- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Test: Toyota Mirai ”Gen 2”

Ny og kraftigt forbedret brintbil


Af Søren Clauding – februar 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den første dedikerede brintbil fra verdens største bilmærke, Toyota, blev lanceret i 2015. Nu er Toyota klar med 2. generation af Mirai, som den hedder. Et navn, der betyder ”Fremtid” og fortsat er rettet mod fremtiden, for her og nu er samfundet kun i begrænset omfang klar til at tilbyde brint som et konkurrencedygtigt alternativ til benzin, dieselolie – og netværks-leveret elektricitet.

 

Ikke desto mindre vil det være en stor fejl, at sidde en sådan udmelding overhørig, når Toyota siger: Vi tror på brint. For om nogen har Toyota vist vejen, når det handler om miljørigtig mobilitet. Toyota var først med selvopladende hybrid, de er fortsat førende på verdensmarkedet, hvad den teknologi angår, og selvopladende hybridbiler er fortsat klart det bedste miljø-alternativ til de bilkunder, der ikke i praksis har adgang til opladning fra elnettet og måske endda har brug for at kunne bruge deres bil til længere ture.

 

Brint er fremtiden

Når Toyota så oven i købet sætter handling bag ordene, så lyt efter: Brint kommer, før eller siden, og har måske især en fremtid i svær-transport og i andre dele af samfundet, også den, der ikke er mobil.

 

Trods en vægt på 1900 kg er den nye Toyota Mirai dog ingen sværvægter. Men den er allerede nu et brugbart alternativ til elbiler, som alligevel vil overbelaste elnettet, hvis alle de elbiler, som politikerne ønsker ud på vejene, kommer ud at køre. Den nye Mirai har oven i købet en noget længere rækkevidde på en optankning end den hidtidige. Med fyldte tanke (for i Mirai ”Gen 2” har man anbragt tre af slagsen fornuftigt fordelt i bilen) kan man køre omkring 650 kilometer. Og uden at have prøvet det, er den rækkevidde antagelig nogenlunde ufølsom overfor de lave temperaturer, som til tider reducerer elbilernes rækkevidde voldsomt. Og så kan en brintbil tankes op på ligeså kort tid, som en konventionel diesel- eller benzinbil.

 

Elbil med eget nul-forurenende elværk

En brintbil er i virkeligheden en elbil. Brint og atmosfærisk luft blandes i en brændselscelle-stak på 330 individuelle celler (370 i den hidtidige Mirai). Det resulterer i en kemisk proces og derved skabes der elektricitet, som bilen så kører på. Det meste af tiden køres der på den helt frisk producerede elektricitet, men den nye Mirai har også et 45 kg 1,2 kWh litium-ion batteri, som stabiliserer energi-flowet (og i øvrigt oplades ved opsamling af bevægelsesenergien ved deceleration).

 

Resultatet er en bil med elbilens fordele (konkret 182 hestekræfter og 300 Nm), hurtighed og stilfærdighed. Den klarer 0-100 km/t på 9 sekunder, den er ikke meget mere støjende end en konventionel elbil (bortset fra lidt lyd fra de pumper, der sender luft og brint gennem brændselscellerne) men naturligvis: Den er fremfor alt stort set ikke forurenende under kørslen, for eneste udstødning er vand og luft, der endda er renere end den, der blev suget ind i bilens ”elværk”.

 

Minus emissioner

Det sidste skyldes, at den nye Mirai er udstyret med et avanceret kemisk filter i luftindtaget. Filteret renser den atmosfæriske luft, som skal være helt ren for effektivt at kunne levere ilt til den kemiske proces, dvs. at det sikrer, at der ikke kommer skadelige partikler ind i brændselscellerne. Det fjerner mellem 90 og 100 procent af partikler mellem 0 og 2,5 mikrometer i diameter fra luften og når luften er ude af systemet igen, er den med andre ord renere end forinden. Og nok så vigtigt: Filteret er dimensioneret til at holde hele bilens levetid.

 

Den nye Mirai kører omkring 10 procent længere på brinten end forgængeren, og energiforbruget, baseret på en realistisk gennemsnitspris, svarer til på benzin at kører 17-18 km/l. Det er i økonomisk forstand forholdsvis billigt, for hvor det umiddelbart ser billigt ud at køre på elektricitet, må man ikke glemme, at med gældende elpriser kan el-drift hurtigt blive en dyr fornøjelse under kolde vintertemperaturer. I øvrigt fungerer brændselscellerne helt ned til 30 minusgrader.

 

Brinten skal naturligvis produceres, men sker det ved hjælp af den overskudsstrøm, som vindermøller og andre el-producerende anlæg producerer fx ved lav efterspørgsel om natten, er den ligeså lavt forurenende som hvis strømmen lagres på batterier.

 

Mere gennemarbejdet og effektiv

Den nye Mirai er en mere gennemarbejdet og effektiv bil end forgængeren. Den er næsten 5 meter lang og en stor del af pladsen benyttes fortsat til brinttanke. En af tankene ligger på langs i bilen og fylder rummet ud, hvor nogle biler har en kardanaksel. Men det er en ret stor ”kardantunnel” der er tale om, og nok er den nye Mirai blevet en 5-personers bil – men benpladsen til den midterste passager er ret beskeden. Desuden er bagsædepladsen i det hele taget ikke overvældende, selvom den er større end i forgængeren, og den er trods alt en pæn stor og luksuøs bil.

 

Mirai ”Gen 2” (vores betegnelse) er bygget på samme platform som Lexus LS, den såkaldte TN GA-L, som sikrer såvel komfort som gode kurveegenskaber. De første internationale prøvekørsler, som ”Corona-sikkert” fandt sted i København, gav et vist billede af den nye bils køreegenskaber. Se on-board videoen her på siden og få en mere konkret fornemmelse af, hvad den byder på.

 

Fordi brintbiler er afgiftsfavoriseret har man kunnet opnå en listepris, der er 100.000 kroner lavere end forgængeren. Den billigste version koster 500.000 kroner og det er fortsat en net sum penge, som dog på den ene side er helt på niveau med bilens luksuøse egenskaber, men på den anden sættes i relief af, at der i skrivende stund kun er seks brint tankstationer i Danmark. Men der skulle som nævnt indledningsvis være flere på vej, stiller Toyota i udsigt.


Link til importøren

Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Mirai skal købes med hjertet >>>

Videotest: Toyota Mirai "Gen 2".

Vi har prøvekørt den helt nye og 2. generation af Toyota brintbilen, Mirai. Den lanceres i Danmark i marts måned og er både større, mere langtrækkende og kører markant bedre end forgængeren. Fuld HD.





Toyota Mirai "Gen 2" - hurtige fakta
Introduktion i Danmark: Marts 2021

Elmotor: 182 hk, 300 Nm. 0-100 km: 9,0 sek. Topfart: 175 km/t.

Brændselscellestak: 330 celler. 174 hk. Vægt: 52 kg.

Hybridbatteri: Litium-ion, 310,8 Volt. 1,2 kWh. Vægt: 44,6 kg.

Brændstof: Brint. Kapacitet: 5,6 kg.

Tre brinttanke bygget af plastik liner, kulfiber skal og glasfiber lag. Tankene er vejrtestet, brandtestet, kollisionstestet og skudtestet. Vægt ialt: 100 kg.

Optanksningstid: 3-5 minutter.

Brintforbrug (WLTP): 0,79 kg/100 km (19" hjul), 0,89 kg/100 km (20" hjul).

Rækkevidde (WLTP): 708 Km (19" hjul), 629 km (20" hjul).

Længde: 4,98 m.
Højde: 1,48 m.
Bredde: 1,89 m.
Vægt: 1900 kg.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt