med til, at give bilen karakter og distancere den fra forgængeren.

 

Der er tale om en regulær mellemstørrelse SUV, som forener den stadig store SUV-interesse med gode præstationer, hvad der ikke mindst på det tyske marked fortsat er ret vigtigt. Det bliver spændende at følge, hvordan det nye design-udtryk kommer til at se ud i andre bil-kategorier, og med 40 modeller – nye og opdaterede – i pipelinen går der ikke lang tid før vi ved, hvordan en fremtidig BMW vil se ud.

 

Masser af power

BMW iX3 50 xDrive er den første variant. Den er fuldt elektrisk, men følges senere op af versioner med forbrændingsmotorer, og har 469 hk maskinkraft fordelt på to 6. generations elmotorer: En 326 hestes 435 Nm elektrisk omviklede synkronmotor på baghjulene og en 167 hk 255 Nm induktionsmotor fortil. Sammen leverer de et drejningsmoment på ikke mindre end 645 Nm. Man lægger hos BMW ikke skjul på, at grunden til at man benytter to forskellige motortyper, er det forhold, at induktionsmotoren er billigere end en synkronmotor.

Det bliver spændende i praksis at opleve, om det misforhold, der iblandt opleves hos andre, der har kombineret de to motortyper, kan styres af iX3’ens ”superhjerne”-computer kapacitet – om end det er en markant mindre del af kræfterne, der sendes ud gennem forhjulene. Men i det hele taget bliver køreoplevelsen spændende, fordi BMW netop har ønsket at eksponere begrebet ”Freude am fahren” som en del af den nye banebrydende Neue Klasse serie. En avanceret 5-leds baghjulsophængning samt 255/45-20 hjul vil gøre deres til at oplevelsen bliver god.

 

Ny elektrisk teknik

Den nye og sjette generation af BMW eDrive til Neue Klasse inkluderer et helt nye højspændingsbatterier med cylindriske celler og 800V-teknologi. I iX3 er der tale om et 698,9 Volt litium-ion batteri med en netto-kapacitet på 108,7 kWh. Med en DC-opladning på op til 400 kW kan BMW iX3 oplades på en 800V-lader, hvor den kan give op til 372 km rækkevidde på 10 minutter. Batteriet kan oplades fra 10 til 80 procent på 21 minutter, og med den indbyggede batteristyring kan BMW iX3 også oplades ved 400V-ladere. BMW iX3 50 xDrive kan som standard oplades med 11 kW AC, og fra marts 2026 med op til 22 kW (ekstraudstyr).

 

Trods det store kraftpotentiale er den foreløbigt beregnede WLTP-rækkevidde på 679-805 km og WLTP forbruget er på 15,1-17,9 kWh/100 km, og iX3 kan accelerere fra 0-100 km/t på 4,9 sekunder. Topfarten er 210 km/t, den har firehjulstræk og må trække op til 2 tons med det elektriske anhængertræk (som også er ekstraudstyr).

 

Kunstig intelligens

Mange af BMW’ens elektriske funktioner er baseret på kunstig intelligens (AI), og det forventes, at antallet deraf stiger efterhånden som de nødvendige algoritmer er udviklet og gennemprøvet. Et eksempel derpå helt indledningsvist er en intelligent ladeklap, som netop ved hjælp af AI registrerer brugerens intention om at lade bilen op, og automatisk åbner eller lukker ladeklappen.

 

Designet i kabinen kombinerer det funktionelle med det stilrene, elegante. Antallet af fysiske knapper i instrumentbordet er beskedent, men en del funktioner kan betjenes via berøring eller stemmestyring. Og det er en spændende feature med det såkaldte Panoramic iDrive.

 

Informationer på forruden

Systemet er bygget på det helt nye BMW Operating System X og samler fire centrale elementer i et unikt displaysystem, hvor informationer projiceres lige over underste rudekant, i hele forrudens bredde, så føreren får vigtige køreoplysninger uden at tage øjnene fra vejen. Det kan tilpasses efter personlige præferencer, og det er noget, der bliver interessant at benytte sig af i praksis. Idéen er som med et head-up display at sikre, at man flytter øjnene fra kørebanen i kortest mulig tid.



IX3 har desuden en 17,9” centerskærm og som ekstraudstyr fås også et 3D Head-Up Display, der viser navigation, hastighed og andre nøglefunktioner direkte i synsfeltet. Multifunktionsrattet er fancy designet og er udstyret med belyste knapper og aktiv haptisk feedback.

 

Dimensioner og priser

Den nye BMW iX3 er en regulær SUV: 4,78 m lang, 1,90 m bred og 1,64 m høj. Den har en frihøjde på 17,6 cm og en vadedybde ved 5 km/t på 40 cm. Bagagerummet kan udvides fra 520 til 1750 liter, når bagsæderne helt traditionelt lægges ned, og under fronthjelmen findes en 58 liter frunk. I alt er egenvægten opgjort til 2285 kg.

 

Den danske lancering af BMW iX3 finder sted i marts 2026, og prisen er allerede kalkuleret ud fra de forventede afgiftsregler i 2026: 649.900 kroner for basisudgaven. ”M Sport” er prissat til 679.900 kroner, ”Fully Charged” til 729.000 kroner med M Sport samt Innovation-pakke, ratvarme, elektrisk anhængertræk, BMW Iconic Glow, bagagerumspakke, ekstra tonede ruder, multifunktionssæder og Parking Assistant Plus. Og for 749.900 kroner får man ”Supercharged” udgaven med yderligere panoramaglastag og BMW Digital Premium.



PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentationen og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
BMW prøvekørsler - find dem hér >>>
Læs også:

BMW Neue Klasse er et teknologisk kvantespring

Lancering af BMW Neue Klasse - München 2023







Litium-ion batteriet er på 108 kWh og temmelig fladt.

Frontmotoren er en induktionsmotor.

 

Den bageste elmotor er en omviklet synkronmotor.



Fortil finder man en mindre frunk på 58 liter.





Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt