Visse biler opnår over deres levetid en næsten
kult-agtig status. Det er ikke altid til at forudse,
men den helt nye Honda e har alle de egenskaber, der
kendetegner en kultbil. Den gør op med normerne i
næsten enhver henseende, og så betyder det vel også
noget, at der er tale om den første serieproducerede
elbil fra Honda nogensinde.
Honda har det med, at gribe tingene anderledes an.
Deres første hybrid-version af den store SUV, Honda
CR-V, har en ganske unik teknisk løsning, som i
princippet gør den til en elbil, men blot ikke af
den slags, man kan lade op fra en stikkontakt. Den
har et ganske lille litium-besparende batteri, og
hele konceptet er tilpasset de menneskers behov, der
er på markedet for sådan en bil (læs
om Honda CR-V hybrid hér >>>).
Fancy bybil
Sådan er det også med Honda e. Hér har man oven i
købet taget skridtet fuldt ud og skabt den vel nok
mest fancy bybils-løsning på markedet. Honda har
optimeret design, egenskaber og moderne tankegang,
og så har de løftet deres nye lille bil ind i en
klasse, hvor den automatisk siger meget om køberne,
deres holdninger, deres moderne livsstil og deres
tilgang til mobilitet i bred forstand.
Køberne, hvem er det? Tja, det er der jo ingen, der
rigtig ved, heller ikke hos Honda, og alligevel. Det
er næppe alderen, der trykker dem. Det er heller
ikke behovet for status ved at køre rundt i en
sportsvogns-lignende landevejsracer med stor
fart-formåen, som alligevel ikke kan omsættes inden
for gældende fartgrænser. De behøver heller ikke
nødvendigvis skulle køre i bil til alting. De vælger
bilen, når det er den rette løsning på deres
aktuelle mobilitetsbehov, ellers betjener de sig af
andre muligheder, og bor de i byområderne, er Honda
e måske den rette løsning.
Penge at spare
Det er den, fordi den netop ikke er skabt til
ferieturene sydpå. Men ejerne kan jo bruge lidt af
de penge, de sparer på billig energi til at leje en
bil med mere konventionel teknik eller leje en, når
de ankommer til deres feriedestination. Helt aktuelt
er det fx blevet gratis at fortovsparkere i
København, om det til evig tid vil være sådan er nok
tvivlsomt - spørg bare nordmændene, der er ved at
erfare de elbils privilegier, der har været med til
at booste salget af elbiler i Oslo området. Men så
længe man har muligheden, er der mange penge at
spare, hvis man altså har elbilen.
Og så er det jo rart, hvis elbilen er egnet til
at køre rundt med i trafikken. Det er den i enhver
forstand, hvad de første internationale prøvekørsler
af den nye Honda e på vejene i og udenfor Valencia i
Spanien klart dokumenterede. Den lille Honda - og
den er lille med en længde på bare 3,90 meter - er
med en beskeden vendediameter på blot 8,6 meter, med
seks forskellige indstillinger for automatisk
parkering (topmodellen “Advance”), og spækket med
underholdende moderne udstyr samt glimrende
køreegenskaber perfekt til opgaven.
Ligesom en ny smartphone
Honda e er ligesom en ny smart telefon eller en ny
computer. Den har som regel så mange nye egenskaber,
så mange apps, så mange muligheder, at vi her på
Motorsiden.dk ville kunne underholde om det i
ugevis. Men lidt skal der også være op til jer
læsere, så det gør vi så ikke… ofte er selve
opdagelses-forløbet da også en del af fornøjelsen
ved at tage et nyt instrument i brug...
Som når man sætter sig ind i en bil med sin
medfølgende professionel skepsis og skal forholde
sig til, at den ingen konventionelle sidespejle har,
men derimod en skærm i hver side for enden af det
digitale instrumentpanel, der strækker sig under
forruden fra den ene side af bilen til den anden.
Fornuft placeret i øvrigt, blot 10-15 cm fra den
position et normalt sidespejl vil have, så man ikke
skal fjerne blikket for meget fra kørebanen.
Kameraet er iøvrigt på hver side placeret præcis,
hvor et konventionelt sidespejl ville være placeret.
Fra irriterende til egentlig OK
Første oplevelse: Irriterende. Det kræver tilvænning
(men den er man så også tvunget til, hurtigt at
tilegne sig i den Valenciske trafik). Men er man ude
over den spæde ungdom og fx benytter læsebriller,
kan man ikke se skærmbilledet skarpt, fordi blikket
er indstillet på uendelig, når man følger trafikken
foran bilen og normalt ikke behøver omstille sig,
når man kaster et sporadisk blik i sidespejlet. Den
går ikke med en skærm, med mindre man acceptere at
se et uskarpt billede.
Køber man den topudstyrede Advance udgave af Honda
e, kan man imidlertid ændre spejlvinklen til fx
vidvinkel, oven i købet todelt, som mange sidespejle
også har. Og så gør det lige pludselig ikke så meget
at man ikke kan se de andre biler skarpt - man skal
jo alligevel ikke se deres førere dybt i øjnene. Der
forsvandt det irritationsmoment, og det er blot ét
af mange eksempler på, hvor mange gennemtænkte
løsninger Honda her sidst på foråret serverer for de
danske kunder til priser fra små 280.000 kroner
Kører supergodt
Indrømmet, infrastrukturen kræver flere offentlige
ladestandere og hurtigladere. Honda er da også selv
på vej med indtil flere ladeløsninger, men det er
stadig vanskeligt for beboere i etageejendomme at
besidde deres egne elbiler. Det løses hen ad vejen,
og det går forbavsende hurtigt lige nu. Når så
batteriteknologien bliver endnu bedre, kan det da
godt være, at også Honda vil tildele deres “e” en
længere rækkevidde. Eller også vil de reducere
batteriets størrelse, så deres lille urbane kultbil
kommer til at køre endnu bedre.
Sandheden om Honda e er nemlig, at den kører super
godt og super komfortabelt bl.a. på grund af den
moderate batterivægt på anslået 250-300 kg (Honda
vil ikke oplyse hvor meget batteriet vejer, men
bilens egenvægt er godt 1,5 tons afhængig af
udstyrsvariant) og med en batteri størrelse på 35,5
kWh forbruger den også moderat af verdens litium
reserver (præcis som CR-V hybrid). Og den skal ikke
slæbe rundt på så meget dødvægt. Det giver mening,
ligesom det giver mening at køre rundt i byen med en
bil uden forurenende udstødning og ganske beskeden
støj.
|