Visuelt er den nye KIA
Sorento klart mere moderne og langt mere
sofistikeret end forgængeren, og det sætter den i
særklasse. Den er virkelig anderledes end
konkurrenterne, mere appellerende og elegant. Uden
at det karakteristiske tiger-næsedesign er gået
fløjten. Samme elegance er genspejlet i interiøret.
Dertil kommer hele listen af
kørehjælpemidler, der foruden de efterhånden næsten
traditionelle, som fx adaptiv fartpilot,
vognbaneassistent med ”Lane following Assist”, Fuld
LED lys osv. byder på nye og anderledes
fortolkninger af funktionerne.
Man bliver på vejen
Vognbaneassistenten kan også
aflæse vejkanter. Vejskiltegenkendelsen regulerer
ikke bilens hastighed, når en farttavle passeres,
men spørger først. Motorvejsassistenten centrerer
bilens placering midt i vejbanen og kø-funktionen
tillader automatisk genstart efter stilstand i op
til 30 sekunder (derefter skal man blot selv lige
træde let på speederen).
I kurver sænkes farten
automatisk, hvis man tenderer til at køre for
hurtigt, bl.a. baseret på GPS-signaler. Og foruden
en ordinær automatisk nødbremse er systemet også
indrettet på, at registrere og reagere på fx
modkørende færdsel, hvis man selv skal foretage fx
en venstredrejning.
Sidespejle med spejl og
skærm
KIA har desuden monteret
kameraer i sidespejlene – ikke til at erstatte
sidespejle med skærme på instrumentpanelet, som
visse kolleger har gjort, men til at supplere
sidespejlene, når afviserblinket slås til. I
instrumenterne lige foran føreren vises hvad højre
sidespejls-kamera ”ser”, når man svinger til højre,
og tilsvarende til venstre. Det er en god sikkerhed
og meget bedre end de traditionelle Blind Spot lys,
som Sorento’en i øvrigt også har.
Head-up display, bakkamera,
surround view monitor etc. er naturligvis standard,
men nyt er et system, der låser fx venstre sidedøre,
hvis man ved parkering er i færd med at åbne dem,
når en anden trafikant er i færd med at passerer
Sorento’en. Foruden rear cross traffic advarsel har
bilen også aktiv opbremsning under bakning, så man
kan undgå kollision – men det er set hos andre også.
Børnene må ikke glemmes
Og så skal man ikke uden
advarsel forlade sin bil med et barn siddende i
barnestolen på bagsædet – ikke uden en advarsel
herom i hvert fald.
Sidst men ikke mindst giver
en såkaldt UVO Connect app mulighed for, at
kommunikere direkte med bilen, så man fx kan
planlægge en rute på sin smarttelefon inden afgang
og den transmitteres derpå til bilen, når man er
steget ind. Og når bilen siden forlades, viser appen
vejen til bestemmelsespunktet vha. smarttelefonen.
|