Om
et års tid eller to er det forbi. Nye internationale
regler gør stort indhug i superbilernes traditionelt
lidt støjende adfærd. Til den tid vil det i praksis
være umuligt, at manipulere bilernes udstødningslyd,
når der skiftes fra Normal køreindstilling til
Sport, men endnu eksisterer muligheden og dermed er
Toyota på linje med lovgivningen, når de om kort tid
lancerer den helt nye Toyota Supra.
Det
gør nu ikke så meget, at Supraen støjer lidt i ny og
næ. For det er kun i sportsmode den brager derud af.
I normalindstillingen er den ganske civiliseret og
dermed er den helt i tråd med bilens efter
omstændighederne ret civiliserede affjedring. Og så
er det ret begrænset, hvor mange vi overhovedet
kommer til at se på vore breddegrader.
Få biler til landet
Der
er forudbestilt og erlagt depositum for et noget
større antal eksemplarer end der overhovedet kommer
til Danmark i år. De heldige, og der er kun tale om
ganske få, har fået bekræftet bestillingen og
betaler siden den nette sum af 1.009.990 kroner, når
deres nye sportsvogn bliver leveret. Antallet kan
dog blive øget en anelse henover året, så der er håb
forude for de, der i første omgang bliver skuffede,
og af samme årsag vil Toyota i Danmark heller ikke
oplyse det præcise antal.
I
Europa vil der i år blive leveret 900 eksemplarer af
den helt nye globale sportsvogn, men efter 31.
december er der atter et år, og Toyota indstiller
ikke produktionen lige med det samme.
En ægte sportsvogn
Der
er da også en del år uden Supra at råde bod på. Den
legendariske sportsvogn, som første gang så dagens
lys i 1978, har ikke været i produktion siden 2002,
og den sidste fabriksnye bil, leveret på danske
nummerplader, bragede ud på landevejene i slutningen
af det forrige årtusinde (i øvrigt til en pris på 1
million krone). Tiderne skiftede, prisen er stort
set uændret, men det, foruden navnet, er også det
eneste, den nye Supra har ført med sig fra fortiden.
Den
nye Supra er fortsat en sportsvogn. Det var tydeligt
ifm. de første internationale prøvekørsler, som
fandt sted på snoede bjergveje nord for Madrid i
Spanien. En del af testen fandt imidlertid sted på
den udfordrende Jarama racerbane, der dengang, den
første Supra blev sat i produktion, stadig lagde
asfalt til det spanske Formel 1 Grand Prix.
Supraen var herlig at teste på racerbanen, som trods
fornyet asfalt er en smule ujævn. Men den er ingen
racerbil, omend den langt henad vejen er bygget
efter alle kunstens regler. Fordelen ved banetesten
var måske mest, at færdselsloven ikke gælder sådan
et sted, og så kan man koncentrere sig helt og
aldeles om bilens køreegenskaber.
Gazooo Racing + BMW
Den
nye Supra bærer mellemnavnet "GR". GR står for Gazoo
Racing og er i praksis den division, der udvikler
fabrikkens ultra sportslige biler. Den svarer på
mange måder til fx AMG Mercedes, men det var nu
kollegerne fra en anden tysk producent af sportslige
premium-biler, der kom i spil, da Toyota besluttede
at give Supra et comeback, nemlig BMW.
Stort set samtidig med, at Toyota endegyldigt ville
gøre op med det ikke så flatterende omdømme, verdens
trods omdømmet absolut største bilmærke ikke helt
uden grund har pådraget sig - at deres biler ikke
var verdens mest underholdende køretøjer – tog
japanerne kontakt med tyskerne.
Slut med kedelige Toyota’er
Det
skal være definitivt slut med at bygge kedelige
biler, erklærede Toyotas øverste præsident, Akio
Toyoda, og på det grundlag fik en fabrikkens
absolutte eksperter, Tetsuya Tada, opgaven, om
muligt at etablere et samarbejde om skabelsen den
ultimative sportsvogn med BMW.
Al
begyndelse er svær, ikke mindst mellem to parter,
der ikke traditionelt har samarbejdet, men efter en
træg start kom der gang i tingene, og resultatet
fremstår i dag i form af den helt nye Toyota GR
Supra, som en en lukket sportsvogn med klare træk
fra den ikoniske 2000GT, og BMW Z4, der kun kan fås
som cabriolet.
Den ultimative sportsvogn
Basis er den samme i de to biler. BMW leverer det,
som Tetsuya Tada, der var til stede i forbindelse
med de første internationale prøvekørsler, ikke
holdt sig tilbage for at kalde verdens måske
allerbedste 6-cylindrede række turbo.
Toyota havde fået gennemført sit ønske om en
ultimativ sportsvogn, hvor køreegenskaber havde
allerhøjeste prioritet med optimal vægtfordeling og
den ideelle kombination af akselafstand og sporvidde
(efter en faktor på 1,55), og dermed er to ens, men
endda yderst forskellige biler kommet til verden.
Link til importøren
|