Med den nye SW udgave af 508 løfter Peugeot barren
for stationcars, der i den grad forener det
sportslige elegante med en funktion, som det
forventes sådan en bil – og som oven i købet også er
yderst velkørende og brændstof optimal. Det var det
overordnede indtryk af vores første møde bag rattet
bilen, der især skal flytte Peugeot 508 ind på det
danske marked, som blandt de større personbiler i
den grad domineres af stationcars.
De aktuelle tal for det såkaldte D-segment viser, at
ikke mindre end 75 procent af det danske marked for
biler i den størrelse, er stationcars. Og ude i
Europa er tallet ikke meget forskelligt derfra, her
er stationcarandelen 60 procent. Det er måske ikke
så overraskende, for selvom moderne SUV’er kører
rigtig godt, og ikke mindst af den grund har
beslaglagt store markedsandele, ser de anderledes ud
og alt andet lige kører de fladere personbiler også
bedre.
Bjergtagende design
Vi har været under lakken på den nye Peugeot 508 SW
i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler, som fandt sted på det varierede vejnet
omkring Cascais vest for Lissabon i Portugal, og kan
ikke sige os fri for især at påpege designet. Den er
i vores optik på niveau med, ja måske endda et godt
stykke foran størstedelen af de ofte også en del
dyrere konkurrenter i samme størrelse. Intet under,
at Peugeot 508 er blandt de fem biler, der er
nomineret til titlen ”Årets Bil i Danmark 2019”, som
afgøres 23. januar og i øvrigt også er på
shortlisten til den tilsvarende europæiske ”Car of
the Year 2019” titel, der offentliggøres først i
marts.
Nu er design jo noget, der ofte er delte meninger
om, og heldigvis for Peugeot falder 508 SW heller
ikke igennem på de andre områder, der er med til at
gøre en bil succesrig. Sportsligheden opleves i
såvel det overordnede 508 design som, for en
stationcar, usædvanlige detaljer som fx rammeløse
sidedøre og fancy alufælge. Dertil kommer så den
herlige følelse, det er, at sætte sig bag det
kompakte, lavt placerede D-formede læderrat og
betjene, i de prøvekørte versioner, det effektive
8-trins automatgear via palerne bag rattet – efter,
naturligvis, at have valgt køreindstillingen
”sport".

Rammeløse sidedøre bidrager til et sportsligt snit.
Skabt som en stationcar
Det elegante snit er langt henad vejen baseret på
hatchback designet. Men fra midten af bilen og bagud
er den visuelt helt igennem re-designet. Man har
forhøjet bilen 17 mm, for at kunne understøtte den
væsentligt udbyggede bagende, der er nødvendig for
at sikre den store rummelighed uden at gøre 508 SW
markant længere end hatchback ’en – SW er dog cirka
4 cm længere. Trods den forøgede højde måler 508 SW
kun 1,42 meter i højden og med en samlet længde på
4,79 meter er den lange, flade – og elegante profil
– bevaret.

Interiøret er identisk med det, man finder i
hatchback versionen, om end bagsæderne naturligvis
er tilpasset stationcarfunktionerne, som bl.a. gør
det muligt at justere bagsæderyglænenes hældning.
Lægges de helt ned, øges bagagerumskapaciteten fra
530 liter til 1780 liter, og eneste ankepunkt er, at
det udvidede bagagerumsgulv ikke er helt plant. Det
kan retfærdiggøres af bilens lave højde og også den
store bagagerumsvolumen, som er opnået uden at gå på
kompromis med baghjulsophænget.

Avanceret hjulophæng
Ude bagtil har man som i hatchback udgaven det
avancerede multilink baghjulsophæng. Det er
grundliggende mere pladskrævende end de mere simple
løsninger, men det betyder, at køreegenskaberne er
meget lig dem, man oplever i 508 hatchback.
Teoretisk set burde den 50 kg tungere bagende i SW
kunne mærkes i form af en relativt lidt lettere
forende og deraf tilbagerykkede tyngdepunkt, men
uden at have en direkte sammenligning ved hånden
kunne undertegnede ikke mærke forskel.
Indrømmet, motoriseringen var anderledes end det,
jeg tidligere har prøvet og som sådan kan balancen
ikke umiddelbart sammenlignes fx ved kraftig
acceleration ud af en kurve, og de ofte lidt fugtige
portugisiske veje gjorde heller ikke sammenligningen
nemmere. Men det gør til gengæld konklusionen så
meget lettere: forskellen mellem køreegenskaberne
hos de to varianter er så lille, at den i praksis er
uden betydning.
Peugeot 508 SW var oprindelig planlagt til, allerede
at skulle være bragt på markedet. Nu er udsigterne
forlænget nogle måneder til foråret 2019.
Begrundelsen er, af 508 hatchback har været så stor
en succes, at man har valgt at forbeholde
produktionskapaciteten den første model variant, og
siden, når man har tilstrækkelig kapacitet, bliver
produktionen fordelt mellem de to versioner.
 |