- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


2023 IAA: BMW verdenspremiere

BMW Neue Klasse


Den nye klasse i den nye verden


Af Søren Clauding – september 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var ikke en ny bil, BMW havde verdenspremiere på i forbindelse med IAA Mobility i München, og præsenterede for over 700 gæster ved en særlig begivenhed få dage inden messens officielle åbning. Det var en helt ny grundfilosofi i bildesign og biloplevelse. En helt ”Neue Klasse”, altså en helt ny klasse, som BMW selv udtrykker det. Vi kan tilføje …klar til den nye og på mange måder anderledes verdensorden.

 

Neue Klasse begrebet er ikke nyt hos BMW. Det opstod helt tilbage i 1962 og var betegnelsen på en modelrække, der havde til opgave at reetablere BMW på bilmarkedet, og ikke mindst genskabe den nødvendige økonomi til at kunne videreføre den navnkundige tyske bilfabrik. Det lykkedes over al forventning, og udmøntede sig i en række af i dag næsten legendariske bilmodeller, der ikke mindst etablerede BMW som et regulært premium bilmærke.

 

Neue Klasse og den nye udfordring

Neue Klasse anno 2023 eller rettere 2025, for verdenspremieren i München var i første omgang mest en vision, som i 2025 skal komme til udtryk i en ny serie af biler, har ikke helt den samme opgave. Eller også har den det. For verdensordenen indenfor bilproduktion er der mange, der ønsker ændret i disse år, hvor især den europæiske bilindustri er blevet udfordret.

 

Alene ”invasionen” i Europa af kinesiske bilmærker, hvor flere end 10 allerede er nået Danmark, hvis man også inkluderer Volvo, og alene det faktum, at en fjerdedel af Europas tredjestørste havn, som oven i købet er beliggende i Tyskland (Hamburg), er på kinesiske hænder, må få enhver industrivirksomhed over hele jordkloden til at justere fremtidsplanerne. Men heldigvis har man i Europa og især i bilindustrien også tradition for, at rette ryggen og tænke nyt. Og det er i princippet hvad man har gjort hos BMW.

 

Eksportmarkederne udhules

Godt nok vil den nye MINI, der også havde verdenspremiere i München, blive fremstillet i Kina, men mange år ud i fremtiden må man se i øjnene, at dels er markederne i Rusland og omegn forsvundet med et enkelt tryk på Delete-tasten. Og dels kan man ikke forvente, at Kineserne fortsat vil importere biler fra ”Vesten” i rå mængder. De er gode til at kopiere vestlig teknik i Kina, og know-how står også til salg – for mange dygtige bilfolk scorer i disse år kassen ved at lægge linjerne for kinesisk bilindustri.

 

Med nye udsigter for fremtiden, der faktisk ikke venter lige omkring hjørnet, men allerede er her, har man oppet sig. Og i respekt for fortiden skabes den Neue Klasse med et klart sigte: Vi vil selv hér i Europa, vi kan selv, og hvis ikke I tror os, så se selv.

 

Det er så heller ikke kommet helt bag på BMW, hvordan verden udvikler sig. Allerede for to år siden viste man BMW i Vision Circular og først på året 2023 blev BMW i Vision Dee afsløret som et digitalt aspekt for fremtiden vision. Nu er tiden så kommet til den helt nye klasse.

 

Helt nyt designsprog ude og inde

Konceptbilen vidner om et nyt og tydeligt designsprog med dynamiske overflader og få, men karakteristiske linjer. En tilgang, der understøtter de velkendte BMW signaturelementer, såsom ”BMW nyrerne” på fronten og ”Hofmeister-knækket” på C-stolpen. De markante hjulkasser og den fremtrædende „hajnæse“ på fronten er også karakteristiske BMW linjer.

 

De kommende Neue Klasse-modeller repræsenterer et stort teknologisk spring. Men det kan også siges om designet med designelementer, der vil definere de forskellige Neue Klasse-modeller i årene fremover.

 

Nye linjer og designs findes også i indretningen af kabinen, der er helt fri for læder og krom. Bilerne får mere indvendig plads, end hvad man kender fra tidligere, mens en ny generation af iDrive infotainmentsystemet vil give en helt ny digital brugeroplevelse.

 

Analoge betjeningsknapper er reduceret til et minimum og man disponerer over nogle få af multifunktionsknapperne på rattet, den centrale skærm på instrumentbrættet samt det unikke Panoramic Vision.

 

Inklusion i praksis

BMW Panoramic Vision er en avanceret udgave af de kendte head-up-displays, hvor relevant information med høj lysintensitet og stor kontrast projiceres op på et mørkt område i den nederste del af forruden i hele dens bredde.

 

Hvor tidligere BMW-designs har haft førerpladsen som omdrejningspunkt skaber Panoramic Vision mulighed for interaktion med og information til alle passagerer i bilen. Både føreren og forsædepassageren kan let og intuitivt redigere i det indhold, der skal vises. Man kan eksempelvis flytte indhold, som vises i displayet på instrumentbrættet, op til Panoramic Vision med en enkel håndbevægelse.

 

Neue Klasse er begyndelsen på den største investering i BMW koncernens historie og repræsenterer også en ny retning. Øget brug af genbrugsmaterialer og ressourceeffektiv produktion vil også hjælpe med at optimere genanvendelsen af Neue Klasse-modellerne og reducere klimaaftrykket gennem hele bilens livscyklus.

 

Ny elektrisk drivline

Helt centralt er også en helt ny elektrisk drivline med sjette generations BMW eDrive-teknologi baseret på en helt ny batteriarkitektur, hvor man grundlæggende har forfinet celleformatet og cellekemien. Med den nye cellearkitektur vil energitætheden i litium-ion-batterier være forøget med mere end 20 procent, opladningshastighederne vil være forbedret med op til 30 procent og elbilernes rækkevidde tilsvarende øget med op til 30 procent.

 

De første Neue Klasse-modeller vil blive produceret i Debrecen i Ungarn, som udelukkende vil skulle producere Neue Klasse. Det er i øvrigt en fabrik, der drives helt uden anvendelsen af fossile brændstoffer. Fra 2026 vil man også producere Neue Klasse-modeller på fabrikken i München, og fra 2027 påbegyndes også produktionen af de nye modeller på BMW-fabrikken i San Luis Potosi i Mexico.

 

BMW oplyste ved verdenspremieren, at de første modeller, der lanceres i Neue Klasse, dels vil være en sedan i 3-serie segmentet og dels en sportslig SUV. Mindst seks modeller vil blive lanceret inden for de første to år, efter at den første model er blevet introduceret i 2025. BMW forventer, at Neue Klasse inden 2030 vil udgøre mere end halvdelen af fabrikkens salg.
Foto til højre:
BMW benyttede også deres præsentations show forud for IAA Mobility i München til at præsentere den nye i5.

BMW Prøvekørsler - find dem hér >>>



Den samlede BMW bestyrelse med formanden Oliver Zipse i spidsen. Det var Zipse selv, der forestod præsentation af BMW Neue Klasse, og han lagde ud med først at lade BMW i Vision Dee kører over scenen som en prolog til hvad der var i vente.



Spektakulær musik introduktion indledte Neue Klasse introduktionen.


Den første BMW Neue Klasse definerede BMW's bilproduktion fra 1962 til begyndelsen af 7o'erne. De to fine eksemplarer kan ses på BMW Museet i tilknytning til fabrikken i München.


Panoramic Vision udgøres af de lyse felt i bunden af forruden.




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt