Det var ikke en ny bil, BMW
havde verdenspremiere på i forbindelse med IAA
Mobility i München, og præsenterede for over 700
gæster ved en særlig begivenhed få dage inden
messens officielle åbning. Det var en helt ny
grundfilosofi i bildesign og biloplevelse. En helt
”Neue Klasse”, altså en helt ny klasse, som BMW selv
udtrykker det. Vi kan tilføje …klar til den nye og
på mange måder anderledes verdensorden.
Neue Klasse begrebet er ikke
nyt hos BMW. Det opstod helt tilbage i 1962 og var
betegnelsen på en modelrække, der havde til opgave
at reetablere BMW på bilmarkedet, og ikke mindst
genskabe den nødvendige økonomi til at kunne
videreføre den navnkundige tyske bilfabrik. Det
lykkedes over al forventning, og udmøntede sig i en
række af i dag næsten legendariske bilmodeller, der
ikke mindst etablerede BMW som et regulært premium
bilmærke.
Neue Klasse og den nye
udfordring
Neue Klasse anno 2023 eller
rettere 2025, for verdenspremieren i München var i
første omgang mest en vision, som i 2025 skal komme
til udtryk i en ny serie af biler, har ikke helt den
samme opgave. Eller også har den det. For
verdensordenen indenfor bilproduktion er der mange,
der ønsker ændret i disse år, hvor især den
europæiske bilindustri er blevet udfordret.
Alene ”invasionen” i Europa
af kinesiske bilmærker, hvor flere end 10 allerede
er nået Danmark, hvis man også inkluderer Volvo, og
alene det faktum, at en fjerdedel af Europas
tredjestørste havn, som oven i købet er beliggende i
Tyskland (Hamburg), er på kinesiske hænder, må få
enhver industrivirksomhed over hele jordkloden til
at justere fremtidsplanerne. Men heldigvis har man i
Europa og især i bilindustrien også tradition for,
at rette ryggen og tænke nyt. Og det er i princippet
hvad man har gjort hos BMW.
Eksportmarkederne udhules
Godt nok vil den nye MINI,
der også havde verdenspremiere i München, blive
fremstillet i Kina, men mange år ud i fremtiden må
man se i øjnene, at dels er markederne i Rusland og
omegn forsvundet med et enkelt tryk på
Delete-tasten. Og dels kan man ikke forvente, at
Kineserne fortsat vil importere biler fra ”Vesten” i
rå mængder. De er gode til at kopiere vestlig teknik
i Kina, og know-how står også til salg – for mange
dygtige bilfolk scorer i disse år kassen ved at
lægge linjerne for kinesisk bilindustri.
Med nye udsigter for
fremtiden, der faktisk ikke venter lige omkring
hjørnet, men allerede er her, har man oppet sig. Og
i respekt for fortiden skabes den Neue Klasse med et
klart sigte: Vi vil selv hér i Europa, vi kan selv,
og hvis ikke I tror os, så se selv.
Det er så heller ikke kommet
helt bag på BMW, hvordan verden udvikler sig.
Allerede for to år siden viste man BMW i Vision
Circular og først på året 2023 blev BMW i Vision Dee
afsløret som et digitalt aspekt for fremtiden
vision. Nu er tiden så kommet til den helt nye
klasse.
Helt nyt designsprog ude
og inde
Konceptbilen vidner om et nyt
og tydeligt designsprog med dynamiske overflader og
få, men karakteristiske linjer. En tilgang, der
understøtter de velkendte BMW signaturelementer,
såsom ”BMW nyrerne” på fronten og
”Hofmeister-knækket” på C-stolpen. De markante
hjulkasser og den fremtrædende „hajnæse“ på fronten
er også karakteristiske BMW linjer.
De kommende Neue
Klasse-modeller repræsenterer et stort teknologisk
spring. Men det kan også siges om designet med
designelementer, der vil definere de forskellige
Neue Klasse-modeller i årene fremover.
Nye linjer og designs findes
også i indretningen af kabinen, der er helt fri for
læder og krom. Bilerne får mere indvendig plads, end
hvad man kender fra tidligere, mens en ny generation
af iDrive infotainmentsystemet vil give en helt ny
digital brugeroplevelse.
Analoge betjeningsknapper er
reduceret til et minimum og man disponerer over
nogle få af multifunktionsknapperne på rattet, den
centrale skærm på instrumentbrættet samt det unikke
Panoramic Vision.
Inklusion i praksis
BMW Panoramic Vision er en
avanceret udgave af de kendte head-up-displays, hvor
relevant information med høj lysintensitet og stor
kontrast projiceres op på et mørkt område i den
nederste del af forruden i hele dens bredde.
Hvor tidligere BMW-designs
har haft førerpladsen som omdrejningspunkt skaber
Panoramic Vision mulighed for interaktion med og
information til alle passagerer i bilen. Både
føreren og forsædepassageren kan let og intuitivt
redigere i det indhold, der skal vises. Man kan
eksempelvis flytte indhold, som vises i displayet på
instrumentbrættet, op til Panoramic Vision med en
enkel håndbevægelse.
Neue Klasse er begyndelsen på
den største investering i BMW koncernens historie og
repræsenterer også en ny retning. Øget brug af
genbrugsmaterialer og ressourceeffektiv produktion
vil også hjælpe med at optimere genanvendelsen af
Neue Klasse-modellerne og reducere klimaaftrykket
gennem hele bilens livscyklus.
Ny elektrisk drivline
Helt centralt er også en helt
ny elektrisk drivline med sjette generations BMW
eDrive-teknologi baseret på en helt ny
batteriarkitektur, hvor man grundlæggende har
forfinet celleformatet og cellekemien. Med den nye
cellearkitektur vil energitætheden i
litium-ion-batterier være forøget med mere end 20
procent, opladningshastighederne vil være forbedret
med op til 30 procent og elbilernes rækkevidde
tilsvarende øget med op til 30 procent.
De første Neue
Klasse-modeller vil blive produceret i Debrecen i
Ungarn, som udelukkende vil skulle producere Neue
Klasse. Det er i øvrigt en fabrik, der drives helt
uden anvendelsen af fossile brændstoffer. Fra 2026
vil man også producere Neue Klasse-modeller på
fabrikken i München, og fra 2027 påbegyndes også
produktionen af de nye modeller på BMW-fabrikken i
San Luis Potosi i Mexico.
BMW oplyste ved verdenspremieren, at de første
modeller, der lanceres i Neue Klasse, dels vil være
en sedan i 3-serie segmentet og dels en sportslig
SUV. Mindst seks modeller vil blive lanceret inden
for de første to år, efter at den første model er
blevet introduceret i 2025. BMW forventer, at Neue
Klasse inden 2030 vil udgøre mere end halvdelen af
fabrikkens salg. Foto til højre:
BMW benyttede også deres præsentations show forud
for IAA Mobility i München til at præsentere den nye
i5. |