”Kunderne skal vælge den nye
Toyota Mirai, primært fordi den har et attraktivt
design, der taler til følelserne, og fordi den har
lige præcis de dynamiske køreegenskaber, der får
smilet frem. Og altså ikke kun fordi det er en
brintbil,” fastslår Yoshikazu Tanaka, der er
chefingeniør bag Toyotas nye brintbil, der
introduceres i marts måned.
Det giver god mening, at en
Mirai som sådan skal købes med hjertet, for det er
ikke fordi det på den korte bane er udpræget
attraktivt, at anskaffe en brintbil. Ikke i hele
Danmark, i hvert fald, hvor der i skrivende stund
kun findes seks brint-tankstationer, oven i købet
lidt uens fordelt: To i København, og en i Korsør,
Kolding, Esbjerg og Århus. Så man skal have en klar
mening om, hvordan en Mirai skal bruges, hvis man
anskaffer en. Har man det, er man så siden bestemt
godt kørende.
Godt salg på verdensplan
Og ser man internationalt på
det, er udsigterne heller ikke ringe. Der er på
verdensplan solgt omkring 11.000 af den første
generation Mirai, som egentlig blot har været
begyndelsen til noget større. For med introduktionen
af 2. generation Mirai sætter Toyota fart på
produktionen og forventer en tidobling af
udbredelsen af brintdrevne køretøjer på verdensplan
og i Europa i den kommende tid.
Høj effektivitet er en vigtig
parameter for brintbilen, og Toyota har med den nye
Mirai øget rækkevidden med 30 procent sammenlignet
med den første generation. Det er sket dels ved at
øge kapaciteten i bilens brinttanke fra 4,6 til 5,6
kg, og dels gennem en mere effektiv brændselscelle,
der producerer strømmen til bilens elmotor under
kørslen. Rækkevidden på hhv. 708 eller 629 kilometer
afhængig af hjulstørrelse er derfor længere end de
fleste andre forureningsfrie biler og endda med
langt hurtigere optankning.
Det er i øvrigt
tankevækkende, at produktionen af hver af de i alt
330 brændselsceller, som brændselscelle-stakken
består af, tidligere to 15 minutter. Nu produceres
en celle på blot 6 sekunder.
Hvad kørslen angår er den nye
Mirai mere vridningsstabil, og anvendelsen af den
nye TN GA-L platform har medført et lavere
tyngdepunkt med positiv indvirkning på bilens
styreevner og køreegenskaber. Brændselscelle-stakken
er omkring 20 procent mindre end tidligere, så der
er blevet plads til den i ”motorrummet” i stedet for
som tidligere under forsæderne. Strømmen fra
brændselscellen ledes hen til elmotoren, der er
placeret på bagakslen, og som med en ydelse på op
til 182 hestekræfter driver hjulene på den
baghjulstrukne Mirai.
Meget udstyr for pengene
Den billigste Mirai koster nu
500.000 kroner, og man kan vælge mellem tre
udstyrsvarianter. Mirai introduceres i Danmark i
løbet af marts måned og laveste udstyrsudgave er
den, der kaldes H3. Her er standardudstyret ret
omfattende: fx 19” alufælge, fuld LED-lyspakke,
adaptiv fartpilot med kurveregistrering, 12,3”
multimedie touch skærm med satellitbaseret
navigation, Apple CarPlay og Android Auto,
bakkamera, JBL-lydanlæg med 14 højttalere,
fjernstyring af klimaanlæg, kemisk luftfilter til
rensning af luften og den seneste generation af
Toyotas sikkerhedspakke, Toyota Safety Sense.
Det er muligt, at tilvælge en
såkaldt Executive-pakke til H3-udgaven. I den
særlige pakke følger bl.a. 360 graders
panoramavisning, blindvinkel overvågning,
baksensorer for tværgående trafik med
bremsefunktion, LED High-forlygter med adaptiv
fjernlysassistent, trådløs oplader til smartphone,
varme i rattet og meget mere. Merprisen for H3
Executive er 40.000 kr.
Topudstyrsudgaven, H4, til
590.000 kroner indeholder udover udstyret fra H3 og
Executive-pakken også 20” alufælge, 3-zonet
fuldautomatisk klimaanlæg, digitalt bakspejl (hvor
man ser, hvad et kamera bag på bilen ser), førersæde
med hukommelse, head-up display i farver i forruden,
panoramaglastag, armlæn med touch panel på bagsædet,
sædevarme og ventilerede sæder både for og bag samt
Toyota Teammate fuldautomatisk parkeringssystem, der
er i stand til at parkere bilen automatisk.
I Danmark sælges den nye Mirai med udgangspunkt i to
nyoprettede brintcentre hos Toyota-forhandleren, Via
Biler, i Valby i København og Højbjerg i Aarhus.
|