Den første dedikerede
brintbil fra verdens største bilmærke, Toyota, blev
lanceret i 2015. Nu er Toyota klar med 2. generation
af Mirai, som den hedder. Et navn, der betyder
”Fremtid” og fortsat er rettet mod fremtiden, for
her og nu er samfundet kun i begrænset omfang klar
til at tilbyde brint som et konkurrencedygtigt
alternativ til benzin, dieselolie – og
netværks-leveret elektricitet.
Ikke desto mindre vil det
være en stor fejl, at sidde en sådan udmelding
overhørig, når Toyota siger: Vi tror på brint. For om nogen har Toyota vist
vejen, når det handler om miljørigtig mobilitet.
Toyota var først med selvopladende hybrid, de er
fortsat førende på verdensmarkedet, hvad den
teknologi angår, og selvopladende hybridbiler er
fortsat klart det bedste miljø-alternativ til de
bilkunder, der ikke i praksis har adgang til
opladning fra elnettet og måske endda har brug for
at kunne bruge deres bil til længere ture.
Brint er fremtiden
Når Toyota så oven i købet
sætter handling bag ordene, så lyt efter: Brint
kommer, før eller siden, og har måske især en
fremtid i svær-transport og i andre dele af
samfundet, også den, der ikke er mobil.
Trods en vægt på 1900 kg er
den nye Toyota Mirai dog ingen sværvægter. Men den
er allerede nu et brugbart alternativ til elbiler,
som alligevel vil overbelaste elnettet, hvis alle de
elbiler, som politikerne ønsker ud på vejene, kommer
ud at køre. Den nye Mirai har oven i købet en noget
længere rækkevidde på en optankning end den
hidtidige. Med fyldte tanke (for i Mirai ”Gen 2” har
man anbragt tre af slagsen fornuftigt fordelt i
bilen) kan man køre omkring 650 kilometer. Og uden
at have prøvet det, er den rækkevidde antagelig
nogenlunde ufølsom overfor de lave temperaturer, som
til tider reducerer elbilernes rækkevidde voldsomt.
Og så kan en brintbil tankes op på ligeså kort tid,
som en konventionel diesel- eller benzinbil.
Elbil med eget
nul-forurenende elværk
En brintbil er i
virkeligheden en elbil. Brint og atmosfærisk luft
blandes i en brændselscelle-stak på 330 individuelle
celler (370 i den hidtidige Mirai). Det resulterer i
en kemisk proces og derved skabes der elektricitet,
som bilen så kører på. Det meste af tiden køres der
på den helt frisk producerede elektricitet, men den
nye Mirai har også et 45 kg 1,2 kWh litium-ion
batteri, som stabiliserer energi-flowet (og i øvrigt
oplades ved opsamling af bevægelsesenergien ved
deceleration).
Resultatet er en bil med
elbilens fordele (konkret 182 hestekræfter og 300
Nm), hurtighed og stilfærdighed. Den klarer 0-100
km/t på 9 sekunder, den er ikke meget mere støjende
end en konventionel elbil (bortset fra lidt lyd fra
de pumper, der sender luft og brint gennem
brændselscellerne) men naturligvis: Den er fremfor
alt stort set ikke forurenende under kørslen, for
eneste udstødning er vand og luft, der endda er
renere end den, der blev suget ind i bilens
”elværk”.
Minus emissioner
Det sidste skyldes, at den
nye Mirai er udstyret med et avanceret kemisk filter
i luftindtaget. Filteret renser den atmosfæriske
luft, som skal være helt ren for effektivt at kunne
levere ilt til den kemiske proces, dvs. at det
sikrer, at der ikke kommer skadelige partikler ind i
brændselscellerne. Det fjerner mellem 90 og 100
procent af partikler mellem 0 og 2,5 mikrometer i
diameter fra luften og når luften er ude af systemet
igen, er den med andre ord renere end forinden. Og
nok så vigtigt: Filteret er dimensioneret til at
holde hele bilens levetid.
Den nye Mirai kører omkring
10 procent længere på brinten end forgængeren, og
energiforbruget, baseret på en realistisk
gennemsnitspris, svarer til på benzin at kører 17-18
km/l. Det er i økonomisk forstand forholdsvis
billigt, for hvor det umiddelbart ser billigt ud at
køre på elektricitet, må man ikke glemme, at med
gældende elpriser kan el-drift hurtigt blive en dyr
fornøjelse under kolde vintertemperaturer. I øvrigt
fungerer brændselscellerne helt ned til 30
minusgrader.
Brinten skal naturligvis
produceres, men sker det ved hjælp af den
overskudsstrøm, som vindermøller og andre
el-producerende anlæg producerer fx ved lav
efterspørgsel om natten, er den ligeså lavt
forurenende som hvis strømmen lagres på batterier.
Mere gennemarbejdet og
effektiv
Den nye Mirai er en mere
gennemarbejdet og effektiv bil end forgængeren. Den
er næsten 5 meter lang og en stor del af pladsen
benyttes fortsat til brinttanke. En af tankene
ligger på langs i bilen og fylder rummet ud, hvor
nogle biler har en kardanaksel. Men det er en ret
stor ”kardantunnel” der er tale om, og nok er den
nye Mirai blevet en 5-personers bil – men benpladsen
til den midterste passager er ret beskeden. Desuden
er bagsædepladsen i det hele taget ikke
overvældende, selvom den er større end i
forgængeren, og den er trods alt en pæn stor og
luksuøs bil.
Mirai ”Gen 2” (vores
betegnelse) er bygget på samme platform som Lexus
LS, den såkaldte TN GA-L, som sikrer såvel komfort
som gode kurveegenskaber. De første internationale
prøvekørsler, som ”Corona-sikkert” fandt sted i
København, gav et vist billede af den nye bils
køreegenskaber. Se on-board videoen her på siden og
få en mere konkret fornemmelse af, hvad den byder
på.
Fordi brintbiler er
afgiftsfavoriseret har man kunnet opnå en listepris,
der er 100.000 kroner lavere end forgængeren. Den
billigste version koster 500.000 kroner og det er
fortsat en net sum penge, som dog på den ene side er
helt på niveau med bilens luksuøse egenskaber, men
på den anden sættes i relief af, at der i skrivende
stund kun er seks brint tankstationer i Danmark. Men
der skulle som nævnt indledningsvis være flere på
vej, stiller Toyota i udsigt.
Link til importøren |