Toyota er som bekendt verdens
uden sammenligning største producent af hybridbiler.
Det er mere end 20 år siden, man for alvor satte
gang i serieproduktionen af biler, hvor
benzinforbruget og dermed forureningen reduceres
markant ved anvendelse af det, man nu kalder
selvopladende hybridbiler. Alligevel lancerer
verdens største bilmærke en sportsvogn uden hybrid.
Det kan synes en smule
underligt, ikke mindst i forhold til, at Toyota har
været i stand til at bygge andre højtydende
hybridbiler, hvor deres Le Mans vindende
racersportsvogn er det bedste eksempel. Men der er
en forklaring på alting.
En dråbe i
havet
For det første skal man
forholde sig lidt til proportionerne: I år vil der
blive serieproduceret 900 Supraer, lidt flere i de
kommende år, men mange bliver der ikke tale om. Det
skal ses i forhold til Toyotas årlige bilproduktion
er på over 10 millioner.
For det andet stiller de
formål, hvortil en bil produceres, en stor rolle for
hvilken teknologi, der benyttes. Kører man rundt i
Sahara ørkenen, og det er der faktisk mange
mennesker, der har behov for, opdager man, at Toyota
er storsælgende af terrængående biler som
LandCruiser og Hilux, der i den ultimative udgave i
øvrigt vandt dette års Dakar-rally i Sydamerika.
Ingen af de biler, endsige deres brugere, vil have
glæde af hybrid teknologi.
Sværtransport
og hybrid er no-go
Det samme gælder langt hen ad
vejen de storsælgende varevogne og andre
erhvervsbiler. Bl.a. pga. deres skiftende belastning
er hybrid-teknologien en dårlig løsning - af samme
årsag er de selvladende hybridbiler heller ikke
verdensmestre i at køre med anhænger.
For det tredje ville
anvendelsen af en i givet fald måske mere eller
mindre vellykket hybrid-drivline kunne dreje
opmærksomheden væk fra det ønske, som Toyota
egentlig har haft med den nye GR Supra, sådan som
undertegnede oplever det: At
dokumentere, at man fortsat mestrer det, der skal
til for at skabe en køredynamisk bil, uden at ramme
et prisniveau som en decideret supersportsvogn. Toyota
ønsker med GR Supra at underbygge, at det, trods
verdens behov for bæredygtig livsførelse, er tilladt
også at have det sjovt ind imellem.
Det større
perspektiv
Set i et større perspektiv,
er der nok en række andre områder i det globale
billede, hvor virkningen af en målrettet indsats vil
have langt større virkning end ved, blot at undlade
at bygge en sportsvogn. Toyota hylder som nævnt selv,
at gøre en indsats, og man har gjort det i flere
årtier og derigennem sparet verden for kolossale
mængder af
CO2. Men også ud fra en bilteknisk synsvinkel giver
en GR Supra god mening.
Naturligvis koster det
benzin, at køre rundt i en Toyota GR Supra, og den
type af biler må da også forventes, trods alt snart at tilhøre
en uddøende race. Alene ud fra den synsvinkel er det
herligt, at Toyota tør bygge en sådan bil, omend
den strider mod deres hybrid-teknologi. Men der er
virkelig også en dybere mening med galskaben.
En proces
hvori man skal leve
Rom blev ikke
bygget på én dag. Det tager tid at miljøoptimere
verdens bilpark, og et vigtigt indslag i den
aktuelle forandringsproces er netop Toyotas
millioner af hybridbiler.
Men i samme åndedrag må
mennesker ikke glemme at leve, at føle passion, at
realisere de gaver, livet giver. Og for mange
nulevende mennesker er det bl.a., at kunne opleve en
fuldendt køretur i samspil med en perfekt mekanik.
Det er måske endda den dynamo, der skal til, at man
går videre i dagligdagen, og i andre sammenhænge
målrettet yder en indsats for at gøre jorden til et
endnu bedre sted at være.
Bidrag til
teknisk udvikling
Oven i det får de teknikere,
der udvikler en bil som GR Supra, mulighed for, at
forfine deres evne til at optimere biler ud i det
ekstreme, præcis som man gør det i motorsport, men i
Supra-tilfældet gør man det helt frem til
serieproduktion og hverdagskørsel.
Også derfor er bilen, i et
trods alt ganske beskedent styktal, dels er
et håndgribeligt udtryk for, at det kan man hos
Toyota: man kan ud i ekstremerne understrege, at det
er slut med kedelige biler, og dels er
de udtryk for, at man mestrer en teknik, som mere
eller mindre direkte kan overføres til de biler, som
i kraft af deres bæredygtige teknologi bidrager til,
at reducere belastningen af jordkloden.
...og så kører den i øvrigt
12,2 km/l (WLTP), så helt galt er det trods alt ikke
- det er faktisk et pænt tal for så potent en bil!
Link til importøren
|