- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Præsentation: Ny avanceret Honda Jazz


Af Søren Clauding – april 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inden udgangen af 2022 skal alle Honda biler, solgt på det europæiske marked, være elektrificeret. Det er en stramning af en tidligere melding, hvor målet var sat tre år senere. Og man spilder ikke tiden hos Honda. Vi har først på året haft mulighed for at prøvekøre den helt nye fuldt elektriske Honda e, den lanceres efter planen (der indtil videre ikke er ændret på grund af Corona-truslen) i juni måned og samtidig introduceres også en ny elektrificeret udgave af familiebilen, Honda Jazz.

 

Efter planen skulle vi om kort tid have prøvekørt den nye Jazz, der forinden ville have haft premiere på Genève Motor Show i marts. Det blev som bekendt aflyst og det samme er de internationale prøvekørsler. Men så snart, det er muligt, vender vi naturligvis tilbage med en test af den nye bil, for det ligner et rigtigt spændende projekt, hvad Honda har løftet for i den officielle presseudmelding, som artiklen nedenfor er baseret på.

 

Helt ny bil

Der er tale om en helt ny Jazz, som er udstyret med den såkaldte e:HEV-hybridteknologi som standard. Honda fastslår, at den nye kompakte bil vil tilbyde den mest overbevisende pakke i sit segment, og kombinerer øget passagerkomfort og intuitiv teknologi med avancerede tilslutningsmuligheder i bilen samt fjerntjenester, der integreres med passagerernes hverdagsliv. Prisen begynder ved 215.000 kroner for Jazz og 284.000 kroner for en helt ny forhøjet udgave, døbt Crosstar.

 

Når den nye Jazz lander i Europa vil den eksklusivt i hele Europa været udrustet med et nyt avanceret hybrid-drivaggregat. Idéen er, i respekt for Hondas sports-gen, at sikre en blanding af stærk performance og imponerende effektivitet.

 

e:HEV-hybridteknologien

e:HEV-systemet er meget lig det, der anvendes i den nye CRV hybrid, som vi præsenterede i november 2018 (læs mere om Honda CRV hybrid hér >>>) men det er dog specifikt udviklet til Jazz og konstrueret til, foruden det sportslige tilsnit også at levere en behagelig køreoplevelse. Det består af to kompakte, kraftfulde elektriske motorer, der er tilsluttet til en 1,5-liters benzinmotor, et litium-ion batteri og en såkaldt fast gearkasse via en intelligent strømstyringsenhed, der alle arbejder sammen for at give en glidende og effektiv respons.

 

Det samlede output på 109 hestekræfter kan accelerere bilen til 100 km/t på 9,4 sekunder og topfarten er 175 km/t. Systemet giver en WLTP brændstoføkonomi på 22,2 km/l på standardmodellen og 20,8 km/l på Crosstar.

 

Tre forskellige køreindstillinger:

EV Drive: litium-ion-batteriet leverer strøm direkte til den elektriske køremotor.

Hybrid Drive: benzinmotoren leverer strøm til den elektriske generatormotor, som derefter leverer strøm til den elektriske køremotor.

Engine Drive: benzinmotoren tilsluttes direkte til hjulene via en låsekobling.

 

Ved bykørsel optimeres effektiviteten gennem et kontinuerligt og umærkeligt skifte mellem EV Drive og Hybrid Drive. Ved motorvejshastigheder kan Engine Drive suppleres med et on-demand peak power ’boost’ fra den elektriske køremotor til hurtig acceleration.

 

I Hybrid Drive kan den overskydende effekt fra benzinmotoren omdirigeres for at genoplade batteriet via generatoren. EV Drive bliver også aktiveret, når bilen decelererer, og får energi gennem regenerativ bremsning for at genoplade batteriet.


Klik på billedet og de de tekniske komponenter i det avancerede hybridsystem.

Jævn og effektiv kørsel

Der er i øvrigt tale om højhastighedselektriske motorer, som er udviklet af Honda til at være så lette, kompakte, effektive og kraftfaste som muligt. Den elektriske køremotor roterer ved op til 13.300 omdr./min. for at generere et højt drejningsmoment på op til 253 Nm som understøtter accelerationen ved lav hastighed.

 

I stedet for at bruge et konventionelt gear har man valgt, at skabe et enkelt fast gearforhold og dermed en direkte forbindelse mellem de bevægelige komponenter, hvilket resulterer i en mere jævn overførsel af drejningsmomentet og en lineær acceleration. Det betyder, at Hondas system er mere kompakt end et planetarisk eCVT, der typisk findes i andre hybridbiler.

 

Ud over den jævne acceleration, der tilbydes af e:HEV, er kørekomforten i den helt nye Jazz blevet forbedret yderligere, takket være brugen af lave friktionsophæng og en forbedret karrosseri-stivhed.

 

Magiske pladsforhold

Den hidtidige Honda Jazz inkluderer de såkaldte magiske sæder, hvor bagsæderne dels skubbes ned i vognbunden, så man kan opnå en plan bagagerumsbund, og omvendt kan klappes op som i et biografsæde. Det system er heldigvis bevaret i den nye bil. Bagagekapaciteten (med bagsæderne i brug til passagerer) er på 298 liter og kan forøges til 1203 liter. Det er gjort muligt gennem en tilpasset placering af hybrid-komponenterne.

 

Motorindsugningssystemet er gjort mindre, transmissionen inklusive køre- og generatormotorer samt strømstyringsenheden (PCU) ligeså, med det formål at skabe mere plads. Derved har man kunnet placere 12 V-ekstrabatteriet i motorrummet. Det er muliggjort ved hjælp af de senest udviklede strømhalvledere til strømstyringsenheden.

 

Det vigtigste grundlag for, at maksimere pladsen i kabinen, er imidlertid som hidtil placering af brændstoftanken i midten af chassiset under forsæderne, hvilket er unikt i denne klasse. Uden det system, som i øvrigt er patenteret, ville man ikke have haft mulighed for at bevare de magiske sæder.

 

Intuitive tilslutningsmuligheder

Også bilens infotainment er helt igennem fornyet. LCD-berøringsskærmen er designet til at minimere førerdistraktioner og den tekniske reaktionstid for de mest anvendte funktioner er reduceret med 58 procent. Systemet inkluderer ”swipe-kontrol” til at rulle gennem sider og lister, og skærmen kan konfigureres, så den passer til ens individuelle brug.

 

Vha. berøringsskærmen eller stemmeaktiveret, disponerer man over vejrinfo, info om parkeringspladser, musik, navigation, GPS og telefontjenester. Android Auto og Apple CarPlay gør det muligt, at benytte en mobiltelefons apps, og begge kan forbindes trådløst og via USB-kabel. Wi-Fi-hotspot fås også for første gang på den helt nye Jazz. Og så er hele instrumentpanelet re-designet.

 

Aktiv sikkerhedsteknologi

Den nye Honda Jazz er som standard udstyret med en opgraderet pakke af avancerede sikkerhedsfunktioner og førerassisterende teknologier, takket være et nyudviklet frontkamera, med et forbedret ”synsfelt”. Honda Jazz nødbremse system er forbedret til natkørsel, så det også om natten kan registrere fodgængere og cyklister, og det aktiverer nu også bremserne for at undgå kollisioner, hvis Jazz’en registrerer andre køretøjer, som skærer ind over eller drejer ind i bilens kørebane.

 

Adaptive Cruise Control og vognbaneassistent er også standard. Det samme gælder det avancerede ”Road Departure Mitigation System”, som hjælper føreren med at ikke forvilde sig væk fra vejen ved at advare, når systemet registrerer, at køretøjet er i færd med at krydse vejstriber eller nærme sig kanten af et fortov eller modkørende biler. ”Blind Spot Information” og ”Cross Traffic Monitor” er som hidtil også standard.

 

”Intelligent Speed Limiter” genkender trafikhastighedsskilte og kan tilpasse bilens hastighed. Hvis trafikskiltet viser en langsommere hastighed, sammenlignet med de, man kører med, blinker en indikator på skærmen, det assisteres af en alarmlyd, og systemet sænker gradvist bilens hastighed. Desuden er automatisk fjernlys og skiltegenkendelse en del af standardpakken i den nye Jazz.

 

Desuden har det passive sikkerhedsniveau fået et gevaldigt boost med ikke færre end nu 10 airbags, herunder en ny frontairbag, som er integreret i midten af førersædets ryglæn.

Honda prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:

Honda CR-V Hybrid First World Test >>>

Honda e First World Test >>>

Link til importøren

Honda Jazz.


Honda Jazz Crosstar.


Cockpittet i den særlige Honda Jazz Crosstar, som er en forhøjet udgave af den nye Jazz.


Cockpittet i den helt nye Honda Jazz.
De magiske bagsæder er fortsat en unik egenskab ved Honda Jazz:









Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt