En afgørende faktor bag udviklingen af den helt nye
Honda CR-V hybrid, som lanceres i Danmark omkring 1.
marts, men som vi allerede har haft mulighed for at
køre på spanske veje vest for Sevilla, er, at den i
vid udstrækning er identisk med den konventionelle
CR-V, som vi prøvede i sommer og som netop er
lanceret i Danmark. Hybridudgaven kører ikke meget
forskelligt fra ikke-hybriden, og så kan CR-V Hybrid
sælges til priser, som begynder ved 430.000 kroner.
Det er en favorabel prissætning for en potent og
alsidig SUV med en fremragende benzinøkonomi (18,9
km/l jf. NEDC2 tallene, baseret på WLTP
beregningsmetoden). Bilen mønstrer op til 184
hestekræfter og et stort konstant drejningsmoment på
315 Nm, leveret fra allerførste motoromdrejningstal,
fordi den drivende køremotor er en elektromotor.
Let-kørt og velbalanceret
I det store hele er hybrid versionen funktionelt
(bortset fra drivlinen) identisk med de
konventionelt drevne biler. Selv det effektive
firehjulstræk er det samme, uanset drivline, og det
er naturligvis med til at holde prisen nede. Og så
har det også den fordel, at køreegenskaberne næsten
er de samme.
Litium-ion batteriet er anbragt bagtil og motorerne
i motorrummet fortil. Derved har man ikke rokket ved
bilens vægtfordeling og den kørekomfort, der også er
gemt i CR-V navnet (Comfortable Runabout Vehicle),
har man ikke bare bibeholdt men underbygget,
simpelthen fordi en helt lineær konstant
acceleration, lydløs og samtidig direkte fornemmelse
af køreforholdene er herligt at opleve. Fordi
litium-batteriet ikke er stort, optager det beskeden
plads i bagagerummet, som er på 497/1697 liter – i
den konventionelle CR-V er tallet 561/1756 liter.
Lydløst cruise
Kører man uden at bruge alle bilens kræfter, er den
meget lydløs og man hører stort set ikke
benzinmotoren. Trædes speederen i bund går
benzinmotoren helt op i omdrejninger for at kunne
levere den nødvendige energi til køremotoren. Det
støjer, men moderat (se og hør videoen her på
siden). Og det modsvares fuldt og helt af komforten
ved lav fart og EV kørsel, som kan finde sted op til
60 km/t.
Som sådan er Honda CR-V hybrid et reelt alternativ
for dem, der gerne vil benytte en SUV’s mange
fordele. Man skal dog ikke overse, at påhængsvægten
er begrænset til 750 kg, så hestetrailere og
campingvogne er det ikke en option at køre med – men
et stort læs haveaffald går jo nok.
Ukompliceret kørsel
Helt centralt er det, at den nye CR-V Hybrid er så
let-kørt. Den er komfortabel, om end de ekstra 100
kg har betydet, at man har monteret kraftigere og
stivere fjedre, så mindre ujævnheder mærkes
tydeligere end i udgaven med benzinmotor. Og så er
det lidt sjovt, at den ikke har en gearstang. Man
trykker på en knap, træder på speederen og så kører
man.
Og drivlinen behøver man slet ikke at forholde sig
til. Man mærker simpelthen ikke, hvornår der skiftes
fra den ene indstilling til den anden – alene lyden
fra benzinmotoren og et lille lyssignal i
instrumentpanelet giver føreren en indikation af
drivlinens aktuelle funktion. Det bliver hurtigt ret
uinteressant at følge med i.
Avanceret energistyring
Kernen i systemet, som gør det muligt i praksis at
køre 20-30 procent længere pr. Liter benzin, er den
avancerede i-MMD energistyring, hvor benzinmotoren
og køremotorens indbyrdes samspil konstant
reguleres.
Man opererer skematisk med tre
drivline-indstillinger, ”EV” (dvs. man kører på
elektricitet alene), ”hybrid” (hvor batteriet lades
men generatoren også forsyner køremotoren med strøm
direkte) og en mere sjælden forekommende situation,
hvor de drivende hjul låses direkte til
benzinmotoren ”engine-drive” (hvilket dog ikke
forhindrer batteriet i at levere ekstra power til
køremotoren, når nødvendigt, eller benzinmotoren i
at sjat-lade batteriet, når den ikke bruger
kræfterne til direkte at drive bilen (fx ved kørsel
nedad bakke).
Man kan som fører også påvirke køreoplevelsen via
tre køreindstillinger, hvor den sportslige trækker
flest mulige kræfter ud af køremotoren og
benzinmotoren derfor stort set konstant er på
arbejde. Det vil for nogle bilister også være det,
man forbinder med sportslig kørsel, men det er ikke
det, Honda har villet. De har omvendt udviklet en
lydgenerator, som i kabinen forfiner lydoplevelsen
og tilpasses køremåden såvel som køreindstillingen.
Det bedste fra to verdener
Fordi det er en potent elmotor, der driver bilen,
behøver man som i andre elbiler ingen gearkasse. Man
har samme accelerationsformåen som i rene elbiler,
0-100 km/l på 8,8 sekunder (med forhjulstræk), men
modsat de fleste biler, der kører på elektricitet
alene, har CR-V hybrid også en høj topfart på 180
km/t. Man kan sige det på den måde, at man har taget
det bedste fra to verdener. Og samtidig undgår man
opladnings problematikken.
Det sidste gælder jo enhver hybridbil, men det
unikke er, at CR-V drives af en elektromotor. Det
minder lidt om de hybridbiler, der er udstyret med
rækkevidde forlængere, men ikke helt, for deres
batterier er så store, at de påvirker
energieffektiviteten, fordi bilerne skal slæbe rundt
på den store vægt, og også køreegenskaberne lider
derved, ligesom i en typisk plug-in hybrid.
Erfaringsmæssigt vil CR-V Hybrid køre på
elektricitet alene i mere end halvdelen af tiden, så
længe man bliver under 60 km/t, altså ved typisk
bykørsel.
Litium problematikken
Dertil kommer, at i en tid, hvor der ikke endnu er
skabt en reel løsning på brugen af litium i
batterier til biler, og batteriproducenterne så småt
er ved at indse, at verdens begrænsede litium
reserver meget snart kan gå hen, at blive den helt
store hindring for den virkelige udbredelse af
elbiler (meget større end politisk modvilje eller
bilkøbernes skepsis) ser Honda-løsningen, som kun
kræver begrænset brug af litium, ud som en rigtig
god overgangsløsning. Og alternativerne er altså
ikke lige om hjørnet… |