Allerede på IAA Mobility Show
i 2023 sendte BMW de første signaler om deres
forvandlingsproces. Og i forbindelse med en
storstilet præsentation få dage inden show’et i 2025
åbnede portene for resten af pressen og publikum,
viste man det første håndgribelige eksemplar af den
nye ”Neue Klasse” i form af BMW iX3 50 xDrive. Men
der var meget mere i det end ”bare” dét.
BMW har i al sin enkelhed
gennemudviklet deres tilgang til biler anno 2025 og
fremover ved, ikke alene at give bilerne et
designmæssigt løft i respekt for deres fornemme
historie, men også at forvandle det tekniske
fundament i en grad, som ingen i branchen endnu har
signaleret, at de var i stand til. Man kan sige det
på den måde, at de nye BMW bilers design er
sekundært, det er under lakken, man finder de
virkelige fornyelser.
40 nye ”Neue Klasse”
modeller på to år
Baggrunden for lanceringen af
”Neue Klasse” anno 2025 beskrev vi allerede i 2023 (læs
om BMW Neue Klasse 2023 hér >>>). Det
håndgribelige indhold er nu udtrykt i den nye iX3,
som er den første Neue Klasse model ud af 40 nye
eller fornyede BMW-modeller, som lanceres inden
udgangen af 2027. Det er et særdeles ambitiøst
projekt, som alene kan lade sig gøre, fordi man i
samme ombæring har skabt en basis, som kan benyttes
i dem alle.
Man taler ikke længere om
platforme, fordi det traditionelle platformbegreb er
sekundært. Kernen i fornyelsen er baseret på fire
super-computere, eller ”superhjerner”, som man
kalder dem hos BMW.
I en tid, hvor Europa’s
kraftigste supercomputer (Jupiter) lanceres netop i
BMW’s hjemland, Tyskland, er det måske ikke
overraskende, men dog på mange måder uventet, at det
er lykkedes BMW at komprimere den tankegang, der
ligger bag supercomputing og kunstig intelligens i
deres nye biler. Sammenlignet med nuværende modeller
er datakapaciteten i de fire superhjerner tilsammen
mere end 20 gange større.
Hvad betyder det så i
praksis?
Her og nu betyder det, at
velkendte egenskaber, som de fleste moderne
tilbyder, kan praktiseres voldsomt meget hurtigere
end hidtil. Det betyder fx at køredynamikken kan
styres med en præcision og hastighed, der overgår
alt, hvad ”vi har set før” (for nu at benytte BMW’s
udtryksmåde). Det betyder også, at cybersikkerheden
er markant større og drivlinen håndteres op til 10
gange hurtigere end hidtil, altså motor,
transmission, bremser, energi-genvinding og styring
deraf.
Men mest af alt er det
fremtidsperspektiverne, som den nye ”Neue Klasse” er
udtryk for. Det er hér kvantespringet får størst
betydning, og det er hér det tidsrigtige kommer ind
i billedet. Forvandlingen sker nemlig på et
tidspunkt, hvor konkurrencen om eksempelvis bilers
vejegenskaber bliver stadig mere tydelig, især sat i
perspektiv af det store antal kinesiske producenter,
der for tiden banker på de europæiske døre.
Freude am fahren
Hidtil har begrebet ”Freude
am fahren” (som på tysk er meget mere altomfavnende
end det danske begreb ”køreglæde”) levet en smule
hengemt i oplevelsen af elektriske biler, for nu at
sige det mildt. Med superhjernernes eksistens vil
bilernes køreegenskaber og sikkerhedsniveau kunne
forbedres markant og forventeligt også kunne
kompensere for den store vægt, som fortsat er et af
elbilernes største handikaps.
Forbedringerne kan ske ligeså
hurtigt, som den nødvendige software bliver skabt,
fordi over-the-air opdateringer forventeligt vil
kunne ske med noget nær et fingerknips. Heri ligger
det egentlige kvantespring, fordi softwareudviklerne
vil kunne udføre deres arbejde i langt, langt højere
grad, uden at skulle tage hensyn til de
hardwaremæssige begrænsninger, som elbiler normalt
er født med.
Nu bliver der plads til i den
grad at styrke den essentielle ”Freude am fahren”,
som altid har været et centralt omdrejningspunkt for
BMW. Og udviklingsmulighederne er indtil videre
nærmest ubegrænsede.
Den nye BMW iX3
Den nye BMW iX3, som havde
verdenspremiere op til IAA, vil her indledningsvis
være baseret på den såkaldte sjette generation af
BMW eDrive og omfatte helt nye højspændingsbatterier
med cylindriske celler og 800 Volt teknologi.
DC-opladning vil kunne tilføre op til 372 km ekstra
rækkevidde på blot 10 minutter. Mere herom følger i
en separat artikel.
|