- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


IAA 2025:

Tidsoptimeret forvandling


BMW Neue Klasse er et teknologisk kvantespring


Af Søren Clauding – 7. september 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede på IAA Mobility Show i 2023 sendte BMW de første signaler om deres forvandlingsproces. Og i forbindelse med en storstilet præsentation få dage inden show’et i 2025 åbnede portene for resten af pressen og publikum, viste man det første håndgribelige eksemplar af den nye ”Neue Klasse” i form af BMW iX3 50 xDrive. Men der var meget mere i det end ”bare” dét.

 

BMW har i al sin enkelhed gennemudviklet deres tilgang til biler anno 2025 og fremover ved, ikke alene at give bilerne et designmæssigt løft i respekt for deres fornemme historie, men også at forvandle det tekniske fundament i en grad, som ingen i branchen endnu har signaleret, at de var i stand til. Man kan sige det på den måde, at de nye BMW bilers design er sekundært, det er under lakken, man finder de virkelige fornyelser.

 

40 nye ”Neue Klasse” modeller på to år

Baggrunden for lanceringen af ”Neue Klasse” anno 2025 beskrev vi allerede i 2023 (læs om BMW Neue Klasse 2023 hér >>>). Det håndgribelige indhold er nu udtrykt i den nye iX3, som er den første Neue Klasse model ud af 40 nye eller fornyede BMW-modeller, som lanceres inden udgangen af 2027. Det er et særdeles ambitiøst projekt, som alene kan lade sig gøre, fordi man i samme ombæring har skabt en basis, som kan benyttes i dem alle.

 

Man taler ikke længere om platforme, fordi det traditionelle platformbegreb er sekundært. Kernen i fornyelsen er baseret på fire super-computere, eller ”superhjerner”, som man kalder dem hos BMW.

 

I en tid, hvor Europa’s kraftigste supercomputer (Jupiter) lanceres netop i BMW’s hjemland, Tyskland, er det måske ikke overraskende, men dog på mange måder uventet, at det er lykkedes BMW at komprimere den tankegang, der ligger bag supercomputing og kunstig intelligens i deres nye biler. Sammenlignet med nuværende modeller er datakapaciteten i de fire superhjerner tilsammen mere end 20 gange større.

 

Hvad betyder det så i praksis?

Her og nu betyder det, at velkendte egenskaber, som de fleste moderne tilbyder, kan praktiseres voldsomt meget hurtigere end hidtil. Det betyder fx at køredynamikken kan styres med en præcision og hastighed, der overgår alt, hvad ”vi har set før” (for nu at benytte BMW’s udtryksmåde). Det betyder også, at cybersikkerheden er markant større og drivlinen håndteres op til 10 gange hurtigere end hidtil, altså motor, transmission, bremser, energi-genvinding og styring deraf.

 

Men mest af alt er det fremtidsperspektiverne, som den nye ”Neue Klasse” er udtryk for. Det er hér kvantespringet får størst betydning, og det er hér det tidsrigtige kommer ind i billedet. Forvandlingen sker nemlig på et tidspunkt, hvor konkurrencen om eksempelvis bilers vejegenskaber bliver stadig mere tydelig, især sat i perspektiv af det store antal kinesiske producenter, der for tiden banker på de europæiske døre.

 

Freude am fahren

Hidtil har begrebet ”Freude am fahren” (som på tysk er meget mere altomfavnende end det danske begreb ”køreglæde”) levet en smule hengemt i oplevelsen af elektriske biler, for nu at sige det mildt. Med superhjernernes eksistens vil bilernes køreegenskaber og sikkerhedsniveau kunne forbedres markant og forventeligt også kunne kompensere for den store vægt, som fortsat er et af elbilernes største handikaps.

 

Forbedringerne kan ske ligeså hurtigt, som den nødvendige software bliver skabt, fordi over-the-air opdateringer forventeligt vil kunne ske med noget nær et fingerknips. Heri ligger det egentlige kvantespring, fordi softwareudviklerne vil kunne udføre deres arbejde i langt, langt højere grad, uden at skulle tage hensyn til de hardwaremæssige begrænsninger, som elbiler normalt er født med.

 

Nu bliver der plads til i den grad at styrke den essentielle ”Freude am fahren”, som altid har været et centralt omdrejningspunkt for BMW. Og udviklingsmulighederne er indtil videre nærmest ubegrænsede.

 

Den nye BMW iX3

Den nye BMW iX3, som havde verdenspremiere op til IAA, vil her indledningsvis være baseret på den såkaldte sjette generation af BMW eDrive og omfatte helt nye højspændingsbatterier med cylindriske celler og 800 Volt teknologi. DC-opladning vil kunne tilføre op til 372 km ekstra rækkevidde på blot 10 minutter. Mere herom følger i en separat artikel.

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentationen og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
BMW prøvekørsler - find dem hér >>>
Læs også:
BMW i førertrøjen med helt ny iX3

Lancering af BMW Neue Klasse - München 2023

BMW Bestyrelsesformand, OLiver Zipse, forestod selv præsentationen af BMW Neue Klasse, herunder de to første modeller, iX3 og X3, hvor sidstnævnte dog endnu er på konceptniveau - hvilket forklarer kamuflage bemalingen.







BMW Neue Klasse anno 1962

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt