- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Korte nyheder


 Flere korte nyheder >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fra bilentisiaster til bilentusiaster
Retro-revyen er på gaden. Den ægte på papir trykte årbog for bilentusiaster til bilentusiaster, udgivet af folkene bag Bilmagasinet med Frederik Frey i redaktørstolen. Det er herligt at se, at der fortsat er plads til ægte bilentusiasme, hvor bilen ikke blot er et mobilitetsredskab men også et interessefællesskab, med bunkevis af indbygget historie og kultur.

Januar 2022
Ford dominerede bilsalget i 2021
Ved årsskiftet er der tradition for at kårer "den bedst sælgende bil i året der gik". 2021/22 er ingen undtagelse. Men "salg" betyder "antal indregistreringer", så derfor er det ikke et emne, vi normalt bruger megen spalteplads på, her på Motorsiden.dk. Det er imidlertid tankevækkende i en uge, hvor privat importøren K.W.Bruun informerer om at man overtager importen af flere biler fra Stellantis koncernen (nu også Fiat, Alfa Romeo og Jeep), at den fabriksejede Ford importør kan fastslå, at ikke bare er Ford Kuga blevet den mest indregistrede personbil i Danmark i 2021 (6.039 biler), men at også varebilen Ford Transit Custom er den 3. mest indregistrerede bil i Danmark i 2021. Fords varebilssalg har i årevis været stort, men i fjor tog Ford ikke mindre end 22 procent af det totale marked for varebiler i Danmark. I år tager Ford iøvrigt hul på en ny æra med indenfor viften af varebiler med den første fuldt elektriske udgave af Ford Transit med modelnavnet navnet E-Transit.

December 2021
Sportslig VW ID.5 fra 385.000 kroner
Når Volkswagen til april introducerer den nye sportslige cross-over, ID.5 bliver det til priser fra 385.000 kroner. Dermed er den blot en anelse dyrere end ID.4, som også danner udgangspunkt for ID.5. Hovedpunkterne er et coupéagtigt ydre med en skrånende taglinje bagtil. Basismodellen har versionsnavnet Pro og den er udrustet med en 174 hestes elmotor. Betaler man 10.000 kroner ekstra kan man få bilen med 204 hk og for 430.000 kroner følger der ialt 299 hestekræfter med. I forhold til ID.4 er infotainmentsystemet udrustet med en 12" skærm og der er også visse kosmetiske forskelle. Ladekapaciteten er på 135 kW og den anvendte software er den såkaldte 3.0, som bl.a. omfatter en p-assistent med hukommelse så bilen selv kan parkere, når den har været et sted tidligere.



November 2021
120.000 kroner for den nye Toyota Aygo X
Selvom bilen først lander på det danske marked om et halvt års tid har Toyota allerede prissat den helt nye mini, Aygo X, som er noget større end den hidtidige Aygo. 120.000 kroner er listeprisen på den billigste version, og man kan komme til at betale helt op til 175.000 kroner for den dyreste og ultra veludstyrede som Limited Edition udgave. Bilen kan allerede nu bestilles herhjemme.

Læs mere om Toyota Aygo X hér >>>


Over 100 nye brint taxi'er i Københavns gader
Som en del af den grønne omstilling af dansk taxikørsel har Toyota og taxiselskabet "DRIVR" netop sendt ialt 104 Toyota Mirai brinttaxier ud på de københavnske gader og stræder. Københavns Kommune har desuden netop valgt DRIVR til at stå for hele kommunens adhoc taxikørsel. De 100 brinttaxier er er en del af en række europæiske projekter for brint til transport, som er støttet af The Hydrogen And Fuel Cell Joint Undertaking, og som både Københavns Kommune, Toyota og brancheselskabet ”Brintbranchen” er partnere i. På den måde støtter Toyota DRIVR's mission om, at være det grønneste taxiselskab i Danmark og bidrager samtidig til Toyotas egen mission om at gå længere end nul CO2 fra nye biler, siger adm. direktør Alar Metsson hos Toyota Danmark og fastslår: "Den eneste udledning fra Mirai brintbiler under kørslen er rent vand. Samtidig renser bilerne også luften omkring sig og fjerner både kvælstofilter og helt små partikler, hvilket betyder, at jo mere brintbilerne kører i København, jo mere renser de luften. Det er en af årsagerne til, at brint også spiller en vigtig rolle i den grønne omstilling."
Læs vores prøvekørsel af Toyota Mirai hér >>>


Oktober 2021
Danmarkspremierer i Øksnehallen
I Øksnehallen i København afholdes i dagene 30-31. oktober den Corona-forsinkede messe for elektriske biler, eCar Expo. En række bilimportører er på udstillerlisten og der kan også ses flere Danmarkspremierer. Bl.a. præsenterer Nellemann gruppen for første gang den nye KIA Sportage Plug-in Hybrid, der endnu ikke er sat i produktion og derfor er en såkaldt pre-production model. Nellemann præsenterer også den faceliftede MG ZF EV og hos Renault kan man se den helt nye og designmæssigt iøjefaldende fuldt elektriske Megane E-Tech.




7. januar 2022
Midtvejs i Dakar: Toyota dominerer
Årets Dakar er godt i gang, og med en pausedag i vente i Saudi Aarabiens hovedstad Riyadh, er rallyet ved at tage form. Aktuelt, efter den 6. etape, er det Toyotas 3-dobbelte Dakar-vinder, Nasser Al-Attiyah, der indtil nu har domineret rallyet i den nye Toyota GR Hilux. Alt imens mærkekollegaen Yazeed al Rajhi har overtaget 2. pladsen, dog med et beskedent forspring på 6 sekunder til den 9-dobbelte rallyverdensmester, Sebastien Loeb, i BRX Hunter, hvis Ford Ecoboost motor kører på bio-brændstof. Nr. 4 er endnu en Toyota Hilux, kørt af Lucio Alvarez. Audi, der inden rallyet var blandt favoritterne, omend 2022 er teamets Dakar-debut, har haft store udfordringer. Den Dakar-debuterende Mattias Ekström er den bedst placerede Audi-kører på en samlet 13. plads, 2 timer og 41 minutter efter Al-Attiyah. Den tidligere 3-dobbelte vinder og dobbelte rally verdensmester, Carlos Sainz, har oplevet navigationsfejl og tekniske problemer og er inden pausen 4 timer efter den førende Toyota. Den 14-dobbelte Dakar-vinder Stephane Peterhansel udgik allerede på rallyets første etape med sammenbrudt hjulophæng. Hans Audi er fortsat med i rallyet, men den er 68 timer efter den førende bil. Dakar slutter 14. januar og kan følges med daglige timelange tilbageblik på Discovery TV-kanalen Eurosport. Udsendelsesplan på forsiden af Motorsiden.dk. Opdateres under rallyet.

Nasser Al-Attiyah i Toyota GR Hilux samt Sebastien Loeb i BRX Hunter har indtil nu været helt fremme i årets Dakar.
21. november 2021
WRC: Sebastien Ogier vinder VM for 8. gang
Franskmanden Sebastien Ogier og hans co-driver, Julien Ingrassia, også fra Frankrig, kørte søndag eftermiddag deres Toyota Yaris WRC til sejr i Rally Monza, sæson-finalen i rally-verdensmesterskabet 2021. Med sejren sikrede Ogier og Ingrassia kørernes VM-titel for ottende gang og ved samme lejlighed vandt Toyota Gazoo Racing verdensmesterskabet for konstruktører. Sejren kom i hus efter en spændende tvekamp med team-kollegerne, Elfyn Evans og Scott Martin, der sluttede rallyet på 2. pladsen og også blev nr. 2 i VM. Rallyet fandt sted på og omkring den legendariske Monza racerbane nær Bergamo i Norditalien, hvor dele af hastighedsprøverne førte deltagerne ud af de historiske stejlkurver, der blev tager ud af brug for over 50 år siden. Det er første gang i nyere tid, at Toyota vinder både kørernes og konstruktørernes verdensmesterskab. Nr. 3 i rallyet blev Dani Sordo i Hyundai i20 Coupé WRC, alt imens hans team-kollega, Thierry Neuville, scorede 3. pladsen i kørernes VM. Hyundai, som har vundet konstruktør-VM de sidste to år, blev i år nr. 2.

Rallyet var samtidig afslutningen på en epoke, idet de nuværende WRC rallybiler i 2022 erstattes af nye plug-in hybridbiler og ved samme lejlighed klassificeres som "Rally 1" biler. De vil første gang kunne ses i aktion i forbindelse med Rallye Monte Carlo, sidst i januar.

For Sebastien Ogier og Julien Ingrassias vedkommende var årets VM-serie deres sidste. Ingrassia stopper sin karriere, hvor imod det forventes, at Ogier fortsætter i udvalgte rallyes og prøver kræfter med andre motorsportsformer. Eksempelvis har han for kort tid siden kørt den Toyota Hypercar, som fabrikken har vundet WEC med i år.





1. november 2021

Toyota vinder historisk VM-titel
Toyota skrev søndag d. 1. november motorsports historie ved at vinde det første verdensmesterskab nogensinde for de nye Hypercars, der også i de kommende år udgør top kategorien i Le Mans racing. VM-sejren kom i hus, da Mike Conway, Kamui Kobayashi og José María López kørte deres Toyota GR010 Hypercar racer over målstregen som vinder af 6-timers løbet i Bahrain, næstesidste afdeling af langdistance verdensmesterskabet, World Endurance Championship. Team-kollegerne Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima og Brendon Hartley sikrede triumfen ved at tage 2. pladsen i løbet, som iøvrigt er Nakajimas næstsidste. Når sæsonen er slut bliver styrhjelmen lagt på hylden. Sidste VM-afdeling køres blot få dage efter, 6. november på selvsamme racerbane. Der skal da køres ialt 8 timer.

Toyota var først med de nye højtydende Hypercar racerbiler og vandt derigennem også historiens første VM-titel for den nye biltype.
25. oktober 2021

EXTREME.E på Sardinien:

Dramatiske finaler gav Rosberg sejren

Der var masser af dramatik i næsten enhver sekvens af årets næstsidste EXTREME.E konkurrence, der fandt sted på den italienske Middelhavsø, Sardinien. Fokus i klimamæssig sammenhæng var bl.a. de voldsomme selvantændte skovbrænde – 15.000 i Italien alene i år – og nedbrydningen af vegetationen i Middelhavet, begge dele som konsekvens af den globale opvarmning.

Læs mere på Formel E.dk >>>


17. oktober 2021
WRC i Spanien: Neuville sejrer - VM ej afgjort
Den 7-dpbbelte rally verdensmester, franskmanden Sebastien Ogier, havde helt klart regnet med at køre sin Toyota Yaris WRC til sejr i næstsidste afdeling af World Rally Championship, Rally Spain, og dermed sikre sig VM-titlen inden sæsonfinalen. Han skulle blot tage seks pints mere med hjem fra Spanien end team-kollegaen Elfyn Evans. Men det gik helt omvendt: Evans tog syv points ud af Ogiers forspring og dermed er afgørelsen i årets rally-verdensmesterskab udsat til VM-finalen omkring Monza i Norditalien 19.-21. november. Ogier måtte se sig henvist til 4. pladsen i Spanien, mens Evans tog 2. pladsen. Hyundais Thierry Neuville var nemlig urørlig størstedelen af rallyet og kørte da også først over målrampen. Nr. 4 i rallyet blev Dani Sordo, også i Hyundai.

Thierry Neuville og co-driver Martijn Wydaegh.
Flere korte nyheder >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt