- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Verdenspremiere: Toyota Yaris Cross

Gennemtænkt i første forsøg


Af Søren Clauding – 23. april 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig skulle den første B-SUV fra Toyota være præsenteret på Genève Motor Show i begyndelsen af marts. Men sådan blev det så ikke. Og som corona-krisen har udviklet sig, var det logisk, at den nye bil skulle præsenteres on-line. Det er præcis hvad Toyota dags dato har gjort.

 

Detaljerne var ikke mange – men der er også et års tid til, at den nye Yaris Cross, som den er døbt, produktionsteknisk vil kunne køre ud på de europæiske landeveje. Nu må vi jo se, hvordan praktikken er blevet til den tid, men et faktum er det, at den nye Yarís Cross virker ualmindelig gennemtænkt.

 

Det europæiske snit er vigtigt. For det er Toyotas designcenter nær Nice i Sydfrankrig, der har stået for udviklingen af den nye bil, som man måske i kraft af navnet og den tekniske platform kan kalde en Yaris version, men som adskiller sig væsentligt fra den nye Yaris. Den skulle vi have testkørt i denne tid, med henblik på introduktion i Danmark i sensommeren. Men også det projekt er af lidt for naturlige årsager for en tid sat på stand-by.

 

Ægte SUV

Med et perspektiv, der rækker et år frem i tiden, er det selvfølgelig ikke alle detaljer, Toyota har offentliggjort. Men netop familieskabet med den nye Yaris gør, at mange grundliggende elementer ikke er overraskende. For eksempel, at den nye Yaris Cross kommer som en hybrid med samme 116-hestes drivline, som også er på vej i Yaris. Men Yaris Cross er 9 cm højere, 2 cm bredere og ikke mindre end 24 cm længere. Den er desuden hævet 3 cm. De tal dokumenterer direkte, at bilerne er markant forskellige – om end akselafstanden er den  samme.

 

Og så vil Yaris Cross også kunne fås med firehjulstræk, hvilket klassificerer den som en ægte SUV og ikke en crossover, som flere af kollegerne har valgt at kalde for SUV’er. Men sådan er der så meget…

 

Danske eftervirkninger

Toyota læner sig i øvrigt generelt mere og mere op af sin europæiske udviklings- og designafdeling, når mobilitetsgiganten udvikler nye modeller. Det tog for alvor fart for godt tre år siden, da den danske bildesigner, Stephan Rasmussen, havde en finger med i spillet i designet af Toyota C-HR, mens den nye Corolla stationcar, der kom i fjor, er udviklet og bygget i Europa med sigte på de europæiske kunder.

 

Hybrid drivlinen i Yaris Cross er Toyotas nyeste, fjerde generation hybridteknologi og den nye Yaris Cross er den ene af de første to modeller, der benytter sig af Toyotas nyudviklede trecylindrede 1,5-liters hybridmotor. Toyota oplyser, at motoren præsterer verdens hurtigste forbrændingshastighed, hvilket sikrer et stort drejningsmoment ved lave omdrejningstal og desuden bidrager med et lavt brændstofforbrug. Et avanceret balancemodul hjælper samtidig med at reducere motorstøj og vibrationer.

 

Bedre end diesel

Toyota oplyser endvidere, at den nye hybridmotor har en termisk effektivitet på op til 40 procent, hvilket er bedre end en typisk dieselmotor. Det er også med til, at sikre en CO2-udledning på under 120 g/km (WLTP).

 

Den nye Yaris Cross er udviklet efter Toyotas New Global Architecture (TNGA) filosofi og skal da også på Toyotas fabrik i Valenciennes i Nordfrankrig bygges side om side med den kommende Yaris på den helt nye GA-B platform. Og så skal man holde fokus, når man vælger drivline, for sammen med det såkaldte intelligente firhjulstræk, får man også et avanceret dobbelt wishbone hjulophæng.

 

Firehjulstræksystemet i sig selv er også ganske avanceret og er baseret på et elektrisk system, der er mere kompakt, og som vejer mindre end kendte mekaniske systemer. Når bilen sætter i gang og under acceleration dirigerer systemet drejningsmomentet til bagakslen. Under normal kørsel benytter Yaris Cross sig udelukkende af forhjulstrækket, men ved dårlige forhold på vejen som fx våde brosten, ved skybrud, snedækkede veje eller i sand slår det intelligente firehjulstræk automatisk til.

 

Omfattende sikkerhedspakke

Den nye Yaris Cross, fås som standard med 2. generation af Toyotas omfattende sikkerhedspakke, Toyota Safety Sense, som bl.a. indeholder automatisk nødbremse med registrering af både biler, fodgængere og cyklister, adaptiv fartpilot med kø-funktion og vejbaneassistent med aktiv styring samt meget mere.

 

Toyota forventer, at producere mere end 150.000 Yaris Cross om året og dermed vil den nye Yaris og den nye Yaris Cross tegne sig for mere end hver tredje solgte Toyota i Europa.
Link til importøren

Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Præsentation af ny Toyota Yaris >>>










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt