Med den helt nye KIA Sorento
strammer KIA grebet om det såkaldte D-SUV segment.
Allerede da sidste generation af den velvoksne SUV
blev introduceret, havde KIA sat fokus på biler som
BMW X5, Audi Q5, Volvo XC60/80 og tilsvarende
modeller i det såkaldte premium segment.
Det har dog ikke været
umuligt for den koreanske fabrik, for alvor at
udfordre de nævnte mærker, der har siddet tungt på
markedet, men ting tager tid og det har da heller
ikke fået KIA til at opgive indsatsen. Så allerede
nu, blot fem år efter den hidtidige 3. generation så
dagens lys, er man klar med en helt ny Sorento.
Plug-in betyder meget
I Danmark har KIA Sorento
heller ikke været en gigant-sælger. Det har KIA’s
portefølje af plug-in hybrider til gengæld, så
derfor er det ingen dum ting, at den nye Sorento
også kommer i en PHEV-version. Den fortsatte succes
kræver dog, at Folketinget forlænger den favorable
beskatning af plug-in hybrider i det nye år, for
dels er den nye Sorento plug-in hybrid ikke i
produktion før til november, dels vil bilerne først
blive introduceret i Danmark i begyndelsen af 2021.
Sker det, at politikerne
holder fast i den grønne linje, og plug-in hybrider
fortsat vil være fordelagtige, er der næsten pr.
definition dømt succes for KIA. Sker det ikke, er
det en problemstilling, der rammer alle – men dér
står KIA nu ikke dårligt, fordi Sorento også
lanceres i en udgave med dieselmotor, såvel som en
selvopladende hybrid. Mere om det længere nede…
Langt på el
I forbindelse med de første
internationale prøvekørsler, der i den verserende
Corona-tid for danskernes vedkommende blev afholdt i
Danmark, var plug-in hybrid udgaven naturligt nok
ikke til rådighed, da den ikke er sat i produktion
endnu. Men KIA har oplyst, at dens 180-hestes
turbobenzinmotor (som også findes i den nye Sorento
Hybrid) suppleres af en elmotor, der yder op til 90
hestekræfter, hvilket giver en systemeffekt på op
til 265 hk og et drejningsmomentmaksimum på 350 Nm.
Den elektriske rækkevidde for den 4,81 meter lange
SUV er endnu ikke oplyst, men batteriet er på 13,8
kWh.
KIA i Danmark, repræsenteret
af Nellemann koncernen, var førende på plug-in’er
inden der blev taget hul på 2020. I årets første
seks måneder blev de godt nok overhalet indenom af
Ford med den nye Kuga PHEV, men KIA er fortsat nr. 2
med dobbelt så mange solgte PHEV’er (godt 2000
eksemplarer) som nr. 3 på listen, Mitsubishi.
Bedre end premium-mærkerne
Set i forhold til de
førnævnte etablerede premium mærker var Mercedes
bedst med blot en sjettedel så mange solgte
plug-in’er som KIA, dog tæt fulgt af Volvo. Og
søstermærket Hyundai har kun solgt en tiendedel så
mange PHEV’er i første halvår 2020 som KIA. Endnu
længere nede på listen følger så BMW, DS og Audi.
Som nævnt er Sorento PHEV
ikke den eneste modelvariant, der lanceres i 2021.
kunderne vil også kunne vælge mellem en
selvopladende hybrid såvel som en kraftig 202-hestes
dieselmodel (se on-board videoen her på siden), der
med firehjulstræk vil være ideel til at trække en
stor anhænger. Faktisk må den trække op til 2500 kg
– men man må ikke glemme, at det herhjemme fordrer
et førerbevis, der giver lov dertil, hvis man vil
benytte den fulde træk kapacitet.
Fornuftig brændstoføkonomi
I forbindelse med den danske
præsentation blev forbrugstallet for dieselmotoren
oplyst til 14,7-15,4 km/l (WLTP). Men iht. tysk
brochuremateriale er forbrugstallet for
AWD-versionen med dieselmotor, 6,0-5,7 l/100 km –
dvs. 16,7-17,5 km/l i gennemsnit – hvilket er et
acceptabelt tal for så stor og så kraftig en bil. Ud
fra de tal, bilens on-board computer opgjorde under
vores prøvekørsel, hælder vi lidt til de tyske tal,
og det er da også dem, vi har oplyst i videoen her
på siden – om end det talte sprog oplyste det danske
tal (det var endnu inden prøvekørslen var
afsluttet). Det skal dog tilføjes, at det tyske tal
måske gælder udgaven med blot 5 sæder.
Ved de første prøvekørsler
stiftede vi bekendtskab med de to til rådighed
værende versioner, begge med AWD. Dieseludgaven var
potent i kraft af det store drejningsmoment på op
til 440 Nm, hvorimod hybrid-versionen både hvad
angår kørekomfort og vejegenskaber var den mest
komfortable (ikke mindst støjniveauet var
overbevisende lavt).
Mange hybrid-kræfter
Det kan hænge sammen med
anderledes vægtforhold, hvor hybridbilen er
marginalt tungere, men måske især en anderledes
dækmontering med mindre lavprofil. Eller også har
man ganske enkelt valgt, at stramme dieseludgaven
mere op, så den bedre vil kunne håndtere 850 kg
ekstra vægt på trækkrogen. Trækevnen for
hybridudgaven er nemlig 1650 kg. Hybrid-versionen
leverer op til 230 hestekræfter og 350 Nm, hvoraf
elmotoren står for 60 hk hhv. 264 Nm. Forbruget af
benzin er lidt mindre fordelagtigt end forbruget af
dieselolie (Danske tal: 13,3-14,7 km/l).
Netop på grund af de uforudsigelige afgiftsforhold er
KIA i Danmark ikke klar med priser på den nye
Sorento. Men skal konkurrenterne udfordres
effektivt, er man nødt til, at sikre et
konkurrencedygtigt prisniveau, og hvad
afgifts-usikkerheden angår, er det jo ens for alle.
På ét felt er KIA dog uden konkurrence: Den
koreanske bilfabrik er fortsat den eneste, der giver
7 års garanti på nye biler (max 150.000 kilometer). |