I en tid, hvor flere bilproducenter har fravalgt
dieselmotorer i deres model-line-up, er det
interessant og tankevækkende, at Peugeot omvendt har
valgt ikke færre end tre dieselmotorer til den nye
508 SW. Benzinmotorer er indlysende nok også
relevante optioner, og sidst i 2019 kommer der også
en plugin hybrid, men bl.a. i Danmark forventer
Interdan koncernen, der står bag importen af alle
bilmærker fra PSA-koncernen, at omkring 60 procent
af alle solgte 508 SW biler vil have dieseldrift.
Det er der god mening i. Dieselmotorer er nemlig
fortsat vigtige i mange sammenhænge. For det første
er de ikke (modsat den gængse opfattelse) så
forurenende som benzinmotorer, hvis de er bygget
rigtigt, for det andet er forbrugstallene bedre,
hvilket betyder lavere omkostninger til brændstof.
Og har man behov for at køre lange stræk og måske
endda ofte også med fuldt læs, er dieselmotorernes
kraftoverskud en stor fordel.
Euro 6d-TEMP godkendte
Dertil kommer, at vi ikke uden grund ofte har kaldt
PSA verdensmester i dieselmotorer. Det understreges
af, at samtlige motorer opfylder de kommende Euro 6d
TEMP miljønormer, der træder i kraft næste efterår.
Det til trods for, at visse andre bilproducenter
langt fra er i mål med deres motorfornyelser og
efter sigende har svært ved at etablere den
nødvendige ekspertise til at nå det for alle
maskiner i tide.
Peugeot kunne endda oplyse, i forbindelse med de
første internationale prøvekørsler af de nye 508 SW,
at man ikke bare er under de fordrede maksimum tal
for udledning af de især i nærmiljøet skadelige
kvælstofilter, men er 3-4 gange bedre end normerne
påbyder.
Længere på literen – mindre CO2
Da en dieseldreven bil fortsat kører væsentligt
længere på hver liter brændstof (i 508 SW tilfældet
kører man fx længere end 25 km/l (NEDC2) med 130
hestes BlueHDi motoren, som ligger i den bil, hvori
onboard videoen her på siden er optaget,
sammenlignet med en ligeså stærk benzinmotor), og
CO2 udledningen derfor er tilsvarende lavere, har
man den situation, at det er mere miljørigtigt, at
køre diesel end benzin, hvad der strider direkte mod
den information, man i den brede almenhed har om
diesel kontra benzin.
Men det kræver altså, at motorerne overholder Euro
6d-TEMP miljønormerne for bilers udstødning.
Mindre dieselmotorer er glimrende
Ved de første internationale prøvekørsler supplerede
vi testen af Peugeot 508 sidste sommer med test af
de to mindste diesel motorer og kan fastslår, at de
harmonerer glimrende med 8-trins automatgearkassen,
endda bedre end fx den store 225 hestes benziner.
Man kører oven i købet længere på literen med
automatgearet end med den alternative 6-trins
manuelt gearede version med 130-hestes BlueHDI
(diesel-motor, og den eneste, der vil kunne købes
med manuelt gear), hvad der måske heller ikke er så
mærkeligt.
130 hestes dieselen er den mest økonomiske, og med
et maksimalt drejningsmoment på 300 har man måske
forklaringen. Den har kræfter nok, især til et fladt
landsskab som det danske. Bliver det mere kuperet,
som de portugisiske Pena-højder vest for Lissabon,
sætter man dog hurtigt pris på 30 yderligere heste,
som da også suppleres af 100 Nm oveni.
Veludstyret i enhver henseende
På udstyrssiden er SW udgaven ligeså velbestykket
som hatchback'en. Eksempelvis, afhængigt af version
og eventuelle tilkøb, tilbyder Peugeot som den
første i klassen det såkaldte ”Nightvision", som vi
for nylig i anden sammenhæng havde lejlighed til at
prøve. Systemet benytter et infrarødt kamera og kan
derfor bl.a. identificere levende væsener foran
bilen i op til 250 meters afstand. Det var godt nok
mørkt, men også klart vejr, da vi afprøvede
systemet, som projekterer det sete ind på det
digitale display lige under forrudekanten. Det vil
givet vis være en fordel ved dårlig sigtbarhed.
Den automatiske nødbremse kan reagere på forgængere
og cyklister fra 5 km/t til 140 km/t og så fik vi
afprøvet den avancerede vognbaneassistent bedre end
tidligere. Den centrerer ikke bilen i vognbanen, når
den aktiveres, men fastholder bilens position i
højre eller venstre side – eller i midten – afhængig
af, hvor bilen er, når vognbaneassistenten
aktiveres. Siden hjælper den blidt og næsten
ubemærket til, at man ikke forlader vognbanen i
utide.
Adaptiv fartpilot til og fra 0 km/t
Den adaptive fartpilot fungerer helt ned til 0 km/t
og aktiveres efter stilstand med et kip med
speederen – dog logisk nok kun i udgaverne med
automatgear, men det er jo stort set dem alle. Og så
er baglygterne permanent tændt. Det kræver godt nok
ekstra energi, men det kompenseres der for gennem
automatisk tilpasning af lysstyrken afhængig af
kørselsforholdene.
Den nye Peugeot 508 SW lander på markedet engang til
foråret, og der forventes listepriser på 18-20.000
kroner oveni priserne for den nye 500 hatchback, der
så småt netop nu er ved at ankomme hos de danske
forhandlere.
|