Egentlig giver det ekstra god
mening, at elektrificere biler som de to Jeep
modeller, Renegade og Compass, for naturligvis er
det smart gennem el-drift ikke at forurene i
bymiljøet, men det er også smart, ikke at gøre det
ude i naturen. Derfor er det ikke utænkeligt, at
Jeep herhjemme vil få ekstra gang i salget af de
kompakte SUV’er, der lanceres i Danmark her i
september.
Fælles for de to er
teknikken. Fortil opererer man med den velkendte to
år gamle 1,3 liters turbobenzinmotor. Den lige godt
100 kg lette aluminiumsmotor findes i en 130 hestes
såvel som en 180 hestes version, og den pares så med
en 60-hestes elmotor på bagakslen. De to ydelser kan
lægges direkte sammen og giver en systemeffekt på
hhv. 190 og 240 hestekræfter.
Elektrisk baghjulstræk
Motorerne komplimenterer
hinanden, også således at der hele tiden er
elektricitet nok til at drive baghjulene, og derved
har bilerne altså permanent firehjulstræk. Det
betyder bl.a., at når der køres på elektricitet
alene, er det baghjulene, der skubber bilerne, og
det kan de gøre over en strækning på 42 kilometer
(WLTP) og med hastigheder på op til 130 km/t.
Sidstnævnte er dog ret
hypotetisk, for ved den fart skal der ikke køres
meget op ad bakke, før elmotoren har brug for hjælp.
På det korte stykke vej, vi havde mulig for at prøve
Compass plug-in udgaven, sprang benzinmotoren flere
gange i gang ved meget lavere fart, når det gik lidt
op ad bakke. Det er helt naturligt, for der er trods
alt grænser for, hvad 60 hestekræfter kan præstere,
monteret i forholdsvis tunge biler.
Luksuøs oplevelse
Når det så er sagt, var
køreoplevelsen overbevisende. Compas modellen er
udpræget luksuøs, med en yderst komfortabel
affjedring, der underbygges af mervægten i forhold
til de konventionelt drevne biler. I Danmark er de
to Jeep modeller fortrinsvis blevet købt af kunder i
København og Nordsjælland. Det har givetvis at gøre
med, at bilerne er en slags livsstilsudtryk. Men med
den større effekt vil interessen utvivlsomt brede
sig over hele landet. De to bilen kan nemlig også
noget - udover at være iøjefaldende.
Trods et 240 kg lavthængende
11,4 kWh 400 Volt batteri (placeret i
kardantunnellen, hvor der er plads, når nu bilernes
baghjul ikke er forbundet til benzinmotoren), har
bilerne en vadedybde på 40-50 cm, afhængig af
variant. Og Jeep garanterer, at batterierne er
pakket ind til også den del af en off-road opgave.
Placeringen af batteriet har bevirket, at
bagagekapaciteten stort set er uændret ift. de
konventionelle biler.
Flere kræfter – mere fart
Den store effekt giver
tophastigheder på over 200 km/t og en acceleration
til 100 km/t på cirka 7,5 sekunder. De præcise tal
var ikke tilgængelige ved præsentationen i Danmark,
men det er vores oplevelse, at netop plug-in
konstruktionen gør bilerne klar til de flere
kræfter, for den forbedrer vejbeliggenheden på flere
måder.
Frihøjden, som er helt op til
21,3 cm i Trailhawk-udgaven af Compass 4xe (begge
modeller har betegnelsen 4xe, altså ikke 4x4…), er
jo som udgangspunkt en udfordring ved høj fart.
Batteriets placering sænker imidlertid tyngdepunktet
men det skubber også vægtbalancen bagud fra 60-40
til 54-46 procent. Det stabiliserer vejbeliggenheden
både ved ligeud kørsel og gennem kurverne.
Vi kommer tilbage…
Det er planen, senere at
vende tilbage her på Motorsiden.dk og Formel E.dk
med en mere omfattende prøvekørsel af de to nye Jeep
plug-in hybrid-modeller og en mere detaljeret
beskrivelse. Den umiddelbare oplevelse er ikke
mindst positiv, fordi Jeep har forstået at udnytte
plug-in hybrid-tankegangen og tilpasse den de
særlige udfordringer, der følger med, at skabe en
bil med terrængående egenskaber.
Netop adskillelsen af de to
motorer har gjort det muligt, at optimere
udnyttelsen af deres individuelle drejningsmoment på
for- og bagaksel bedre end hvis de var bygget sammen
i et fælles system. Som sådan er netop topversionen,
Compass Trailhawk 4xe, da også ”trail-rated” på det
legendariske Rubicon spor i Californien.
Priser:
I skrivende stund arbejdes
der i Folketinget på en omlægning af bilafgifter og
derfor er der ikke sikkerhed for, at plug-in hybid
biler fortsat er afgiftsfavoriserede efter 1. januar
2021. Jeep har cirka 10 ugers leveringstid, så skal
det være, skal man nok ikke vente for længe med at
afgive sin bestilling, ligesom det gælder for alle
andre plug-in hybridbiler. Det er nemlig
leveringstidspunktet, der er afgørende for
afgiftsberegningen, og det er svært at forestille
sig, at plug-in’erne bliver billigere, når først
regeringen har haft dem gennem afgiftsmøllen. Men
indrømmet…man ved aldrig.
Jeep Compass 1,3 4xe er for
nærværende prissat til 320.000 kroner for den
billigste version med 190 hestekræfter og Longitude
udstyr. Med 240 hk koster den billigste ”S”-variant
390.000 kroner, samme pris i øvrigt som den mere rå
offroad-udgave, ”Trailhawk”.
Jeep Renegade 1,3 4xe med 190
hk koster mindst 290.000 kroner og med 240 hk
330.000 kroner. For begge modellers vedkommende
betaler man beskedne 540 kroner i årlig ejerafgift
iht. prislisten, baseret på et benzinforbrug iht.
WLTP test cyklussen på omkring 47 km/l.
|