Fra bilentisiaster til bilentusiaster
Retro-revyen er på gaden. Den ægte på papir
trykte årbog for bilentusiaster til bilentusiaster,
udgivet af folkene bag Bilmagasinet med Frederik
Frey i redaktørstolen. Det er herligt at se, at der
fortsat er plads til ægte bilentusiasme, hvor bilen
ikke blot er et mobilitetsredskab men også et
interessefællesskab, med bunkevis af indbygget
historie og kultur.
Januar 2022
Ford dominerede bilsalget i 2021
Ved årsskiftet er der tradition for at kårer
"den bedst sælgende bil i året der gik". 2021/22 er
ingen undtagelse. Men "salg" betyder "antal
indregistreringer", så derfor er det ikke et emne,
vi normalt bruger megen spalteplads på, her på
Motorsiden.dk. Det er imidlertid tankevækkende i en
uge, hvor privat importøren K.W.Bruun informerer om
at man overtager importen af flere biler fra
Stellantis koncernen (nu også Fiat, Alfa Romeo og
Jeep), at den fabriksejede Ford importør kan
fastslå, at ikke bare er Ford Kuga blevet den mest
indregistrede personbil i Danmark i 2021 (6.039
biler), men at også varebilen Ford Transit Custom er
den 3. mest indregistrerede bil i Danmark i 2021.
Fords varebilssalg har i årevis været stort, men i
fjor tog Ford ikke mindre end 22 procent af det
totale marked for varebiler i Danmark. I år tager
Ford iøvrigt hul på en ny æra med indenfor viften af
varebiler med den første fuldt elektriske udgave af
Ford Transit med modelnavnet navnet E-Transit.
December 2021
Sportslig VW ID.5 fra 385.000 kroner
Når Volkswagen til april introducerer den nye
sportslige cross-over, ID.5 bliver det til priser
fra 385.000 kroner. Dermed er den blot en anelse
dyrere end ID.4, som også danner udgangspunkt for
ID.5. Hovedpunkterne er et coupéagtigt ydre med en
skrånende taglinje bagtil. Basismodellen har
versionsnavnet Pro og den er udrustet med en 174
hestes elmotor. Betaler man 10.000 kroner ekstra kan
man få bilen med 204 hk og for 430.000 kroner følger
der ialt 299 hestekræfter med. I forhold til ID.4 er
infotainmentsystemet udrustet med en 12" skærm og
der er også visse kosmetiske forskelle.
Ladekapaciteten er på 135 kW og den anvendte
software er den såkaldte 3.0, som bl.a. omfatter en
p-assistent med hukommelse så bilen selv kan
parkere, når den har været et sted tidligere.
November 2021
120.000 kroner for den nye Toyota Aygo X
Selvom bilen først lander på det danske marked
om et halvt års tid har Toyota allerede prissat den
helt nye mini, Aygo X, som er noget større end den
hidtidige Aygo. 120.000 kroner er listeprisen på den
billigste version, og man kan komme til at betale
helt op til 175.000 kroner for den dyreste og ultra
veludstyrede som Limited Edition udgave. Bilen kan
allerede nu bestilles herhjemme.
Læs mere om Toyota Aygo X hér >>>
Over 100 nye brint taxi'er i Københavns gader
Som en del af den grønne
omstilling af dansk taxikørsel har Toyota og
taxiselskabet "DRIVR" netop sendt ialt 104 Toyota
Mirai brinttaxier ud på de københavnske gader og
stræder. Københavns Kommune har desuden netop valgt
DRIVR til at stå for hele kommunens adhoc
taxikørsel. De 100 brinttaxier er er en del af en
række europæiske projekter for brint til transport,
som er støttet af The Hydrogen And Fuel Cell Joint
Undertaking, og som både Københavns Kommune, Toyota
og brancheselskabet ”Brintbranchen” er partnere i.
På den måde støtter Toyota DRIVR's mission om, at
være det grønneste taxiselskab i Danmark og bidrager
samtidig til Toyotas egen mission om at gå længere
end nul CO2 fra nye biler, siger adm. direktør Alar
Metsson hos Toyota Danmark og fastslår: "Den eneste
udledning fra Mirai brintbiler under kørslen er rent
vand. Samtidig renser bilerne også luften omkring
sig og fjerner både kvælstofilter og helt små
partikler, hvilket betyder, at jo mere brintbilerne
kører i København, jo mere renser de luften. Det er
en af årsagerne til, at brint også spiller en vigtig
rolle i den grønne omstilling."
Læs vores prøvekørsel af Toyota Mirai hér >>>
Oktober 2021
Danmarkspremierer i Øksnehallen
I Øksnehallen i København afholdes i dagene
30-31. oktober den Corona-forsinkede messe for
elektriske biler, eCar Expo. En række bilimportører
er på udstillerlisten og der kan også ses flere
Danmarkspremierer. Bl.a. præsenterer Nellemann
gruppen for første gang den nye KIA Sportage Plug-in
Hybrid, der endnu ikke er sat i produktion og derfor
er en såkaldt pre-production model. Nellemann
præsenterer også den faceliftede MG ZF EV og hos
Renault kan man se den helt nye og designmæssigt
iøjefaldende fuldt elektriske Megane E-Tech.
|
|
|
|
7. januar 2022
Midtvejs i Dakar: Toyota dominerer
Årets Dakar er godt i gang, og med en pausedag i
vente i Saudi Aarabiens hovedstad Riyadh, er rallyet
ved at tage form. Aktuelt, efter den 6. etape, er
det Toyotas 3-dobbelte Dakar-vinder, Nasser
Al-Attiyah, der indtil nu har domineret rallyet i
den nye Toyota GR Hilux. Alt imens mærkekollegaen
Yazeed al Rajhi har overtaget 2. pladsen, dog med et
beskedent forspring på 6 sekunder til den 9-dobbelte
rallyverdensmester, Sebastien Loeb, i BRX Hunter,
hvis Ford Ecoboost motor kører på bio-brændstof. Nr. 4 er endnu en Toyota
Hilux, kørt af Lucio Alvarez. Audi, der inden
rallyet var blandt favoritterne, omend 2022 er
teamets Dakar-debut, har haft store udfordringer.
Den Dakar-debuterende Mattias Ekström er den bedst
placerede Audi-kører på en samlet 13. plads, 2 timer
og 41 minutter efter Al-Attiyah. Den tidligere
3-dobbelte vinder og dobbelte rally verdensmester,
Carlos Sainz, har oplevet navigationsfejl og
tekniske problemer og er inden pausen 4 timer efter
den førende Toyota. Den 14-dobbelte Dakar-vinder
Stephane Peterhansel udgik allerede på rallyets
første etape med sammenbrudt hjulophæng. Hans Audi
er fortsat med i rallyet, men den er 68 timer efter
den førende bil. Dakar slutter 14. januar og kan
følges med daglige timelange tilbageblik på
Discovery TV-kanalen Eurosport. Udsendelsesplan på
forsiden af Motorsiden.dk. Opdateres under rallyet.
Nasser Al-Attiyah i Toyota GR Hilux samt
Sebastien Loeb i BRX Hunter har indtil nu været helt
fremme i årets Dakar.
21. november 2021
WRC: Sebastien Ogier vinder VM for 8. gang
Franskmanden Sebastien Ogier og hans co-driver,
Julien Ingrassia, også fra Frankrig, kørte søndag
eftermiddag deres Toyota Yaris WRC til sejr i Rally
Monza, sæson-finalen i rally-verdensmesterskabet
2021. Med sejren sikrede Ogier og Ingrassia kørernes
VM-titel for ottende gang og ved samme lejlighed
vandt Toyota Gazoo Racing verdensmesterskabet for
konstruktører. Sejren kom i hus efter en spændende
tvekamp med team-kollegerne, Elfyn Evans og Scott
Martin, der sluttede rallyet på 2. pladsen og også
blev nr. 2 i VM. Rallyet fandt sted på og omkring
den legendariske Monza racerbane nær Bergamo i
Norditalien, hvor dele af hastighedsprøverne førte
deltagerne ud af de historiske stejlkurver, der blev
tager ud af brug for over 50 år siden. Det er første
gang i nyere tid, at Toyota vinder både kørernes og
konstruktørernes verdensmesterskab. Nr. 3 i rallyet
blev Dani Sordo i Hyundai i20 Coupé WRC, alt imens
hans team-kollega, Thierry Neuville, scorede 3.
pladsen i kørernes VM. Hyundai, som har vundet
konstruktør-VM de sidste to år, blev i år nr. 2.
Rallyet var samtidig afslutningen på en epoke,
idet de nuværende WRC rallybiler i 2022 erstattes af
nye plug-in hybridbiler og ved samme lejlighed
klassificeres som "Rally 1" biler. De vil første
gang kunne ses i aktion i forbindelse med Rallye
Monte Carlo, sidst i januar.
For Sebastien
Ogier og Julien Ingrassias vedkommende var årets
VM-serie deres sidste. Ingrassia stopper sin
karriere, hvor imod det forventes, at Ogier
fortsætter i udvalgte rallyes og prøver kræfter med
andre motorsportsformer. Eksempelvis har han for
kort tid siden kørt den Toyota Hypercar, som
fabrikken har vundet WEC med i år.
1. november 2021
Toyota vinder historisk VM-titel
Toyota skrev søndag d. 1. november
motorsports historie ved at vinde det første
verdensmesterskab nogensinde for de nye Hypercars,
der også i de kommende år udgør top kategorien i Le Mans
racing. VM-sejren kom
i hus, da Mike Conway, Kamui Kobayashi og José María
López kørte deres Toyota GR010 Hypercar racer over
målstregen som vinder af 6-timers løbet i Bahrain,
næstesidste afdeling af langdistance
verdensmesterskabet, World Endurance Championship.
Team-kollegerne Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima og
Brendon Hartley sikrede triumfen ved at tage 2.
pladsen i løbet, som iøvrigt er Nakajimas
næstsidste. Når sæsonen er slut bliver styrhjelmen
lagt på hylden. Sidste VM-afdeling køres blot få
dage efter, 6. november på selvsamme racerbane. Der
skal da køres ialt 8 timer.
Toyota var først med de nye højtydende Hypercar
racerbiler og vandt derigennem også historiens
første VM-titel for den nye biltype.
25. oktober 2021
EXTREME.E på Sardinien:
Dramatiske finaler gav Rosberg sejren
Der var masser af dramatik i
næsten enhver sekvens af årets næstsidste EXTREME.E
konkurrence, der fandt sted på den italienske
Middelhavsø, Sardinien. Fokus i klimamæssig
sammenhæng var bl.a. de voldsomme selvantændte
skovbrænde – 15.000 i Italien alene i år – og
nedbrydningen af vegetationen i Middelhavet, begge
dele som konsekvens af den globale opvarmning.
Læs mere på Formel E.dk >>>
17. oktober 2021
WRC i Spanien: Neuville sejrer - VM ej afgjort
Den 7-dpbbelte rally verdensmester, franskmanden
Sebastien Ogier, havde helt klart regnet med at køre
sin Toyota Yaris WRC til sejr i næstsidste afdeling
af World Rally Championship, Rally Spain, og dermed
sikre sig VM-titlen inden sæsonfinalen. Han skulle
blot tage seks pints mere med hjem fra Spanien end
team-kollegaen Elfyn Evans. Men det gik helt
omvendt: Evans tog syv points ud af Ogiers forspring
og dermed er afgørelsen i årets
rally-verdensmesterskab udsat til VM-finalen omkring
Monza i Norditalien 19.-21. november. Ogier måtte se
sig henvist til 4. pladsen i Spanien, mens Evans tog
2. pladsen. Hyundais Thierry Neuville var nemlig
urørlig størstedelen af rallyet og kørte da også
først over målrampen. Nr. 4 i rallyet blev Dani
Sordo, også i Hyundai.
Thierry Neuville og co-driver Martijn Wydaegh.
Flere korte nyheder >>> |
|
|