- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Test: Toyota Mirai ”Gen 2”

Mirai skal købes med hjertet


Af Søren Clauding – februar 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

”Kunderne skal vælge den nye Toyota Mirai, primært fordi den har et attraktivt design, der taler til følelserne, og fordi den har lige præcis de dynamiske køreegenskaber, der får smilet frem. Og altså ikke kun fordi det er en brintbil,” fastslår Yoshikazu Tanaka, der er chefingeniør bag Toyotas nye brintbil, der introduceres i marts måned.

 

Det giver god mening, at en Mirai som sådan skal købes med hjertet, for det er ikke fordi det på den korte bane er udpræget attraktivt, at anskaffe en brintbil. Ikke i hele Danmark, i hvert fald, hvor der i skrivende stund kun findes seks brint-tankstationer, oven i købet lidt uens fordelt: To i København, og en i Korsør, Kolding, Esbjerg og Århus. Så man skal have en klar mening om, hvordan en Mirai skal bruges, hvis man anskaffer en. Har man det, er man så siden bestemt godt kørende.

 

Godt salg på verdensplan

Og ser man internationalt på det, er udsigterne heller ikke ringe. Der er på verdensplan solgt omkring 11.000 af den første generation Mirai, som egentlig blot har været begyndelsen til noget større. For med introduktionen af 2. generation Mirai sætter Toyota fart på produktionen og forventer en tidobling af udbredelsen af brintdrevne køretøjer på verdensplan og i Europa i den kommende tid.

 

Høj effektivitet er en vigtig parameter for brintbilen, og Toyota har med den nye Mirai øget rækkevidden med 30 procent sammenlignet med den første generation. Det er sket dels ved at øge kapaciteten i bilens brinttanke fra 4,6 til 5,6 kg, og dels gennem en mere effektiv brændselscelle, der producerer strømmen til bilens elmotor under kørslen. Rækkevidden på hhv. 708 eller 629 kilometer afhængig af hjulstørrelse er derfor længere end de fleste andre forureningsfrie biler og endda med langt hurtigere optankning.

 

Det er i øvrigt tankevækkende, at produktionen af hver af de i alt 330 brændselsceller, som brændselscelle-stakken består af, tidligere to 15 minutter. Nu produceres en celle på blot 6 sekunder.

 

Hvad kørslen angår er den nye Mirai mere vridningsstabil, og anvendelsen af den nye TN GA-L platform har medført et lavere tyngdepunkt med positiv indvirkning på bilens styreevner og køreegenskaber. Brændselscelle-stakken er omkring 20 procent mindre end tidligere, så der er blevet plads til den i ”motorrummet” i stedet for som tidligere under forsæderne. Strømmen fra brændselscellen ledes hen til elmotoren, der er placeret på bagakslen, og som med en ydelse på op til 182 hestekræfter driver hjulene på den baghjulstrukne Mirai.



Meget udstyr for pengene

Den billigste Mirai koster nu 500.000 kroner, og man kan vælge mellem tre udstyrsvarianter. Mirai introduceres i Danmark i løbet af marts måned og laveste udstyrsudgave er den, der kaldes H3. Her er standardudstyret ret omfattende: fx 19” alufælge, fuld LED-lyspakke, adaptiv fartpilot med kurveregistrering, 12,3” multimedie touch skærm med satellitbaseret navigation, Apple CarPlay og Android Auto, bakkamera, JBL-lydanlæg med 14 højttalere, fjernstyring af klimaanlæg, kemisk luftfilter til rensning af luften og den seneste generation af Toyotas sikkerhedspakke, Toyota Safety Sense.

 

Det er muligt, at tilvælge en såkaldt Executive-pakke til H3-udgaven. I den særlige pakke følger bl.a. 360 graders panoramavisning, blindvinkel overvågning, baksensorer for tværgående trafik med bremsefunktion, LED High-forlygter med adaptiv fjernlysassistent, trådløs oplader til smartphone, varme i rattet og meget mere. Merprisen for H3 Executive er 40.000 kr.

 

Topudstyrsudgaven, H4, til 590.000 kroner indeholder udover udstyret fra H3 og Executive-pakken også 20” alufælge, 3-zonet fuldautomatisk klimaanlæg, digitalt bakspejl (hvor man ser, hvad et kamera bag på bilen ser), førersæde med hukommelse, head-up display i farver i forruden, panoramaglastag, armlæn med touch panel på bagsædet, sædevarme og ventilerede sæder både for og bag samt Toyota Teammate fuldautomatisk parkeringssystem, der er i stand til at parkere bilen automatisk.

 

I Danmark sælges den nye Mirai med udgangspunkt i to nyoprettede brintcentre hos Toyota-forhandleren, Via Biler, i Valby i København og Højbjerg i Aarhus.


Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Ny og kraftigt forbedret brintbil >>>

Videotest: Toyota Mirai "Gen 2".

Vi har prøvekørt den helt nye og 2. generation af Toyota brintbilen, Mirai. Den lanceres i Danmark i marts måned og er både større, mere langtrækkende og kører markant bedre end forgængeren. Fuld HD.











Toyota har ikke oplyst et tal for bagagekapaciteten, men den er naturligvis præget af baghjulstrækket og behovet for plads til brinttankene.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt