Den helt nye Toyota Yaris
Cross, som kommer på markedet i Danmark sidst i
oktober i år, er skabt med fokus på europæiske
bilvaner. Der er tale om en global model, men den er
designet i Europa, den produceres på Toyotas fabrik
i Valenciennes i Frankrig og den er baseret på det
stærkt stigende europæiske marked for kompakte
SUV’er med hovedvægt på god praktik og alsidige
anvendelsesmuligheder.
Udgangspunktet er den noget
kortere Yaris model, men Yaris Cross er 24 cm
længere, 9 cm højere og 2 cm bredere. Frihøjden er
også øget med 2,5 cm, hvilket ikke lyder af meget,
men er med til at sikre en højere siddeposition –
noget som SUV-kunderne som regel sætter pris på. Den
ekstra plads er fortrinsvis kommet bagagerummet til
gode. Det er i den forhjulstrukne udgave på 397
liter (versus 286 liter i Yaris), hvilket gør en
mærkbar forskel. Det kan desuden øges til 1,1
kubikmeter, når bagsæderyglænene lægges ned.
Hvis man vælger
udstyrsversionen ”Elegant” disponerer man oven i
købet over et såkaldt Smart Cargo bagagerum, hvor
det smarte i al sin enkelhed består i en asymmetrisk
delelig bagagerumsbund, der i vandret plan flugter
bagsæderyglænene, når de lægges ned, men hvor
delingen også følger bagsæderyglænene. Derved kan
man udnytte den ekstra højde i bilens ene side og
har fordelen af det todelte bagagerum i den anden.
Omfattende basisudstyr
Kabinedesignet læner sig
meget op ad Yaris, og så tilbyder Toyota hele
striben af både kørehjælpemidler og
forbindelsesmuligheder – naturligvis afhængigt af
udstyrsniveau. Standard i enhver modelvariant er den
seneste generation af Toyotas sikkerhedspakke,
kaldet Toyota Safety Sense 2.5. Systemet er baseret
på en kombination af kamera og radar, som ikke
mindst er udgangspunktet for den adaptive fartpilot,
der også er standard (oven i købet med såkaldt
kø-funktion, hvor bilen holder afstanden til den
forankørende helt ned til nul km/t).
Det aktive
nødbremsningssystem advarer både visuelt og med lyd,
inden den automatiske opbremsning aktiveres. Den
reducerer bilens hastighed med 50 km/t og bremser
som sådan bilen helt ned, hvis man befinder sig i
byområde med tilsvarende fartgrænse.
Systemet inkluderer også
vognbaneassistent, dynamisk skiltegenkendelse samt
op- og nedblænding af fjernlys – i de højeste
udstyrsversioner også med matrix-baseret LED forlys.
Helt basalt er også klimaanlæg standard ligesom fx
el-sideruder foran, højdejusterbart førersæde og
elektronisk parkeringsbremse.
Udstyr til rimelige penge
Går man udstyrsniveauet op
fra den grundliggende ”Essential” til ”Active”
(30.000 kroner ekstra) får man desuden DAB+ radio
med 6 højtalere, varme i forruden, Fuld LED lygter,
regnsensor, læderrat med varme og nøglefri
betjening. Også 16” alufælge er da standard ligesom
8” berøringsskærm, bakkamera, elruder også bag,
sædevarme samt smarttelefon-integration med Apple
CarPlay og Android Auto. Intet under at Toyota i
Danmark forventer at halvdelen af alle solgte Yaris
Cross vil være Active.
Som udgangspunkt er der fire
højere udstyrsniveauer og flere udstyrspakker, som
typisk er inkluderet, når man bevæger sig opad i
udstyrsniveauer. Det højeste udstyr er i
introduktionsfasen ”Premium Edition”, men da er
prisen også krøbet op på 330.000 kroner, hvilket
egentlig heller ikke er galt: Her inkluderer
udstyret eksempelvis 2-zone klimaanlæg, lædersæder,
førnævnte matrix forlygter, JBL Premium lydanlæg,
P-sensorer for og bag samt 18” alufælge.
Direkte vejkontakt
Hvad sidstnævnte angår var
bilerne ved de første internationale testkørsler
alle udrustet med 18” fælge og 215/50-18 dæk. Den
ellers ret tilgivende og komfortable affjedring blev
da suppleret af en naturligt nok ret direkte respons
fra de små ujævnheder i underlaget. I undertegnedes
optik er 18” hjulene ikke nødvendigvis den bedste
løsning, hvis affjedringskomfort har høj prioritet –
men vi har ikke prøvet andet. Omvendt vejer bilen
blot 1170 kg (90 kg mere for AWD), og de agile
køreegenskaber klæder bilen – og forårsager i øvrigt
minimal krængning.
Desuden har Toyota udviklet
et sæt af ”Connected Services”, som skaber trådløs
forbindelse til bilen, kaldet Smart Connect. Med
systemet kan man fra sin smarttelefon eksempelvis
finde sin parkerede bil, fjernstyre klimaanlægget,
åbne og lukke dørene og meget andet.
|