Inden udgangen af 2022 skal alle Honda biler, solgt
på det europæiske marked, være elektrificeret. Det
er en stramning af en tidligere melding, hvor målet
var sat tre år senere. Og man spilder ikke tiden hos
Honda. Vi har først på året haft mulighed for at
prøvekøre den helt nye fuldt elektriske Honda e, den
lanceres efter planen (der indtil videre ikke er
ændret på grund af Corona-truslen) i juni måned og
samtidig introduceres også en ny elektrificeret
udgave af familiebilen, Honda Jazz.
Efter planen skulle vi om kort tid have prøvekørt
den nye Jazz, der forinden ville have haft premiere
på Genève Motor Show i marts. Det blev som bekendt
aflyst og det samme er de internationale
prøvekørsler. Men så snart, det er muligt, vender vi
naturligvis tilbage med en test af den nye bil, for
det ligner et rigtigt spændende projekt, hvad Honda
har løftet for i den officielle presseudmelding, som
artiklen nedenfor er baseret på.
Helt ny bil
Der er tale om en helt ny Jazz, som er udstyret med
den såkaldte e:HEV-hybridteknologi som standard.
Honda fastslår, at den nye kompakte bil vil tilbyde
den mest overbevisende pakke i sit segment, og
kombinerer øget passagerkomfort og intuitiv
teknologi med avancerede tilslutningsmuligheder i
bilen samt fjerntjenester, der integreres med
passagerernes hverdagsliv. Prisen begynder ved
215.000 kroner for Jazz og 284.000 kroner for en
helt ny forhøjet udgave, døbt Crosstar.
Når den nye Jazz lander i Europa vil den eksklusivt i
hele Europa været udrustet med et nyt avanceret
hybrid-drivaggregat. Idéen er, i respekt for Hondas
sports-gen, at sikre en blanding af stærk
performance og imponerende effektivitet.
e:HEV-hybridteknologien
e:HEV-systemet er meget lig det, der anvendes i den
nye CRV hybrid, som vi præsenterede i november 2018
(læs
mere om Honda CRV hybrid hér >>>) men det er dog
specifikt udviklet til Jazz og konstrueret til,
foruden det sportslige tilsnit også at levere en
behagelig køreoplevelse. Det består af to kompakte,
kraftfulde elektriske motorer, der er tilsluttet til
en 1,5-liters benzinmotor, et litium-ion batteri og
en såkaldt fast gearkasse via en intelligent
strømstyringsenhed, der alle arbejder sammen for at
give en glidende og effektiv respons.
Det samlede output på 109 hestekræfter kan
accelerere bilen til 100 km/t på 9,4 sekunder og
topfarten er 175 km/t. Systemet giver en WLTP
brændstoføkonomi på 22,2 km/l på standardmodellen og
20,8 km/l på Crosstar.
Tre forskellige køreindstillinger:
EV Drive:
litium-ion-batteriet leverer strøm direkte til den
elektriske køremotor.
Hybrid Drive:
benzinmotoren leverer strøm til den elektriske
generatormotor, som derefter leverer strøm til den
elektriske køremotor.
Engine Drive:
benzinmotoren tilsluttes direkte til hjulene via en
låsekobling.
Ved bykørsel optimeres effektiviteten gennem et
kontinuerligt og umærkeligt skifte mellem EV Drive
og Hybrid Drive. Ved motorvejshastigheder kan Engine
Drive suppleres med et on-demand peak power ’boost’
fra den elektriske køremotor til hurtig
acceleration.
I Hybrid Drive kan den overskydende effekt fra
benzinmotoren omdirigeres for at genoplade batteriet
via generatoren. EV Drive bliver også aktiveret, når
bilen decelererer, og får energi gennem regenerativ
bremsning for at genoplade batteriet.
Klik på billedet og de de tekniske komponenter i det
avancerede hybridsystem.
Jævn og effektiv kørsel
Der er i øvrigt tale om højhastighedselektriske
motorer, som er udviklet af Honda til at være så
lette, kompakte, effektive og kraftfaste som muligt.
Den elektriske køremotor roterer ved op til 13.300
omdr./min. for at generere et højt drejningsmoment
på op til 253 Nm som understøtter accelerationen ved
lav hastighed.
I stedet for at bruge et konventionelt gear har man
valgt, at skabe et enkelt fast gearforhold og dermed
en direkte forbindelse mellem de bevægelige
komponenter, hvilket resulterer i en mere jævn
overførsel af drejningsmomentet og en lineær
acceleration. Det betyder, at Hondas system er mere
kompakt end et planetarisk eCVT, der typisk findes i
andre hybridbiler.
Ud over den jævne acceleration, der tilbydes af
e:HEV, er kørekomforten i den helt nye Jazz blevet
forbedret yderligere, takket være brugen af lave
friktionsophæng og en forbedret karrosseri-stivhed.
Magiske pladsforhold
Den hidtidige Honda Jazz inkluderer de såkaldte
magiske sæder, hvor bagsæderne dels skubbes ned i
vognbunden, så man kan opnå en plan bagagerumsbund,
og omvendt kan klappes op som i et biografsæde. Det
system er heldigvis bevaret i den nye bil.
Bagagekapaciteten (med bagsæderne i brug til
passagerer) er på 298 liter og kan forøges til 1203
liter. Det er gjort muligt gennem en tilpasset
placering af hybrid-komponenterne.
Motorindsugningssystemet er gjort mindre,
transmissionen inklusive køre- og generatormotorer
samt strømstyringsenheden (PCU) ligeså, med det
formål at skabe mere plads. Derved har man kunnet
placere 12 V-ekstrabatteriet i motorrummet. Det er
muliggjort ved hjælp af de senest udviklede
strømhalvledere til strømstyringsenheden.
Det vigtigste grundlag for, at maksimere pladsen i
kabinen, er imidlertid som hidtil placering af
brændstoftanken i midten af chassiset under
forsæderne, hvilket er unikt i denne klasse. Uden
det system, som i øvrigt er patenteret, ville man
ikke have haft mulighed for at bevare de magiske
sæder.
Intuitive tilslutningsmuligheder
Også bilens infotainment er helt igennem fornyet.
LCD-berøringsskærmen er designet til at minimere
førerdistraktioner og den tekniske reaktionstid for
de mest anvendte funktioner er reduceret med 58
procent. Systemet inkluderer ”swipe-kontrol” til at
rulle gennem sider og lister, og skærmen kan
konfigureres, så den passer til ens individuelle
brug.
Vha. berøringsskærmen eller stemmeaktiveret,
disponerer man over vejrinfo, info om
parkeringspladser, musik, navigation, GPS og
telefontjenester. Android Auto og Apple CarPlay gør
det muligt, at benytte en mobiltelefons apps, og
begge kan forbindes trådløst og via USB-kabel.
Wi-Fi-hotspot fås også for første gang på den helt
nye Jazz. Og så er hele instrumentpanelet
re-designet.
Aktiv sikkerhedsteknologi
Den nye Honda Jazz er som standard udstyret med en
opgraderet pakke af avancerede sikkerhedsfunktioner
og førerassisterende teknologier, takket være et
nyudviklet frontkamera, med et forbedret ”synsfelt”.
Honda Jazz nødbremse system er forbedret til
natkørsel, så det også om natten kan registrere
fodgængere og cyklister, og det aktiverer nu også
bremserne for at undgå kollisioner, hvis Jazz’en
registrerer andre køretøjer, som skærer ind over
eller drejer ind i bilens kørebane.
Adaptive Cruise Control og vognbaneassistent er også
standard. Det samme gælder det avancerede ”Road
Departure Mitigation System”, som hjælper føreren
med at ikke forvilde sig væk fra vejen ved at
advare, når systemet registrerer, at køretøjet er i
færd med at krydse vejstriber eller nærme sig kanten
af et fortov eller modkørende biler. ”Blind Spot
Information” og ”Cross Traffic Monitor” er som
hidtil også standard.
”Intelligent Speed Limiter” genkender
trafikhastighedsskilte og kan tilpasse bilens
hastighed. Hvis trafikskiltet viser en langsommere
hastighed, sammenlignet med de, man kører med,
blinker en indikator på skærmen, det assisteres af
en alarmlyd, og systemet sænker gradvist bilens
hastighed. Desuden er automatisk fjernlys og
skiltegenkendelse en del af standardpakken i den nye
Jazz.
Desuden har det passive sikkerhedsniveau fået et gevaldigt boost med ikke
færre end nu 10 airbags, herunder en ny frontairbag,
som er integreret i midten af førersædets ryglæn. |