En Jeep er også en Jeep, når den er en SUV. Det
understreger den nye medium-størrelse SUV, Jeep
Compass, som i øvrigt er fabrikkens første af
slagsen. Den er stort set på størrelse med den
markedsledende Nissan Qashqai, men de to spiller i
hver deres liga, hvad specifikationer og priser
klart fortæller: Den billigste Compass koster små
360.000 kroner og den hér prøvekørte udstyrs version
”Limited” er prissat lidt over 520.000 kroner.
For den pris får man ikke bare en Jeep. Man får
heller ikke bare en SUV. For når man koger de to
”begreber” sammen (for ”Jeep” er ligeså meget et
begreb som et bilmærke eller en konkret bil), så får
man et nyt begreb: En Jeepificeret SUV (se, det var
også et nyt ord)…
Stor fremkommelighed
En Jeep Compass kan nemlig meget andet end at trække
en anhænger henover en græsmark, fordi den er
udstyret med All Wheel Drive og en lidt større
frihøjde. Compass har en frihøjde på over 20 cm, den
kan oven i købet køre i over 40 cm dybt vand (uden
at føreren får hverken våde eller kolde fødder) og
All Wheel Drive systemet kan låses, så man er sikret
firehjulstræk.
Dertil kommer fire forskellige indstillinger af
drivlinen, som begynder med en 4-cylindret 2-liters
MultiJet II dieselmotor, der kan producere op til
170 hestekræfter og et flot drejningsmoment på 380
Nm (allerede ved 1750 motoromdrejninger/minut).
Alsidig
Anhængeren klarer den uden besvær (gætter vi på, for
det har vi ikke prøvet), blot den ikke vejer mere
end 1500 kg. Men mon ikke en Jeep af denne kaliber
stilles overfor andre opgaver end græsmarken?
I alle tilfælde kan den det. Vi kørte rundt i en
grusgrav, som er det nærmeste, vi havde ved hånden,
nu Rubicon sporet er henlagt til Californien. Det
var vel tilladt, for Compass er trods alt ikke
trail-rated. Det overraskende var (se on-board
videoen her på siden), at den for det første kunne
komme let og ubesværet frem i løst sand, selvom den
bestemt ikke havde optimal dækmontering, for det
andet, at den kunne håndtere det løse underlagt i de
allerskarpeste kurver og vendinger.
Avanceret kraftoverførsel
Jeep har udviklet det såkaldte Active Drive
elektronisk styrede firehjulstræk med Selec Terrain.
Det indebærer, at man kan vælge mellem en
automatindstilling, hvor kraftoverførslen styres
efter de øjeblikkelige elektroniske analyser af
behovet. Mere specifikt kan man også vælge mellem
indstillinger til sne, mudder og sand. Og siden
dirigeres kræfterne gennem en 9-trins
automatgearkasse fra ZF, som i sagens natur også
styres elektronisk.
Alt, hvad man skal gøre, er at træde på speederen,
så klarer bilen resten, hvad der også er tilfældet
ved kørsel på plan asfalt. Affjedringen er sat op,
så køreegenskaberne er optimale på plan asfalt. Ikke
stram, men stram nok til at holde krængningerne på
et meget lavt niveau. Forbavsende nok, men så stor
var udfordringerne i grusgraven så heller ikke,
savnede vi ikke den bløde affjedring, som normalt
vil være at foretrække på ujævnt off-road underlag.
Komfortabel luksusfølelse
Støjniveauet er bemærkelsesværdigt lavt. Det passer
til den luksusfølelse, der er forbundet med såvel de
gode og tilpas komfortable køreegenskaber, de gode
pladsforhold (se billederne) og det høje
udstyrsniveau.
I den prøvekørte Compass var 17” alufælgene
opgraderet med en tomme. Det gjorde ingen skade på
kørekomforten, men de fine alufælge er nu ikke
velegnet til regulær offroad kørsel, det ville
ganske enkelt være synd og de 12.000 kroner, som de
fordyrer bilen er ikke dyrt, men trods alt en sjat
penge. Men ellers er udstyrslisten virkelig lang.
Den inkluderer bl.a. elektrisk bagklap, nøgleløs
betjening, adaptiv fartpilot, aktiv
vognbaneassistent, som er meget harmonisk,
regnsensor, 2-zone klimaanlæg, el-sidespejle,
ratvarme, varme under viskerbladene og p-sensorer
bag.
Kompasset viser vejen
Jeep Compass Limited er desuden udrustet med BiXenon
forlygter og det kan undre lidt i en tid, hvor Fuld
LED lys vinder stadig mere indpas, men det virker,
og det er vigtigst. I det hele taget er der meget,
der virker og hvor Jeep Compass populært sagt viser
vejen, hvad også den adaptive fartpilot er et
eksempel på.
Den fungerer helt efter hensigten, holder afstanden
til bilerne foran som den skal. Men den kan
deaktiveres og erstattes af en konventionel
fartpilot, som undertegnede ofte sætter pris på fx
ved glidende motorvejskørsel, hvor man lettere kan
tilpasse sin position, når man ikke ustandselig skal
over-rule det adaptive system.
Jeep Compass er en helt ny konstruktion, som
introduceredes her i 75 året for Jeeps fødsel. Det
virker som om, at kompasset har vist vejen, og
følger Jeep fremover den retning, det viser, bliver
det ikke den sidste succes, vi har set fra deres
side.
|