Egentlig skulle den første B-SUV fra Toyota være
præsenteret på Genève Motor Show i begyndelsen af
marts. Men sådan blev det så ikke. Og som
corona-krisen har udviklet sig, var det logisk, at
den nye bil skulle præsenteres on-line. Det er
præcis hvad Toyota dags dato har gjort.
Detaljerne var ikke mange – men der er også et års
tid til, at den nye Yaris Cross, som den er døbt,
produktionsteknisk vil kunne køre ud på de
europæiske landeveje. Nu må vi jo se, hvordan
praktikken er blevet til den tid, men et faktum er
det, at den nye Yarís Cross virker ualmindelig
gennemtænkt.
Det europæiske snit er vigtigt. For det er Toyotas
designcenter nær Nice i Sydfrankrig, der har stået
for udviklingen af den nye bil, som man måske i
kraft af navnet og den tekniske platform kan kalde
en Yaris version, men som adskiller sig væsentligt
fra den nye Yaris. Den skulle vi have testkørt i
denne tid, med henblik på introduktion i Danmark i
sensommeren. Men også det projekt er af lidt for
naturlige årsager for en tid sat på stand-by.
Ægte SUV
Med et perspektiv, der rækker et år frem i tiden, er
det selvfølgelig ikke alle detaljer, Toyota har
offentliggjort. Men netop familieskabet med den nye
Yaris gør, at mange grundliggende elementer ikke er
overraskende. For eksempel, at den nye Yaris Cross
kommer som en hybrid med samme 116-hestes drivline,
som også er på vej i Yaris. Men Yaris Cross er 9 cm
højere, 2 cm bredere og ikke mindre end 24 cm
længere. Den er desuden hævet 3 cm. De tal
dokumenterer direkte, at bilerne er markant
forskellige – om end akselafstanden er den
samme.
Og så vil Yaris Cross også kunne fås med
firehjulstræk, hvilket klassificerer den som en ægte
SUV og ikke en crossover, som flere af kollegerne
har valgt at kalde for SUV’er. Men sådan er der så
meget…
Danske eftervirkninger
Toyota læner sig i øvrigt generelt mere og mere op
af sin europæiske udviklings- og designafdeling, når
mobilitetsgiganten udvikler nye modeller. Det tog
for alvor fart for godt tre år siden, da den danske
bildesigner, Stephan Rasmussen, havde en finger med
i spillet i designet af Toyota C-HR, mens den nye
Corolla stationcar, der kom i fjor, er udviklet og
bygget i Europa med sigte på de europæiske kunder.
Hybrid drivlinen i Yaris Cross er Toyotas nyeste,
fjerde generation hybridteknologi og den nye Yaris
Cross er den ene af de første to modeller, der
benytter sig af Toyotas nyudviklede trecylindrede
1,5-liters hybridmotor. Toyota oplyser, at motoren
præsterer verdens hurtigste forbrændingshastighed,
hvilket sikrer et stort drejningsmoment ved lave
omdrejningstal og desuden bidrager med et lavt
brændstofforbrug. Et avanceret balancemodul hjælper
samtidig med at reducere motorstøj og vibrationer.
Bedre end diesel
Toyota oplyser endvidere, at den nye hybridmotor har
en termisk effektivitet på op til 40 procent,
hvilket er bedre end en typisk dieselmotor. Det er
også med til, at sikre en CO2-udledning på under 120
g/km (WLTP).
Den nye Yaris Cross er udviklet efter Toyotas New
Global Architecture (TNGA) filosofi og skal da også
på Toyotas fabrik i Valenciennes i Nordfrankrig
bygges side om side med den kommende Yaris på den
helt nye GA-B platform. Og så skal man holde fokus,
når man vælger drivline, for sammen med det såkaldte
intelligente firhjulstræk, får man også et avanceret
dobbelt wishbone hjulophæng.
Firehjulstræksystemet i sig selv er også ganske
avanceret og er baseret på et elektrisk system, der
er mere kompakt, og som vejer mindre end kendte
mekaniske systemer. Når bilen sætter i gang og under
acceleration dirigerer systemet drejningsmomentet
til bagakslen. Under normal kørsel benytter Yaris
Cross sig udelukkende af forhjulstrækket, men ved
dårlige forhold på vejen som fx våde brosten, ved
skybrud, snedækkede veje eller i sand slår det
intelligente firehjulstræk automatisk til.
Omfattende sikkerhedspakke
Den nye Yaris Cross, fås som standard med 2.
generation af Toyotas omfattende sikkerhedspakke,
Toyota Safety Sense, som bl.a. indeholder automatisk
nødbremse med registrering af både biler, fodgængere
og cyklister, adaptiv fartpilot med kø-funktion og
vejbaneassistent med aktiv styring samt meget mere.
Toyota forventer, at producere mere end 150.000
Yaris Cross om året og dermed vil den nye Yaris og
den nye Yaris Cross tegne sig for mere end hver
tredje solgte Toyota i Europa.
Link til importøren |