- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Test:

Toyota Yaris Cross


Helt ny kompakt SUV rammer lige i plet


Af Søren Clauding – 1. september 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bedre sent end aldrig. Faktisk meget bedre lidt halvsent. For et faktum er det, at Toyota med den helt nye Yaris Cross rammer direkte ind i kernen på det veletablerede såkaldte B-SUV-segment med en yderst vellykket bil. Oven i købet til priser, der er til at betale – også selvom hybridteknologien ikke er på finansloven.

 

Toyota har skabt en SUV med en ganske attraktiv benzinøkonomi. Selvopladende hybridbiler er Toyotas ekspertise område, og gennem en målrettet udvikling og tilpasning har man kunnet skabe en bil, der trods navnet er noget større end den Yaris, som den har navnefællesskab med. Den billigste version til 225.000 kroner kører 22,7 km/l (WLTP) og det er rigtig godt i den kategori, hvor eksempelvis den noget kortere VW T-Cross med 110 hk og DCT-gear kører 15,6 km/l og som end ikke den også ret populære Citroën C3 Aircross med 110 hestes dieselmotor og manuelt gear forbrugsmæssigt kan hamle op med.

 

25 km/l i praksis

Den nye Toyota Yaris Cross lander på det danske marked sidst i oktober, men vi har allerede kørt den ifm. med de første internationale testkørsler. Og vi opnåede faktisk et forbrugstal på omkring 25 km/l, godt nok på stærkt trafikerede belgiske lande- og motorveje tæt ved Bruxelles og det historiske Waterloo syd for hovedstaden. Men det skete i udgaven med forhjulstræk, 18” hjul og masser af udstyr, som teoretisk set trækker det officielle forbrugstallet ned i nærheden af 20 km/l – det er ikke altid lige let med de målemetoder, som, har vi ved flere lejligheder konstateret, ikke præcis er på hybridbilernes side.

 

Ikke desto mindre er det, hvad vi opnåede – uden det store besvær, bl.a. fordi bilen i størstedelen af tiden slet ikke anvender benzinmotoren, men alene drives af den strøm, som bilen selv har skabt eller genskabt.

 

Sandt at sige har vi i øvrigt lidt svært ved seriøst at kalde den en Yaris. For man skal ikke ”dømme Yaris” ud fra Cross-modellens design. Visse fællestræk er der, men de er ikke særlig iøjefaldende. Bagfra ligner den en mindre udgave af den mellemstore RAV4 hybrid og forfra ligner den… tja, døm selv på billederne, men det er svært at sammenligne med noget som helst Toyota-agtigt. Den ser ikke ud som en Yaris og egentlig heller ikke en RAV4. Måske er det bare sådan, en Yaris Cross skal se ud – og så skal man så siden huske at tilføje ”Cross”, når man fortæller om bilen.

 

Tekniske fællestræk

I tekniske forstand er Cross’en dog tæt på Yaris. De er begge baseret på TNGA GA-B platformen, akselafstanden er ens, men hjulophængene er forskellige. Det har medført den lille ikke uvigtige detalje, at selvom Yaris Cross med sine 4,18 meter er ikke mindre end 24 cm længere end Yaris, er det beskedent, hvilken glæde bagsædepassagererne har af det. Lidt mere plads i højden, men benpladsen er moderat – om end man trods Crossens mulighed for firehjulstræk ikke skal snuble over en kardantunnel ved ind- og udstigning.

 

Yaris Cross kan nemlig også leveres med All Wheel Drive. Derved bliver den en i undertegnedes optik ægte SUV. Den har nemlig også en frihøjde på 17 cm og de to faktorer tilsammen gør den til en ægte SUV – modsat visse konkurrerende bilmodeller, der alene kan købes med forhjulstræk og retteligt burde kategoriseres crossover.

 

AWD

All Wheel Drive er også den rette betegnelse, for den har ikke offroad egenskaber, selvom den har træk på alle fire hjul. Gætter vi på, for den bageste induktions elmotor leverer beskedne 5,3 hestekræfter, men omvendt også et ret overbevisende drejningsmoment på 52 Nm. Vi har godt nok prøvet AWD-versionen også, men ikke på løst underlag. Og på tør asfalt uden de store muligheder for af trafikale grunde for alvor at fornemme bilens kurveegenskaber, er der ganske enkelt ingen mærkbar forskel på den forhjulstrukne udgave og AWD-versionen. Og det til trods for at bageste hjulophæng er forskellige. FWD udgaven har en torsionsbagaksel og AWD versionen har et kompakt dobbelt wishbone ophæng.

 

I regn og sne er det dog indlysende, at AWD-systemet, især pga. af det store drejningsmoment allerede i startøjeblikket, vil være en stor hjælp for fremkommeligheden. Med en på 750 kg begrænset anhængervægt på hybrid-udgaven er den lille elmotor passende til at assistere fremdriften ved lav fart. Yaris produceres i øvrigt også i en 125-hestes ”ICE”-udgave, men den lanceres ikke i Danmark, hvor Toyota traditionelt har stor succes med hybridbilerne.

 

116 hybrid-heste samt automatgear

Hybrid drivlinen i Yaris Cross er godt nok ny, men grundliggende i det store hele som i Yaris Hybrid. Dvs. en 3-cylindret 1,5 liters Atkinson cycle benzinmotor, der leverer op til 92 hestekræfter og et drejningsmoment på max 120 Nm/3600-4800 omdr./min. Elmotoren er bygget sammen med benzinmotoren og er en permanent magnet synkronmotor på 80 hk og 141 Nm. Systemeffekten er 116 hk, fordi elmotorens effekt understøtter benzinmotoren især ved dens lavere omdrejningstal. Og så leveres kræfterne gennem en trinløs E-CVT automatgearkasse.

 

Det var helt åbenlyst, at drivlinen passede godt til de belgiske landeveje, som også iblandt førte gennem ret kuperede landskaber. De officielle accelerationstal siger 11,2 respektive 11,8 sekunder (FWD/AWD), men især ved lav hastighed fornemmede man et ivrigt accelerationspotentiale, hvilket givet vis direkte kan tilskrives elmotoren fortil. Foruden den drivende elmotor består enheden også af en separat men sammenbygget generator, som sikrer, at der hele tiden er strøm nok på det lille 27 kg lette 177,6 Volts batteri til, at det kan levere den krævede energi.
Link til importøren

Andre Toyota Prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Ny praktisk og alsidig kompakt SUV >>>

Gennemtænkt i første forsøg >>>
Videotest: Toyota Yaris Cross HybridVi har prøvekørt den helt nye Toyota Yaris Cross på snoede belgiske landeveje syd for Bruxelles. Den er en komplet kompakt SUV med masser af praktik og køreegenskaber - ja, se selv.... Fuld HD.





Hybridmotoren inkluderer såvel en elektrisk fremdriftsmotor som en generator, der sikrer strømmen på den lille batteri.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt