Bedre sent end aldrig.
Faktisk meget bedre lidt halvsent. For et faktum er
det, at Toyota med den helt nye Yaris Cross rammer
direkte ind i kernen på det veletablerede såkaldte
B-SUV-segment med en yderst vellykket bil. Oven i
købet til priser, der er til at betale – også selvom
hybridteknologien ikke er på finansloven.
Toyota har skabt en SUV med
en ganske attraktiv benzinøkonomi. Selvopladende
hybridbiler er Toyotas ekspertise område, og gennem
en målrettet udvikling og tilpasning har man kunnet
skabe en bil, der trods navnet er noget større end
den Yaris, som den har navnefællesskab med. Den
billigste version til 225.000 kroner kører 22,7 km/l
(WLTP) og det er rigtig godt i den kategori, hvor
eksempelvis den noget kortere VW T-Cross med 110 hk
og DCT-gear kører 15,6 km/l og som end ikke den også
ret populære Citroën C3 Aircross med 110 hestes
dieselmotor og manuelt gear forbrugsmæssigt kan
hamle op med.
25 km/l i praksis
Den nye Toyota Yaris Cross
lander på det danske marked sidst i oktober, men vi
har allerede kørt den ifm. med de første
internationale testkørsler. Og vi opnåede faktisk et
forbrugstal på omkring 25 km/l, godt nok på stærkt
trafikerede belgiske lande- og motorveje tæt ved
Bruxelles og det historiske Waterloo syd for
hovedstaden. Men det skete i udgaven med
forhjulstræk, 18” hjul og masser af udstyr, som
teoretisk set trækker det officielle forbrugstallet
ned i nærheden af 20 km/l – det er ikke altid lige
let med de målemetoder, som, har vi ved flere
lejligheder konstateret, ikke præcis er på
hybridbilernes side.
Ikke desto mindre er det,
hvad vi opnåede – uden det store besvær, bl.a. fordi
bilen i størstedelen af tiden slet ikke anvender
benzinmotoren, men alene drives af den strøm, som
bilen selv har skabt eller genskabt.
Sandt at sige har vi i øvrigt
lidt svært ved seriøst at kalde den en Yaris. For
man skal ikke ”dømme Yaris” ud fra Cross-modellens
design. Visse fællestræk er der, men de er ikke
særlig iøjefaldende. Bagfra ligner den en mindre
udgave af den mellemstore RAV4 hybrid og forfra
ligner den… tja, døm selv på billederne, men det er
svært at sammenligne med noget som helst
Toyota-agtigt. Den ser ikke ud som en Yaris og
egentlig heller ikke en RAV4. Måske er det bare
sådan, en Yaris Cross skal se ud – og så skal man så
siden huske at tilføje ”Cross”, når man fortæller om
bilen.
Tekniske fællestræk
I tekniske forstand er
Cross’en dog tæt på Yaris. De er begge baseret på
TNGA GA-B platformen, akselafstanden er ens, men
hjulophængene er forskellige. Det har medført den
lille ikke uvigtige detalje, at selvom Yaris Cross
med sine 4,18 meter er ikke mindre end 24 cm længere
end Yaris, er det beskedent, hvilken glæde
bagsædepassagererne har af det. Lidt mere plads i
højden, men benpladsen er moderat – om end man trods
Crossens mulighed for firehjulstræk ikke skal snuble
over en kardantunnel ved ind- og udstigning.
Yaris Cross kan nemlig også
leveres med All Wheel Drive. Derved bliver den en i
undertegnedes optik ægte SUV. Den har nemlig også en
frihøjde på 17 cm og de to faktorer tilsammen gør
den til en ægte SUV – modsat visse konkurrerende
bilmodeller, der alene kan købes med forhjulstræk og
retteligt burde kategoriseres crossover.
AWD
All Wheel Drive er også den
rette betegnelse, for den har ikke offroad
egenskaber, selvom den har træk på alle fire hjul.
Gætter vi på, for den bageste induktions elmotor
leverer beskedne 5,3 hestekræfter, men omvendt også
et ret overbevisende drejningsmoment på 52 Nm. Vi
har godt nok prøvet AWD-versionen også, men ikke på
løst underlag. Og på tør asfalt uden de store
muligheder for af trafikale grunde for alvor at
fornemme bilens kurveegenskaber, er der ganske
enkelt ingen mærkbar forskel på den forhjulstrukne
udgave og AWD-versionen. Og det til trods for at
bageste hjulophæng er forskellige. FWD udgaven har
en torsionsbagaksel og AWD versionen har et kompakt
dobbelt wishbone ophæng.
I regn og sne er det dog
indlysende, at AWD-systemet, især pga. af det store
drejningsmoment allerede i startøjeblikket, vil være
en stor hjælp for fremkommeligheden. Med en på 750
kg begrænset anhængervægt på hybrid-udgaven er den
lille elmotor passende til at assistere fremdriften
ved lav fart. Yaris produceres i øvrigt også i en
125-hestes ”ICE”-udgave, men den lanceres ikke i
Danmark, hvor Toyota traditionelt har stor succes
med hybridbilerne.
116 hybrid-heste samt
automatgear
Hybrid drivlinen i Yaris
Cross er godt nok ny, men grundliggende i det store
hele som i Yaris Hybrid. Dvs. en 3-cylindret 1,5
liters Atkinson cycle benzinmotor, der leverer op
til 92 hestekræfter og et drejningsmoment på max 120
Nm/3600-4800 omdr./min. Elmotoren er bygget sammen
med benzinmotoren og er en permanent magnet
synkronmotor på 80 hk og 141 Nm. Systemeffekten er
116 hk, fordi elmotorens effekt understøtter
benzinmotoren især ved dens lavere omdrejningstal.
Og så leveres kræfterne gennem en trinløs E-CVT
automatgearkasse.
Det var helt åbenlyst, at drivlinen passede godt til de
belgiske landeveje, som også iblandt førte gennem
ret kuperede landskaber. De officielle
accelerationstal siger 11,2 respektive 11,8 sekunder
(FWD/AWD), men især ved lav hastighed fornemmede man
et ivrigt accelerationspotentiale, hvilket givet vis
direkte kan tilskrives elmotoren fortil. Foruden den
drivende elmotor består enheden også af en separat
men sammenbygget generator, som sikrer, at der hele
tiden er strøm nok på det lille 27 kg lette 177,6
Volts batteri til, at det kan levere den krævede
energi.
Link til importøren |