- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
Biltest:
Jeep Renegade 1,3 FireFly 180 Limited First
Edition 4X4 AT9Ærlig Jeep SUV med
masser af kræfterAf Søren Clauding –
januar 2020
Jeep har i nogen tid produceret
en kompakt SUV. Allerede sidste forår præsenterede
vi da også Jeep Renegade med 120 hestes 1-liters
Turbomotor. Men skal den bruges som den SUV, den
regulært er, er den nye 180-hestes turbobenziner,
som lå i motorrummet på den nu prøvekørte Renegade,
ikke til at komme uden om. Samtidig havde den også
firehjulstræk. Så var pakken komplet.
On-board videoen demonstrerer
en del af bilens egenskaber. Men kort fortalt har
Renegade 4X4 i kraft af sin korte længde og store
frihøjde på 20 cm unikke evner til at sno sig
omkring snævre hjørner, mellem træer, i vandhuller –
og oven i det har den også de praktiske egenskaber,
som vi beskrev i foråret.
Forbavsende velkørende Jeep
Renegade er en meget ærlig SUV. Den er alt det, den
giver sig ud for at være. Robust i sit design,
forbavsende velkørende også på plan asfalt – med
ligeså forbavsende ringe sidevindsfølsomhed (og det
blæste ret meget, da vi prøvekørte den – se videoen)
– og i kraft af forskellige køreindstillinger kan
man håndtere de fleste typer af terræn.
180 hestes benzinmotoren er smidig og leverer sit
maksimale drejningsmoment allerede ved 1850
omdr./min. Den støjer ikke meget, med mindre man
giver rigtig gas, og så har den ret meget gavn af
den nye 9-trins automatgearkasse, som virkelig
klæder bilen.
Den kan godt være lidt rå
engang imellem, men det er sådan en bil jo også – i
igangsætningsfasen er den omvendt meget blid og
hindrer enhver form for hjulspin, selv på våd vej.
Det er sjovt med den ”intelligente funktion”, hvor
bilen registrerer førerens køremønster og tilpasser
gearskifte-sekvenserne derefter. Det indebærer bl.a.
at kører man uden det helt store ræseri, hvad de
mange kræfter ellers godt kunne lægge op til, er det
muligt at ramme benzinforbruget på 12 km/l.Mange egenskaber Det er
naturligvis ikke en forbilledlig benzinøkonomi. Men
man skal huske, at det er benzin, ikke dieselolie,
man skal huske at den har automatgear og
firehjulstrækket sluger også lidt energi. Det gælder
alle biler af den slags – som der i øvrigt ikke
findes mange af på markedet. Affjedringen er
naturligt en smule spændstig, så den kan håndtere
kørsel på plan asfalt med hastigheder helt op til de
over 200 km/t, den kan køre (som vi godt nok ikke
har prøvet).
En gang imellem
undrer man sig over, hvor mange biltyper, der
påhæftes betegnelsen ”SUV”. Det er blevet lidt af et
modeord, som visse marketingfolk lader dække over
biler, der ret beset ikke kan kaldes det. I hvert
fald ikke, hvis SUV betyder stor frihøjde, forhøjet
siddeposition, og ikke mindst mulighed for
firehjulstræk. De egenskaber skal en SUV besidde, og
det gør Renegade da også.Jeep-gener indbygget Desuden
besidder den Jeep-navnet, som hviler på en tradition
og en erfaring, der går tilbage til 1940’erne. Den
har Jeep-genet indbygget, uden dog at være en
regulær off-roader, om end den netop i den nye
udgave tenderer dertil. Men den har ikke
reduktionsgear, som ellers typisk hører sig til i en
ægte off-roader. Og det kalder Jeep den da heller
ikke.
Men udover de forskellige
køreindstillinger, som dog alene påvirker drivlinen,
har man mulighed for også at låse firehjulstrækket,
så der er sikkerhed for konstant træk på alle fire
hjul. Det er en typisk off-road egenskab.Listeprisen
er 380.000 kroner. Er præcis denne Renegade version
sagen, bør man ikke betænke sig. Det er godt nok
100.000 kroner mere end den billigste variant, men
de penge er godt givet ud. Bilen må oven i købet
trække næsten 1,5 tons, og er det et behov, man har,
bliver man meget hurtig meget glad for kombinationen
af firehjulstræk og de mange kræfter.
Omfattende udstyr Udstyret er
omfattende. 2-zone klimaanlæg, varme i rat og
forsæder, Fuld LED forlys, nøglefri adgang og
foldbare sidespejle. Fartpiloten kan aktiveres både
som adaptiv fartpilot, der automatisk regulerer
afstanden til forankørende biler, og en traditionel
version, som blot fastholder den indstillede
hastighed. Den frihed giver få og den kan ofte være
optimal. Og så har Renegade også aktiv
vognbaneassistent.
Renegade har også automatisk nødbremse, men ikke i
form af en citybremse, så ved hastigheder under 30
km/t er den ikke i funktion. Til gengæld virker den
siden helt op til 180 km/t, altså tæt ved topfarten.
Nogle anker over derover, men virkeligheden er, at
hvis man skal kunne benytte bilen semi-offroad, kan
det ikke nytte noget, at den pludselig hamrer
bremserne i, blot fordi man nærmer sig en
mælkebøtte.
Hvis det omvendt havde
været muligt, manuelt at kunne frakoble systemet,
skulle det nok hurtigt vise sig, at man har glemt at
tilkoble det igen, når uheldet måtte være ude. Sandt
at sige er den største sikkerhed, når man færdes
såvel i som uden for byerne, førerens agtpågivenhed.
Vi fornemmer,
at den engang imellem sættes på standby hos visse
bilister, når de har vænnet sig til at være omgivet
af elektronik, der klarer sikkerheden for dem. Som
sådan er Jeep Renegade en bil for dem, der kan klare
sig selv.