Det er en klart bedre kørende
bil, KIA lancerer, i form af det nye luksuøse
flagskib, KIA Sorento. Og den store SUV byder også
på bred anvendelighed, såvel som masser af moderne
kørehjælpemidler.
De første internationale
prøvekørsler skulle have fundet sted i Malaga i
Sydspanien, hvor vejret som regel er godt på denne
årstid. Heldigvis samarbejdede vejrguderne, da det
danske corona-erstatningsarrangement fandt sted på
østfynske landeveje, og der var god anledning til,
at afprøve de nye biler under kørselsforhold, meget
mere lig danske bilisters behov. Det er mere
besværligt for KIA, men egentlig ret hensigtsmæssigt
for vurderingen af bilerne.
Diesel og hybrid – men
PHEV er på vej
Desværre var plug-in hybrid
udgaven ikke parat endnu, for den kunne, hvis
Folketinget lever op til deres miljø-erklæringer og
fortsat favoriserer elektrificerede biler, godt gå
hen at blive det mest fordelagtige tilbud. Men der
var mulighed for, at prøve både den 202-hestekræfter
momentstærke dieselversion, som er det rette valg,
hvis man skal trække en anhænger på op til 2500 kg,
og en overbevisende 230 hestes selvopladende
hybrid-variant.
Fælles for de to, og for alle
tre – for Plug-In Hybrid Vehicle (PHEV) udgaven er
klar også i Danmark, når KIA Sorento lanceres først
i 2021 – er, at de alene markedsføres med
firehjulstræk. Det er en god idé, for i begge de
prøvekørte biler var firehjulstrækket med til, at
sikre meget stabile køreegenskaber på de ikke altid
lige plane danske provinsveje.
Hybrid er også godt
On-board videoen her på siden
giver en fornemmelse af den nye Sorento, med
dieselkræfter i maskinrummet samt et helt nyudviklet
8-trins ”vådt” dobbeltkoblingsautomatgear. Men
oplevelsen af hybridversionen er bestemt ikke
dårligere, tvært imod. For det er en meget
velafstemt hybridteknologi, der benyttes, baseret på
en 1,6 liters 180-hestes turbobenzinmotor og en
60-hestes elmotor. Det er en 6-trins
automatgearkasse, der styrer samspillet initieret
gennem et såkaldt shift-by-wire system, hvilket
giver en yderst præcis reaktion, når der skal
skiftes gear.
I begge versioner kan der
vælges mellem forskellige køreindstillinger, der dog
ikke ændrer på affjedringen. Der er fast affjedring,
dog tilpasset den enkelte drivline og bilens
vægtforhold, baseret på en avanceret ophængning af
de forreste McPherson fjederben (der inkluderer en
såkaldt #-formet underramme) samt et regulært
multilink baghjuls-ophæng.
Strammere affjedring
KIA har forsætligt gjort
affjedringen strammere end i den hidtidige model,
hvorved man er tæt på den affjedringsfornemmelse,
europæiske og måske især også danske bilister sætter
pris på. Karrosseriet er i forhold til forgængeren
både lettere, mere vridningsstabilt og stærkere.
Derved har man netop skabt grundlaget for, at kunne
få den stivere affjedring til at virke.
Køreoplevelsen underbygges af en mere direkte
styring og hjulgeometrien både foran og bagude er
tilpasset europæiske ønsker.
Kørekomforten er dog fortsat
høj (se on-board videoen) og støjniveauet i begge
versioner yderst lavt. Dieseludgaven er dog
strammere end hybridudgaven, måske fordi den derved
nemmere vil kunne håndtere de 2500 kg, den må
trække, men måske også, fordi den prøvekørte bil
havde 20” fælge med 255 mm brede 45 procent
lavprofildæk i stedet for 235/55-19 hjul.

20" hjulene ovenfor klæder
dieselbilen men gør også affjedringen mere
spændstig.
19" hjulene på
hybrid-versionen nedenfor er smallere og formentlig
mere benzinbesparende.

Indretningen er med til, at
gøre Sorento bredt anvendelig. I Danmark
markedsføres alene de 7-sædede udgaver, som bl.a.
udmærker sig ved indstigningsforhold til de to
bageste siddepladser, der kun kræver en smule
akrobatik. Pladsen deromme er OK, men det er helt
klart bilens øvrige fem siddepladser, de fleste vil
foretrække.



|